Scorito - Tour de France 2022

1 2 ... 32 ... 196 197
vevie

Alle toppers lijkt mij idd zeer sterk. Je gaat echt wel een keuze moeten maken qua AK mannen. Als je bijvoorbeeld voor Pogacar, Roglic, Vingegaard, Vlasov, DFM en de goedkopere Caruso gaat, dan zul je Mas, Lopez, Haig, Gaudu, Bardet, A. Yates, Landa, Mäder en O’Connor moeten thuislaten. Grote kans dat meerdere van de top 10 klanten in dat tweede rijtje zitten.

Laatst gewijzigd
Odin

'@karstboy

Dat is grappig, heb het zelfde geprobeerd maar denk toch dat jij met een ander budget speel als ik.

Antonini

'@vevie, dat klopt, maar je moet Roglic of Vingegaard thuis laten om er 2 uit dat tweede rijtje te kunnen selecteren. Dat risico is veel te groot. Dus de vraag is meer of je een extra sprinter als Jakobsen of Philipsen thuislaat, waarmee je zekere punten in de sprints laat liggen, maar je de kans op het meenemen van de nieuwe Hindley vergroot.

Echter zie ik niemand van de 2e rijtje zich eenvoudig de top4 in rijden (zelfs niet met de vorm van Hindley) en dus is het punten potentieel van dat tweede rijtje wel gering. Neem bijvoorbeeld O'Connor, in het beste scenario evenaart hij zijn prestatie van vorig jaar. Nou dat pakt hij 220 punten, ik weet niet of je daar nou dat risico van het thuislaten van Vingegaard voor wilt nemen.

Daan Brakenhoff

Mooi dat Thomas vandaag niet won trouwens. Althans, mooi voor zijn pickrate…

Edd1e

Denk eerder dat mensen Thomas niet nemen door zijn belabberde tijdrit.

jan derksen

6 sprinters mee wat denken jullie?

Thomberg

Mooie discussies al mannen. Vooral mooi dat mensen nu VDP wel denken thuis te laten! Ik zei vooraf al dat hij meer dan 2 niet waard gaat zijn.

Nu over naar de interessante discussies. Iemand dropte het al maar waarom gaat iedereen voor DFM als die veel duurder dan Yates is en Yates kopman?

Andere brainfart. Met al die klimmers uit de 2de lijn en de drukte dus voor top 10 plekken in bergen, is een extra sprinter dan mss niet juist logisch? Daarvan weet je dat hij gegarandeerd zijn geld waard is, althans voor een deel kan je zeker invullen. Alle Bardets kunnen ook maar 100 binnenhalen. Ook O’Conner had maar net boven 200 punten en iedereen in die categorie lijkt dat als plafond te hebben.

Ik blijf zelf twijfelen over Vingegaard. Is hij zoveel meer zeker dan de 2de lijn voor eigen prestaties? Dat zie ik niet zo. Teampunten en tijdritten jazeker, maar verder?

En Trentin. Als hij gaat sprinten (welke ruimte ik wel zie) dan mss geen must have maar wel nobrainer toch? Kan elke kans meesprinten dus 7 keer top 10 is mogelijk en dan de teampunten.

vevie

'@Antonini: het is op zich echt niet gek om 1 van de twee Jumbo AK mannen thuis te laten. Wel risicovol, maar het kan. Dan zouden mensen waarschijnlijk neigen naar Vingego thuislaten. Hem meenemen is echter interessant met Roglic en WVA samen ivm teampunten en het multifunctionele talent van WVA. Echter zou je best kunnen verantwoorden om Jonas te skippen voor Mas of Haig. Goedkoper, en zullen naar verwachting toch ook mooie punten gaan behalen.

Echter een sprinter minder voor een extra AK-man is een van de vragen, wat mij betreft. Gaat de sprinter die afvalt meer punten pakken dan een Mas, Haig of Yates, bijvoorbeeld? Ja, als hun etappes ook daadwerkelijk eindigen in een sprint. De kans is echter even groot dat Mas, Haig en Yates zeer kort eindigen in hun etappes. Daarnaast zul je wellicht ook 1 a 2 etappes hebben zoals de Turijn etappe in de Giro, waar de AK-mannen kort achter de vluchters eindigen. Dan zijn dat soort AK mannen wel handig, zeker met de eindafrekening ook.

@Thombeg: bij mij is DFM vanaf het begin al een soort van no brainer en hoger in de pikorde dan Yates. Je stelt echter terecht de vraag waarom. DFM is een sterke renner, maar is geen renner die per se veel beter is dan Yates. Hij is wat mij betreft wel meer een krijger dan Yates, daarom staat hij bij mij erin. Daarnaast heeft Yates toch te vaak last van mindere dagen, die de goede dagen te vaak overschaduwen. Als hij het op zijn heupen heeft is hij wel een renner die het verschil kan maken en toch flink goedkoper dan DFM. Het lijkt mij goed te verantwoorden om voor Yates te gaan en dat extra miljoentje ergens anders te gebruiken.

