Scorito Tour de France 2021

1 2 ... 136 ... 258 259
DerbertHijkstra

Het pluspunt dat Ewan een volledige trein meekrijgt die hem op de rails moet houden qua positie, kan natuurlijk ook gezegd worden over Démare. Behalve Gaudu rijdt de hele ploeg in de trein, dus ook Küng en Madouas.

Treenert

Maar door alle twijfel over Ewan hier begin ik opeens ook te denken aan een optie zonder Ewan: Vervang dan mijn 500k twijfel renner + van poppel en ewan voor Merlier, Coquard en Pedersen. Kom dan uit op een sprinttrein van 8.
direct doen

Over de benen stilhoudende Ewan. Vorig jaar was natuurlijk een hele andere tour, met een veel zwaarder parcours en sprintritten met een zware aanloop.
dat zou 'm juist moeten liggen

nasibal

We moeten het laten lopen ook niet groter maken dan het is nu jongens. Waar het om ging is dat Ewan elke ronde wel 1 of 2 keer heeft dat hij verkeerd gepositioneerd zit en van daar uit de benen stil houdt. Daarnaast rijdt hij alleen voor winst. Een noodzakelijk 'poigio'tje' wil hij dus wel oppoefen, maar hij gaat zich niet uit de naad werken als hij halverwege een etappe eigenlijk moet lossen of op 6 km van het einde een lekke band krijgt. That's it.

Praktisch betekent dat vooral dat als je in alle sprints Ewan kopman gaat maken je zeker weet dat je minimaal één keer nat gaat (buiten pech om), je weet alleen niet wanneer. Dat hoeft geen probleem te zijn, wel iets om in je achterhoofd te houden. Andere jongens hebben dat minder en doen wat meer moeite wanneer het tegenzit. Ewan denkt gewoon: 'ok, next'.

Laatst gewijzigd
InHetGeel

'@Treenert
Volgens mij wordt zijn klimvermogen sinds de poggio dit jaar en zijn abonnement op de hatta dam erg overschat, zeker vorig jaar werd hij op elke vluchtheuvel als eerste gelost. Kan met die valpartij in etappe 1 te maken hebben gehad. Maar hij gaf het dit jaar zelf aan. In het voorjaar meer op klimvermogen getraind om San Remo te kunnen winnen, daarna klimvermogen ingewisseld voor explosiviteit om in massasprints te kunnen winnen op het vlakke. Zeker in de grote rondes vind ik hem altijd erg matig klimmen. Gelukkig is dat niet nodig deze tour.

Jari Litmanen

Rondom Ewan komt echt een vertekend beeld. Was vorige Tour niet perfect, maar jaar daarvoor wel. Bij Giro duidelijk dat ie halverwege zou uitstappen, maar nu gaat ie gewoon tot Parijs mee is de verwachting. Zal in principe elke sprint meedoen en is het snelste van allemaal – gevolgd door Demare en Merlier (die met Philipsen alsnog sprints zal delen, verwacht ik). Verwacht dan ook dat Ewan minimaal 400 punten gaat pakken deze Tour. En daarmee, voor 4,5 miljoen, is hij het geld al waard.

Lastiger zijn sprinters waarvan je helemaal niet weet wat je kan verwachten. WvA (fit genoeg en gaat ie sprinten?), Sagan/Matthews (over the top?), Merlier (zie hierboven), Pedersen (is nummer 1 qua sprinter van de ploeg, maar geen vorm).

Ric

Vd poel versus van Aert.
Van aert kan in etappe 1 en 2 dezelfde uitslagen rijden als Mathieu. Heeft daar nog 2 extra tijdritten bij en dan nog de mogelijkheid dat er sprintetappes bijkomen eventuele extra punten van Roglic. En zal normaliter niet afstappen.
Dan is hij dat miljoen extra toch waard om hem erin te sleutelen ipv Mathieu?
Ik heb Mathieu zelf nooit overwogen maar zie m nog in best veel teams langskomen.

nasibal

Verwacht dan ook dat Ewan minimaal 400 punten gaat pakken deze Tour.

