Scorito Tour de France 2021

1 2 ... 230 ... 258 259
LeoR 16

Om nog iets toe te voegen over Haig, kan inderdaad goed zijn dat hij nu nog top-5 stond, maar ging dat dan zo'n groot verschil gemaakt hebben? Hij zou daarmee pakweg staan waar Mas, Uran én zelfs Carapaz staan. Dat zijn voorlopig nu niet de grote puntenpakkers gebleken.

Je kan natuurlijk niets met zekerheid zeggen, maar het lijkt nu niet dat je door de val van Haig plots 300 a 400 hebt mislopen, iets wat waarschijnlijk wel het geval is voor andere uitvallers als Ewan, Démare of Roglic. Bovendien slaan laatstgenoemde ook nog eens een grote budgetaire wonde, terwijl je voor het miljoentje van Haig wellicht niet zoveel andere toppers hebt moeten thuis laten.

Neemt niet weg dat het zuur is om een Haig te verliezen, maar niet zuurder dan bijvoorbeeld het verlies van pakweg Coquard, die door zijn val in rit 1 niets liet zien in ritten waar hij punten kon halen en uiteindelijk buiten tijd aan kwam.

Laatst gewijzigd
Pietje Precies

'@yoeri, nee, dat vind ik niet. Ik vind dat jij het een oneerlijke discussie maakt. Want volgens de redenatie die jij erop loslaat valt er over geen enkele renner meer iets zinnigs te zeggen. Dan had ik Pogacar na dag 2 ook geen topfavoriet mogen noemen van jou. Want Pogacar moest eerst nog maar eens niet vallen, de kou verteren, het moordende tempo aankunnen, etc

Het klopt dat zulke elementen belangrijk zijn in het wielrennen. Daarom heeft Pogacar zelfs nu ook geen 100% winkans, maar zo'n 85%. En Haig had natuurlijk prima wat vervelends kunnen overkomen waardoor hij nu geen top-10 meer had gestaan. Had zomaar gekund.

En bij de ene renner is de kans op 'pech' aanmerkelijk groter dan bij de andere renner. A la 'altijd pech = geen pech', maar ik denk dat dat bij Haig niet substantieel anders is dan bij zijn concurrenten.

Zodoende mocht je hem na dag 2 wat mij betreft zeker tussen plek 4-8 verwachten. En na het wegvallen van Roglic en Thomas had je daar denk ik 3-7 van mogen maken.

@LeoR 16, eens. In het scenario wat zich nu voltrekt: veel etappes naar de vlucht, want strijd om gele trui is praktisch wel gestreden. Zijn vrijwel alle AK-mannen beperkte puntenpakkers. Zodoende had ook Haig in absolute zin waarschijnlijk weinig punten gepakt inderdaad. Maar goed, dan worden de AK-mannen regelmatig nog wel 8-20 in een daguitslag + pakken eindklassementpunten natuurlijk.

Maar ik denk dat je prima kan stellen dat mensen met veel goede AK-mannen (en weinig vluchters) deze ronde pech hebben met het wegvallen van concurrentie voor Pogacar. Daardoor worden renners als Haig qua eindklassement leuker, maar qua etappepunten juist minder leuk.

Laatst gewijzigd
Hotseflots

Nog iemand 7 uitvallers? (Haig, roglic, mvdp, coquard, ewan, demare en merlier) Echt zonde, had een fijn team. Met de juiste goedkope klassementrenners en veel uitgegeven aan mn sprinters, maar daar is weinig van over nu.

Dion

'@Anton

2 zekerheden was ook zeker geen gekke gedachte, had daarom Sagan meegenomen. Die rijdt zoals jij zegt altijd wel z'n punten bij elkaar. Echter in de echt vlakke ritten mist hij net die pure snelheid om consistent top 3-5 te rijden. Voordeel is dat hij sowieso geen plekken laat lopen omdat ie voor groen gaat.

Prijs in acht nemend heb je na de keuze uit die 3 dure sprinters als solide captains dan toch enorm veel goedkopere sprinters waar je vraagtekens bij kon zetten (merlier/philipsen, stuvyen/pedersen, bol matige vorm, de heuvelsprinters met te weinig snelheid voor de veel biljartvlakke aankomsten). Bij mij bleven Cav en Bouhanni dan toch over, al kan je daar natuurlijk ook wat voor zeggen: kan Cav weer meedoen op tour niveau? Gaat Bouhanni geen stoten uitdelen?

Van de heuvelsprinters heb ik er zelf ook wel wat meegenomen, Matthews, Colbrelli, Laporte. Eerste 2 hadden aangegeven voor groen te gaan dus die verwachte ik wel op plek 5-10 in de sprints.

@LeoR

Ja zeker, prijs in acht nemend ofcourse. Ik zag Demare wel hoger eindigen dan Bouhanni . Is dat dan de moeite waard als hij 3 maal zo duur is voor een paar plekjes hoger, zeker niet. Als je Demare als captain mee nam is dat natuurlijk wel te verantwoorden, maar zelf zag ik daarvoor Ewan toch als betere optie.

