Scorito Tour de France 2021

1 2 ... 80 ... 258 259
Antonini

'@nasibal, hoe zou je dan logisch weer vertalen naar de vergelijking McNulty of Porte. Vergelijkbaar qua kwaliteiten. M’n argument voor logisch is daar lastig beargumenteren (teampunten vs. kwaliteit). Ik neig naar McNulty, maar ik weet eigenlijk niet meer waarom.

Dion

Mijn eerste post op dit forum na al jaren mee te lezen, en veel langer mee te spelen met tourpoultjes.

Na het nieuws omtrent Bennett en het wegvallen van wat andere sprinters nu uitgekomen op het volgende:
Ewan
Demare
Sagan
Matthews
Colbrelli
Coquard
Kristoff
Laporte

Best een flinke hap uit het budget (G ervoor moeten uitklikken) maar met de vele vlakke ritten en de relatief zekere punten van sprinters toch wel waard denk ik. Meeste twijfels over Bling ivm hoge prijs, als ook Kristoff met evt. niet mee sprinten. Mocht ie dat wel doen is hij icm Pogacar eigenlijk niet te missen.

Ajvenema

Porte is een beetje het scenario sivakov uit de giro. Maar dan met meer kans op uitvallen, minder kans dat zn kopman(nen) wegvallen, minder kans op teampunten, en een betere tijdrit:)

Laatst gewijzigd
KV

Van Nasibal weten we ondertussen al dat ie niet in Porte gelooft ;-)
Na TT staat ie er goed voor. Dan heb je eigenlijk tot rit 17 maar 2 deftige bergetappes. Onmogelijk volgens mij dat hij daarin zomaar los zal laten/knechten als je nog 4-5 andere "echte" knechten hebt die ook wel een stukje bergop kunnen. De kracht van Ineos zal echt wel zijn om met 3 (en evt zelfs 4) hoog te blijven staan.
Enige dat volgens mij kan gebeuren is dat Thomas het laat afweten in 9 of 11 en dat Porte op hem moet wachten (inderdaad Remco-Almeida vergelijking).
Martinez was trouwens ook een knecht voor Bernal. Zo slecht heeft ie het niet gedaan volgens mij en zijn prestatie kan je niet echt een bijrol noemen.

MAAR: Porte is en blijft Porte en kan bij de neutralisatie in rit 1 ook al zijn sleutelbeen breken.

@Ajvenema

meer kans op uitvallen: niet akkoord (Sivakov lijkt me minstens even erg, zijn carrière is gewoon veel korter)
minder kans op wegvallen kopman: niet akkoord (G zit ook niet zo stabiel op zijn fiets de laatste jaren)

Laatst gewijzigd
vevie

Ik neem wel de gok met Porte. Ik denk zelf ook wel dat als het er echt op aan komt hij gewoon moet knechten. Hij heeft ook al meermaals aangegeven dat hij zich graag in die rol schikt en daarvoor ook naar Ineos is getrokken. Kortom, we hoeven dus straks niet verbaasd te zijn als hij simpelweg een knecht is.

Ik neem hem toch mee omdat ik verwacht (ook op basis van het interview met Knaven) dat ze zolang mogelijk gaan proberen Thomas, Carapaz, Hart en Porte zo hoog mogelijk te houden. Als wij hier op een forum snappen dat dit de enige manier is om Rog en Pog te bestrijden, dan zullen ze bij Ineos (toch nog steeds dé GT-ploeg van het peloton) dat ook wel snappen. Daarbij hebben Thomas en Porte natuurlijk affiniteit met liggen op het wegdek, dus te snel 1 kaart trekken zou niet logisch zijn.

Zolang mogelijk deze vier in het klassement hebben lijkt toch de manier om Pog en Rog eerder aan het werk te zetten, aangezien zij duidelijk de twee sterksten zijn. 1 tegen 1 is geen enkele renner van Ineos beter, maar een Hart en Porte kunnen met demarrages toch eerder mannetjes van de concurrenten oproken. Ook als ze simpelweg in de trein plaatsnemen en een hoog tempo neerleggen dan zullen veel renners niet kunnen volgen. Wie zit er dan nog bij van Jumbo en Uae? Wellicht alleen Kuss en Majka en wellicht Vingegaard en McNulty. De bergen in de Tour moeten McNulty sowieso beter liggen dan die in de Giro.

nasibal

'@AJ

Nog meer kans dan Sivakov? :O

@KV

Onmogelijk volgens mij dat hij daarin zomaar los zal laten/knechten als je nog 4-5 andere “echte” knechten hebt die ook wel een stukje bergop kunnen

Ineos rijdt dit jaar een stuk aanvallender met 'knechten' die vroeg de finale openen. Daarbij werken ze ook al jaren met het afwisselen van knechten. Remember Poels, die af en toe een rustdag kreeg en andere dagen de beste man in koers was?