Ik ben altijd zo benieuwd waar dit soort uitspraken en verwachtingen vandaan komen. Het komt altijd op mij over als een beetje 'gelul in de ruimte'

400 punten betekent 8(!) sprints winnen. En dan heb je het dus ook nog over 'minimaal' 400. Ergo, je verwacht misschien nog wel meer. Ewan gaat niet voor het groen en kopmanpunten kun je, zoals vaker besproken, niet volledig tellen. Dat is me dus nogal een verwachting..

De Tour in 2019, waar hij 7 keer top 3(!) rijdt en 2e wordt in het puntenklassement komt wel een beetje overeen met wat er maximaal haalbaar is voor hem deze Tour. Resultaat: 458 punten. Het kán dus wel, maar even roepen dat hij dat minimaal(!) weer gaat doen... poh..

Laatst gewijzigd
ralphhoumes

WvA geeft aan dat zijn vorm zal groeien gedurende de Tour, verwacht hem dus niet op dezelfde plek als MvdP in het openingsweekend, dus die vergelijking gaat niet helemaal op

Mcburnie

Tja en dan ga ik toch weer nadenken over de juiste verhoudingen na het omwisselen van Ewan. nu 6 echte klassementsmannen + Haig en alaphilipe.
Ik denk toch dat die samenstelling genoeg moet zijn, aangezien er maar 6 etappes voor de GC mannen gaan zijn waarbij ik in 1 of 2 ook nog wel een vluchter vooruit zie blijven of terugepakte vluchters tussen de GC mannen zie eindigen.

Verdeling dus nu 8 GC en 8 Sprint. twee punchers en 2 aanvallers met ITT kwaliteiten. Enige twijfel is nu over de sterkte van mijn GC aangezien het echt het mininale aantal toppers is, dus het in de bergetappes vooral schade beperken zal zijn.

Enige wat ik nog overweeg is om valverde erin te wisselen voor een van mijn 1.5m sprinters zodat er een bergopvuller bij zit die kan scoren rond plek 10-17 hopelijk en in de punch etappes.

Ajvenema

Oke jongens, ik geef het toe, het gebeurd zo af en toe met Ewan.

Maar toch durf ik het voor deze tour en dit parcours prima aan:) Vooral ook omdat het alternatief dan een extra dure ineos is die ik sowieso geen kopman ga maken..

InHetGeel

Ewan hoeft toch niet gericht voor het groen te gaan om hoog in het puntenklassement te eindigen? Als hij elke sprint er scherp bij zit, zeg top 5, dan is door de puntenverdeling op de streep de kans erg groot dat hij door de tour heen in de top 5 van het puntenklassement blijft hangen, ook al doet hij geen enkele tussensprint mee. Neem 2019 als voorbeeld (dit is het ideaalbeeld), dan rijdt hij 7x top3 en wordt 2e in het puntenklassement. Kan me niet herinneren dat hij zich toen in tussensprints heeft gesmeten, maar voor die details kom ik GBs te kort in mijn geheugen.

nasibal

Ewan hoeft toch niet gericht voor het groen te gaan om hoog in het puntenklassement te eindigen?

Deze Tour wel denk ik. Als Demare en Sagan er een doel van maken staan die sowieso normaalgesproken boven Ewan. Als jongens als Colbrelli en Coquard (en Pedersen???) zich ook nog eens structureel met de tussensprints gaan bemoeien en in de massasprints rond een 5e/6e plek gaan rijden staan zij er doorgaans óók wel boven. Ik denk dus dat de 5e plek het maximaal haalbare is.

7x top 3 zoals in 2019 is ook echt wel uitzonderlijk, ook voor iemand als Ewan. Dat is écht heel goed. Toegegeven, nu Bennet niet mee doet is de kans wel wat verhoogd, maar je kan er niet zomaar vanuit gaan. Daarnaast knalt Ewan in Parijs pas met minimale marge van een 5e plek naar een 2e plek in het puntenklassement. Het knalt daar over jongens als Viviani, Colbrelli en Matthews die al redelijk vroeg in de Tour de handdoek in de ring gooiden t.o.v. Sagan.

