Merijn Zeeman mag bij deze ook wel in 't zonnetje worden gezet. Hij heeft de treinfilosofie toch binnengehaald bij TLJ.:)
Gelukkig heeft hij 't wel bijgesteld en mag Groenewegen denken aan een mooie Tour de France.
Lars Boom is op de weg terug en hopelijk kan hij in deze P-N aan zijn vorm werken; want met hem erbij wordt 't treintje voor de TdF alleen maar sterker.
Parijs is nog ver, en het begin van de tour ook. Nu zal er op papier voor de tour Roglic, Gesink, kruijswijk, Clement, groenewegen, leezer, roosen en boom staan.
Maar de komende maanden zouden prestaties of blessures kunnen leiden dat bijv Jansen de plek van iemand inneemt. Maar nog beetje vroeg om dat nu al te zeggen. (Als boom niet goed genoeg wordt en niet gaat verlengen zou ik me kunnen voorstellen dat ie niet meegaat).
Zou het morgen lukken om groenewegen in stelling te brengen? Ligt wrs aan verloop etappe. Bovenop top laatste berg groenewegen met leezer, boom en Martens op achtervolging op voorste peloton? En dan roosen en Jansen de sprint laten aantrekken als ie erbij komt?
Of is laatste paar km ook te zwaar? Proberen waard lijkt me met groenewegen in deze vorm.
'@rahimns
'T kaartje van de rit zegt toch iets anders; dat de laatste km vlak is, is toch niet doorslaggevend. En 3%? Als je van 379m naar 716 m. stijgt in 10 km.
Als een team hard doortrekt in de afdaling {zoals vandaag met Quick-Step Floors}, dan wordt 't toch een ander verhaal.
Ik zou 't prachtig vinden, als hij erin zal slagen om met de sterkere renners op de top te komen, dan alle ballen op Groenewegen natuurlijk; maar komt hij te kort, dan kunnen misschien wel Gesink e/o Martens mee doen om de zege.
Zou Lotto-Jumbo niet stilaan moeten overwegen om Groenewegen mee te nemen naar de Giro voor een dag of tien? Daarin liggen drie sprintkansen in de eerste week, en klassementsambities hebben ze toch niet. Ik zie dat hij anders de (nietszeggende) Tour of Norway gaat rijden. Hij kan natuurlijk alles op de Tour zetten, maar daar treft hij ook enorm sterke concurrentie met oa Kittel, Gaviria, Ewan + 10 anderen. In de Giro bestaat het sprintveld vooralsnog uit Viviani en Bennett. Van Poppel kan dan de leadout doen, en in het tweede deel voor eigen kansen gaan. Cavendish en Greipel hebben zo menig seizoen gereden, met overwinningen in zowel de Giro als Tour tot gevolg.
nee, van Poppel is duidelijk de sprinter voor de giro. Duidelijke afspraken gemaakt en een duidelijk plan gemaakt van tevoren. Je kan je beste sprinter niet overal laten rijden, dan rook je hem op. Dylan zit in die periode vol in de voorbereiding op de tour, die zal uiteindelijk nog wel de Ster ZLM gaan rijden als laatste voorbereiding op de tour, gedurende de Giro zal hij waarschijnlijk op hoogtestage zijn of een korte rustperiode hebben na een zwaar voorjaar.
'@Imbatido, ik denk niet dat ze dat kunnen maken ten opzichte van van Poppel. Die is ook als kopman gehaald en heeft de belofte gehad om in de Giro te mogen starten. Daar komt bij dat we eerst maar eens af moeten wachten hoe de vorm van Groenewegen op dat moment is. Ik denk namelijk dat hij dan vol in opbouw richting de tour zit. Een wat minder goed bezet rondje zoals in Noorwegen past daar m.i. beter in met het oog op winkansen.
@Rahimns zou je de eerste pagina bij kunnen werken. En misschien de datums van de overwinningen daarbij? Vind het wel interessant om te vergelijken met voorgaand jaar.
Dat oproken is wel wat overdreven @jvh93. Ten opzichte van zijn huidige programma met de Tour of Norway zou het een koersdag of vijf extra zijn. Greipel reed vorig jaar 13 dagen Giro, daarna nog in de Hammer Series, Rund um Köln en de ZLM Tour. En het jaar ervoor het hele voorjaar-Turkije-12 dagen Giro-Luxemburg-Köln-ZLM Tour-Tour. Dus de combi 10 dagen Giro-ZLM-Tour is vrij normaal. Ik denk juist dat je als sprinter moet pakken wat je pakken kan. De kansen in de Tour zijn schaars, het is dan zonde om kansen in de Giro te laten liggen. Van Poppel is goed, maar zal ook moeten begrijpen dat je met zo'n sterke sprinter zulke kansen als ploeg zijnde niet kan laten liggen. Ik zie hem eerlijk gezegd niet voorbij het achterwiel van Viviani komen. En in het tweede deel komen er ook nog een aantal kansen waarin hij zijn gang kan gaan.
