Tenzij van Aert inderdaad een Sagan/Avermaet gaat worden zie ik Teunissen de komende jaren inderdaad niet vaak als knecht aan een voorjaarsklassieker starten bij Jumbo. Misschien dat hij gedurende de wedstrijd zo'n rol op zich neemt als zijn benen niet goed zijn en die van een van Poppel/van Aert/van der Hoorn/Roosen wel maar in de andere gevallen zal het toch veelal voor zichzelf zijn en kijken hoe de situatie is in de finale van de koers.
In de andere koersen is dat natuurlijk een ander verhaal en zal hij wel veel ingezet worden in dienst van Groenewegen en van Poppel.
'@tendam
Het wordt een puzzel omdat ze allen ongeveer van hetzelfde niveau zijn. Als er twee/drie waren die er duidelijk bovenuit staken (of zelfs bij de favorieten hoorden voor een podiumplaats) was het geen probleem geweest maar Teunissen, Roosen, Van Poppel, Vd Hoorn, Jansen en Van Aert zijn momenteel zeer aan elkaar gewaagd. Jansen heeft in eendaagse wedstrijden niet substantieel minder laten zien dan Teunissen en Roosen en hetzelfde geld voor Vd Hoorn. Namate deze mannen beter worden zal het ook steeds lastiger worden en daarom is het belangrijk dat er vanaf het begin aan een goede verhouding tussen de verschillende mannen wordt gewerkt.
'@ghostwriter
Sorry hoor, maar Van Poppel en Jansen hebben m.i. veel minder gepresteerd in klassiekers dan Roosen en Teunissen. Roosen en vooral Teunissen hebben laten zien podium of top10 te kunnen rijden in de voorjaarsklassiekers, terwijl Van Poppel en Jansen het niet konden volgen als het een beetje harder ging.
Waarom? Volgens mij is er na dit seizoen voldoende reden om hem volgend jaar in die periode in te zetten. Dat hij mogelijk in de toekomst heel veel kilo's af zou kunnen vallen en heel misschien een ronderenner zou kunnen worden, moet zijn huidige ontwikkeling in WT-koersen waarin hij zich het prominents zou kunnen tonen natuurlijk nooit in de weg staan.
Dat was het twistpunt, dat het op de een of andere manier een moeilijke keuze zou zijn, waar Eenkhoorn nu voor zou moeten gaan (Vlaanderen of het rondewerk). Het is echter volkomen duidelijk dat dat op dit moment geen moeilijke keuze is, aangezien hij op het vlak van het rondewerk nog helemaal niets heeft laten zien om aan het rijden van de Vlaamse koersen te twijfelen.
Je stelt zelf zelfs dat hij sowieso Vlaanderen zou moeten rijden, wat een selectie is die hij af zal moeten dwingen in de Vlaamse koersen die daar aan vooraf gaan..
'@assen
Ik schreef "eendaagse wedstrijden" en niet klassiekers maar zelfs als we het over klassiekers hebben ben ik het niet met je eens. Wat hebben Teunissen en Roosen nou daadwerkelijk gepresteerd in klassiekers?
"Roosen [heeft] laten zien podium of top10 te kunnen rijden in de voorjaarsklassiekers".
In welke voorjaarsklassieker heeft Roosen dat laten zien?
@vlek
"Waarom?"
Omdat Eenkhoorn zelf zegt zich voornamelijk te willen verbeteren als klimmer en hij dat vast en zeker niet had gezegd als hij zelf met enige zekerheid wist dat zijn toekomst bij de Vlaamse klassiekers ligt. Dat Eenkhoorn het nu goed doet in wat vlakkere koersen betekent niet dat hij daar het maximale uit zijn loopbaan kan halen.
"Volgens mij is er na dit seizoen voldoende reden om hem volgend jaar in die periode in te zetten."
Maar beweert dan iemand iets anders? Ik denk dat zelfs kelderfan het daar gewoon mee eens is. Alleen betekent dat nog niet dat daar ook daadwerkelijk zijn toekomst zal liggen.
"Dat hij mogelijk in de toekomst heel veel kilo’s af zou kunnen vallen en heel misschien een ronderenner zou kunnen worden, moet zijn huidige ontwikkeling in WT-koersen waarin hij zich het prominents zou kunnen tonen natuurlijk nooit in de weg staan."