Ach, er is voor alles wel wat te zeggen uiteindelijk. Bij elke renner behalve Pogacar kon je vragen stellen ;). Maar conclusie is dat je voor Cav en Bouhanni beide best een goede case kon maken tov heel wat andere sprinters.

LeoR 16

'@Hotseflots,
VDP en Merlier zou ik nu niet mee tellen bij de 'uitvallers', dat was van te voren ingecalculeerd, en bovendien haalden ze ook wel hun puntjes binnen. (Al hadden het er voor Merlier, mits een andere ploegentactiek meer kunnen zijn, maar ook dat was een gekend risico)

Coquard, Ewan en Démare (en Roglic, maar die kan je eigenlijk buiten beschouwing laten) had ik ook in mijn team. Die 3 sprinters hadden samen bijna 1000 scorito-punten kunnen halen, dus dat is inderdaad wel balen.

Maar goed, ik trek me op aan het feit dat ik Haig niet had, en er dus een ploeg nog slechter aan toe is dat de mijne ;)

LeoR 16

Geen Cav aan de tussensprint, of dat goed nieuws is voor mijn keuze om hem vandaag niet te cappen valt nog af te wachten. Spaart hij zich of voelt hij zich niet goed?

Laatst gewijzigd
Pietje Precies

De weg ging vooral omhoog en dan is ie niet zo goed ;)

Tim

Bahrain, BORA en BikeExchange nog flink aan de boom schudden op laatste hupje en dan tot aan streep gassen.

Boasson en Hagen

Haig is gewoon een aanklamper, nooit een puntenpakker geweest. In rondes van een week wat ereplaatsen, maar in de grote rondes net het niveau subtop. Zou uiteindelijk wel boven komen drijven in de top 10, maar dat levert toch niet veel punten op? Hij is weliswaar vaak knecht geweest in de grote rondes, maar in zijn kleinere rondes zie ik dit jaar niet per se een uitschieter ten opzichte van vorige jaren: veel ereplaatsen in kleine rondes. Dit jaar een goede Dauphiné, maar heeft dat voorgaande jaren ook al laten zien in Paris-Nice, Tirreno-Adriatico en Ronde van Andalusië. Dus ik weet niet waarom het dit jaar opeens een top-5 kandidaat zou zijn.

Waren de eerste twee etappes een indicatie? Dat waren korte klimmen aan het eind van een etappe. Kelderman doet het hier vergelijkbaar en staat nu 16e qua Scorito-punten. Onder normale omstandigheden zag ik Haig niet eindigen voor de categorie Mas, Lopez, Kelderman en Uran, in de strijd om het laatste top 5 plekje. En zoals ik zei, is het niet de puntenpakker die de sprint bergop vaak wint in een klein groepje. Mijns inziens was het plafond niet superhoog, maar zou het een prima aanvuller zijn voor het bergteam en wat puntjes bij de eindafrekening.

Dat gezegd hebbende, hij was maar 1 miljoen dus je poultje verlies je ook niet op hem. En je hebt als het goed is een sterk team in de breedte aangekocht met het geld dat je daarmee hebt bespaard.

Lo Zar

Graag lekker links laten liggen voortaan dan.

-Wielerfan

35ste plaats algemeen..
7de plek in de Wielerflits poule..
1ste in m'n vrienden poule..

Het gaat lekkkuurr!

KV

Wat doen die dwaze Van Poppels eigenlijk allemaal?

Daan Brakenhoff

Danny Barbero

arjenzvob

Wow. Eindelijk een lichtpuntje. 10% gestegen dankzij vooral Bouhanni Van Aert en Morkov. Nog steeds maar 69% maar goed. Blij!

Pietje Precies

Oh Boasson en Hagen, wat een smerige post maak je daar zeg. Eigenlijk zou ik er helemaal niet op moeten happen, want dat is vermoedelijk precies wat je wil...

"Je poultje verlies je ook niet op hem" Wat had ik graag gezien dat er 'gewoon' veel etappes naar de top van AK waren gegaan en Haig het poultje van mensen zoals jij juist (deels) om zeep had geholpen ;)

Als renners op terrein wat hun minder ligt 'opeens' goed presteren is dat doorgaans juist een hele goede indicator van superbenen. Nou, dat was dus precies Haig in de eerste twee etappes.

Kelderman presteert deze Tour behoorlijk naar mijn verwachting. Bergop komt ie te kort, maar op die punch-aankomsten is ie zeer goed + doet zijn best om zo goed mogelijk te eindigen. Normaliter slecht vergelijkbaar met Haig qua profiel.

Maar goed, de reactie van Lo Zar is eigenlijk een betere.

