Ik denk dat het qua verhouding klassement/sprint, mocht je daar werkelijk heel strikt naar willen kijken, nuttig kan zijn om even terug te denken aan de momenten waar Roglic dit jaar zijn knechten het hardst nodig had. Ik denk dat hij op die (potentiële) momenten, waar SKY volgend jaar echt anders op zou reageren, heel veel meer heeft aan Martin, Roosen en Teunissen, dan een vijfde klimmer aan zijn ondersteuning toe zou voegen.
Als je Roglic als voorbeeld neemt, dan ja hij zal 't meest balen van de TTT met Martens, Jansen, Roosen, Groenewegen, Gesink, Tolhoek en Kruijswijk. Waarbij Tolhoek er wel degelijk bij zat.
Dus als je naast Roglic, Kruijswijk, Bennett kunt beschikken over mannen als Martin, De Plus en ik denk ook Bouwman, dan zal Roglic een stuk blijer zijn, want dan wordt 't verschil een stuk minder.
Anderzijds kun je Groenewegen niet thuis houden natuurlijk. Dus ja die 5/3 verhouding kun je ook in de TdF toepassen.
Dus 't plaatje met Roglic, Kruijswijk, Bennett, Gesink, De Plus, Martin, Roosen/Teunissen en Groenewegen zou voor de sprint, TTT en bergop-werk prima kunnen werken.
Ik denk dat je een van de waaiermomenten vergeet; Roglic had volledig naar huis gereden kunnen worden, wanneer SKY daar door had gezet.
'Erbij zitten' is overigens niet hetzelfde als een van de betere renners zijn in een ploegentijdrit. Het parcours van afgelopen editie was er gewoon eentje waar Tolhoek erbij moest blijven, maar uit dat gegeven kun je onmogelijk opmaken of hij daarmee meer heeft bijgedragen dan enkele renners die zich onderweg leeg hebben gereden.
Zeker in die ploegentijdrit van volgend jaar heb je helemaal niets meer aan De Plus en Bouwman, dan aan Teunissen en Roosen. Waarschijnlijk voegen ze zelfs minder vermogen toe aan het waaiertje. Ik zie ook daar dus geen aanleiding om iets te veranderen aan de verhouding.
Bij de waaierritten heeft TLJ nog al vaak problemen. Als je dan even wil terugdenken aan P-N; waarbij TLJ inclusief Roosen en Groenewegen in de achtervolging moesten bij zo'n waaierrit. Dus of je beter af bent is maar de vraag.
Dan kies ik toch maar voor De Plus en Teunissen. De Plus kan tijdrijden en weet e.e.a over waaierrijden van zijn oude ploeg. Ik denk dat je nu ook betere renners hebt juist voor die P-N.
Ja? Hoe zorgen ze daar dan voor? Ik heb namelijk het idee dat ze zelden zo doorslaggevend zijn. Verschillen in een bergrit ontstaan (of blijven uit) toch hoofdzakelijk door het krachtsverschil tussen de kopmannen? Misschien buiten wat uitzonderlijke situaties en extreem goede knechten, maar zeker een vierde klimknecht zal zelden tot nooit voor zulke verschillen kunnen zorgen.
De beste klimmers kunnen ook goed rijden in een TTT of flipflopt @vlek dan met zijn voorkeurrenners als Leezer;)
De aanstormende jonge klimtalenten kunnen ook veelal goed uit de voeten; zover ik 't kan beoordelen.
Want Koen Bouwman, Neilson Powless, Daan Olivier en ook Antwan Tolhoek kunnen goed mee in een TTT.
@tendam
Waarom moet je een minuut verliezen met een klimmer extra; want juist met die niet klimmers verloor Roglic veel kostbare tijd. Nu je Bouwman en/of De Plus kunt inzetten, lijkt 't mij sterk, dat je meer tijd verliest, als de laatste keer.
"Ja, dat wordt een hele andere ploegentijdrit, waarin je grote mannen met veel vermogen goed kunt gebruiken."
Die grote mannen met sterke motor zitten er toch bij.
In de komende TdF zijn Gesink, Kruijswijk, Bennett, Roglic, Martin en Roosen er beslist bij. Dan staat er naast Groenewegen nog 1 plaats ter discussie. Een klimmer-tijdrijder De Plus/Bouwman of Mike Teunissen/Amund Jansen.:)
Log in via je wielerflits.nl account om deel te nemen aan de discussie.