'@xistnc
Jij bent toch de kenner; mijn punt is toch duidelijk. Het is al de derde keer in deze koers, dat Groenewegen wordt geplaagd door 't euvel.
Hij is terecht boos, dat hij niet meer kan meestrijden voor een goede klassering; al is 't maar een voorbereidingskoersje.
Shimano 105 crankstel waarschijnlijk.
Oh ja, die Brandon McNULTY heb ik op mijn lijstje staan voor 't volgende seizoen.
Uitstekende prestatie van Roosen! Ik denk dat de kans groot is dat hij bewust wat vroeger piekt (richting openingsweekend), maar desondanks is de stap die hij afgelopen winter heeft gezet aanzienlijk te noemen.
Goed ook om te zien dat Lindeman benut wordt in de Vlaamse koersen. Hopelijk een trend die zich door zet richting april.
Uitstekende prestatie van Roosen !!
Van wat ik gezien heb in Dubai van hem, is hij momenteel in een uitstekende vorm en verbeterd hij zich nog steeds.
Vond hem ook steeds sterk in de lead-outs voor Groenewegen.
Benieuwd of hij dit kan vasthouden in de komende voorjaarklassiekers.
TLJ is in ieder geval dit jaar 2018 goed begonnen.
Morgen nog een sprintetappe met Groenewegen cq Roosen en daarna is zondag Van Poppel weer aan de beurt met een sprint in Almeria.
Vanaf woensdag start TLJ met een sterk team waar Kruijswijk zijn kunnen moet laten zien in de in de Ruta del Sol.
Ook Groenewegen en Roosen laten hopelijk hun vorm uit Dubai ook in de komende Ronde van de Algarve zien die ook a.s.woensdag start.
Dat wordt dus een erg leuk raceweekje met hopelijk voor TLJ mooie resultaten.
Ik hoop dat Boom en Roosen beide hun contract tot en met 2020 verlengen zodat LottoNL de komende jaren een prima duo voor de klassiekers heeft. Vorig jaar heeft Roosen door ziekte in de klassiekers niet kunnen laten zien dat hij progressie heeft geboekt maar het zou me niet verbazen als hij dit jaar laat zien een enorme stap te hebben gemaakt sinds de klassiekers van 2016.
'@ghostwriter
Vind ik een goed idee om Roosen, Jansen en Boom langer te binden. Ik zou Roosen ook heel snel uit de vaste trein Groenewegen halen.
Een oud RDT'er Rick Zabel zou met Leezer en Jansen een ideale lead-out zijn voor Dylan Groenewegen e/o Danny van Poppel.
@vlek
Dat moet ik je toegeven, dat Leezer inderdaad de derde man was uit 't treintje Leezer, Jansen en Roosen als laatste man op de Hatta-Dam.
@Fanny
"zondag Van Poppel weer aan de beurt met een sprint in Almeria."
Het kan ook uitdraaien op een vluchtgroep, die met de zege aan de haal gaat. Ik hoop dat TLJ aanvallend gaat rijden en dan hoop ik op een sterke Powless; want wat Kuss zijn oude ploeggenoot (18jr.) liet zien, was toch om af te likken. bah vies.;)
Quote: "Dit blijft een hele vreemde voorkeur; helemaal nu de keuze van twee jaar geleden zich steeds meer uit lijkt te betalen."
Voor Groenewegen wel, maar die heeft ook afscheid genomen van Wagner als zijn vaste lead-out.
Iemand heeft geroepen, dat met dit programma per 1 augustus stagaires bij zouden moeten komen. Dan zou je kunnen kijken naar 1 klimmer en 1 lead-out.
Daarom zeg ik ook "vaste trein"; nu zit hij gebakken aan 't programma van Groenewegen. Roosen zou dan wat meer zijn eigen programma kunnen rijden.
Groenewegen is duidelijk niet de enige die heeft geprofiteerd van de ontwikkeling van Roosen binnen het treintje. Vandaag werd dat andermaal duidelijk, maar ook vorig jaar heeft het hem reeds genoeg gebracht; niet alleen indirect door de betrokkenheid bij de overwinningen van Groenewegen, maar ook concreet in een overwinning van hemzelf.
En wat meer zijn eigen programma? Wat zou dat betekenen, anders dan de kansen die hij reeds heeft in koersen (Vlaamse klassiekers, Eneco en het Vlaamse najaar) waar er daadwerkelijk mogelijkheden liggen voor de renner die hij nu is? Hoe zie je dat voor je; waar haal je hem weg en waar laat je hem in plaats daarvan rijden?
Volgens mij zit Roosen nu perfect; doorgroeien naar de wereldtop in een discipline waarin hij kan samenwerken met een jonge kopman die zelf ook richting wereldtop aan het groeien is, met daarnaast kansen in de koersen die hem qua eigen mogelijkheden het best liggen, waarin hij dan ook nog kan profiteren van het werk dat hij de rest van het jaar in zijn explosiviteit heeft gelegd.
Wat wil je met deze zijstraat zeggen? Heeft dit iets met Roosen te maken?
Quote:"En wat meer zijn eigen programma?"
Hij kan in mijn ogen een iets zwaarder programma rijden na de TdF.
Jan Boven geeft 't duidelijk aan, dat Timo Roosen zijn kans mocht gaan, omdat Groenewegen geen kans meer had op de eindzege.
M.a.w. had er geen materiaal-probleem opgetreden, dan had Roosen in dienst moeten rijden van Groenewegen. Dan had hij nu niet in de toptien gestaan.
Quote:"Wat wil je met deze zijstraat zeggen? Heeft dit iets met Roosen te maken?" Precies wat er staat. Dan kan Timo Roosen mee naar Alberta, Quebec en Montreal waar Groenewegen niets heeft te zoeken. Dan kan een van de stagiares die plek opvullen. Misschien wel verrassend goed.
