Scorito Tour 2018

1 2 ... 253 254 255 256
hartstikkebedankt

Ik zit deze discussie met enige (en stijgende) verbazing te lezen, maar wie zouden dan in de 'groep' Forum vs. de 'groep' App de 'zelfbenoemde kenners' moeten zijn?

WCEendT

'@Matti
Geen idee of jou reactie serieus was, maar ga er toch even op in :). De toelatingseis is meedoen aan de poule, de groep/chat is een extraatje die daarbij komt. Voor deelname aan de poule betaal je 5,- euro die naar de prijzenpot gaat.

@Pietje
Ben ik niet goed genoeg? Met 98% algemeen ben ik 22e geworden in de FlitsWiel betaalde poule, toch een hoog niveautje.

@Nasibal
Dat zal toch echt aan jou liggen, ik vind het gedrag, de beleving en toon juist veel gezelliger geworden sinds de FlitsWiel app.

Waar ben jij trouwens geëindigd? Heb ik oprecht overheen gelezen.

Als je denkt dat ik andere redenen heb: Ik kwam nogal wat namen in je team tegen waarover je mij notabene van te voren nog affakkelde in pm’s. Ben je ook top 100 geëindigd?

De laatste paar dagen voor de start geen PM verstuurd en je weet zelf wat er nog allemaal met een team kan gebeuren in de laatste dagen ;).

Laatst gewijzigd
Pietje Precies

Volgens mij zei ik dat nergens WCEendT. Lastig te oordelen van een afstandje of jij wel of niet de stempel 'echte kenner' verdient. Wat zijn de vereisten waar je aan moet voldoen? Ik neem aan toch wel meer dan één keertje hoog eindigen? (niet dat ik beweer dat jij slechts één keer hoog bent geëindigd overigens)

Door ene Bram Verbruggen (wie kent hem niet) is slechts mijn interesse aangewakkerd welke 'echte kenners' (zijn eigen woorden) er in de app zitten.

Dat het niveau hoog zal liggen geloof ik graag. Het niveau van de forum poule was ook al bijzonder hoog ten opzichte van de wielerflits poule en al helemaal ten opzichte van geheel Scorito.

Laatst gewijzigd
kschiffmacher

Flitswiel zitten de echte kenners! Kenners van pils, kenners mbt. wielrennen, rechtsbackje, Unibet en iets met kroepoek! Oja zelfs internationaal! Belgen zijn erbij! Dus we weten ook veel van de Belgische competitie. Eigenlijk alleen maar grote spelers in alles! Oja! Ik drink noooooit meer!

kielabokki

Ok ik ben om, Klootje komt tijdens de Vuelta ook wel even meedoen met Flitswiel.

Dekenner01

Door ene Bram Verbruggen (wie kent hem niet) is slechts mijn interesse aangewakkerd welke ‘echte kenners’ (zijn eigen woorden) er in de app zitten.

Ik zit in de app en mijn naam suggereert dat ik een kenner ben.

Helaas ben ik dit seizoen verre van een kenner en voel ik mij gevangen in mijn eigen forumnaam. Een zware last op mijn schouders, een deuk in het zelfvertrouwen. Gelukkig is Flitswiel daar, om mij op te vangen op momenten dat ik het zwaar heb en om mee te juichen op momenten dat het beter gaat. Het is niet zomaar een app-groep. Het is een heerlijke mix van jong en oud, simpel en ingewikkeld, MBO en HBO, Friesland tot aan Belgie. En het mooie, Whatsapp zorgt ervoor dat je elkaar toch net een beetje beter leert kennen.

Via deze weg ook een shoutout naar Ruben en Nathan! Jullie zijn helden!

Twaburov

Ik twijfel wie ik vandaag kopman moet maken. De legendarische Dan Martin of toch gewoon flipje? Is dit parcours niet te zwaar voor hem? Fuglsang laat ik denk ik thuis, daar is het beste wel van af.

