Scorito - Tour de France 2022

1 2 ... 42 ... 196 197
Landaluze

Sterke post Yskoud.

Maar waar is Quintana onze gemaskerde kameleon?

GlennTour

De vraag die ik me stel bij MVDP.

De Tour 2021 en de Giro 2022 hadden allebei een parcours waarbij hij op de eerste dag of in de eerste week het geel zou kunnen pakken.

Die kans is deze Tour veel kleiner. In de tijdritten is de concurrentie nu een pak groter. Dus zal hij hier nu 100% knallen in de tijdrit daar geel pakken quasi onmogelijk is en hij mss beter wat tijd verliest om de ruimte te krijgen in de vlucht? De eerste echte etappe die ik hem zie winnen is de kasseienrit.

Dus tegenover de vorige 2 grote rondes zal hij een pak minder truipunten verdienen en minder punten in de tijdritten pakken. En met Philipsen in zijn team zal de groene trui ook niet gaan. En wat effect heeft een 2de grote ronde na elkaar op hem?

Ok, voldoende etappes waar je hem kan opstellen en waar hij kan winnen. Maar verantwoorden die de 3,5 miljoen? Ik weet het zo niet.

Laatst gewijzigd
Antonini

'@Guido Maltempi, op basis van deze rit Martinez afschrijven is natuurlijk onzin dat begrijp ik ook. Toch laat het wel zien dat hij wellicht niet zo dominant is als zijn prijs doet suggereren. Tuurlijk dit jaar fantastische resultaten, maar is het verschil echt zo groot met Yates, Bardet en Haig? Was dit Roglic, Vingegaard of zelfs Vlasov/Mas ook overkomen?

Mr. Burns

Normaliter zullen Pog, Rog, Vin en vlak daaronder Vlasov en O’Conner strijden voor plekken 1-5.

Terwijl ik je gedachtegang qua prijsstrategie absoluut interessant vind, denk ik wel dat je wat voorbarig in je verwachtingen qua favorieten bent. Dat de Dauphiné en Ronde van Zwitserland een sterke indicator van vormpeil is klopt zeker, maar in mijn ervaring is het 1 op 1 overnemen van 'top en flop' in je Scorito selectie doorgaans de formule voor een sterke ~90-95% maar nooit >99%.

Neem de Dauphiné van vorig jaar waar Porte en Thomas dominant waren en weer kansloos rond reden in de Tour, puur op basis van die Dauphiné had je wellicht Vingegaard ook afgeschreven (sterke ontsnapping in de laatste etappe daargelaten) terwijl hij eerder het seizoen wel imponeerde en dat dus ook uiteindelijk in de Tour liet zien. Puur naar vorm in de voorbereidingskoersen kijken zou bijvoorbeeld ook betekenen dat de kans klein was dat je bij een Hindley uit kwam voor de Giro terwijl dat nou juist die gokjes zijn die het verschil maken. Je moet toch ergens een contraire beslissing nemen (dat kan in het wel of juist niet kiezen van renners zijn) om voor een gouden beker mee te doen.

Om nou op basis van de Dauphiné en de eerste rit in Zwitserland te concluderen dat O'Connor 'normaliter' wel voor top 5 meedoet en A. Yates (die zat er zelfs gewoon bij gisteren?), DFM, Haig, Bardet, MAL, Caruso etc. allemaal niet is m.i. erg voorbarig.

De Haai van Milheze

Helemaal eens met Guido Maltempi. Ik vind dit ook wel altijd een veel gemaakte fout bij je teamselectie; iets waar ik zelf overigens ook continu weer in trap. Uiteindelijk moet je renners kiezen die halverwege juli in topvorm steken. Dat duurt echt nog een tijdje. Zo'n DFM rijdt gisteren zijn eerste koers na zes weken. Hem op basis daarvan uit je team klikken lijkt me wat voorbarig.

Andere vraag aangezien ik dat nu al meerdere keren voorbij heb zien komen: verwachten jullie daadwerkelijk punten voor Pedersen in de tijdrit? Ik zelf niet namelijk.

de Tour

Ik zit ook met Pedersen...Verwacht zelf ook geen top tijdrit van hem. Maar hij past zo lekker in mijn team haha.
Je kunt het de eerste 5 etappes gewoon opstellen. Scorito heeft hem precies goed gesprijst om te twijfelen..

ZK

Pedersen heeft er wel doel van gemaakt, al maanden terug. Dus zal vast ergens 5-15 eindigen

Laatst gewijzigd
KV

Hij wil inderdaad zo weinig mogelijk tijd verliezen in de TT om geel te pakken in Denemarken.

