Scorito Giro 2018

1 2 ... 27 ... 187 188
Gesloten
Pietje Precies

Oké ten opzichte van vorig jaar Giro dan geen krapper budget. Maar misschien wel minder koopjes? Tot nu toe lees ik hier veel berichten over dure renners, etc. Verder zal het puntenaantal van de winnaar vooral fors gaan afhangen hoeveel etappes er naar de kopgroep gaan. Überhaupt is dat iets wat een flinke stempel op het spel drukt. En dan met name of de aanvallers etappes 'jatten' van de sprinters of van de klassementsmannen.

Die afvlakkende lijn is gevoelsmatig en kan ik denk ik niet overtuigend uitleggen. Maar goed, toch een poging:

De reden dat ik hem gebruik is omdat dure renners er anders qua ratio vaak erg matig uitkomen. Nou is dat an sich geen reden om met de ratio's te gaan spelen, maar die dure renners zijn wel de mannen die je kopman gaat maken en die een grotere zekerheid met zich mee brengen. En dat wil ik wel in de berekening verwerkt zien te krijgen. Dit zou je denk ik dus beter oplossen door kopmanpunten per renner uit proberen te rekenen.

Nu is de kopmanfactor bij dit spel wat minder belangrijk, maar bijvoorbeeld bij het klassiekerspel is een Sagan met op voorhand bijvoorbeeld een ratio van 70 punten per miljoen denk ik een stuk aantrekkelijk dan renners van 1 tot 3 miljoen met een ratio van bijvoorbeeld 85 punten per miljoen. Dit zijn fictieve cijfers.

Misschien dat iemand anders het beter uitgelegd krijgt. Of misschien is het onzin :p

Laatst gewijzigd
Hay

Heb hier alles (even?) globaal doorgelezen en al voorpret gehad van alle afwegingen/opties. Maar eerst even een vraag: hoe zit het met de leeftijd van de witte trui?, is dit 25 jaar bv bij de start van de Giro of een renner die dit jaar nog geen 25 wordt/is (maw geboren vanaf/na 1 jan 1994). Geldt dit voor alle grote rondes?

Verder lijkt het me dat vrijwel iedereen wel ziet wat koopjes en (te) dure opties zijn, zeker nu Scorito niet meer gratis is. Leuke aan Scorito is dat het vooral ook een spel is dat met (veel) verschillende tactieken kan worden gespeeld. Er zijn honderden en wellicht duizenden opties mogelijk die (vooraf) als redelijk kunnen ingeschat (zeker door het relatief lage budget). Prachtig om te lezen wat mij betreft.

Laatst gewijzigd
Wielerfan999

Ik hoorde overigens enkelen hier zeggen dat ze Van Poppel niet kozen vanwege een te hoge prijs. Ik ben het er mee eens dat zijn prijs te hoog is, maar met de sprinters die op dit moment op Scorito zijn toegevoegd acht ik Van Poppel in staat om gewoon top 5 te sprinten. Ik vind hem niet slechter dan Bennett, die ik toch vaak ook mis in de sprint, en Modolo vind ik ook niet perse beter. Daarnaast is Van Poppel in staat heuvels goed te verteren en ik overweeg dan ook sterk om hem in mijn team te nemen

kschiffmacher

'@Wielerfan, ik kan jouw beweegredenen goed volgen, ik denk er namelijk precies zo over... het houdt niet echt over qua topsprinters.

Pietje Precies

De grens is inderdaad op 1 januari. Dus het kan zijn dat een renner al 25 is en toch nog in aanmerking komt.

wesley1983

Bennett heeft voor mij ook zeker nog niet overtuigd. In Catalonie waren de topsprinters niet aanwezig wegens het moeilijkere parcours, enigste waardemeter was de 2e etappe van Parijs-Nice waar hij door de mand viel. Dus is inderdaad moeilijk in te schatten wie beter is en oneerlijk om te zeggen dat Bennett meer zijn prijs waard is dan Van Poppel. Met de giro van vorig jaar in het achterhoofd dan zou je direct Bennett zeggen natuurlijk, maar heeft daarna Slovenie, Tsjechie en Turkije gereden waar het niveau qua sprinters heel laag lag, dus ook niet echt een waardemeter. Mareczko om die redenen vind ik ook behoorlijk lastig om in te schatten.