Maar ik zie het ze helaas ook niet doen.
'@rahims
Die klim naar de Cote Charbonnieres is ca. 10 km {km 179,5 -> 190,5}met gemiddelde van 4,8% is voor een sprinter toch een opgave, lijkt mij.
Dat korte klimmetje is niet 't probleem, maar zit hij achterin 't pak bij aankomst Cote Charbonnieres, dan zijn de vogels gevlogen.
Je kunt 't misschien navragen bij een van de ploegleiders.
Het zou me niks verbazen als Groenewegen na Roubaix een rustperiode inlast. Dan is het vrij kort dag op top de zijn in de Giro. En dat zal hij moeten zijn mocht hij Vivianni willen verslaan. Ik denk dat een van Poppel die zijn piek in de Giro heeft liggen best mee kan doen om een overwinning. Dat Vivianni sterker zal zijn, die kans acht ik ook groot. Echter wint niet altijd de sterkste in de sprint. Zeker in een chaotische grote ronde komt er ook een dosis geluk bij kijken (lees: plaatsing, ontwijken valpartijen).
Afgelopen weekend het WK baanwielrennen gevolgd. Heb daar een aantal imposante coureurs gezien, waarvan er een aantal in mijn ogen best een hoge ogen kunnen gooien op de weg. Wat denken jullie? Zijn er baanwielrenners die interessant zijn voor het wegwielrennen en eventueel wel voor een Worldtourploeg als TLJ? Van Schip die dit jaar uitkomt voor Roompot liet met name tijdens het omnium zien over veel potentie te beschikken, onder andere door Consonni een aantal keer te verslaan in een sprint.
'@Kelderfan als je die 10 km neemt van 379 naar 716 kom je op een gemiddelde uit van 3,4% ... het is echt allemaal niet zo enorm zwaar. De officiele klim (er is inderdaad nog een aanloop van een 5km is net geen 5km met een gemiddelde percentage van 4,7%... ik denk dat hij dat gewoon zou kunnen overleven als de grote mannen niet echt gas geven. Maar ik denk dat er meer sprinters zijn die hier hun laatste kans zien om een overwinning dus ik denk dat hij serieus kans maakt om mee te kunnen sprinten. Maar voor hetzelfde geldt blijft er een kopgroep vooruit. We zullen het wel zien morgen ... ik sluit niets uit in ieder geval.
Als viviani en Demare goed zijn vandaag trekken hun ploegen goed door op het heuveltje. Groenewegen kan misschien nog terugkomen maar gaat n hoop energie kosten, wat die gaat missen in de sprint.
Denk dat Groenewegen alleen kan meedoen als er dat heuveltje op niet voluit word gegaan en hij gewoon in eerste instantie mee is
'@LB117
Ik denk dat Dumoulin zelfs met het nieuwe budget veel te duur is voor de Jumbo ploeg. Hij moet eisen dat Sunweb er eerst voor zorgt dat hij de juiste ondersteuning (waarmee ik niet alleen knechten maar bijvoorbeeld ook ploegleiders, mecaniciens en ander ondersteunend personeel) krijgt. Pas als dat is geregeld moeten ze kijken naar hoeveel budget ze overhouden en hoe ze dat besteken. Als dat betekent dat Sunweb één of twee andere kopmannen moet laten gaan moeten ze dat maar doen. Natuurlijk neemt dat een risico met zich mee (als Dumoulin niet goed presteert) maar als de ploeg niet het budget heeft om een grote ronde winnaar de juiste ondersteuning te geven moeten ze hem geen contract geven. De ploeg heeft namelijk de verantwoordelijkheid om ervoor te zorgen dat hun wielrenners het maximale uit zichzelf kunnen halen.
Volgens mij is er momenteel geen enkele sprinter die sterker is in relatief lange sprints dan Groenewegen. Elke keer als hij vroeg aangaat lijkt het bijna onmogelijk voor de andere sprinters (zelfs de wereldtoppers) om uit zijn wiel te komen. Groenewegen is niet de meest explosieve sprinter maar als hij zijn topsnelheid heeft behaald is die enorm hoog én kan hij die lang vasthouden.
Het is toch wel duidelijk dat er bij Sunweb enorm gekrompen is om Dumoulin binnenboord te houden. Rijden nu nog maar met 23 renners rond omdat grotendeels van het budget opgaat aan Dumoulin (en in mindere mate Kelderman, Oomen en Matthews). Dat gaat gewoon ten koste van de ondersteuning en het ondersteunende personeel. Je zou kunnen zeggen dat ze voor kwaliteit kiezen ipv kwantiteit, maar dat brengt ook enorme risico's met zich mee (stel dat dumoulin iets breekt en een groot deel van het seizoen aan zich voorbij moet laten gaan.....)
Log in via je wielerflits.nl account om deel te nemen aan de discussie.