Laatst gewijzigd
DerbertHijkstra

Toch zit ik nog eens te rekenen wat betreft Thomas. Er wordt wel gezegd dat hij punten pakt in beide ITT's (is ook zo), maar veel zullen dat er toch niet zijn. Is schat Küng, Bisseger, WvA allemaal hoger in en Roglic en Porte op een goede dag gaan hem ook voorbij. Dat zullen 70 punten max zijn die hij daar kan halen.

Als Thomas 5x top 3 eindigt in de bergen vind ik dat al veel en toch levert dat slechts ongeveer 200 punten op.

Tel daar bij op een 3e plek in de eindafrekening en je zit onder de 400 punten. Of zie ik iets over het hoofd?

Capra

Laat het alsjeblieft snel zaterdag zijn.....
Had mijn ploegje perfect naar mijn zin maar door er ongeveer 15x per dag naar te kijken ga je toch weer twijfelen.
Na de Giro waar ik op vrijdagavond Evenepoel erin klikte voor Bernal heb ik daar toch een trauma aan over gehouden.
Nu vandaag toch weer Teo en Vingegard vervangen door Kruiswijk en Woods. Nu verbied ik mezelf om er nog aan te komen, lastig lastig.....

nasibal

'@Derbert

De kans dat Thomas onder de 400 punten gaat halen is inderdaad aanwezig. De vraag is denk ik echter vooral hoe zich dit verhoud tot de andere klimmers buiten Pog en Rog.

Wat je ook nog in je berekening mee moet nemen is dat het best zou kunnen dat hij na de eerste ITT top 5 staat in het AK. Met de 2 Itt's en de bergritten stel je hem waarschijnlijk minimaal 8 keer op. 8x 6 punten voor een 3e plek AK is toch alweer (bijna) een etappeoverwinning aan punten die hij gratis krijgt. Naast Pog, Rog (en eventueel Flip) zie ik weinig jongens die een hoge kans hebben om over de hele tour zeer lang in de top 5 te staan.

Laatst gewijzigd
Jari Litmanen

'@Nasibal
Je hebt gelijk – wellicht is 400 wat optimistisch. Maar 300 zeker, en voor 4,5 miljoen vind ik dat waard met kans dat het meer punten zijn. Mede ook wegens twijfel over andere renners (Merlier, Matthews, Pedersen en in mindere mate WvA).

@Derbert
Ik had Thomas ook een tijdje eruit, inderdaad door wat jij beschrijft. En je kan dan met je budget heel veel leuke dingen doen. Maar voor mij zou het betekenen dat ik geen Ineos in mijn team heb en dat voelt dan weer niet goed. Maar Thomas niet nemen, zou zomaar de beste keuze kunnen zijn (al geldt dat natuurlijk ook voor Poggie en Roggie als ze het om wat voor reden dan ook niet waarmaken).

Bode80

'@DH Zo'n zelfde sommetje kan je ook voor Alaphilippe maken. Top 5 in rit 1 en rit 2 mag je wel verwachten. Voor de rest zijn er geen zekerheden. Ik denk dat realistisch gezien hij rond plek 10 zal eindigen in het AK. In de vlakke tijdritten verliest hij tijd op de AK-ers met een goede tijdrit (sowieso Roglic, Pogacar, Thomas, Porte, Kelderman, Uran). In de serieuze bergetappes gaat hij flink tijd verliezen op de echte klimgeiten (Carapaz, Lopez, Mas?)

Wout Geuns

Wij gaat er bij UAE het langst overblijven volgens jullie word dat een Majka of een Mcnulty of

InHetGeel

'@nasibal

2019 was ook een ideaal scenario en ik heb de eindklassering voor de puntentrui er ook niet op nageslagen, maar de (kleine) kans op 8x top3 laat ik me niet ontnemen :)

Nog een ander sprintballonnetje: Merlier neemt waarschijnlijk de eerste paar sprints voor zijn rekening zodat Philipsen nog wat kan herstellen. Ik verwacht zeker de eerste 3 in week 1. Stel dat hij dat zo goed doet dat de puntentrui in beeld komt (beetje wat Bennett ook overkwam vorig jaar, opeens zit je in de race), wordt het dan niet logischer dat ze Merlier als nr 1 sprinter blijven uitspelen in de rest van de tour? Dan wordt het weer aantrekkelijker om hem mee te nemen voor 2,5mil

Marcus L.

