Team LottoNL-Jumbo 2018

1 2 ... 308 ... 481 482
tdola

Groenewegen zal altijd voor tour willen gaan denk ik, en klassement in de tour is ook publicitair het meest interessant (en ligt ook keuze van Roglic denk ik).
Een tour met Roglic en groenewegen als kopmannen in 2019 is absoluut niet ondenkbaar. Wellicht weer roosen en Jansen als trein voor groenewegen. Een schaduwkopman voor Roglic. En dan 3 berghelpers waarvan er 1 of 2 ook hun werk op het vlakke doen om vluchters terug te halen voor groenewegen (zoals tolhoek en Gesink ook deden dit jaar).

Een giro met kruijswijk en van Poppel in een vergelijkbare opstelling lijkt me ook niet ondenkbeeldig.

Vuelta is toetje wat je later kan beslissen.
De reden dat ze Roglic denk ik ook niet snel de giro zullen laten betwisten is dat je dan misschien wel 2x rondes opoffert waar hij veel wt punten kan scoren. Of ze moeten voor Roglic een combi giro/Vuelta zien, want de ritten in Vuelta zouden m best erg goed kunnen liggen. Maar dan offer je op heel veel andere rondjes potentiële overwinningen op.

Bennett of kruijswijk zelf kan de schaduwkopman zijn.
Berghelpers Bouwman, wellicht kuss/de tier, powless, Gesink, tolhoek, de plus. (Clement, battaglin als verlengd, anders aankopen).

Laatst gewijzigd
S. Morgenstern

Groenewegen moest dit jaar met drie man opboksen tegen enkele dik bezette treinen. Dat ging over het algemeen redelijk goed, maar is toch geen aanleiding om te stellen dat hij het ook moet kunnen met maar twee man? De snelste sprinter van het peloton als bijzaak...

Roglic zal volgend jaar waarschijnlijk de voornaamste klassementsrenners zijn, als we aannemen dat Kruijswijk voor de Giro gaat. Dat maakt dat er dan buiten de bergritten een man minder in de gaten gehouden moet worden. Dat ze in de bergritten niemand tekort komen met deze verdeling is verder ook overduidelijk geworden. Waarom zou je dan iets aan die verdeling veranderen? Ik zie geen enkele aanleiding.

RoBinnn

Het grootste deel van Roglic' verlies zat dit jaar in de TTT, kan dus een team samenstellen waarin je dat tijdsverlies zo veel als mogelijk wilt beperken. Indien Kruijswijk de keuze maakt voor de Giro dan kan je al een team samenstellen meer in dienst van Roglic, daarom zei ik al, ben benieuwd hoe ze het volgend jaar invullen en wat de wensen van de kopmannen zijn.

ti-raleigh

Ik was vooraf een tegenstander om op 2 paarden te gokken. Het pakt deze Tour wonderbaarlijk goed uit. Het kan dus toch wel. Echter het doel vooraf was voor Kruiswijk top 10. Nu Roglic podiumkandidaat is geworden, wordt het weer een andere zaak. Dan denk ik dat het toch verstandig is om een team om hem heen te bouwen. Dan wordt het lastig om ook een trein mee te nemen voor Dylan. Maar dat is nog ver weg.... Tijd zat om daar over na te denken voor TLJ.

tdola

Martens deed zijn werk voornamelijk tussen kilometer 10 en 5 voor de finish. Volgens mij kan een type Bouwman dat ook (deed ie in de giro ook).
Voordeel is dat je dan in de bergen iets meer opties hebt. Of in de zin van meer renners bij de kopmannen (om iets recht te zetten, proberen een trein te kraken, danwel 1 vd knechten eens een dag vrijaf).
Of een extra mogelijkheid om een renner vooruit te sturen (voor de dagzege, of als ondersteuning voor een vroege vluchtpoging, danwel terug laten zakken indien noodzakelijk ).
De koers dynamiek maakte dit jaar niet dat ze echt mannen tekort bergop hadden, al had Gesink in een vlucht best wel eens een ploeggenoot willen hebben, of zouden wij het allemaal leuk gevonden hebben als tolhoek een keer mee had mogen springen.

Tuurlijk verdient groenewegen zelfs een ploeg als demare om zich heen, maar met topper als Roglic erbij moet je kijken wat uiteindelijk het beste past.

S. Morgenstern

Een ploeg voor die TTT meenemen had juist ten kosten gegaan van de breedte in de bergen.

Delamauser

Waarom Roglic niet vol voor de giro? Een ronde die hem misschien beter ligt dan de Tour (minder hectisch) en minder tegenstand. Geef van Poppel 2 mannetjes mee zodat 4 man overhoudt (battaglin, tolhoek, Bouwman en nog 2).

kelderfan

"Groenewegen heeft aan Roosen en Jansen genoeg om mee te kunnen sprinten. Dan kan Jumbo dus Roglic een klassementstrein van vier man meegeven. Zo hebben ze Groenewegen als Nederlandse blikkenvanger en Roglic voor hey algemeen klassement."

Dat is ook mijn idee en ook de oplossing om de sponsoren tevreden te houden.

