'@WCEendt: Ja, maar zo hebben we er in het verleden wel meer gehad.. Ik noem maar een Dombrowski, Buchmann, Konrad met mooie prestaties in de kleinere rondes en zelfs af en toe een ritje in een grote ronde... of zelfs onze grote vriend Formolo in 2015/2016.. Dit jaar is ie mogelijk interessant Scorito-wise omdat ie inmiddels de nodige hardheid heeft opgedaan om als klassementsrenner/klimmer constant punten te halen in een grote ronde, maar die is ook geen 500k meer.
In de praktijk blijkt toch vaak dat die jonge renners eerst een paar keer pieken naar rondes als Tour of the Alps, voordat ze echt voor een grote ronde flink punten kunnen scoren en als ze eenmaal zover zijn dan zijn ze eigenlijk nooit 500k meer. Maar wie weet Ciccone wel hoor.. Ik vind het altijd leuk als er een verrassing in de top 10 eindigt :)
Qua 500k "pareltjes" in het verleden.. In Giro 2016 Preidler en Roglic, maar allebei meer als teamvulling en niet in het ideale team.. In 2017 Postlberger, Gibbons, De Plus, Polanc.. Waarbij je natuurlijk een hele mooie glazen bol nodig had om het rendement er echt uit te halen (behalve bij Gibbons).
EDIT: Preidler en Hirt waren vorig jaar allebei 750k en eigenlijk niet interessant genoeg qua punten
Polanc was natuurlijk wel indrukwekkend in Kroatië vorig jaar en natuurlijk dat verhaal over Costa, Polanc en de trainingen op de Etna. Eigenlijk gek dat er zo weinig Polanc gekozen hadden, altijd makkelijk achteraf natuurlijk :P.
Edit:
Ik had hem overigens ook niet, tot mijn spijt want iemand had mij vooraf nog op Polanc geattendeerd.
Ja en dan moet je nagaan dat Polanc waarschijnlijk nog niet veel opgeleverd heeft voor de mensen die hem wel hadden, want hij heeft maar 4 etappes boven de 20 punten gescoord en knappe jongen als je hem toevallig precies die 4 etappes opgesteld had (en etappe 4 kopman uiteraard!).
Dat is dus een beetje het probleem met de pareltjes.. M.i. zijn ze in het verleden in de praktijk alleen interessant geweest bij sprinters en het lijkt er op dat Scorito daar inmiddels ook beter research naar doet en ze iedereen die een beetje kan versnellen in de laatste km al minimaal een miljoen hebben gemaakt. Er zal er vast nog eentje tussendoor glippen, maar die is dan toch eerder teamvulling dat dat je daar de poule mee gaat winnen.
Het gaat er uiteindelijk altijd om dat je de juiste dure mannen hebt en de rest is bijzaak.
"Wie weet, er zullen ook heus dit jaar weer 500K en 750K parels tussen zitten die de meeste nu over het hoofd zien, maar waarvan 90% in de top 500 die parel(s) in hun team heeft. Daarnaast gaan de kopmannen weer een (te) grote impact hebben op het eindresultaat."
Dit valt echt reuze mee. 500k en 750k renners halen zelden op een normale manier (dus zonder glazen bol a.k.a. dat je een aanvaller enkel precies in de juiste etappes selecteert) het ideale team. Laat staan dat ze echt een forse impact maken op het eindresultaat. Ik kan mij enkel herinneren dat Kwiatkowski en Quintana ooit echt koopjes zijn geweest. Beide in de Tour volgens mij.
Zelfs van de grote renners die écht top presteren mag je er vaak nog best wel eentje missen en kan je alsnog erg hoog eindigen (bijvoorbeeld geen Lopez en Woods vorig jaar in de Vuelta, geen Bardet in de Tour, etc.)
Verder vind ik de kopmanfactor in grote rondes juist helemaal prima sinds ze hebben afgeschaft dat je er op voorhand 3 moest selecteren en dat klassementspunten ook verdubbeld werden. Eén kopman per etappe met factor x2 lijkt mij juist een toffe en tactische toevoeging. Geeft wat extra ruimte om het verschil te maken en houdt je iedere dag bij het spelletje betrokken.
'@Pietje
Ben ook niet tegen de kopmanfactor, maar het gaat inderdaad gewoon een grote impact hebben op de eindranking.
@Bazing
100% mee eens. Voornamelijk Scorito is de afgelopen 2 jaar enorm vooruit gegaan op grond van wielerkennis. Overigens Aru Giro 2014 toch? En Landa was geen 500K dacht ik maar net iets duurder, maar mijn geheugen op gebied van scorito prijzen is niet 100% :P.
Ja en vorig jaar Gibbons 214 punten en zal vast ook wel een Gibbons in Tour/Vuelta zijn geweest, dus er vallen echt wel plaatsen te winnen met het 'scouten' van talentjes. Natuurlijk is stap 1 het kiezen van de juiste toppers, maar om dan het verschil te maken met de andere mensen die hun ook hebben kan dat d.m.v. aanvallers/talentjes.
Overigens was Sam Bennett ook een renner waar veel mensen zich op hadden verkeken.
@Wesley
Was het de nr. 4 in de Tour Yates?
'@Duimp30
Zolang niet bekend gemaakt is dat hij daadwerkelijk geschorst gaat worden mag de heer Christopher Froome overal starten, tot spijt van ieder wielerliefhebber.
Dus 7 juli ;).
Even over de sprinters prijzen, toch bizar dat ZELFS Gavazzi al 750K is, denk dat er echt geen sprinters koopjes gaan komen of we moeten Pedersen als sprint-koopje meetellen.
'@WCEendT: Jungels was toen 1 miljoen, maar werd zelfs in de scorito voorbeschouwing toen als dark horse aangestipt :p
Qua sprintkoopjes, echt de definitieve selecties afwachten. Cort nielsen was 2 jaar terug 500.000, omdat ze mezgec hadden ingeschaald als de sprinter, die vervolgens dus van de startlijst verdween. Vicente bij Iam in de tour, terwijl Enger daar toen ging sprinten. Nu zou bijv August Jensen en mss Malucelli bijv nog 500.000 kunnen worden. En nou de naam is genoemd, is Pedersen uberhaupt niet gewoon een koopje? goed in de itt, iig de proloog op basis van andere resultaten over zelfde afstand (hellingen buiten beschouwing gelaten) en kan daarna nog ideaal zoals aangehaald als 8e/9e renner in een sprint etappe worden neergezet met kans teampunten nizzolo en sprint ook af en toe zelf.
Daarnaast zijn sprinters vaak de interessante namen om gokjes te nemen, dus niet vreemd dat scorito ze nu alvast duurder prijst. een 2e/3e rangs sprinter haalt nog steeds meer punten dan een 2e/3e rangs klimmer, zonder disrespect naar de renners natuurlijk
Log in via je wielerflits.nl account om deel te nemen aan de discussie.