'@snoek1974
Eigenlijk zijn er zaterdag maar twee scenario’s mogelijk. Koersverloop laat zich uiteraard vaak moeilijk voorspellen, maar het is aan jou om in te schatten (dat is iets anders dan gokken) welk scenario het wordt. En heb je het mis? Dan heb je geen pech, maar dan heb je kennelijk de verkeerde keuzes gemaakt.
Het koersverloop is nog onbekend, maar je kan wel een schatting maken van de percentuele waarschijnlijkheid van elk scenario. En op basis daarvan de verwachte punten van de renners berekenen die je overweegt om kopman te maken. In mijn ogen ben je dus echt niet alleen afhankelijk van gokken op een bepaald wedstrijdverloop. Zaken als valpartijen en andere willekeurigheden zijn uiteraard niet te voorspellen, maar worden op lange termijn gelijkgetrokken. Dus zoal al eerder gezegd: het moet mee zitten om zaterdag je keuzes beloont te zien worden, maar dit betekent niet dat je je kansen niet kan vergroten met weloverwogen keuzes.
'@Snoek
Precies hetzelfde gehad in Omloop en Strade. Omloop had ik 7 of 8 renners in kopgroep, inderdaad 1 km korter... Strade had ik Kwiat, Stybar en GvA als kopmannen. Dit is dan ook voornamelijk de oorzaak voor mijn 'puur gokken' mentaliteit op dit moment, niet teveel meer over nadenken, ligt toch volledig buiten mijn controle als straks 30 man op hun plaat gaan in de afdaling van de Poggio en daar 10 man van mij bij liggen ;) (overdreven). Om nog te zwijgen over Gaviria.
@Erayse
Hopelijk heb namelijk 10 dezelfde namen :).
@Pietje
Eens het is grotendeels te zeggen welke sprinters erbij gaan zitten, echter is de vraag of het een sprint wordt en die kans is gewoon een 50-50 zolang Sagan meedoet misschien wel 40-60.
@Kling
Hypothetisch gezien iemand doet voor MSR als 1e kopman Sagan 2e kopman Demare 3e kopman Kristoff en komt er rond een uur of 5 achter dat er niemand van zijn kopmannen meezit in de kopgroep van 5 bestaande uit o.a. Kwiat, Trentin en Gilbert die hij ook in zijn team heeft en er ook geen van zijn kopmannen in de top 5 is geëindigd.
Kun je dit dan een verkeerde keuze noemen of pech? Dat laat ik in het midden, maar vooraf gezien is zijn kopman keuze gewoon zeer logisch en is er niets op aan te merken.
@JimKro
Wel overwogen keuzes? In de zin van sprinters die ook mee kunnen zitten met een aanval (type Sagan, Trentin)? Of aanvallers die ook top 15 kunnen sprinten (Kwiat)? Het is lastig te bepalen, valt Kwiat aan dan sprint hij hoogst waarschijnlijk niet mee bij de voorste. Zoals al gezegd zijn er natuurlijk gewoon je standaard namen Kristoff, Demare, Sagan, Kwiat etc., maar wat maakt Kwiat als kopman nou beter dan Demare of Kristoff en andersom? Niemand lijkt hiervoor een goede reden te hebben en toch gaan er zaterdag avond weer een aantal zijn die gaan doen alsof ze het wiel hebben uitgevonden met een of andere gekke kopman constructie bestaande uit 1. Sagan 2. Kwiat 3. Kristoff. Alhoewel deze toch niet zo gek klinkt nu ik het een aantal keer hardop zeg, maar komt dit doordat ik het mijzelf wijs maak dat Sagen en Kwiat gaan mee sprinten nadat zij aanvallen (wat zo goed als een garantie? is) of door het nogmaals kijken naar het machtsvertoon van Sagan afgelopen maandag a.k.a. de Sagan show, ik weet het niet.
Een ding is zeker, ik ga voor de sprinters, want ik zie dit persoonlijk als de meest logische keuze.
Scenario 1: groep van 2-7 aanvallers rijden weg, peloton sprint voor plek 3-8. (één aanvaller eventueel? Wie weet.)
In dit geval gaat er in het resterende peloton gesprint worden door de sprinters voor in het slechtste geval plek 8-20 (kan ook plek 3-20 zijn). De gebruikelijke namen zullen hier zeker bijzitten. Indien je voor de aanvallers kiest moet je nog maar zien dat je de correcte keuzes hebt gemaakt, daarbij zijn de sprinters toch wel een stuk eenvoudiger te voorspellen.
Scenario 2: uitgedund peloton sprint voor plek 1.
