Zou het niet juist een bewuste keuze zijn geweest om voor het eerst in twee jaar geen piek te leggen in de Ardennen, om zodoende net iets scherper te kunnen zijn in de Giro? Waarom dan volgend jaar weer mikken op de Ardennen? En dan ook nog wegblijven uit de koers waar hij de meeste kansen heeft op grote overwinningen? Wie maak je daar blij mee?
Mooi team met Powless, Kuss, Tolhoek, De Tier, Leezer en Wynants. 2 goede ervaren mannen op het vlakke en 4 jonge honden voor in de bergen. Heel jammer dat Olivier (die juist weer de vorm leek en conditie terug leek te krijgen) er niet bij kan zijn. Benieuwd naar Tolhoek (die liet in Abu Dhabi al mooie dingen zien) die ik qua klimmen nog hoger dan Bouwman inschat, maar die zal eerst conditie en ritme op moeten doen.
'@vlek
Hij zegt zelf pas dit jaar weer echt de goede benen te hebben teruggevonden, al vond ik hem 2 jaar terug in dienst van Kruijswijk ook al erg goed. Maar het is de moeite waard om hem te laten pieken voor de Ardennen, denk ik, want in de klasseiekers moet er toch echt iets gebeuren bij Team Jumbo. De Amstel is voor die ploeg misschien wel de belangrijkste koers van het jaar, en ze presteren er al jaren eigenlijk vrijwel niks. Battaglin heeft ook vrij weinig gepresteerd in klassiekers to nu toe, maar van alle Jumbo-renners is hij wel verreweg de meest geschikte kandidaat.
De twee jaar dat hij naar de Ardennen heeft gepiekt vond ik dat nauwelijks de moeite waard. Hoeveel aanleiding is er nu werkelijk om te denken dat dat volgend jaar anders zou zijn? De laatste drie jaar heeft hij zich daarentegen in de Giro wel goed kunnen onderscheiden. Dit jaar zonder eerdere piek in de klassiekers nog iets duidelijker dan de vorige twee jaar.
Misschien wel, maar overduidelijk niet..
Verreweg de meest geschikte kandidaat? Hoeveel beter is dat dan die zestiende plek van De Tier in Amstel? Of van de standaard toptwintig van Gesink in de Waalse Pijl? Of van de potentie die Roglic daar of in een zware koers als Luik zou hebben?
'@vlek
Dat over de Amstel zijn niet mijn eigen woorden... dat ze er niks presteren wil niet zeggen dat ze het niet willen. Misschien willen ze (en dan met name Frans Maassen) wel te graag. Uiteraard hebben ze nu ook de renners niet meer die het zouden kunnen... behalve dus heel misschien Battaglin.
Jij gelooft Battaglin blijkbaar niet als hij zegt dit jaar beter te zijn dan de afgelopen jaren?
Dus is het geen onzin?
Dat klinkt al een stuk minder overtuigend.
Ik denk, zoals eerder gezegd, dat hij iets scherper aan de start staat. Waarschijnlijk door de andere aanloop, met minder zware koersen nog meer gericht op deze maand. Ik denk ook dat het onderscheiden nu wat duidelijker is doordat er zonder Kruijswijk meer vrijheid is om voor eigen kansen te rijden.
Hoe dan ook is zijn rijden van dit moment eerder aanleiding om deze lijn door te zetten, dan om hem voor honderd procent op de Ardennen te laten pieken.
Zijn die klassiekers dan echt zo belangrijk als je als ploeg andere keuzes maakt. De afgelopen jaren zijn er heel gerichte keuzes gemaakt. Men wilde excelleren in de tijdrit, sprint en klassementen, waarom... omdat men daar de renners voor had. En omdat er qua budget geen mogelijkheden waren om echt te investeren in klassieke renners is dat logisch zeker gezien het effect. De afgelopen 2 jaar zijn de resultaten steeds verbeterd. Als er voor volgend jaar echt meer te besteden is (ik moet dat nog echt zien) zou je kunnen overwegen om te kijken of er iets op dat laatste vlak mogelijk is, want eerlijk gezegd denk ik niet dat Battaglin in staat zal zijn om die koersen te dragen. Maar ik kan er mee leven als men doorgaat op de ingeslagen weg. Wil je echt meedoen om een top 10 klassering in de heuvelklassiekers dan moet je echt wel een renner halen en of men die investering kan doen betwijfel ik.