Ornor

Guardini kopman vandaag

jsprunk

Wordt tijd dat de Vuelta er aan komt, kunnen we hier weer zeveren over pareltjes die 3 weken achteruit blijken te rijden in plaats van wie wel of niet in een wel of niet eliteclubje heeft plaatsgenomen en wel of niet daardoor wel of niet uit de hoogte doet.

Ab Normaal

'@jsprunk
Met de huidige kennis van de stagiair zijn er eigenlijk geen pareltjes meer van 500k of 750k.

Het zit ‘m meer in zo’n Schachmann met teampunten.
Er wordt veel gekletst over mogelijke pareltjes, uiteindelijk halen de renners in die prijsklasse nauwelijks punten.

Maartz

Kragh (500k) en Caruso (750k) hebben toch bijna het dubbele opgeleverd t.o.v. de 100 punten per miljoen regel. En dat terwijl ik Kragh maar 3x heb opgesteld en dat exact de 3 keer waren dat hij vrij aardig in de punten reed. Redelijk ideale renner dus voor Scorito.

siets

Zo ook Dupont ;)

Ab Normaal

Zeker niet verkeerd, maar noem jij dat pareltjes?
Verder heeft het ook met verloop van de koers te maken.
Caruso had nooit zoveel gescoord als Porte niet was uitgevallen.

Pietje Precies

Carapaz is ook nog niet zo lang geleden. Maar het is wel fors minder geworden inderdaad.

Maartz

'@Ab, ze vallen wellicht niet echt onder de definitie van Pareltjes. Dat zijn wat mij betreft wat minder bekende renners met een prijs van 500 - 750k die (onverwacht) veel punten opleveren en die door een selecte groep (veelal kenners) gekozen zijn.

Ab Normaal

Ik had Carapaz in de Giro en Kragh in de Tour. Ik vind beiden, en ook Caruso best bekend, nu volg ik wielrennen behoorlijk, maar er zijn er hier die echt alles weten, daar behoor ik niet toe.

Dus als mijn categorie ze al weet te vinden...
Aan de andere kant: wat kun je nu van sommige jonge gastjes verwachten.
Voor de Tour werd Gaudu hier vaak genoemd, maar met alle respect, het is de tour. De creme de la creme was er, op elk gebied. Iedereen wil een etappe. Dan gaan dit soort gastjes nog niet zegevieren. Daar zijn ze nog niet goed genoeg voor. Komt nog wel.

De verrassingen komen meet bovendrijven in Giro en Vuelta, zoals bijvoorbeeld Carapaz. Die had het in de tour ook niet gemaakt.

Pietje Precies

Tja, jij definieert pareltje gewoon anders, Ab Normaal. Jij ziet een pareltje als een (vrij) onbekende renner. Maar als we het in dit Scorito topic over een pareltje hebben, zal de meerderheid een goedkope renner die erg veel punten heeft gepakt bedoelen. Soort van pareltje vs Scorito pareltje.

Maar je hebt gelijk qua 'de stagiair' en dat de pareltjes tegenwoordig meer in de Schachmann-categorie zitten. De term 'stagiair' is overigens niet echt gepast meer, tegenwoordig hebben ze een behoorlijke crew die best aardig werk aflevert.

Laatst gewijzigd
hittema

Zucht

Maartz

Wat mij betreft zouden ze voor een paar renners de prijs nog wel mogen verhogen. Een Sagan voor 5 miljoen is nu een no-brainer. Wanneer ze hem rond de 8 miljoen zouden maken, wordt het een interessante keuze. Froome zou ook naar 6 miljoen mogen.
Misschien nog een categorie 250k toevoegen voor renners die vaak 0 punten scoren aan het einde van een ronde.

Imbatido

Een 250K-categorie zou zeker welkom zijn. Of op zijn minst wat andere tussenstappen, zodat je het kan combineren met 750K. Renners die zelden zelf een uitslag rijden, totaal niet interessant zijn bij Scorito en renners van de minste teams zijn voor 500K totaal niet interessant. Renners als Minnaard, Degand, Claeys, Bernard, De Kort, Cousin, Gaudin in de Tour zijn zelfs voor 250K eigenlijk nog te duur, maar zouden vanuit tactisch oogpunt wel interessant kunnen zijn als 20e renner.