In dit geval is er editie getrouw waarschijnlijk aangevallen, door de namen die iedereen wel zelf kan bedenken + nog een aantal minder verwachte namen, de kans dat deze een grote(re) inspanning gedaan hebben op de Poggio is zeer aannemelijk. De kans dat er (op Sagan na) aanvallers bij zitten die in 5.5 KM genoeg herstellen om top 10/15 te sprinten acht ik zeer laag. In dit scenario sprinten de sprinters dan dus voor plek 1-20 en ga ik ervan uit dat de aanvallers die ook een (meer dan) redelijke sprint hebben niet voldoende herstelt zijn om zich daar bij de eerste plekken te melden (nogmaals op wss Sagan na).
Het belangrijkste is gewoon dat je achter je eigen theorie staat en hier ook een goede reden voor hebt of dat je zo op jezelf hebt in lopen praten dat je in je theorie bent gaan geloven (misschien bij mij het geval). Het is misschien geen gokken, maar toch wel een kans berekening, ik acht de kans op meer punten voor sprinters ten opzichte van punten van de aanvallers groter.
Edit:
Nu ik dit zo na lees heb ik spijt van het niet nemen van Sagan, maar daar had/heb ik ook zat argumenten voor.
Edit2:
Indien Kittel wint ga ik voortaan alleen nog maar A of B vragen posten!
'@Kling
Lees eens terug hoe je snoek de les leest en hem zegt dat hij niet over pech mag spreken maar dat hij dan gewoon een verkeerde keus heeft gemaakt.
Sommige doen hier soms alsof ze wielergoeroe zijn. Nou, echt iedereen die een beetje wielrennen vokgt weet dat er slechts enkele scenario’s zijn.
En iedereen weet dat er heel veel sterke renners zijn die kunnen winnen.
Koersverloop is niet altijd te voorspellen en is soms geluk.
Dat Sagan Terpstra beu was en beide Belgen liet wegrijden in GW had niemand kunnen voorspellen.
Dat Benoot iedereen aan gort zou rijden in SB ook niet, noch dat de grote kopgroep in de Omloop teruggehaald zou worden vlak voor de finish.
De val van Sagan, Naesen en GvA in de Ronde?
Dat is koersverloop en moet soms meezitten.
Dan kun je niet spreken van dat een echte wielerkenner dit had moeten voorzien.
Ik deel de mening van WcEendT in de vorige post.
Die mening mogen wij hebben, jij de jouwe en dat is prima. Laat de mensen met een andere mening in hun waarde en probeer ze niet de les te lezen, dan let ik op mijn woorden.
Het wel of niet zijn van wielerkenner wordt nog altijd afgemeten aan het feit of je Uran in je team had tijdens de Tour ;)
Probleem van zaterdag is dat er imo te weinig ploegen geïnteresseerd zijn in een pelotonsprint. Voor FDJ is het de enige kans, UAE, Bora, QuickStep, Astana... kunnen het als plan B uitspelen en ploegen als Sky, BMC, AG2R, Trek,LottoS... moeten eigenlijk een pelotonsprint zien te voorkomen.
Ik ga er dus vanuit dat er een groepje vooruit blijft, maar wie daar precies in zitten en met hoe veel ze zijn (lees: sprinten Demare, Viviani, Kristoff voor plek 3 of 12?), dat is moeilijk te voorspellen.
Het klassiekerspel blijft één grote flop. Ik hoop echt dat ze dit volgend jaar anders gaan inrichten. Wat mij betreft kiezen we per race een team van renners met een beperkt budget. Op die manier kan je tenminste schakelen bij blessures, vormcrisis etc. Nu kan je dat gewoon niet voorspellen en wint de meest gelukkige.
Voor zaterdag heb ik een groot probleem; ik had graag Sagan in mijn team gehad. Nu maak ik Kwiat maar 1e kopman. Daar achter veel twijfelgevallen met Trentin, Matthews, Colbrelli, Cort..
'@WCeendt
Zoals je in je post redeneert is naar mijn idee precies hoe je dit goed kan aanpakken. Wat zijn de scenario’s, wat is de kans dat renner x er bijzit, om welke positie wordt er gesprint etc. In mijn geval heb ik op deze manier 3 kopmannen kunnen selecteren waar ik volledig achter sta. En waarbij ik niet hoef te gokken op 1 bepaald scenario.
Welke van de twee scenario's het zaterdag ook wordt: de kans is vrij groot dat Sagan in de top-3 eindigt. Hij is dus mijn onbetwiste eerste kopman voor deze koers. Kopman nummer twee is Viviani, omdat hij (denk ik) ook voor iedere ereplaats zal sprinten als er een groepje wegblijft. Mijn derde kopman is Kwiatkowski, want een herhaling van de race van vorig jaar lijkt me best waarschijnlijk.
Toch ben ik benieuwd: zijn er deelnemers die vol inzetten op een sprint met een grote groep? En waarom verwachten ze dat?