Laatst gewijzigd
Jasperdewaal11

En wat nou als je de 4 mil van Vivi gebruikt om al je andere sprinters te upgraden voor zover dat kan. Want natuurlijk heeft Vivi een grote kans op een aantal x winst, alleen is de nummer 2 t/m 5 in je team hebben (waarvan 1 je kopman) toch ook rendabel?

Ik speel een beetje met dit idee, want 4 mil drukt aardig op budget.

Hay

'@ Pietje Precies: die grens is dan dus 1 jan 2013?

Wielerfan999

Mareczko was vorig jaar in de giro ook grotendeels onzichtbaar tot zijn 2e plaats ineens toen iedereen hem net uit zijn team had gehaald. Daarnaast kan hij absoluut geen enkele heuvel over dus is hij voor mij een no-go. En als je naar Bennetts resultaten kijkt... 2 podiumplaatsen in Spanje waar het sprintersveld niet geweldig was van de 15 wedstrijden die hij in totaal uitgereden heeft... Vergelijk dat met van Poppel die dit jaar 17 "normale" etappes heeft gereden(zonder tijdritten) en hij staat al op 5 podiumplekken en nog 3 andere top-tien noteringen waar er toch een aantal goede sprinters aanwezig waren... Maarja dat is scorebordjournalistiek en valt dus te betwisten...

kschiffmacher

Ik probeer een beetje te spelen met koppeltjes... maar het lastige is dat met name bij sunweb en QS ik de juiste koppeltjes niet kan ontdekken :-S

Piet Lut

Voor jongerenklassement komen dit jaar alle renners in aanmerking die in 1993 geboren zijn of later

op basis van voorlopige startlijst dus:
4 Chris Hamilton 18 mei 1995
5 Lennard Hofstede 29 december 1994
6 Sam Oomen 15 augustus 1995
8 Louis Vervaeke 6 oktober 1993
14 Nico Denz 15 februari 1994
16 Quentin Jauregui 22 april 1994
18 Clément Venturini 16 oktober 1993
22 Davide Ballerini 21 september 1994
26 Fausto Masnada 6 november 1993
28 Andrea Vendrame 20 juli 1994
31 Miguel Angel Lopez 4 februari 1994
43 Niccolo Bonifazio 29 oktober 1993
44 Matej Mohoric 19 oktober 1994
46 Domen Novak 12 juli 1995
51 Giulio Ciccone 20 december 1994
52 Simone Andreetta 30 augustus 1993
65 Kilian Frankiny 26 januari 1994
74 Felix Grossschartner 23 december 1993
95 Krists Neilands 18 augustus 1994
98 Guy Sagiv 5 december 1994
113 Jack Haig 6 september 1993
122 Richard Carapaz 29 mei 1993
126 Jaime Roson 13 januari 1993
133 Rémi Cavagna 10 augustus 1995
136 Maximilian Schachmann 9 januari 1994
137 Florian Sénéchal 10 juli 1993
144 Ryan Gibbons 13 augustus 1994
146 Ben O'Connor 25 november 1995
153 Hugh Carthy 9 juli 1994
168 Mads Würtz Schmidt 31 maart 1994
173 Koen Bouwman 2 december 1993
178 Danny van Poppel 26 juli 1993
195 Ryan Mullen 7 augustus 1994
198 Mads Pedersen 18 december 1995
203 Valerio Conti 30 maart 1993
211 Jakub Mareczko 30 april 1994

Piet Lut

en renners die er mogelijk nog bij komen

Matteo Malucelli 1993-10-20
Marc Soler 1993-11-22
Gregory Daniel 1994-11-08
Enric Mas 1995-01-07
Niklas Eg 1995-01-06

Imbatido

Zit ook met koppeltjes te kijken. Zo mooi als Kittel-Jungels-Trentin-Brambilla en Gaviria-Jungels-Richeze de afgelopen jaren zullen ze niet meer worden. Sabatini zou kunnen, maar geloof ik zelf niet echt in. Voor het klassement is het maar afwachten wie de man gaat worden, Dumoulin, Froome of toch een ander, dat ik het riskant vind om op een koppel te gokken.