Dat Roosen mee gaat naar Noorwegen is geen probleem hoor. Ik vind 't wel een beetje apart, dat Leezer mee gaat naar de ToC. Er wordt daar toch aardig geklommen; maar anderzijds je hebt wel een paar ervaren mannen nodig in de ToC.
Jammer dat Bennett wat plekjes moest inleveren in de finale; want ik dacht even 2 TLJ-mannen in de top-tien. Ik denk dat Bennett daarover baalde.
De amstel is al iets heel anders dan de twee etappes in de Giro van vandaag en gisteren. Sowieso al de lengte van de koers, maar met name ook het aantal heuvels wat erin zit. Renners als Battaglin, Fraile etc. Kunnen redelijk heuvelachtige parcoursen aan maar de Amstel blijkt vaak net een brug te ver.
Battaglin doet het natuurlijk super in de Giro, en ik begrijp dat hij ook gecontracteerd is om Bianchi tevreden te houden - en waar kan dat beter dan in de Giro? Maar als ik zie hoe hij nu twee dagen achter elkaar het duel aangaat met Wellens en Visconti en Woods op een zogenaamd 'wacht-poef' parkoers, dan zou ik het een keer wat serieuzer met hem proberen in de Ardennen. Nu hij iets ouder is kan hij misschien de lengte van de klassiekers ook beter aan.
Zoals Rahimns zegt, er is inderdaad maar een klein groepje renners dat in de Ardennen uitslagen kan rijden - en zoals Battaglin gisteren en eergisteren reed lijkt hij daar bij te kunnen horen. En mocht Bennett blijven, en Roglic en Kruiswijk alletwee weer voor een AK in een grote ronde willen gaan, en Van Poppel & Groenewegen elk hun mini-treintjes willen houden, dan is er in de rondes vrij weinig ruimte, terwijl er voor de Ardennen binnen de ploeg niet veel concurrentie is.
'@rahimns
Ik denk, dat Roosen {zie de TDU} best een aantal heuvels goed overkomt; vandaar dat ik 't wel leuk had gevonden om hem in de ToC te zien. Verder kan hij in Noorwegen ook eens proberen om voor de knikkers mee te doen.
Leezer is in dat werk niet echt sterk toch, maar hij is wel ervaren en als loods voor de jonge garde misschien wel prima. Dat zal wel snel duidelijk worden.
Maar als Jansen ook op hoogtestage gaat, dan is er een grote kans, dat hij de TdF gaat rijden.
Gesink staat er wel in de bergritten later in de ronde; vandaag was het al heel behoorlijk. Rijdt de favorieten ook nog gewoon terug naar de mannen achter Chaves.
Ik heb buiten Lindeman overigens nog geen renner vaker voor Bennett zien knallen. Degenen die nog twijfels hadden over de knecht Gesink, kunnen hun twijfels weer opbergen.
Deze rit was ook te vlak voor Gesink want hij er gebaat bij als er veel cols zijn.
Bennet zeer goed, hopen dat die het vast kan houden. Voorlopig doet hij niet onder voor Yates, Froome, Dumoulin, Pinot, Aru, Lopez en Pozzo, dus top 5 en misschien wel podium behoren zeker tot de mogelijkheden.
Offtopic: Dat MTS is hier wel met een heel sterk ploegje eigenlijk, en met een kopman in vorm (ook al had die wel een heel makkelijk dagje met Chaves voorop).
Log in via je wielerflits.nl account om deel te nemen aan de discussie.