Dat is een beetje de rol waarin ik Porte zie. De ene dag geen uitslag, de andere dag aanvallend vanuit een favorietengroep. 4 mensen hoog in het AK is leuk, maar heeft alleen toegevoegde waarde als je ze uitspeelt door ze aan te laten vallen terwijl de andere kopman in het wiel blijft zitten. Zolang ze alleen maar volgen én achter Pog en Rog in het AK staan gaat niemand zich er druk om maken. Carapaz en Thomas kunnen dat heel prima met z'n tweeën. Daar is Porte niet voor nodig. Als zowel de ploegleiding, Thomas, Carapaz én Porte zelf ook maar een woord reppen over het feit dat ook Porte een vrije rol in het AK krijgt, lijkt het mij allemaal vooral wens ipv gedachte. Ja Knaven heeft ooit wat geroepen, dat klopt.

Laten we eens een balletje opgooien: Hoe vaak zou deze hele theorie rond Porte opgerakeld zijn als hij 2 miljoen duurder was geweest, maar de communicatie omtrent hem hetzelfde?

Laatst gewijzigd
La Primavera

Er eindigen wel weer veel etappes na een afdaling en er zijn niet vreselijk veel momenten om tijd te pakken. Dat is echt een garantie voor een Tour waarin de verschillen klein zijn en er dus mensen met alle risico's vandien zich in een afdaling storten.

In dit scenario heeft Porte een verhoogde kans op een stuurfoutje. Ik laat hem weer thuis.

vevie

'@nasi

Als hij 2,5 duurder was of 2 dan was het voor mij sowieso een no go. Ik kan hem voor deze prijs makkelijk verantwoorden. Maar goed, het blijft altijd een geval van we zullen het zien. Het is ook gewoon zo dat de kans veel groter is dat hij alleen knecht en tussen plek 15-20 eindigt dan in de top 10. Toch zul je altijd ergens een gokje moeten nemen en zelf moeten inspelen op hoe je de koers ziet verlopen. Of iig hoopt dat het gaat uitpakken. Zodoende ga ik voor Porte. Vooral door het meer aanvallende Ineos en de wetenschap dat ze wat anders moeten om Pog en Rog te verslaan.

@primavera: ja, dat is sowieso dangerzone voor Porte, maar ook voor Thomas. Die is ook een aantal keer in een afdaling op z’n smoel gegaan. Juist daarom neem ik Carapaz wel mee, want dat is een renner die wel durf heeft en een afdaling kan rijden.

Laatst gewijzigd
KV

Als hij 2milj duurder was, nam ik hem niet mee. Maar ik neem ook Thomas niet mee, gewoon omdat ik vind dat op dit parcours maar heel weinig (AK) renners > 3milj waard zijn.
Ik heb gewoon het gevoel dat Porte zijn geld wel waard zal zijn als hij op zijn fiets blijft zitten. Die rijdt gewoon al een volledig jaar op zeer hoog niveau.

Ik kijk trouwens nog eens op zijn PCS. Had vroeger al eens de vraag gesteld: "weet iemand nog wanneer hij de laatste keer op zijn plaat ging en moest opgeven?" Als antwoord kreeg ik dan toch al enkele jaren geleden, maar in Parijs-Nice van dit jaar was het inderdaad wel weer van dat :-D

nasibal

Maar ik neem ook Thomas niet mee, gewoon omdat ik vind dat op dit parcours maar heel weinig (AK) renners > 3milj waard zijn.

Hoe zit die redenatie precies in elkaar? Uiteindelijk gaat het toch om onderlinge verhoudingen en verhouding tot het totaalbudget? Als een renner die 2x zo duur is als een ander ook 2x zoveel punten haalt, dan is dat toch prima? of het nou om 1, 2, 10 of 50 miljoen gaat? Ook lijkt me voor een renner die je voorin het AK verwacht 4-5 miljoen een zéér prima percentage van het totaalbudget. Dat is niet heel anders dan anders.

Ketjap Manis

Ik denk dat ze Porte ook zo lang mogelijk hoog in het klassement willen houden. Ik zie het wel gebeuren dat hij zich in week 3 op kop moet zetten om de gaten naar pog en rog te dichten, maar dat zal ver in de etappe zijn waardoor hij alsnog top 10 kan rijden in die bergritten in de 3e week. Voeg daar 2 tijdritten, teampunten, bergaankomsten en laten we zeggen een 8e plek in de eindstand aan toe en hij kan een leuke pick zijn. Dat is het knecht scenario.

Wie weet krijg je een dauphine scenario en pak je de parel van de Tour. Ineos kan hem ook in de aanval sturen waarbij pog en rog niet reageren omdat ze kiezen zich te concentreren op Thomas en Carapaz. Dan is hij de lachende 5e. Hij heeft de capaciteit om podium te rijden.

vevie

'@ketjap: dat is dus ook hoe ik het voor me zie. Ik zie hem opzich geen podium rijden omdat hij eerder dan Thomas, Carapaz en Hart aan de bak zal moeten. Ik zie hem echter wel lang aanhaken en gewoon steeds mee schuiven. Dan kom je net als Martinez wel bovendrijven.

