'@Anton
Ik voorzie geen enkel scenario waar Vingegaard 500 punten gaat halen.
En er is ook nog een scenario dat Roglic het geel niet pakt, Vingegaard niet de laatste helper blijkt te zijn van Roglic en al vrij snel duikelt in het klassement. Tot nu toe is het een renner die om en nabij de 25 punten gemiddeld heeft gepakt voor de mensen die hem hebben gekozen.
'@madeinstars: hahaha, ja inderdaad. Na 2 sprints kan het zomaar zijn dat de lachers van gisteren de nieuwe huilers zijn:) en dan kan het er na de eerste bergrit zo maar wéér heel anders voorstaan... Zo was ik zaterdag blij dat ik matje niet meehad, en was het zondag meteen alweer een beetje balen.
Hoop vooral dat MvdP zich een beetje kan beheersen de komende 2 ritten, en dat de sprints gewoon netjes gesprint worden.
Verder is mijn grootste zeurpuntje ook dat ik Vingegaard heb laten lopen ten faveure van Wout. Maar goed, daar waren opzich goeie redenen voor, en we hebben nog 2 tijdritten, daarna 5/6 sprints en nóg een tijdrit tegoed. En roglic lijkt me goed genoeg om nog voor wat bonus te zorgen.
Haig eruit halen, en O connor+hamilton laten staan was verder ook niet m'n beste moment tot nu toe, al had ik die in 1 toch niet opgesteld, en kan er nog zooooveel gebeuren:)
Vingegaard gaf vooraf op feltet aan dat hij dit jaar als pure knecht rijdt en niet voor een klassement gaat. Na de matige Dauphiné van Kuss en Kruijswijk heb ik hem alsnog wel overwogen, maar na de toevoeging van Wout had ik hem eigenlijk niet meer 'nodig' in mijn team. Dat hij nu 2x goed vooraan finisht laat in ieder geval zien dat hij geen last meer heeft van z'n blessure, maar misschien wel handig om even te wachten tot etappe 8 & 9 voordat we hem als must have gaan bestempelen.
Een kleine grafrede toch wel van mijn kant dat ik Aranburu gekozen heb (specifiek voor etappe 1 en 2) terwijl ik voor hetzelfde geld ook Mollema, Haig of Higuita had kunnen hebben. Ik heb Mollema en Haig puur als AK-renners beschouwd en heb heel stom geen seconde stil gestaan bij hun punchkwaliteiten. Higuita vond ik wat onzeker na zo lang niet gekoerst te hebben, maar ook dat was voor deze twee etappes dus een veel betere keus geweest.
Achteraf altijd makkelijk lullen, maar ik had vooral wat Mollema betreft ook vooraf wel beter moeten weten. Zonde!
'@michiel: De Solo!
@anton: Dat is gewoon gelul:) We hebben nog geen sprint en geen bergetappe gezien, het enige wat je met vrij grote zekerheid kunt zeggen is of je punch-selectie on point is. En misschien dat een goedkopie als Aranburu niet nodig was geweest voor je selectie( en ook die kan nog wel gaan scoren) Colbrelli lijkt nu inderdaad een matige pick, maar als die 7x sprint voor p8 lijkt me dat ook geen issue.
Pas rond de eerste rustdag kun je écht een beetje gaan zien waar je terecht zult gaan komen.
Aldus Anton Bartus, voordat sprinters [naam], [naam] en [naam] na een massale val in rit 4 naar huis moeten, topfavoriet [naam] in rit 6 op een verkeersbord knalt, de voltallige ploeg [naam] uit de Tour stapt na twee coronabesmettingen en de klassementsmannen [naam], [naam] én [naam] er in rit 8 volledig doorheen zakken.
'@Ajvenema Vooruit je weet het nooit, al verwacht ik weinig verrassingen in de sprints. Wellicht dat Bouhanni, vPoppel of Philipsen een verschil kunnen maken door Cimolai klasseringen bij elkaar te rijden. In de bergen kan er natuurlijk altijd nog een verrassing komen, maar zul je wel afhankelijk zijn van goed opstellen.
Ik verwacht vandaaag trouwens een poging in de laatste afdaling van mannen als Sagan en Colbrelli. Sowieso zullen zij en Matthews op zoek moeten naar mogelijkheden om de massa sprint tegen Ewan te ontlopen.
Er worden wel heul heul snel conclusies getrokken hier.