Koosr1946

'@wielerfan1987
Ik heb het over de heren die dit team begeleiden oftewel de heren die hun hele wielercarriere op brood en water hebben gereden
Misschien zijn de renners die jij noemt daarom daar wel weg gegaan

xistnc

Even heel zwart/wit geredeneerd was het deze Tour Martens + Tolhoek ipv Boom + Clement. Per saldo heeft ze dat in de TTT een halve minuut gekost. Maar ik heb Tolhoek zien aanklampen waar Clement dat zeker niet had gekund, dat zou zo maar eens meer waard kunnen zijn dan die halve minuut. Al is dat moeilijk tastbaar en meetbaar te maken.

Als de verhouding dit jaar iets was als Groenewegen + 3 man en Kruijswijk/Roglic + 2 man, dan zou ik volgend jaar opteren voor Groenewegen + 2 man en Roglic + 3 man met daarbij een multifunctionele hardrijder. Grootste verschil is dan dat er één absolute AK-kopman is, terwijl dat er dit jaar stiekem gewoon 2 waren.

Maar deze discussie kan sowieso pas concreet worden als de parkoersen van de Giro en de Tour bekend zijn en als bekend wordt wie er blijven/gaan/komen.

Laatst gewijzigd
S. Morgenstern

Bouwman deed in de Giro niets wat je met het werk van Martens in de Tour kunt vergelijken. Zo'n wissel zou de ondersteuning van Groenewegen behoorlijk verzwakken. Het zou veel beter zijn om op die positie door te selecteren (Teunissen), zodat de strijd met de sterkste treinen voor Groenewegen net wat minder energie kost.

Ik vind iets meer opties, dagjes vrijaf en extra mogelijkheden voor de bergritten leuk klinken, maar wanneer we kritisch kijken naar de afgelopen Tour de France dan is het onmogelijk om daar serieus een noodzakelijk verbeterpunt in te vinden. Deze verdeling bood nu naast twee kopmannen zelfs ruimte aan een vrije rol van Gesink in enkele ritten en een prachtige snuffelstage van Tolhoek. Daar zit dus meer dan voldoende ruimte om Roglic volgend jaar weer fantastisch te ondersteunen.

mus van de maasstad

Ik zie geen enkele reden om iets te veranderen in de samenstelling vd ploeg. Alles valt of staat met de vorm van je kopman(nen). Kijk maar naar movistar (wat best een amateuristische bende is als het waar is wat ducrot zei).

Mocht Stevie volgend jaar weer voor podium giro gaan dan kan je Bennet als schaduwkopman meesturen. Verder zou ik een type Martens sowieso er bij houden. Wegkapitein, goede eerste man sprinttrein, gaat mee met de laatste 40 a 50 de bergen over.
De sprinttrein kunnen natuurlijk in de bergritten het werk in de eerste X aantal km doen voor Roglic. Daar hoef je natuurlijk niet anderen voor mee te nemen. Een fitte grienewegen vind zn weg wel in de bus.

SS3000NL

'@koosr1946, dus je bent anti TLJ, omdat ploegleiders doping hebben gebruikt. En je bent idolaat van Sunweb, waar Kemna heeft bekend flink van de epo te hebben gesnoept. Vind je dat niet behoorlijk hypocriet?

KJP

Het zou natuurlijk ook gewoon bizar zijn om de beste sprinter van allemaal uit de Tour de France te houden. Gaat volgens mij ook never nooit gebeuren als Groenewegen zo blijft presteren.

Overigens zie ik die 4/4 verdeling ook niet zo hard. Martens is nuttig geweest voor de klassementsmannen en Tolhoek/Gesink zijn nuttig geweest voor de sprinttrein.

Laatst gewijzigd
RoBinnn

Een team beter voor de TTT dat inderdaad ten koste van de breedte in de bergen als dit ten koste gaat van je renners die je mee neemt voor de bergen. Indien je de mannen erin zet die beter zijn in een TTT ten koste van je sprinttrein gaat het dus niet ten koste van je breedte in de bergen.
Meer mannen meenemen voor de TTT ten koste van de klimmers zou ik dan ook nooit doen en heb ik nooit als idee voorgesteld.
Groenewegen kwam met zijn huidige steun in twee sprint vanuit een goede positie, zat twee keer iets te ver (mogelijk mede doordat hij zelf de benen nog niet helemaal had) en zat een keer achter een valpartij. Minder man meenemen voor Groenewegen kan zeker, mits je accepteert dat plaatsing nog problematischer zal worden.

Ik kan er prima mee leven als ze weer ongeveer dezelfde keuzes maken als dit jaar maar een andere verhouding kan ik ook begrijpen, bijvoorbeeld (rekening gehouden met verwachte transfers en verleningen):

Giro: Groenewegen, Roosen, Jansen, Leezer, Martens, Battaglin, Tolhoek, Bennett

Tour: Roglic, Kruijswijk, Bennett, Gesink, Bouwman, Clement, Van Emden, Teunissen

tendam

'@koosr1946
Voor een 'aanhanger' van Sunweb plaats je vrij weinig op het Sunweb-forum, en vrij veel hier... nou vertel maar, welke van de huidige ploegleiders zaten er aan de doping? Behalve Niermann, die heeft bekend, zoals Kemna bij Sunweb.