Laatst gewijzigd
nasibal

De kans is echter even groot dat Mas, Haig en Yates zeer kort eindigen in hun etappes

Is dit zo?

Een Mas, Haig en Yates (of welke van de tientallen vergelijkbare namen dan ook) moeten éérst goed genoeg zijn t.o.v. de rest van het veld. Vervolgens moeten ze hopen dat er in hun etappes geen (terugvallende) vluchters zijn die een 'zeer korte' uitslag verstieren en dan moeten ze ook nog eens vóór de jongens die even goed zijn eindigen ipv er achter.

Een 'zekere' sprinter heeft dit een stuk minder. Die zekere sprinter heeft dan wél weer ook een stuk minder etappes natuurlijk. Daarnaast kost een kleine hapering in een sprint vaak wel méér plekken dan een kleine hapering in een bergetappe.

Laatst gewijzigd
Wielertje12

Ik vind Matthews altijd iemand om mee te nemen, nu sprint die niet op het vlakke maar zijn er genoeg kansen voor hem in de overgangsetappes, 2M maar t.o.v van bijvoorbeeld MvdP

wielergekkie

'@Vevie inderdaad al die namen die jij nu bijna noemt kun je er zo in klikken. Maar niet alle namen die jij noemt zijn top AK. :)

vevie

'@nasibal: het kan uiteraard niet die kant opvallen. Ik geef deze renners wat meer strepen, maar het zou zomaar kunnen dat die namen ingewisseld hadden moeten worden voor Lopez, Bardet en Gaudu bijvoorbeeld. Ik zie Mas, Haig en Yates er, in het scenario wat ik in mijn hoofd heb, echter beter en constanter presteren. Dat lijken mij op voorhand de renners die het voor de top 5 opnemen tegen Pog, Rog en Vinge, terwijl ik de andere namen voor plek 5-10 zie meerijden. Ik ga nu idd wel uit van het gunstigste scenario dat ze er altijd bijzitten in de AK-etappes én sneller naar de meet zijn in de etappes waar ze kort achter de vluchters eindigen.

Eens, wat betreft de zekere sprinter, alleen zit ik daar idd met de hoeveelheid sprintetappes en of de etappes die wij als sprint aanmerken ook daadwerkelijk altijd die kant opgaan.

floda

Als je zeker zou weten dat hij ook een beetje vorm heeft dan is dit wel echt het parcours voor pidcock. Bijna zelfde power als MvP en misschien zelfs wat beter in wat langere heuvels voor de helft van het geld.

nasibal

Ik kom zo rammend veel plekjes tekort..

Ludi

Ja, het aantal plekjes is eerder een probleem dan het budget. Ik zou het graag over meer plekjes uitsmeren :p

Ajvenema

Eensgelijks nasibal, ik heb denk ik minstens 5 leuke goedkope picks die er gewoon niet in gaan passen met dit budget… Zoveel leuke multifunctionele tijdrijders ook.

Wat betreft MvdP, in deze ronde kun je denk ik heel prima een selectie zonder maken! Maar door het budget ook mét:) Groot voordeel is dat ie meer dan Wout zijn etappes kan uitzoeken, en nu ook heeft bewezen makkelijk en vaak in de vlucht te duiken. Terwijl jumbo juist bewijst dat het met 2 kopmannen nog lastig wordt om te controleren voor Wout. Matje lijkt me dan ook een prachtige kopman in een aantal overgangsetappes. Zijn grootste nadeel is voor mij dat er zoveel naar hem gekeken wordt, waardoor je kans hebt op weer een ‘Oldani-scenario’.

Ben er nog niet helemaal uit, maar het voelt als een leuk 50/50 probleem met dit forse budget.

madeks

Hoe kijken jullie aan tegen het meenemen van een 1 miljoen tijdrijder als Kung, Asgreen of Bissegger. Ze zijn namelijk heel goedkoop geprijst alleen er zijn ook al veel klassementsmannen met een goede tijdrit. Als ik nu snel een team in elkaar klik zie ik in de tijdrit DFM en Padun op de bank zitten, terwijl die wellicht wel voor plek 8-15 mee kunnen doen. Zien jullie het dan als handig om bv geen Kung mee te nemen omdat je dan minder kans op bankpunten hebt, of nemen jullie dat risico voor lief omdat Kung waarschijnlijk een betere tijdrit rijdt.

Landaluze

Kung rijdt altijd wel top 10 in de tijdritten.