Zo veel is vijf kilo niet. Trouwens was Kelderman minder dan vijf kilo lichter toen hij bij LottoNL reed. Inmiddels is er bij Sunweb wel wat extra afgegaan en momenteel is Kelderman dus vijf kilo lichter (en precies even lang). Dumoulin was een paar jaar geleden zelfs een paar kilo zwaarder dan Eenkhoorn.
Ja... "Dat wordt nog een moeilijke keuze voor Eenkhoorn, wat betreft Vlaamse werk of toch meer naar ’t rondewerk."
Kelderman en Dumoulin hebben beide in hun beloftentijd (heel) veel meer potentie als ronderenners getoond. Ik zou niet weten op basis van welke prestaties we Eenkhoorn met hun zouden kunnen vergelijken.
Teunissen was de beste man in koers in Dwars door Vlaanderen in ieder geval en ging ook heel goed mee in Parijs-Roubaix. Het blijft jammer dat hij de Omloop niet kon rijden en vervolgens moest beginnen in de hierarchie achter Matthews en SKA. Daardoor hebben we geen volledig beeld van hem, buiten dat het er in ieder geval in zit door Dwars door Vlaanderen.
Van Poppel was niet heel goed dit voorjaar, maar bij hem heb ik vooral enorme hoop doordat hij zich echt enorm heeft ontwikkeld op inhoud dit jaar. Ik zie van Poppel zeker in de minder zware klassiekers volgend jaar al meedoen, en dan wellicht het jaar erna ook in de zwaarste klassiekers
Roosen heeft ook een heel goed jaar gereden met o.a. Canada, maar daar zag je toch dat het veelal op hangen er wurgen was, in de zwaardere Vlaamse koersen ben je dan in ieder geval weggeslagen bij de toppers vaak. Vond zijn voorjaar iets minder goed dan dat van Teunissen, maar zeker zijn Ronde toont aan dat ie wel lang een rol kan spelen. Schat wel in dat hij minder in beeld zal zijn dan Teunissen/Van Poppel, maar ook voor hem geldt dat ik hem mooi in een vrijere rol zou laten starten en maar kijken wie er op welk moment het beste is.
Van der Hoorn is niet te peilen voor het voorjaar, maar laat in ieder geval dit najaar zien over veel inhoud te beschikken. Gaat het team minimaal meer opties geven en denk ik ook heel lang mee kunnen. Maar wat er precies in zit is nog niet echt in te schatten.
Jansen vind ik persoonlijk nog nooit echt indruk hebben gemaakt. Wat mij betreft vooral een heel hoog 'uitstekende knecht' gehalte, maar zou normaal gesproken zeggen dat hij wel aan de wedstrijd start als de eerste die zich op moet offeren als de anderen een goede dag hebben. Heeft zelf in ieder geval op het hoogste niveau nog nooit echt een rol van betekenis kunnen spelen.
Van Aert, zal zeker qua naam wel ietsje boven de anderen starten al vind ik de resultaten niet dusdanig dat je echt van een kopman mag spreken. Daarvoor zaten Roosen en zeker Teunissen hem teveel op de hielen dit voorjaar. Tel daarbij op dat je in mijn ogen de kaart van Poppel moet trekken als die er in de finale nog bij zit en ook van Aert zou voor mij vooral in een vrije rol starten.
Al met al is het het belangrijkst dat je met deze selectie in sommige van de kleinere klassiekers best eens een overtal kan creeren. In veel van die koersen is het toch lekker als je rond kilometer 60-70 voor het einde nog met een overtal erbij zit, dat zie je regelmatig aan een Quick-step. De uitgesproken favoriet heb je nog steeds niet, maar ik denk dat ze bij Jumbo volgend jaar wel weer een hele leuke rol kunnen gaan spelen en de koers mede gaan bepalen. Winnen zal in veel gevallen nog wel lastig blijven.
'@vlek
Volgens mij (kijkend naar de context van zijn andere berichten) bedoelde hij dat niet specifiek volgend jaar maar had hij het meer in het algemeen over de toekomstige ontwikkeling van Eenkhoorn.