@risje: dan zal Hart idd eerder aan de bak moeten. Thomas voelt zich (op basis van de kleine rondes dit jaar) veelal te goed om te knechten en die zal het dus sowieso niet doen. Carapaz zal ook eerder aan de bak moeten, maar dat is dan weer de enige ‘aanvaller’ die ze hebben. Die kan zich daar dus onder vandaan fietsen, om het zo te zeggen. Ik ga er niet vanuit dat ze Carapaz niet laten aanvallen. Dan schieten ze zichzelf echt in de voeten.

Laatst gewijzigd
Risje89

'@Anton Bartus
Volgens mij zeggen we dan hetzelfde. In eerste instantie de andere 5. Als de laatste van de knechten, bijvoorbeeld Castro, er af ligt, zal luxeknecht Porte van stal worden gehaald. Maar gaan ze die keuze durven maken als Porte er goed voor staat na de ITT?

Antonini

'@vevie met het verschil dat Bernal 2 weken in het Roze en Wit reed en Martinez zelf ook nog Wit punten pakte haha. Aanhaken en niet winnen en als laatste helper eraf pak je een mooie 100 punten mee.

Antonini

'@Risje89 ja dat gaan ze doen

Wout Geuns

Pakken jullie voor etappe 1 eerder sterke sprinters met punchers of pakken jullie AK mannen met punchers?

KV

Eerder dan Hart aan de bak? Dat zie ik zeker niet gebeuren.

@nasibal
Ik zie Thomas echt geen dubbel puntenaantal halen dan Porte. Uiteindelijk draait het spelletje toch gewoon hoe je de koers ziet evolueren en leuk dat hierin verschillende meningen kunnen bestaan.

vevie

'@anton: dat zeker. En Martinez is natuurlijk ook een klasbak. Die had in die Giro ook top 5 kunnen rijden als hij bijvoorbeeld nog bij EF reed. Het aanhaken scenario gebeurt elke ronde wel. Wie weet verkijken we ons allemaal op Hart en wordt hij gewoon 5e. In een ploeg als Ineos kan dat gewoon.

@kv: ik ook niet, maar het is niet ondenkbaar dat Thomas, Porte en Hart een betere tijdrit gaan rijden dan Carapaz. De eerste twee sowieso en de derde hoeft niet meteen te vrezen voor Carapaz in de tt. Dan zul je toch eerder aan de bak moeten dan de renners die voor je staan. Behalve als zij dan nadrukkelijk een knechtrol hebben gekregen.

Laatst gewijzigd
Ketjap Manis

Het feit dat Ineos zelf niet de sterkste renner in huis heeft maakt dat zij waarschijnlijk van het klassieke treintje moeten afstappen en moeten gaan aanvallen. Dat maakt de mannen onder Thomas natuurlijk heel interessant. Voor Carapaz zal daar natuurlijk een grote rol liggen, maar in mindere mate ook voor een Porte of Hart.

AIAIAI

Is er in Scorito ook een mogelijkheid om de laatste toevoegingen/verwijderingen van rijders te zien dit jaar?

La Primavera

'@vevie Of alle drie de Ineos mannen een betere tijdrit gaan rijden dan Carapaz weet ik niet hoor. Carapaz is wel echt beduidend beter geworden in tijdrijden, wat hij zelf ook al aangaf. Hieronder een H2H in tijdritten tussen Hart en Carapaz. Staat nog wel 4-2 in het voordeel van Hart maar in Baskenland dit jaar reed Carapaz toch een veel betere tijdrit. Nog maar te zwijgen over de tijdritten in de recente versie van Zwitserland.

https://www.procyclingstats.com/rider_vs_rider.php?type=tt&filter=Filter&id1=richard-carapaz&id2=tao-geoghegan-hart&s=same-race-results

vevie

'@LaPrimavera: heb je helemaal gelijk in. Op basis van het recente werk kan Carapaz Hart zeker hebben in de tt. Ik baseerde het idd op de onderlinge verhoudingen in het verleden. Carapaz is zeker verbeterd. Hoeveel denk jij dat hij gaat verliezen op Thomas en Porte in de eerste tt? 30-40 seconden? Op Roglic en Pogacar toch wel tegen de minuut lijkt me.

KV

Nooooooo, TJ hangt zijn fiets aan de haak!!!

vevie

Dat zag ik idd ook. Op zich begrijpelijk. Was al jaren een schim van zichzelf. Kwam nooit meer bij zijn oude niveau in de buurt. Begrijpelijk. Vaarwel, TJ.

La Primavera

'@vevie Dat zal inderdaad zo'n 40-50 seconde zijn. Al vraag ik me af hoe goed de tijdrit van Pogacar daadwerkelijk is. Op de vlakkere parcours is Roglic toch de betere denk ik.

TJ :(

Laatst gewijzigd
1 2 ... 80 ... 258 259

Log in via je wielerflits.nl account om deel te nemen aan de discussie.