@vlek
Mij lijkt Teunissen ipv Martens ook een logische wissel. Misschien komt Van Aert volgend jaar al, dat is ook een erg nuttige kracht want die kan ook vrij aardig bergop. Bennett ipv Tolhoek (die gaat naar de Giro) en dan ben je er.

S. Morgenstern

Welke renners van TLJ zijn dan beter in een ploegentijdrit dan Roosen, Jansen en Teunissen? Ik zou alleen kunnen bedenken dat ze bij opnieuw een TTT in de Tour, Van Emden in plaats van een van die renners in de trein plaatsen. Wil je echter echt selecteren voor die ploegentijdrit, dan gaat dat eerder ten kosten van de breedte in de bergen.

KJP

Hebben we Clement en van Emden straks geselecteerd voor een TTT, blijkt die er helemaal niet in te zitten.

Echt zonde van de ondersteuning bergop.

mus van de maasstad

Elke opstelling voor de tour zonder groenewegen is lachwekkend en totaal onrealistisch.

RoBinnn

Ik denk dat Van Emden, Clement, Bouwman, Teunissen het beter doen in de TTT dan Roosen, Jansen, Groenewegen en Teunissen. En in 2019 zit er sowieso een TTT in, dat is al officieel bekend gemaakt, dag twee in Brussel.
Aangevuld met dezelfde mannen als deze keer in de bergen (of Bennett ipv Tolhoek), gaat dus sowieso niet ten koste van de klimploeg, waarbij Bouwman en Clement ook meer kunnen in de bergen dan Roosen/Jansen in de bergen.
Als je voor een selectie gaat die zich echt enkel op het klassement inzet zal je het toch met me eens zijn dat er veel verbeterpunten te vinden zijn t.o.v. de selectie van dit jaar. Nogmaals, spreiding van de risico's en op elk vlak meedoen voor de winst/ereplaatsen kan ik me ook goed voorstellen.
Maar beetje speculeren over de mogelijkheden vind ik wel leuk.

S. Morgenstern

Een selectie die zich enkel richt op het klassement is niet realistisch, waarom zou de discussie dan opeens daar over gaan? Binnen een ploeg met Roglic en Groenewegen als kopman (waar we het over hadden), wordt het verschil in de ploegentijdrit gewoon niet gemaakt door een man minder voor Groenewegen. Zeker niet in een tijdrit rond Brussel.

Laatst gewijzigd
mus van de maasstad

Maar wat had extra ondersteuning in de bergen, ten koste van groenewegen/sprinttrein, roglic geholpen dan? TLJ zat er nog steeds met 3 a 4 man bij de laatste 15 renners (incl 4 sky mannen). Ik snap echt niet wat die 5e dan uit zou maken.

xistnc

De TTT zit er volgend jaar sowieso in. Een kasseienrit als dit jaar zie ik niet 1-op-1 gebeuren, maar eentje met beperkte zwaarte zou zo maar kunnen. Het zorgt immers voor flink wat reuring, vooraf tijdens en achteraf.

Als Roglic de absolute kopman wordt, moet je ook rekening houden met een andere dynamiek in de ploeg. Nu was Kruijswijk een heerlijk anker voor noob Roglic. Als hij in plaats van een anker vooral een resem lakeien heeft, werkt dat heel anders.

RoBinnn

Zo'n ploeg rondom Roglic / Kruijswijk zorgt er voor dat deze mannen een stuk kleinere achterstand zullen hebben na de TTT. Dat ze daarnaast extra kwaliteit hebben in de bergen lijkt mij helemaal niet verkeerd als je doel is om voor het klassement te gaan. Dat ze dit jaar 3 tot 4 man erbij hadden was super natuurlijk door twee mannen erbij te hebben die ook nog wel wat kunnen in de bergen kan je ook meer proberen zoals Movistar en Bahrein altijd proberen met mannen in de kopgroep. Nu was het enkel Gesink die dit in kon vullen, wat je dan logischerwijs vaak terug zag in de etappe daarna waarbij hij op dat moment een stuk minder lang mee kon met de favorietengroep.
Je hoeft het allemaal niet te doen natuurlijk, op twee fronten blijven focussen en dan elke keer gaan voor een Tour zoals deze, maar ik denk dat als je de Tour wilt winnen je daar ook volledig op in moet zetten, met het plan wat ze rondom Roglic hebben en de kwaliteiten die hij heeft lijkt het me geen gekke gedachte dat ze hier in de komende jaren een keer volledig op in zullen zetten.

KJP

Het is inderdaad een hele aparte discussie, want ze gaan Groenewegen natuurlijk niet uit de Tour houden.

Je gaat niet Groenewegen en Van Poppel allebei ontevreden maken, een sponsor van een brok exposure beroven en meerdere ritzeges laten lopen om het tijdverlies van je klassementsman een half minuutje te beperken in de TTT.

1 2 ... 308 ... 481 482

Log in via je wielerflits.nl account om deel te nemen aan de discussie.