"Kelderman en Dumoulin hebben beide in hun beloftentijd (heel) veel meer potentie als ronderenners getoond. Ik zou niet weten op basis van welke prestaties we Eenkhoorn met hun zouden kunnen vergelijken."
Ik heb het puur en alleen over het feit dat jij zij dat Eenkhoorn veel zou moeten afvallen en ik gebruikte Dumoulin en Kelderman als voorbeeld dat dit wel meevalt. Nogmaals, ik betwijfel dat Eenkhoorn zich tot een klassementsrenner zal ontwikkelen. Ik vind het alleen overdreven om te doen alsof dit outside of the realm of possibilities is terwijl LottoNL en Eenkhoorn zelf dat (gezien hun uitspraken) wel als een mogelijke optie in hun achterhoofd hebben (of ten minste hebben gehad). Anders zouden ze in hun uitspraken niet zo veel nadruk hebben gelegd op zijn kwaliteiten en ontwikkeling als klimmer en tijdrijder. Om extra duidelijk te zijn: Ik zeg niet dat LottoNL en Eenkhoorn van plan zijn hem tot een klassementsrenner te ontwikkelen. Ik zeg alleen dat dit een optie is waar ze niet lang geleden (toen die uitspraken werden gedaan) duidelijk niet de deur naar hadden gesloten. En dat het dus overdreven is om te doen alsof kelderfans uitspraken hierover absurd zijn.
Volgens mij maakt het voor de discussie die er was weinig uit over welke periode we die ontwikkeling willen zien, aangezien de keuze voor het Vlaamse werk of het rondewerk voorlopig nog op geen enkele manier een moeilijk is. Mogelijk wordt het ooit wel een moeilijke keuze, maar op dit moment is het nog een tamelijk absurd twistpunt.
Eenkhoorn zou een heel ander type renner moeten worden, om vergelijkbaar te zijn met Dumoulin en Kelderman. Ik kan me dus niet voorstellen dat dat afvallen wel mee zou vallen.
Wie sluit het dan volledig uit? De stelling is enkel dat het voorlopig totaal onzinnig is om in hem een ronderenner te zien en dat op dit moment de keuze voor Vlaamse en andere aangrenzende koersen dus niet zo'n moeilijke zou moeten zijn.
Kun je mij vertellen waar ze hebben gesproken over zijn kwaliteit als klimmer? Het zou mij verbazen dat ze hem werkelijk zo hebben gezien, aangezien hij naar mijn weten nooit heeft uitgeblonken in de bergen.
'@vlek
"Volgens mij maakt het voor de discussie die er was weinig uit over welke periode we die ontwikkeling willen zien, aangezien de keuze voor het Vlaamse werk of het rondewerk voorlopig nog op geen enkele manier een moeilijk is. Mogelijk wordt het ooit een moeilijke keuze, maar op dit moment is het nog een tamelijk absurd twistpunt."
Daar verschillen wij dan in van mening. Voor het volgende jaar lijkt het me duidelijk waar Eenkhoorn zich op moet richten. Waar hij zich daarna op moet richten ligt eraan waar hij het meest plezier aan beleeft. Als hij zich liever op het rijden van klassementen wil liggen kan hij de komende jaren langzaam wat afvallen. De inhoud die hij opdoet door klassiekers te rijden zal hem op termijn ook een betere klassementsrenner maken (als hij daarvoor kiest).
"Eenkhoorn zou een heel ander type renner moeten worden, om vergelijkbaar te zijn met Dumoulin en Kelderman. Ik kan me dus niet voorstellen dat dat afvallen wel mee zou vallen."
Hoezo zou hij een heel andere type wielrenner moeten worden? Hij zal moeten afvallen zodat hij minder kilo's een berg op mee moet slepen maar dat gold voor Dumoulin ook.
"Wie sluit het dan volledig uit? De stelling is enkel dat het voorlopig totaal onzinnig is om in hem een ronderenner te zien en dat op dit moment de keuze voor Vlaamse en andere aangrenzende koersen dus niet zo’n moeilijke zou moeten zijn."
Jij reageerde op mij bericht waarin ik schreef dat het overdreven is om dat volledig uit te sluiten. Dat was mijn stelling en aangezien jij daarop inging was dat de stelling van deze discussie.