'@Ab normaal; lange tenen? Ik snap niet dat je zo los kan gaan op een reactie van een ander, maar oke; dat is ook jouw goed recht... Laten we het wel behoorlijk en netjes houden; we zijn immers geen voetbalsupporters he ;)
Even over MSR: Ik ga zeker Kwiat uitspelen; ook Sagan natuurlijk want na afgelopen weekend; zijn fantastische actie om uiteindelijk nog 2e te worden is hij voor mij de absolute favoriet. 3e kopman vind ik nog lastig; heb Kristoff wel opgenomen in mijn selectie, eigenlijk vind ik dat ik hem dan ook moet kiezen voor MSR maar gezien zijn laatste prestatie twijfel ik daar toch over... Kan ook altijd Trentin of een andere sprinter kiezen.
Het spreiden; door Kwiat op te nemen is pure risicobeperking en het feit dat ik gewoon geen 3 sprintkanonnen in mijn selectie heb. Ik heb in ieder geval 12 man die mee doet met MSR; helaas zit er iemand in mijn subpoule met 17 deelnemers in MSR.... Die zal wel lekker punten gaan sprokkelen!
Succes allemaal aankomend weekend; en laten we hopen op een mooie koers!
'@Kling Ik zet vol in op de sprint met Sagan, Demare en Cort. Wel getwijfeld over Kwiat, maar de kans dat hij het laat lopen als hij niet vooruit blijft lijkt mij te groot. Ook al blijft er een select clubje vooruit, met Cort kun je dan nog rond plek 10 eindigen zoals vorig jaar (in de sprint daarachter).
'@jelle013: ik ben óók voetbalsupporter
@BarryE1: jouw of mijn verrassingsBelg? Die van mij zou ik zomaar 3e kopman durven maken.
@iedereen: volgens heeft iedereen een beetje gelijk. Als je naar het lijstje winnaars kijkt kun je niet anders concluderen dat er waarschijnlijk gesprint gaat worden maar dan wel zonder Kittel die eraf wappert op de Poggio. In ieder scenario rijdt Sagan top 10. Heb je dan nog Viviani, Kristoff en/of Demare in je team dan lijken me dat logische keuzes omdat die ook top 10 gaan rijden, óók als er een klein groepje vóór finisht.. Bij Kwiatkowski (óók in mijn team) is dat dus niet het geval en hem 1e kopman maken is dan wel een beetje 'gokken' terwijl hij de man in de vorm is.
@Matt89: flop gaat mij te ver maar ben het wel met je eens dat als je zou kunnen kiezen per koers het spel aantrekkelijker wordt. Daarmee voorkom je dat er wielerfans c.q. 'kenners' zoals hier geen kans meer maken en dus afhaken. Wat je dan wel zou moeten doen lijkt mij is dat je het budget dermate krap maakt waardoor je niet alle sprinters in bijv. de Scheldeprijs kunt selecteren anders komen alle team zo ongeveer overeen per koers.
@klumper: géén Cav voor Cort?
Ik heb er 'maar' 8 in koers zaterdag echter zijn het, op één na, allemaal potentiële winnaars.
'@jssprunk: denk dat je Lotto S. toch in het rijtje 'Wél massasprint' kunt zetten. De hele ploeg is om Greipel gebouwd.
Zijn er trouwens nog twijfels bij Lotto S. over de samenstelling, dat wij niet weten? Ik heb bij Wellens als enige nog geen gekleurd stipje staan.
Bij Nippo - Vini Fantini - Europa Ovini hebben ze er stiekem 8 geselecteerd, de boefjes!
Tja, maar dat er renners gaan afwapperen is een zekerheid + hebben die ploegen niet zo veel invloed op.
Het wordt vermoedelijk weer met zijn allen vechten om de voorste posities voor de Cipressa waardoor het tempo moordend is en de vroege vlucht al wordt ingerekend. Daar zullen wat aanvallen komen, maar doordat het tempo altijd hoog blijft zijn die vaak niet meer dan de opening van het bal. Vervolgens is het weer knokken om posities en kneiterhard de Poggio oprijden.
Hierdoor zijn er amper renners in staat zijn om te demarreren en gebeurt dit pas kort voor de top (vroeger 6 km voor de finish, tegenwoordig misschien ietsje dichterbij). Vervolgens is het een paar kilometer chaos (zeker als het nat ligt!) en dan is de grote vraag: is Sagan bereid verreweg het grootste deel van het kopwerk te doen / zijn er renners die mee gaan werken / welke knechten kunnen er in het peloton nog wat?
Wat dat betreft is het wel bijzonder/maf: in de langste koers van het jaar loont aanvallen enkel met nog zo'n 5 a 6 km te gaan.
Log in via je wielerflits.nl account om deel te nemen aan de discussie.