Martinez kan top 15 rijden, maar even goed top 30.

Padun mag blij zijn met top 100 met deze benen.

Landaluze

Vooraf gezegd dat ik nooit Roglic én Vingegaard zou nemen, maar nu staan ze er toch erg stabiel in.

Overigens vind ik O'Connor en Haig wat te duur. Mocht bij beiden wel 500k om juist geprijsd te zijn.

Odin

Ik denk dat ik nog niet eerder een grote ronde heb gehad waarbij ik zoveel renners thuis moet laten die ik echt heel erg graag mee zou willen nemen. Maar goed misschien dat de komende weken nog wat zaken duidelijk worden waardoor de keuzes ook makkelijker worden.

nasibal

Wat betreft MvdP, in deze ronde kun je denk ik heel prima een selectie zonder maken! Maar door het budget ook mét

Ik denk dat veel van de in totaal de behalen scoritopunten in berg etappes wel eens netjes uitgespreid kunnen worden over een grote groep renners die niet hele veel voor elkaar onder doen. Hierdoor zullen de punten voor pakweg de nr's 4,5, en 6 uit het AK lager uitvallen dan 'normaal' vermoed ik. De nr's 7,8,9 en 10 kunnen juist weer wat hóger scoren dan je normaal van die posities verwacht. Sprinters hebben relatief weinig kansen waarvan er enkelen ook nog eens door omstandigheden geen sprint kunnen blijken te zijn. Ook sprinters zullen daarmee relatief laag scoren.

Door dit uitsmeren van punten is de impact van een VDP die 'maar' 200 punten haalt in mijn groter dan in een veld waarin een 10tal renners véél punten haalt. Ook een goede Haig, Oconnor, Gaudu, Mäder, A Yates, Bardet, MAL (Jakobsen, Ewan) etc. moeten eerst die 200 punten maar eens halen. Dat maakt voor mij een potentieel 'underperformende' VDP juist nu in de Tour vooraf interessanter dan in de Giro. Daarbij komt dat VDP welliswaar in absolute zin 500k duurder is dan in de Giro, maar volgens mij in verhouding tot het totaalbudget juist goedkoper én zoals je zegt, budgetgewijs zonder blikken of blozen in te passen is. Hetzelfde geldt trouwens voor een underperformende Alaphilippe. Voor mij is eigenlijk elke renner die relatief zeker (150-)200 punten kan halen voor mij deze ronde per definitie interessant, ook als zijn prijs daarvoor te hoog lijkt.

Laatst gewijzigd
wielergekkie

Wat zijn jullie ideeen bij Gino Mader?
Verwachten jullie daar wat van of zal hij een van de eerste zijn die moet gaan knechten bij Bahrein.

KV

Ik zou eens afwachten wat Gino presteert in Zwitserland. Is daar kopman en had in een vroeger interview aangegeven daar graag voor de winst mee te doen. Als hij daar inderdaad hoge ogen gooit, zou ik hem wel overwegen.

vevie

Ik denk dat Mader wel lager in de pikorde is dan een Haig, Landa en Caruso. Een rol als knecht lijkt me waarschijnlijk met deze mannen voor hem. Hoewel, hoe fris is Landa, nog? En gaat Caruso voor een AK of etappes? Je zou best kunnen stellen dat Mader wellicht de tweede man achter Haig is. Er staan echter zoveel kleppers aan de start dat Mader waarschijnlijk gaat ondersneeuwen. Of, hij heeft zo een Vuelta als vorig jaar wat best zou kunnen. We dienen namelijk rekening te houden met mannen die sowieso gaan vallen, pech gaan krijgen of ziek worden.

nasibal

Gino Mäders 5e plek in de Vuelta vond ik persoonlijk een heel stuk minder indrukwekkend dan het op papier doet vermoeden, Zeker als je ook naar z'n rituitslagen in die ronde kijkt. Het laat vooral iets zien over z'n constantheid (over 3 weken minder tijd verloren dan z'n concurrenten) en minder over z'n klimkwaliteiten t.o.v anderen. De jongens achter hem hebben allemaal wel eens een slecht moment gehad die Vuelta.

Los van z'n rol bij Bahrein schat ik hem vooral onderdeel van de enorme grijze massa waarin voor iedereen geldt dat ze 6e in het AK, maar ook zomaar 18e kunnen worden. 2 miljoen zou daarvoor nét acceptabel zijn, ware het niet dat z'n rol binnen de ploeg natuurlijk wel degelijk een beperkende factor kan gaan zijn. Zeker als hij op de kasseien 10 minuten verliest op Haig, Caruso en/of Landa. Andersom kan net zo prima, maar je weet het niet.

1 2 ... 32 ... 196 197

Log in via je wielerflits.nl account om deel te nemen aan de discussie.