'@ghostwriter
Je hebt gelijk in je redenering dat om uit te blinken, je van de Waalse klassiekers een doel moet maken en de renners toelaten er zich goed op voor te bereiden. Renners die in het voorjaar al zwaar werk hebben geleverd in kleinere ronden (met kou en nat !) komen niet optimaal aan de start in Amstel, WP, en LBL, toch zware wedstrijden met veel km. Het is een beetje kiezen waar men de klemtoon gaat leggen ....
'@Romāns Vainšteins
Ik bedoelde het ook niet als een steek richting Verhoeven. Alleen dat Niermann mij op termijn een goede opvolger lijkt. Verhoeven is verantwoordelijk voor de strategie en tactiek waarmee LottoNL momenteel rondrijdt en ik denk dat niemand van ons daar kritiek op kan hebben.
@W. E. Walraeve
Waarom kunnen andere wielrenners (Valverde, Bardet, Alaphilippe, etc.) zich dan wel op zowel de heuvelklassiekers als kleine rondes richten?
"Waarom?? Van Poppel 3 man mee en Roglic 2 knechten…. kan toch prima."
Je hebt 't waarschijnlijk nog niet door, maar de klassementstrein wordt belangrijker met jongens als Kuss en Tolhoek erbij.
En Roglic wil graag de T/A en de Dauphine toevoegen aan zijn lijstje. Dan heeft hij aan 2 knechten genoeg?
Roglic doet 't goed, dus mag hij een goede ondersteuning krijgen en dat kan Van Poppel nog niet zeggen.
P/N is al heel goed gegaan met een voltallige sprinttrein. Het is dat Dylan nog een rit wist te winnen, maar dat er maar 1 renner Gesink het einde haalde geeft toch wel aan, dat zo'n opstelling niet werkt.
Ik verwacht ook dat P/N Gesink met bijv. Bouwman, De Plus, Martin, Groenewegen, Jansen en Roosen wordt verreden;
en de T/A Roglic met bijv. Kuss, Powless/Tolhoek, De Tier, Teunissen, Van Poppel en Van Emden wordt verreden;
en Catalunya Kruijswijk met bijv. Bennett, Clement, Gesink, Lindeman, De Plus en Tolhoek/Powless wordt gedaan.
Je hebt dan goed verdeling over de klassementsmannen, de ondersteuning en de sprintclub.
Wat Kruijswijk betreft. Ik wordt steeds meer fan, want hij doet dingen, die tot de verbeelding spreken. Die rit in de TdF spreekt voor zich.
Het is toch goed, dat bijvoorbeeld een Bennett zich snel kan aanpassen aan de nieuwe situatie.
Derhalve is gewoon belangrijk, dat er altijd een 2e. kopman meegaat, want er kan altijd wat gebeuren en dat zie je bij SKY nu heel duidelijk.
De jonge talenten {TLJ} moeten zich kunnen optrekken aan juist de kopmannen en dat zijn bij TLJ toch Kruijswijk en Roglic.
"Hoeveel renners moeten het einde halen om van een succes te spreken? Of hebben goede uitslagen en overwinningen niet een veel groter gewicht, dan een extra uitrijder op de 26ste plek?"
Nu De Plus, Tony Martin zijn gehaald en Tolhoek grote stappen heeft gezet kun je ook P/N weer met een behoorlijke bezetting rijden. Want dit jaar was 't om te huilen toch.
Ach, ja Kruijswijk kan 't wel alleen, Roglic idem dito en Gesink doet 't toch super goed met zijn 38e. plek.
Kelderfan volgens mij kwam dat ook door ziekte (als ik het me goed herrinner). En denk dat veel mensen nog steeds niet beseffen dat je als team met een relatief klein budget gewoon niet overal mee kan doen voor de knikkers. Heeft Sunweb overal goed gereden? Heeft EF overal goed gereden? ga zo maar door...
'@Kelderfan kijk nu gewoon eens naar de profielen van wedstrijden en met wat voor doelen men naar een bepaalde wedstrijd ging. Parijs-Nice was helemaal ingericht op etappeoverwinningen en niet om een klassement. De T-A is vooral een heuveletappe en dan zit er vaak 1 etappe in met een echte slotklim. Dit jaar ging het bij Roglic mis door pech en niet omdat hij niet genoeg knechten bij zich had. Natuurlijk zal de samenstelling volgende weer anders zijn en misschien de doelen in bepaalde koersen ook. Misschien rijdt Roglic volgend jaar wel Parijs-Nice of gaat hij lekker surfen in die periode of lekker op wintersport. Wij kunnen niet in de toekomst kijken. Maar het slaat nergens op om iemand elke keer maar te omringen met 6 klimknechten voor 1 echte berg. Kijk eens verder dan je neus lang is.