Als van Aert 2 x podium rijdt in de TT's, 6 x meesprint en die dagen gemiddeld 5e wordt en Roglic pakt geel in Parijs zit hij ergens tussen de 300-400 punten. Meer gehoopt dan ws maar prima toch?
Als voor Vingegaard een TT van ruim 30km veel blijkt te zijn zal hij wellicht laten lopen want hem achter de hand houden als troefkaart gaat deze Tour nog niet gebeuren. Zien op welke plek hij dan in het treintje omhoog plaats mag gaan nemen, wellicht voor Kuss. Dan zal hij het ook moeten gaan hebben van teampunten en zal hij zijn geld wel waard zijn maar "must-have" of 300-500 punten lijkt me niet.
@Milan ik had het fout met een 12e plek voor Woods, hij werd 11e.
@nasibal: zie plek 13 algemeen klassement, die gaat top-10 rijden woensdag
En voor vandaag; ze kunnen van alles proberen maar teveel belangen zorgen gewoon voor een massasprint waarin Merlier, Ewan, Cavendish en Demare gaan strijden voor de zege.
Ben t toch wel met @Anton Bartus eens dat in vrij veel selecties de conclusie kan worden getrokken dat het er dit jaar niet in zit. Dat Vingegaard ofzo een must-have is, moet uiteraard nog maar blijken, maar stel dat jij gegokt hebt op veel punten in het openingsweekend met MvdP en WvA ten koste van je AK-team en ook daar lijkt het al niet goed te zitten en je loopt ondanks je inzet op dit weekend nu toch al weer aardig achter, tsja dan wordt het uitkijken naar de Vuelta.
Maar om Vingegaard nu al als must-have aan te dienen en Hamilton af te schrijven gaat me wel wat ver.
Het fijne van WvA niet hebben vind ik vooral dat ik niet hoef te twijfelen of ik hem tóch ga opstellen, ondanks tegenvallende prestaties of nieuwsberichten waarin hij zijn verwachtingen tempert. Je blijft toch altijd twijfelen omdat zijn intrinsieke kwaliteit enorm is. Je zou hem met zijn 4 miljoen maar net op de bank hebben zitten wanneer hij dat dan ook daadwerkelijk toont..... maar ja.... nul punten is ook niet fijn.
Succes dus voor wie hem wel heeft ;-)
'@anton: Precies, we weten nu nog niet dat Bouhanni de cimolai van deze tour wordt, en dat Demare net iets teveel tegen amateurs heeft gesprint om iets klaar te maken tegen de grote jongens:)
@mindless: nou, Mvdp is door zn eerste rit redelijk 'geneutraliseerd' als must have, maar fietst voor veel mensen gisteren een punt of 120(?) bij elkaar. Lijkt me niet zo'n issue om daar nog 200 van te maken, en dan is het sowieso al niet een enorm probleem. Mensen die hem niet hebben hebben dat geld dan wellicht in een klassementsrenner gestopt die het ook nog maar even moet laten zien. Van Aert heeft nog zoveel kansen op punten dat ik naast een beetje balen me nog geen zorgen maak. Het kan natuurlijk wel zijn dat je in etappe 1 MAtje als kopman had, en in nummer 2 Wout, dan zit je wel met een lelijke achterstand.
@dazzler: Ala gaat het imo nog lastig zat krijgen om die 5 miljoen waard te zijn:) Gaat veel afhangen van hoe ie meegaat in de eerste bergetappes.
@madeinstars: Colbrelli en Sagan zijn idd voor mij wel tegenvallers, maar die hebben nog zoveel ritten in het verschiet dat het me zou verbazen als het echt enorme miskopen blijken te zijn.
'@Ajvenema Je rekent bij MvdP kopmanpunten mee. Laten we even directe concurrent voor het kopmanschap Flipje nemen. Die werd 5e en pakt dus t.o.v. Flipje 18 meer kopmanpunten. Kom je op 50+18+10+6+6 = 90 punten. Met kopman MvdP in etappe 1 verlies je eigenlijk al 50 punten t.o.v. Flipje. Voor de mensen die hem hebben wint Matje vooralsnog niet veel punten.
Als je kopman punten wel mee wil rekenen dan zit Flipje voor mij bijvoorbeeld al op 204 punten.
