Hoe lang is het geleden dat een renner de Tour gewonnen heeft inclusief een sprinter in het team met daarbij nog zo'n twee knechten voor de sprint?
Tel daarbij ook nog eens dat ze vanaf dit jaar met 8 ipv 9 moet rijden.
Wil je de Tour winnen, zal je keuzes moeten maken. Wil je 3 weken lang de breedste exposure hebben voor je sponsor dan moet je het team ongeveer zo samen stellen als ze deze Tour gedaan hebben. Nogmaals, ik kan me prima vinden in die keuze, maar kan me goed voorstellen dat er een Tour aankomt waarbij er volledig op het klassement ingezet wordt.
Inderdaad Wiggins. En verder gaat het ook nog eens om wat je extra in kan zetten als knechten. Bij vorige winaars waren dat knechten van het kaliber Henao, Poels, Scarponi, Fuglsang en hier hebben we het met alle respect over Van Emden en Clement.
Als je nou gasten van het niveau Kwiatkowski mee kon nemen om de kansen van Roglic aanzienlijk te verhogen zou het nog een discussie waard kunnen zijn. Nu verhoog je de kansen van Roglic niet of nauwelijks en laat je er van alles voor schieten.
Komt in de buurt inderdaad, 3 renners van de 9 die er waren voor de sprint.
4 etappes mee kunnen sprinten gezien de resultaten, 3 etappe overwinningen waaronder twee in de laatste 3 dagen.
Optie om een sprinter (Groenewegen dan waarschijnlijk) mee te nemen ipv Bennett mogelijk. Groenewegen kan dan sprinten en heeft enkel wat hulp van v Emden / Teunissen als de situatie het toe laat?
Zou het voor volgend jaar ook gewoon niet het beste zijn om de tactiek van dit jaar gewoon aan te houden. Dus om naast Roglic nog een sterke klassementsrenner mee te nemen. Bijvoorbeeld de combinatie Roglic/Bennett en Groenewegen voor de sprints. Volgens mij werkt dat ook het best tegen de SKY trein.
Dat zou goed kunnen ja om het hetzelfde te doen als dit jaar. Waarbij je dan dus moet accepteren dat je aan beide kanten goede maar niet perfecte ondersteuning kan bieden.
Ze mogen me verrassen natuurlijk maar verwacht niet dat je dan mee kan doen om winst, al zou ik het prachtig vinden als ze volgend jaar mijn tegendeel bewijzen.
Cavendish vertrok inderdaad snel daarna, daarom zou je Groenewegen ook genoeg alternatieven moeten bieden, bijvoorbeeld volledige steun voor een jaar Giro.
Deze selectie had mogelijk sterk genoeg geweest om het te verdedigen, drie knechten die elke bergrit moeten controleren is krap maar het zou genoeg kunnen zijn, echter moet je eerst in geel komen voordat je deze trui kan verdedigen. Elke 10 seconden die je dan extra verliest in een TTT bijvoorbeeld moet je dan ergens anders goed maken.
Een 28km lange TTT, met volgens de berichten weinig bochten en veel stukken vals plat lijken mij meer geschikt voor mannen als clement bouwman en van emden. Maar volgens enkele anderen kunnen roosen jansen en groenewegen dit ongeveer net zo goed.
Ja, met Roglic en Kruijswijk als kopmannen met als doel tourwinst zou je daar 6 man bij mee kunnen nemen die in dienst van deze twee rijden ja.
5 man in dienst en Groenewegen ipv Bennett zou een optie zijn. Hiermee lever je mogelijk niet zoveel in voor de TTT en heb je meer kans op dagsucces en lever je een pion in om iets te doen in de bergen of een eventuele trui daar te verdedigen.
Het hele punt van de discussie is of er een mogelijke verandering komt in de selectie om het hoogste doel, tour winst, na te streven.
Ik zie in die context een grotere toegevoegde waarde voor Bouwman dan voor Roosen/Jansen.
Mocht je op twee zaken in willen blijven zetten dan zou ik inderdaad ook voor Roosen/Jansen gaan om dat ze niet veel minder zullen zijn in een TTT en daarnaast een grote toegevoegde waarde hebben in het andere doel, de sprints met Groenewegen.
Ik denk dat we moeilijk kunnen beoordelen of Bouwman sterker is in ttt dan roosen/Jansen, maar hij is meer een tijdrijder iig.
Wat vlek zegt dat dit team sterk genoeg was voor verdedigen gele trui....dat ben ik niet met hem eens. Dan zou ik Martens (bij vasthouden sprinter met 2 helpers, wat logisch is) toch liever vervangen zien door iemand die beter bergop kan en lang kan rijden op kop peloton (type Clement, zoals in Romandië).
En wat tolhoek deed deze tour superknap en veelbelovend, maar in bergritten meer ondersteunend en niet op kop peloton, weet niet of hij dat kan (hoop van wel).
Wie zegt dat Groenewegen weg moet? Of is het een feit dat Groenewegen vertrekt als hij een jaartje de Tour niet zal rijden?
Als dit zo'n feit is zou het dan ook geen feit zijn dat Roglic weg gaat als hij geen team krijgt die volledig op het klassement gericht is?
Vind dit een beetje een gekke conclusie eigenlijk.
Log in via je wielerflits.nl account om deel te nemen aan de discussie.