Waarom zou je Roosen een programma geven waarin hij minder kansen heeft op eigen succes? Quebec zou op een hele goede dag misschien een lage toptien op kunnen leveren, Montreal is een koers voor renners met een ander postuur. Geef hem dan zijn eigen kansen in de najaarskoersen in Europa, om zijn werk voor Groenewegen heen; zoals vorig najaar dus..
Sure... Een stagiaire die zijn plek in de trein in kan nemen. Een gefantaseerd probleem vraagt tenslotte om een oplossing vol fantasie.
In een week waarin hij ook moet werken voor Groenewegen kunnen dus kansen ontstaan voor hemzelf? Zoals hij vorig jaar een koers won waarin hij eigenlijk in dienst van Groenewegen reed? Volgens mij maak je nu mijn punt; Roosen komt het best tot zijn recht in en rond koersen waarin ook Groenewegen zijn kansen heeft.
Quote:"Waarom zou je Roosen een programma geven waarin hij minder kansen heeft op eigen succes? Quebec zou op een hele goede dag misschien een lage toptien op kunnen leveren, Montreal is een koers voor renners met een ander postuur." Je bedoelt kleine dikke mannetjes?
Dat klopt toch niet helemaal. Denk eens aan Robert Gesink. Die is lang en mager toch.
Timo Roosen zou hier gewoon sterker worden; zodat hij die korte klimmetjes naar de Hatta-dam nog beter kan rijden.
In Noorwegen liet Timo Roosen vorig jaar al zien, dat hij in een heuvelachtig parcours goed uit de voeten komt.
Maar in het keurslijf van een treintje krijgt hij die kansen te weinig naar mijn smaak. Ook Amund Jansen kan meer dan in een NS-trein rijden.
Ze gaan morgen wel kijken of Groenewegen de sprint kan winnen, maar ik zou als ik TLJ was morgen proberen met Roosen greep te doen naar ronde winst. Het is maar tien sec....
Waarom niet proberen, je weet maar nooit ! en als het niet lukt kunnen ze nog altijd voor de sprint gaan.(Misschien een te rijke fantasie ;) )
Kleine dikke mannetjes? Nee, die twee koersen in Canada zijn vooral geschikt voor mannen die je ook in de heuvelklassiekers vooraan aan zou kunnen treffen. Dan moet je dus denken aan ander soort renners als Roosen. Gesink is wel zo'n renner en andere oud-winnaars zijn o.a Sagan, Uran, Gerrans, Gilbert, Van Avermaet, Ulissi, Wellens en Rui Costa. Wil je de prestatiemogelijkheden van Roosen verhogen, dan moet je dus niet de koersen op gaan zoeken waar hij tegen dat soort renners (en op hun terrein) moet strijden.
Vast wel inderdaad, maar voorlopig heb ik het idee dat hij overal sterker van aan het worden is. Canada neemt wat dat betreft op geen enkele manier een speciale plek in, dat doet hooguit de Tour de France. Het is daarnaast ook een wat onlogisch uitstapje om specifiek te gebruiken om sterker van te worden. Sowieso moet dat laatste vooral een neven effect zijn van het programma dat hij rijdt, niet het doel.
Dat werk van vandaag, net als hetgeen hij in het Vlaamse voorjaar als obstakels aan zal treffen, valt vooral als explosief te bestempelen. Hetgeen hem steeds beter zal gaan liggen zodra hij nog beter wordt in het werk wat hij (ook) voor Groenewegen doet; korte tijd een extreem hoog wattage trappen. Nogmaals; waar hij in uit blinkt is volkomen complementair aan elkaar en zit elkaar niet in de weg.
Welk keurslijf? Hij heeft de laatste twee jaar op dit spoor zichzelf tot een potentiële wereldtopper in een serieuze (ondersteunende) discipline van de wielersport ontwikkeld, met daarnaast de ruimte om op aantrekkelijk terrein (Vlaanderen) hetzelfde te doen. Jansen heeft ook exact dezelfde ambities, daar was hij laast nog heel duidelijk over! Die ambities wil je die twee afnemen, om ze als bevrijd aardig mee te laten doen in 'heuvelachtige' koersen als TDU, Yorkshire, Noorwegen, Wallonië en andere koersen waarvoor niemand ooit op de fiets is gestapt?
Wat een bevrijding zeg...
Ik ben het helemaal eens met mensen die van mening zijn dat er meer zit in Roosen dan slechts een goede leadout, echter denk ik dat de ploegleiding zich daar ook wel van bewust zal zijn en Timo derhalve bij tijd en wijlen ook zodanig in zal zetten.
Ik vermoed dat Timo zo niet dit jaar, dan toch zeker in de nabije toekomst van de ploegleiding meer ruimte zal krijgen om (in goed overleg) zijn eigen lijn uit te stippelen wat zal resulteren in de grotere wedstrijden als leadout van Dylan en hier en daar wat kleinere wedstrijden voor eigen eer en glorie.
Ik denk dat Timo goed tot zijn recht zal komen in het Vlaamse werk, maar dat hij ook heuvelachtiger parcoursen goed aan kan.
Combineer dat met een behoorlijk eindschot en en een verduiveld goede leadout en Timo is gewoon in vele koersen en op vele wijzen inzetbaar (winnen uit een vlucht of uit een uitgedunde groep, leadout, voorjaarsman)
Dat maakt Timo dan ook samen met bijvoorbeeld een behoorlijke knecht als Bouwman die ook op vrijwel alle parcoursen goed tot zijn recht komt de toekomst voor TLJ.
Log in via je wielerflits.nl account om deel te nemen aan de discussie.