Die Bissegger hype is ook wel mooi. Iedereen klikt hem erin voor de twee tijdritten en hoopt op wat extra tussendoor. Maar die tweede tijdrit gaat hij toch nooit meer rijden??

nasibal

Je hebt gelijk – wellicht is 400 wat optimistisch. Maar 300 zeker, en

Ik zal je niet zeggen dat het niet kan, want het kan, maar in de tour 2020 (6 top 20 plekken, waarvan 2 overwinningen en 1 2e plaats) resulteert in 'maar' 229 punten. Ik denk dus dat je een beetje onderschat wat er voor nodig is voor een sprinter om tot dergelijke puntenaantallen te komen. Als iemand het kan, op dit parcours, is het Ewan, begrijp me niet verkeerd. Maar alles moet wel op z'n plek vallen dan. Om dus in termen als 'zeker' te praten in combinatie met puntenaantallen boven de pakweg 250 lijkt mij wat enthousiast. Dat hij een plafond heeft wat hier (ver) boven ligt ben ik het helemaal mee eens.

en voor 4,5 miljoen vind ik dat waard

Ook hier zal ik niet beweren dat het niet zo is, maar even de boel in perspectief plaatsen. Een sprinter die 2,5 miljoen kost, Laten we Cav of Merlier pakken, of voor de sake of the argument Nizollo als hij nog had meegedaan, die over 8 sprintritten gemiddeld 6e wordt pakt 180 etappepunten (nog niets gerekend voor eventuele groene truipunten dus). Minder dan 300, maar wel voor 2 miljoen minder. Zelfs Coquard en Colbrelli zouden dit misschien wel moeten kunnen in dit veld. Heck, wie weet wat Van Poppel hier gaat laten zien voor 1,5 miljoen.

Persoonlijk vind ik, als je puur naar prijs/puntenverhouding kijkt de topsprinters juist altijd erg duur. Natuurlijk, je kan ze om logische redenen niet allemaal thuis laten, maar bij meer dan 2 ben je geld aan het weggooien denk ik. Ik denk dus ook niet of de vraag moet zijn of Ewan wel of niet z'n geld waard gaat zijn, maar of hij een betere optie gaat zijn dan Sagan en Demare. Ik denk namelijk dat alle 3 hun geld hooguit maar nét waard gaan zijn.

Dit betoog is overigens geen antwoord op die vraag ;) Ewan zou inderdaad een prima optie kunnen zijn, maar ik ben er nog niet uit.

Laatst gewijzigd
DerbertHijkstra

Hmm ja ik ga er inderdaad ook niet van uit dat Rog en Pog zomaar 600/700 punten binnen fietsen, wat gezien hun prijs het dan ook niet waard zou moeten zijn. Misschien ook dat deze Tour de 100 punten per miljoen regel voor deze absurd dure AK mannen in combinatie met een gigahoog budget van 56 miljoen niet reëel is.

Waarme ik dus eigenlijk zeg dat Thomas dan idd zijn geld wel waard is. Ik ga er weer even fijn verder over denken.

'@Ric, Ik deel je gedachte en heb dus Aert wel en Poel niet. Zelfs nog kans dat hij in een paar zwaardere ritten top 20 krijgt omdat hij lang meezit met Roglic.

danusz1986

Als ik Ewan er in ga fietsen zal dat ipv Wout zijn of Sagan.

Mcburnie

Vind vooral de taakverdeling bij Alpecin onduidelijk, Philipsen voor de lastigere sprints. Welke zijn dat dan? Zie twee eventuele waaier sprints etappe en miss etappe 3 die meteen na een korte heuvel eindigt, alleen daar zou philipsen wss nog niet hersteld genoeg voor zijn.

Waarom zou Bissegger geen tweede tijdrit rijden?

1 2 ... 136 ... 258 259

Log in via je wielerflits.nl account om deel te nemen aan de discussie.