"Kun je mij vertellen waar ze hebben gesproken over zijn kwaliteit als klimmer? Het zou mij verbazen dat ze hem werkelijk zo hebben gezien, aangezien hij naar mijn weten nooit heeft uitgeblonken in de bergen."
De uitspraak van Zeeman komt uit persbericht van LottoNL toen ze Eenkhoorn contracteerden en de uitspraak van Eenkhoorn staat op de website van LottoNL.
Dumoulin was bij de beloften een renner die uitblonk in tijdritten, in mindere mate in de heuvels en in de bergen zo'n beetje altijd bij de betere twintig van het peloton zat. Wanneer je kijkt naar zijn prestaties op zijn 21ste, dan is een vergelijking met Eenkhoorn tamelijk absurd; Eenkhoorn zou niet 'slechts' vijf kilo kwijt moeten raken om zo'n type renner te worden.
Wanneer je mij nergens ziet zeggen dat het totaal onmogelijk is dat Eenkhoorn een ronderenner kan worden, dan lijkt het me vreemd om te vermoeden dat ik dat eigenlijk wel bedoel.
Zeeman noemt hem daar inderdaad een goede klimmer. Tamelijk bizar toch?
'@vlek
"Dumoulin was bij de beloften een renner die uitblonk in tijdritten, in mindere mate in de heuvels en in de bergen zo’n beetje altijd bij de betere twintig van het peloton zat. Wanneer je kijkt naar zijn prestaties op zijn 21ste, dan is een vergelijking met Eenkhoorn tamelijk absurd; Eenkhoorn zou niet ‘slechts’ vijf kilo kwijt moeten raken om zo’n type renner te worden."
Dumoulin was kwalitatief beter maar dat maakte hem nog niet een ander type. Dumoulin en Eenkhoorn zijn beide het type "tijdrijder".
"Wanneer je mij nergens ziet zeggen dat het totaal onmogelijk is dat Eenkhoorn een ronderenner kan worden, dan lijkt het me vreemd om te vermoeden dat ik dat eigenlijk wel bedoel."
Waar schrijf ik dan dat jij dat wel bedoeld? Ik schrijf dat mijn stelling (waar jij op reageerde) was dat je dit niet kan uitsluiten.
"Zeeman noemt hem daar inderdaad een klimmer. Tamelijk bizar toch?"
Hoezo is dat bizar? In Rhône-Alpes Isère Tour werd Eenkhoorn tweede achter Minnaard maar voor iemand als Hindley (4e) maar behalve wat uitslagen kunnen wij daar niets nuttigs over zeggen. Iemand die zich nooit op het klimmen heeft gericht maar toch redelijk omhoog rijdt heeft waarschijnlijk meer potentieel als klimmer dan iemand die zich alleen op het klimmen heeft gericht en iets meer dan redelijk omhoog rijdt.
Bij LottoNL zullen ze aan de hand van tests waarschijnlijk wel kunnen inschatten wat iemands kwaliteiten zijn als klimmer. Uiteindelijk is er niet zo'n groot verschil tussen een tijdrijder op het vlakke en een klimmende tijdrijder. Het verschil ligt hem er voornamelijk in het gewicht. Was Tony Martin een betere klassementsrenner geweest als hij in plaats van 75 maar 65 kilo had gewogen? Zeer waarschijnlijk. Betekent dat hij een goede klassementsrenner was geweest? Dat is niet te zeggen. Misschien had hij het mentaal niet aangekund, misschien had hij net als Poels altijd wel een slechte dag gehad, etc.. In conclusie, er is voor ons weinig over te zeggen. Net als bij Eenkhoorn. Dus doen alsof het outside the realm of possibility is dat Eenkhoorn zich in de toekomst op het klassement in rondes gaat richten is overdreven (ik zeg niet dat jij dat schreef maar dat was mijn stelling vanaf het begin).
Dumoulin had inderdaad meer kwaliteit als tijdrijder en klimmer, waardoor het niet moeilijk was om in hem een potentieel ronderenner te zien. Eenkhoorn heeft die kwaliteiten nooit getoond.