Laatst gewijzigd
dewim

Mogen we concluderen dat diegene die voor Mads Pedersen gekozen hebben zwaar in het zak gezet zijn. Ik ben 4 sprinters kwijt, maar liever dan dat hij in mijn team zou zitten.

João Bicicleta

Het gaat niet meer goed komen met Mads deze Tour..

KV

Dan valt ie weer zo dwaas in de staart van het peloton...
Mea culpa om zo’n 2021 nietsnut toch in mijn team te droppen. Allemaal door Laporte’s interview... En zeggen dat de optie Cav-Bouhanni ipv Coquard-Pedersen op zaterdagvoormiddag door men hoofd speelde maar had dan toch om de 1 of andere reden meer vertrouwen in het 2de duo.

Tjah.

Hangtieniedanstaatie

Ach ja mannen, het schijnt achteraf allemaal wel erg mooi wonen te zijn.

La Primavera

Oh Boasson en Hagen, wat een smerige post maak je daar zeg. Eigenlijk zou ik er helemaal niet op moeten happen, want dat is vermoedelijk precies wat je wil…

Zoveel geks zie ik niet in de reactie van Edvald. Door hier zo op in te harken laat je jezelf wel een beetje kennen Pietje. Uiteindelijk gaan we nooit weten of Haig hier veel punten gehaald zou hebben. Met de renner Haig kan je prima een poultje winnen, je gaat er echter niet een poultje mee verliezen. Daarvoor is hij simpelweg te goedkoop. Wellicht dat je keuze voor Haig dusdanig doorvloeit in je andere keuzes die ook drie keer kutmetperen rijden, ja dan verlies je misschien indirect je poule op Haig.
__

Zo'n Danny... waarom rijdt die nou weer binnen de tijdslimiet naar Tignes om vervolgens hier weer als allerlaatste te finishen. En Boy mag van mij al helemaal opzouten.

Laatst gewijzigd
Pietje Precies

Ik liet mij inderdaad even kennen. Haig was vrij zeker prijs/kwaliteit zeer mooi geworden. De mensen die hem niet hadden mazzelen mijns inziens ontzettend en de mensen die hem wel hadden hebben flinke pech.

Vanzelfsprekend is het alles behalve verwoestend voor je eindscore (de meeste AK-mannen hebben tot dusver slechts een bescheiden rol), maar het kan al met al wel wat procentjes schelen.

Voelt dan als een smerige trap na als luitjes die juist goed wegkomen even komen verkondigen dat het een matige/oké keuze was. Maar goed, Lo Zar zijn reactie is verstandiger. Ik hoop dat jullie hem er de volgende keer niet stiekem inklikken!

----
Fijne uitslag vandaag trouwens :)

Laatst gewijzigd
Treenert

Wat ik niet zo goed begrijp is dat als je Cavendish hebt je 'm vandaag niet capt. Cavendish zullen de meesten als extra sprinter hebben meegenomen wat ten koste ging van (een) andere plek(ken) in je selectie. In mijn geval was dat MvdP. Die punten die je van hem niet hebt zul je in deze sprintetappes moeten compenseren. Om dan v.Aert (heb ik ook) te nemen vind ik een even groot zo niet groter risico dan Cav. Zoals vanochtend ook al gezegd; zo zwaar was dat heuveltje niet, alleen wind oid kon roet in het eten gooien maar DQS is altijd wel bij de les als het waaieralarm loeit.
Met ruim 300 punten vandaag waaien we mooi omhoog. Opvuller Mørkøv vandaag ook wel lekker met 46 punten, denk alleen dat een Steegmansje op de Champs Elysee er met de aanwezigheid van Cavendish niet in zit.

Laatst gewijzigd
Boasson en Hagen

Het was alles behalve een sneer hoor en het laatste wat ik wil is reacties uitlokken. Ik wilde me simpelweg mengen in de discussie over Haig omdat ik hem zelf ook in mijn voorselectie had, vanwege die aantrekkelijke prijs. Uiteindelijk een vluchtige analyse gedaan (die ik dus globaal in mijn vorige post uitlegde) en Cort/Ballerini gedowngrade naar Turgis, zodat ik Woods kon meenemen in plaats van Haig. Ook geen puntenkanon tot nu toe, dus ik ben hier niet per se om mijn gelijk te halen.

Wie er gelijk had zullen we dus nooit weten. Een uitvaller is altijd pech, maar ik vind het altijd overdreven (in het algemeen, niet specifiek in dit geval) om achteraf keuzes te verantwoorden met als-als-scenario's. Hij leek deze Tour inderdaad sterk te beginnen, maar om daar al conclusies uit te trekken durf ik niet aan.

Jasperdewaal11

Je zou maar 4 sprinters kwijt zijn en pedersen in je team hebben RIP

kevinraar

265 punten gehaald gestegen van 90.2 naar 94.8 omdat ik de top 3 had van vandaag

1 2 ... 230 ... 258 259

Log in via je wielerflits.nl account om deel te nemen aan de discussie.