Pietje Precies

Zou leuk zijn inderdaad, bij Topcoach variëren ze veel meer op die manier in de prijzen van spelers.

snoek1974

'@ imbatido

Dit jaar waren er bij de tour sowieso weinig renners van 500 K die ik heb overwogen , in principe zijn de prijzen per renner al omhoog gegaan waardoor je in zowel de giro als tour voor aardig wat renners in de middenklasse moet kiezen .

nasibal

Ik denk dat in een definitie op basis van bekendheid/prijs/punten-verhouding te kort door de bocht is voor het begrip 'pareltje'. Pak nou bijvoorbeeld zo'n Kragh en laten we voor de discussie even doen alsof hij bij het grote publiek nog niet zo bekend was.

Als die jongen 100-150 punten pakt dan is hij op puur bekendheid/prijs/punten-verhouding scorito-goud. Maar wat heb je er echt aan? Zeker in de top gaat je directe concurentie in je 3 a 4 kragh-ritten echt geen nuller als 9e man opstellen. Je direct 'winst' zal dus minder zijn dan die 100-150 punten . In die etappes zal je waarschijnlijk ook nog wel iemand op de bank had zitten die ook punten zou pakken, alhoewel minder dan Kragh want dan had je die renner wel opgesteld (we laten fouten in de opstelling even buiten beschouwing), dus die punten moet je er voor een volledig beeld ook nog van af trekken.

Het is dus niet ondenkbaar dat de toegevoegde waarde nog een stuk lager is dan die 100-150 punten die hij haalt. En dat op een totaal van wat, tussen de 5 en 6 duizend punten? Ja, uiteindelijk in de top kunnen een handvol punten het verschil maken, maar zijn dat dan die punten van Kragh, of die kopmanmisser in etappe 7?

Je zou kunnen zeggen dat je met Kragh geld uitspaart voor de rest van je selectie, waardoor je die net even wat beter kan laten zijn dan die van je directe concurentie. Maar is dat zo? Kragh neem je volgens mij mee als 19e of 20e man, omdat het moet. De meeste teams hebben daar echt geen miljoenen meer voor over, dus wat spaar je maximaal uit, 1 miljoen? Die miljoen moet je dan précies goed besteden om het een meerwaarde te laten zijn. En hoeveel meerwaarde gaat die 1 miljoen dan zijn? Stel dat je daar netjes 100 punten extra uit haalt t.o.v van je concrurrentie dan is nog steeds aan het einde de toegevoegde waarde slechts miniem. Ook kan je je dan afvragen of de dure renner die je kon nemen door te besparen met Kragh niet gewoon een 'must-have' is gebleken achteraf en je concurrentie dáár gewoon de fout in is gegaan. Tenslotte zal ook de concurrentie op plekje 19/20 gewoon een goedkope renner hebben staan, dus of je echt die miljoen uitspaart is nog maar de vraag.

Wat mij betreft moet er dus iets aan de definitie toegevoegd worden, namelijk dat je pareltje een vast onderdeel moet zijn van je basisteam op een bepaald gebied (sprint/klim) waardoor je hem structureel in kan zetten bij je beste 9, waar een ander met zijn (duurdere) alternatief net zo veel of minder punten pakt. De parel bestaat dus in je team náást je 19e/20e opvulrenner. Dán heb je namelijk een structureel goedkoper alternatief voor de punten dan je directe concurrentie. Met de parel zelf én met het budget wat je in dat geval in relatieve zin wél bespaart kan je het verschil gaan maken. Daar kleeft overigens ook het risico van een parel aan; Zit je mis, dan mis je iemand uit je basisteam in een flink aantal etappes.