De uitslagen die hij heeft gereden, gecombineerd met zijn postuur en de koersen waarin hij dit seizoen werd ingezet. Ik denk dat er buiten die ene zin in dat persbericht helemaal niets wijst op het feit dat de kwalificatie 'goede klimmer' daadwerkelijk van toepassing is op Eenkhoorn. Wat dat betreft doet het enigszins denken aan het persbericht over het aantrekken van Lobato.
'@vlek
"Dumoulin had inderdaad meer kwaliteit als tijdrijder en klimmer, waardoor het niet moeilijk was om in hem een potentieel ronderenner te zien. Eenkhoorn heeft die kwaliteiten nooit getoond."
Maar de ploegleiding van LottoNL kan op meer afgaan dan alleen wat uitslagen. Die weten wat zijn verleden qua training is en wat de waarden van zijn tests zijn.
"De uitslagen die hij heeft gereden, gecombineerd met zijn postuur en de koersen waarin hij dit seizoen werd ingezet. Ik denk dat er buiten die ene zin in dat persbericht helemaal niets wijst op het feit dat de kwalificatie ‘goede klimmer’ daadwerkelijk van toepassing is op Eenkhoorn."
Eenkhoorn heeft in het verleden ook in bergetappes goede uitslagen gereden (Rhône-Alpes Isère Tour). Daarbij weten we niet of hij zich toen op het klimmen heeft gericht en kunnen we dus ook niet weten wat zijn uitslagen in bergetappes zeggen over zijn potentieel als klimmer. Eenkhoorn lijkt qua postuur op een echte tijdrijder en als daar wat kilo's afgaan zal hij qua postuur niet veel verschillen van Dumoulin en Kelderman.
https://static1.squarespace.com/static/52609559e4b07d26e414d507/5491ab1ae4b09306f4699ece/5491b06ae4b06b8a9b941ac0/1418834028913/Pascal1.jpg?format=2500w
Alleen wat uitslagen? Ik sluit zeker niet uit dat hij goede testresultaten heeft neergezet, maar het lijkt me wat absurd op alles wat wij van hem in de praktijk hebben kunnen waarnemen te bestempelen als 'alleen wat uitslagen'.
Dat is toch een heuvelkoers? Misschien dat het ook enige potentie als klimmer verraad. Wanneer dat echter de enige koers is waarin dat er uit kwam, lijkt dat me niet genoeg om die toekomst als ronderenner als reëele optie te zien.
Volgens mij doe je veel te makkelijk over het kwijtraken van wat kilo's en zou het extreem veel vragen van Eenkhoorn om een renner te worden als Kelderman en Dumoulin. Hij heeft momenteel qua postuur veel meer weg van jongens als Roosen en Jansen.
'@vlek
"Alleen wat uitslagen? Ik sluit zeker niet uit dat hij goede testresultaten heeft neergezet, maar het lijkt me wat absurd op alles wat wij van hem in de praktijk hebben kunnen waarnemen te bestempelen als ‘alleen wat uitslagen’."
Waar kunnen wij zijn potentieel als klimmer dan nog meer op beoordelen? Wij kunnen iets zeggen over zijn huidige niveau maar helemaal niets over zijn potentieel als tijdrijder, klimmer, klassiekerrenner of wat dan ook. Gebaseerd op de uitslagen die Dumoulin in 2011 (zijn laatste jaar als beloften) reed had niemand ooit kunnen voorspellen dat hij een geweldige klassementsrenner zou worden. Hij hoorde bergop namelijk helemaal nooit bij de beste.
"Dat is toch een heuvelkoers?"
Voor beloften zitten daar wel wat beklimmingen tussen die ik geen heuvels zou noemen.
"Volgens mij doe je veel te makkelijk over het kwijtraken van wat kilo’s en zou het extreem veel vragen van Eenkhoorn om een renner te worden als Kelderman en Dumoulin."
Wat knap dat jij die weet. Nogmaals, zonder te weten wat zijn verleden is qua trainen en richtpuntent en wat voor een testwaardes hij rijdt is dit volgens mij onmogelijk te voorspellen. Natuurlijk is de kans groot dat hij niet het potentieel heeft om net zo goed te worden als Dumoulin en Kelderman maar betekent dat dan dat hij qua type niet geschikt is als klassemenstrenner?