'@Jvh93
Maar nu TLJ wat meer mogelijkheden heeft, wat betreft budget en wat betreft de ontwikkeling van je renners, is 't toch niet verkeerd om ook naar die races te kijken. En ja, ziekte klopt heeft ook meegespeeld.
Sunweb heeft 't over zich zelf uitgeroepen door een te klein team. EF weet jezelf ook wel is door het zoeken van sponsoren niet in staat gebleken om de renners die zij eigenlijk wel hadden willen hebben te halen {Powless bijv.}
Ik denk dat het winnen van een rit in een WT-koers nooit om te huilen mag zijn voor een ploeg als TLJ. Ik denk dat ze ook volgend jaar weer keuzes moeten maken; dat kan goed betekenen dat ze met hun beste sprinter (en de groep voorjaarsmannen om hem heen) weer voor succes in Parijs-Nice gaan en dat ze die extra mogelijkheden om met een 'goede bezetting' te rijden benutten om hun topklimmers in andere koersen goed te ondersteunen. Keuzes maken betekent dus niet dat Kruijswijk en Roglic het maar alleen uit moeten zoeken, maar juist het tegendeel.
Wanneer je in iedere koers iemand voorin het klassement wil zien (of zelfs wenst dat er altijd met twee kopmannen wordt gestart), dan ben je op een behoorlijk onrealistische manier aan het supporteren. Misschien dat ze het bij SKY wel voor elkaar krijgen, maar verder zijn er geen ploegen die de middelen hebben om zich op die manier op klassementen te focussen. Dat accepteren lijkt me niet teveel gevraagd..
'@vlek
Ik bedoel ook niet, dat je voor elke WT-wedstrijd 2 kopmannen moet opstellen maar wel in de GT's toch.
Ja en wat is er verkeerd aan om in elke klimkoers een klimmerkopman op te stellen.
In P/N zat 1 sprintetappe in en die heeft Groenewegen binnengehaald en 1 heuveletappe en die was voor Demare.
Verder 4 bergritten en een tijdrit en die is voor TLJ echt goed gegaan.
In dit geval is de suggestie van Kelderfan toch helemaal niet zo gek toch? Je kunt toch prima de drie sterkste mannen rondom Groenewegen naar P-N sturen en de groep rondom van Poppel naar T-A (Of Andersom). En dan kun je daarnaast gewoon naar beide rondes 1 of meerdere renners sturen die voor het klassement kunnen gaan. Met de verbeteringen van Kuss/Tolhoek en het aantrekken van de Plus heb je daar natuurlijk op papier wel meer ruimte voor dan dat je dit jaar in diezelfde periode had.
Of je het nu al echt over bezettingen in dat soort rondjes moet hebben is dan weer een andere discussie. ;)
'@kelderfan tuurlijk kunnen ze met "betere" renners ook een sterkere selectie neerzetten en zal ieder seizoen anders zijn. Maar ik denk dat ze dit seizoen absoluut goed hebben gekozen qua opstellingen etc. (kijk maar naar de grote hoeveelheid overwinningen). Ik denk dat een overwinning voor hen meer waard was dan een top 10 in een klassement op dat moment
Natuurlijk kan dat de uitkomst zijn van de uiteindelijke seizoensplanning. Het kan echter ook uitstekend zo zijn dat ze een van die koersen opnieuw benutten om hun Tour de France trein op het hoogste niveau te testen (en dat te doen met alle kandidaten). Dat soort keuzes vallen allemaal te begrijpen, aangezien we het hier nu eenmaal hebben over een ploeg die klassementen en sprinten (en voorbereiding op het voorjaar) met elkaar zal moeten combineren. De weerstand is dan ook vooral gericht op de dogmatische stellingen dat andere mogelijkheden dan de eigen voorkeurtjes om te huilen zouden zijn..
'@jvh93
Ik heb 't niet over de overwinningen, want dat is meer dan goed te noemen.
Maar @rahimns had over de profielen en als je bij de T/A gaat kijken, dan zie je dat Roglic wint rit 3, Landa rit 4 en Adam Yates rit 5. De 1e. rit was een TTT en daar verloor Roglic de wedstrijd; anders had TLJ nog meer kunnen juichen.
Want Danny van Poppel had 2 kansen, maar tegen topsprinters kan hij echt niet op. Dus Danny met de trein? naar de T/A lijkt mij een goed idee.
Onzin. De dag erna en die aankomst bergop verloor hij de wedstrijd. Bennett heeft tenslotte aangetoond dat je met die TTT nog uitstekend mee kon doen voor de eerste plekken in het klassement.
Waarom je een ploeg met Kuss, Tolhoek en De Tier een goed idee zou vinden, wanneer je werkelijk denkt dat die TTT doorslaggevend is, is me overigens dan een raadsel..
Log in via je wielerflits.nl account om deel te nemen aan de discussie.