Laatst gewijzigd
JimKro

Je bedoelt gewoon het hele QS team? ;)

El Mel

Dumoulin-Oomen, Viviani-Schachmann

kschiffmacher

Maar zou Oomen dan echt zoveel punten halen als knecht voor Dumoulin? Er zijn dusdanig echte topsprinters dat ik het lastig vind om daar iets aan te koppelen. Modolo - Woods? Bennett - Formolo? Vraag me af of dat het verschil gaat maken.

Heb momenteel ook maar 4 sprinters en 6 klassementsmannen... Vraag me af of dat als basis genoeg is. Zodra er uitvallers zijn, hang ik direct...

Pietje Precies

Ik denk niet dat je zo bewust op zoek moet gaan naar koppeltjes. In je analyse van iedere renner moet je mijns inziens gewoon de (mogelijke) prestaties van teamgenoten meenemen. En dan kan het gebeuren dat een ploeggenoot van Froome of Dumoulin of Viviani, etc, er 'opeens' ook interessant uitkomt en zodoende een koppeltje ontstaat. Die vervolgens zeer fraai kunnen uitpakken.

Maar er nadrukkelijk naar gaan zoeken zal denk ik vaker fout gaan (qua haalt diegene 'voldoende' punten) dan goed gaan.

kschiffmacher

I see... Maar in principe kijk ik er ook zo naar... ik zie ze namelijk niet ;-)

Pietje Precies

Haha ja dat is waar!

elstupidoloco

ik snap die koppeltjes nooit zo. Je hoeft namelijk überhaupt niet het hele koppeltje te hebben toch een kans op teampunten te hebben. Stel dat je Conti van UAE neemt en opstelt. Dan kan hij zelf in de ontsnapping zitten en zo punten pakken, maar ook Aru kan de etappe winnen, of Atapuma, Ulissi of Polanc. Om die teampunten te pakken met Conti heb je de andere renners uit het koppel nodig. Het is net wat Pietje zegt: voor iedere renner maak je de afweging in hoeverre hij kans maakt op teampunten in de etappes dat je hem op gaat stellen.

nasibal

Niet alleen het deelnemersveld en de prijzen, maar ook het parcours nodigt uit om naar 18 man boven 20 man te verkiezen. Ik zit voortdurend te puzzelen hoe ik die 19e en 20e man überhaupt efficiënt in kan zetten zonder budget te verliezen voor de belangrijkste 18.
Een 18+2 selectie met een ciccone bijvoorbeeld is het beste wat ik tot nu toe hebben kunnen maken

Helemaal mee eens. Ik blijf ook op 18+2 uit komen. Wat ik vooral 'vervelend' vind is dat ik tussen de goedkopere renners nog niet echt een steady trui en teampunten pakker heb gevonden. Zo'n 500-750ker waarvan je weet dat hij in de eerste week gewoon minimaal 80-100+ punten gaat pakken in van die etappes waar je een opvuller nodig hebt en die je daarna gewoon lekker 2 weken op de bank kan laten.

gewoon van die lekkere '1e wekers'. Die voor dat het klassement gevormd wordt en in wat stomme lastige etappetjes hun punten in de achtergrond meepakken.

Laatst gewijzigd
laupie

Naar mijn inzien is Viviani-sabatini en Bennet -selig interessante opties als sprinter +trein. Zie Viviani en Bennett telkens 1-3 rijden en sabatini en selig ergens net buiten top 10 en misschien nog wel hoger met zo'n zwak sprintersveld. Daarbij dus mogelijk nog punten voor trui en winst

Malathion

Een koppel kan zeker van meerwaarde zijn mits beiden voor een trui en de etappewinst kunnen strijden. Jungels - Gaviria was zo'n koppel. Jungels voor bergen, etappewinst en eventueel roze, Gaviria groene trui en etappes. Dan kan je ze fijn in beide teams stoppen. Tenminste: zo heb ik altijd naar die koppels gekeken.

Treenert

Chaves of Yates
Yates of Chaves
Chaves of Yates
Yates of Chaves
Chaves of Yates
Yates of Chaves

Wie rijdt de beste tijd in de proloog en verdient zo, in eerste instantie het kopmanschap? Of wie kan me anders overtuigen?

Charlie33

Ik word gek van koppeltjes

1 2 ... 27 ... 187 188

Log in via je wielerflits.nl account om deel te nemen aan de discussie.