Carapaz was er inderdaad zo eentje in de Giro en ik verwijt mezelf nog steeds dat ik daar niet in geloofde. Schachmann in zekere zin ook. Gibbons was er vorig jaar bijvoorbeeld eentje. Polanc in iets mindere mate en Stuyven en Battaglin in zekere zin ook (al waren die natuurlijk wel 'bekend' maar was het minder 'bekend' dat ze in sprints mee gingen doen)

--edit: verhaal nog eens doorgelezen en misschien wat verwarrend. Kleine poging ter verduidelijking

De meeste teams hebben vooraf per etappe wel ongeveer 9 man in hun hoofd om in die etappe op te stellen, waarbij uiteraard één of meerdere van die 9 variable kunnen zijn i.v.m verschillende mogelijke verlopen van de ronde. Dat komt er op neer dat een 20 koppige selectie in z'n algemeen op de volgende wijze ingedeeld zal zijn:

Fictief budget: 50 miljoen euro

- Basisrenners: 1e 15 renners. Hier gaat het grootste gedeelte van het budget heen. Laten we zeggen 40-45 miljoen euro.
- '9e'-renners: stuk of 3 a 4 renners. Renners die het wel of niet kunnen gaan maken. Beetje 'reserves', 'opvullers' of 'gaandeweg betere alternatieven', of zelfs 'beredeneerde gokjes'. Hier zal zo'n 3 tot 5 miljoen in zitten.
- 'omdat het moet renners': 19e en/of 20e renner. Omdat het nou eenmaal moet van scorito. De meeste teams zullen hier maximaal 1 of 2 miljoen in stoppen. Stel je een keer tijdens een tijdrit of een andere specifieke etappe op.

Wat ik nu bedoelde is dat als je parel tussen de 'omdat het moet-renners' zit, je weinig verschil maakt. Qua budget bespaar je er namelijk niet veel op t.o.v je concurrentie en als je concurrentie daar ipv kragh een 0-er blijkt te hebben zullen ze in de kragh etappes wel iemand opstellen uit de eerste 18 die ongetwijfeld ook wle punten pakt. Blijkt je parel echter tussen je basisrenners te zitten, dán ga je op basis van budget verschil maken. De basisrenners van je conccurentie zullen gemiddeld een stuk duurder zijn. In het carapaz geval zullen een aantal van de basisrenners van je concurrentie daarnaast ook nog eens minder punten pakken over de hele ronde gezien.

Laatst gewijzigd
Ab Normaal

Gibbons vorig jaar kon niemand voorzien denk ik.
Carapaz dit jaar wél.

Ik doe nu twee jaar mee en het draait iedere keer maar om 1 ding. De juiste toppers meenemen en thuis laten. Dat bepaalt je succes in dit spel, tesamen met de juiste kopman per etappe.
Kijk alle pools er maar op na.
Die juiste toppers winnen de pool voor je.
In de Giro had ik wel Carapaz en niet Yates.
Weet niet eens meer hoeveel ik geeindigd ben, maar de eerste 500 heb ik niet gehaald.

nasibal

'@ab

Zie mijn edit. Gibbons zat denk ik vorig jaar tussen de '9e-renners'-groep vooraf en bleek daarna prima in de 'basisrenners'-groep uit de voeten te kunnen.

Dat de juiste toppers de pool voor je winnen ben ik het niet mee eens. De juiste toppers zijn in mijn ogen de 'voorwaarde om mee te doen voor winst'. De beste 10-20-30... man zullen echter allemaal de juiste toppers hebben. Wie wint er dan? Juist, de gene met die ene 'onvoorziene parel' of degene met de minste fouten uiteraard.

Ook kan je stellen dat als je dus juist die 'parel' (en die is er dus niet elke ronde) in je team hebt, het je budgettair in staat stelt de overige 8 juist toppers te hebben in de betreffende etappes. Waar dit anders mogelijk geen optie was geweest door tekort aan knaken.

Laatst gewijzigd
1 2 ... 253 254 255 256

Log in via je wielerflits.nl account om deel te nemen aan de discussie.