'@Mentjov en @Thombeg
Het kopt, ik doel mezelf tekort, maar het ligt precies andersom:
Op basis van doodanalyseren maak ik bepaalde keuzes. Ik weet precies wie, wat, waar ,waarom, wanneer. En dan vlak voor de start gooi ik de boel om, op basis van gevoel:
Ik wist dat vingegaard een betere optie zou zijn dan Wout (kom ik in een volgende post even op terug) TENZIJ Wout opeens het onderste uit de kan zou gaan helen. 3 weken lang zit ik het 'gevoel', namelijk de angst dat Wout dit gaat doen en dat hij dan een hoge pickrate heeft, weg te drukken ten faveure van mijn ratio. Vervolgens komen er wat interviewtjes die dat gevoel weer aanwakkeren en dan wordt het naarmate de de deadline komt toch te spannend en stressvol voor me.
Ik wist rationeel dat een groepje van 3 a 4 jongens gezamelijk méér punten kon halen dan Wout, ALS je daar 3 weken lang zeer secuur mee om zou gaan. Juist datgene is wat me tot nu toe mijn 10 bekertjes heeft opgeleverd. Maar ook ontzettend veel stress en wakkere nachten (ja echt, niets aan gelogen). Ik probeer er dan toch aan vast te houden, maar wederom: Vlak voor de deadline begint de stress alweer toe te nemen, meer dan ik wil, en poef: Die paar gevoelskeuzes die ik op basis van ratio toch anders willen doen komen weer mijn hoofd in en daar ga ik.
Uiteindelijk zullen de meeste mensen juist op gevoel hun pouletje op gevoel invullen en denk ik dat wat anderen hier 'doodanalyseren' noemen mij de afgelopen jaren juist de mogelijkheid heeft gegeven om me te onderscheiden en resultaten te halen. Ik lieg echter niet als ik zeg dat dat dit ook een keerzijde heeft: Constant je gevoel wegdrukken, Tijdens de ronde tot in de puntjes en details alles in de gaten houden en tegen elkaar weg zetten, etc. Het kostte mij ontzettend veel energie en het was niet altijd leuk. Vorig jaar Tour stond ik lang in de top 10, zelfs even op 1 en had tot 2 dagen voor het einde kans op winst. Klinkt leuk, en ik snap dat de meesten graag in die positie zouden staan, maar ik heb een week nauwelijks geslapen door de stress die het voor mij meebracht.
Persoonlijk merk ik dat ik het spelletje nog wel leuk vind, maar dat ik het steeds lastiger vind om met de stress om te gaan die het mij (en het zal voor iedereen anders zijn natuurlijk) geeft. Ik merk ook dat ik daar de laatste rondes een beetje door in een spagaat zit: Doordat ik het zo leuk vind ga ik toch weer overanalyserend die puzzel in, maar zodra het wat stressvol wordt (en dat wordt het automatisch als er een deadline aankomt en je gevoelskeuzes aan het wegdrukken bent) geef ik daar steeds vaker snel aan toe.
Ik zou eigenlijk wel eens gewoon een ronde een scorito-break kunnen gebruiken denk ik. Of twee rondes.. ;)
Door drukte en ziekte de afgelopen dagen eigenlijk geen tijd voor het forum (of Scorito) gehad. Had mijn team ook al sinds woensdag staan, maar kon het uiteraard niet laten om zaterdagochtend nog een (tot nu toe) domme wissel te doen: Gaudu, Mollema, Higuita OUT, Woods, Vingegaard, Hamilton IN. Woods uiteraard opgesteld 1e etappe en 2e niet :p Maar goed, het is nog ver naar Parijs en ik moet zien hoe lang Mollema en Higuita dit niveau vast kunnen houden. Deze eerste 2 etappes waren perfect voor hen natuurlijk. En Vingegaard zou nog eens een hele mooie kunnen worden, maar Gaudu zag er ook sterk uit tot nu toe... nog even afwachten dus! Maar de 7e plek van vorig jaar zit er al niet meer in iig, met al 6 "meh"-tjes in de 1e 2 dagen ;)
Klassementsteam:
Pogacar
Roglic
Carapaz
Alaphilippe
Uran
Woods (meh)
Vingegaard
Hamilton (meh)
Haig
O'Connor (meh)
Sprint team:
Ewan
Demare
Van Aert (meh)
Sagan
Colbrelli (meh)
Bouhanni
D. van Poppel
Overig:
Asgreen
Izagirre
Cosnefroy (meh)
Log in via je wielerflits.nl account om deel te nemen aan de discussie.