"Hij heeft momenteel qua postuur veel meer weg van jongens als Roosen en Jansen."
Daar ben ik het totaal niet mee eens. Qua postuur heeft hij volgens mij veel meer weg van een jonge Dumoulin (maar dan met iets minder brede schouders) of een jonge Kelderman.
Ach ja, de discussie heeft wel zo'n beetje zijn koers gevaren. Ik zeg dat we nog helemaal niets kunnen zeggen over de toekomst van Eenkhoorn en jij zegt dat we bijna niets kunnen zeggen over de toekomst van Eenkhoorn. Zo ver zitten we dus niet van elkaar af. In de nabije toekomst lijkt het me in ieder geval het beste als hij zich naast het tijdrijden zowel op vlakke als heuvelwedstrijden richt. De keuze voor Vlaamse klassiekers, Waalse klassiekers of klassementen kan hij maken wanneer hij zijn eigen kwaliteiten en potentieel beter kent. Het lijkt me nu veel te vroeg.
Op al zijn uitslagen, niet 'alleen wat uitslagen'.
Het is nu geen kwestie van volledig uitsluiten van de mogelijkheid dat hij ooit een klassementsrenner zou kunnen worden, zoals het ook niet jouw punt is dat hij zeker die potentie heeft. De vraag of hij op dit moment veel weg heeft van een ronderenner kan ik nu echter enkel met een vrij overtuigd 'nee' beantwoorden. We hebben blijkbaar als belangrijkste pijlers een wat vreemde uitspraak van Zeeman, een wankele vergelijking met Dumoulin en Kelderman en verder wat hypothetische mogelijkheden hebben om die potentie erin te zien. Dat lijkt me veel te weinig.
Daarmee is er wat mij betreft op dit moment dus geen enkele grond om die lastige keuze, die aan het begin van het draadje over Eenkhoorn werd verondersteld, serieus te nemen.
'@tendam
Gelukkig weet jij het beter dan Zeeman en Eenkhoorn zelf... Niemand heeft het trouwens over Olympia's Tour gehad en daarbij zeggen zijn uitslagen in het verleden (bijvoorbeeld in de Rhône-Alpes Isère Tour) ons niets over zijn potentieel als klimmer omdat we niet weten waar hij zich op heeft gericht.
@Vlek
"Op al zijn uitslagen, niet ‘alleen wat uitslagen’."
Okay, dus nergens op aangezien we niet weten wat die uitslagen zeggen over zijn potentieel als klimmer aangezien we niet weten hoe hij naar die uitslagen toe heeft gewerkt.
"Daarmee is er wat mij betreft op dit moment dus geen enkele grond om die lastige keuze, die aan het begin van het draadje over Eenkhoorn werd verondersteld, serieus te nemen."
Of het een lastige keuze wordt weten we niet. Dat ligt namelijk uiteindelijk vooral aan waar Eenkhoorn zelf het meest plezier aan beleeft. Dat het in ieder geval nog niet een keuze is die Eenkhoorn heeft gemaakt blijkt wel uit zijn uitspraak dat hij zich vooral als klimmer en tijdrijder wil verbeteren. Daaruit blijkt dus wel dat hij een toekomst als klassementsrenner in ieder geval in zijn achterhoofd heeft (als iets wat misschien een mogelijkheid is voor hem).
"We hebben blijkbaar als belangrijkste pijlers een wat vreemde uitspraak van Zeeman".
Of het een vreemd uitspraak is weet ik niet. Ik denk dat Zeeman zijn potentieel als klimmer beter kan inschatten dan wij.
"Concrete uitslagen geven een redelijke indicatie voor de mogelijkheden in vergelijkbare koersen. Absurd dus om te doen alsof we niets kunnen zeggen over zijn potentieel."
Dat vind ik leuk, want ik krijg wel eens reacties, dat je niet op uitslagen moet beoordelen.
Hoe zat 't ook al weer met 2 extra renners is genoeg om de Italiaanse koersen te doen, want je hoefde De Tier, Olivier en Bouwman toch niet perse te laten invliegen.
Log in via je wielerflits.nl account om deel te nemen aan de discussie.