Die kans lijkt mij echter a priori zeer laag. En daarnaast is Mads een meester in vooraf veel verkondigen, maar uiteindelijk weinig waarmaken.

Toch zal ik hem waarschijnlijk in mijn team klikken :-)

Antonini

Pedersen zn ITT is nice to have, maar je kunt er ook met evenveel verwachtingen Vlasov of Vingegaard opstellen. Het is een ritje van 14 km, dus verwacht een voorspelbare top 5-7 (Ganna, VAert, Bisseger etc.) en daar achter de subtop met kleine verschillen.

Mats17

Mooie analyse Yskoud! Ik denk er zelf net zo over. Ik acht Pog, Rog, Vingegaard het sterkst en daarna Vlasov. O'Connor verwacht ik niet per se in de top 5 maar is zijn geld vast wel waard.

Toch is het wel leuk om een of twee renners van het middenveld te kiezen met de kans om de Hindley van de Tour te vinden en boven de 99% terecht te komen. Als dat je doel is. Als je gewoon je vriendencluppie wilt verslaan lijkt mij de beste optie om voor andere opties te gaan.

Laatst gewijzigd
Odin

Pedersen gaat hier mee en gaat de eerste week veel opgesteld worden. Ik merk wel dat de Denen goed vertegenwoordigd zijn op dit moment in mijn selectie.

Yuri2222

Na er vluchtig een team ingeklikt te hebben, blijkt wel hoeveel kandidaten er zijn voor een topotering in de tijdrit. De grote klassementskleppers hebben veelal ook een goede tijdrit, dus je kunt zomaar bankpunten pakken (wat volgens mij niet vaak voorkomt bij een tijdrit). Neem bijvoorbeeld zo'n Lutsenko, die won vorig jaar in de Dauphine een tijdrit van vergelijkbare afstand en legde daarbij bijvoorbeeld Asgreen, Vingegaard en Izagirre erop.

Als ik het parkours zie en lees dat het een technische tijdrit is dan zou dat weer in het voordeel kunnen zijn van renners als MPV en WVA ten opzichte van de Ganna's en Küngs van deze wereld.

Jammer dat we nog zo lang in spanning moeten zitten..

Yuri2222

Sjezus wat een scheef bericht hierboven van mij:

MPV moet natuurlijk MVP zijn en topotering --> topnotering

Crossneighbourhood

Wat is jullie gedachte over Fuglsang deze tour?

encanto

Zit nu even te kijken naar de sprintetappes. Natuurlijk kunnen we speculeren op waaiers etc, maar de volgende etappes worden normaliter toch gewoon massasprints..2,3,19,21. Over 4 wordt gedaan alsof dat spannend is, maar zo boeiend is de etappe toch niet...Ja af en toe een heuvel en ook die van 4e categorie op 10km van de finish is niet zo spectaculair. Alle sprinters (en teams) zijn nog fris (zeker na een rustdag) dus die controleren wel...Ik dicht MVP veel toe, maar dit lijkt me te makkelijk om te controleren.

Verder zie ik geen echte sprintetappes waar het zeker die kant op gaat.

Dit betekent dus 5 kansen voor de (echte) sprinters...Wat een unieke tour!

Of zie ik iets over het hoofd?

steefje9

Tja die Denen willen allemaal zichzelf laten zien net als valter in de giro zich wel ging laten gelden in de 1e 3 dagen..

Valvuillerdemoz

Hopelijk kun je op de Denen wat meer rekenen. Ik heb er vooralsnog vier!

Thomberg

'@steefje9 ik wilde net Valter noemen maar je was me al voor.

Ik zou door de start in Denemarken niet ineens alle Denen selecteren. Het is de Tour, iedereen wil top presteren

RVH

Ja DFM reed goed dit jaar in vrijwel alle koersen die hij reedt. Maar deed A. Yates dit niet ook. Waarom lees ik dat DFM een zekerheid is bij velen. Maar Yates niet?

DFM 2022
- 1e in baskenland, met een mooie punch winst voor oa Ala. Yates werd 20e die etappe in zelfde tijd. Scorito technisch dus duidelijk DFM een voorsprong. In de tijdrit wel achter Yates. Yates uitgestapt dus helaas niet helemaal 1 op 1 te vergelijken.
- Waalse pijl en Luik 5e en 4e. Mooie punch uitslagen wederom.
- 3e in Parijs-Nice. In de belangrijkste klim etappe een half minuutje voor Yates. In de tijdrit ook voor Yates kwart minuut.
- 3e in de Algarve. Achter Evenepoel en McNulty. Foss werd 6e daar.
Inderdaad dus mooie uitslagen soms beter dan Yates, soms minder dan Yates.

Yates:
- 2e in UAE. Enige die bergop 2x met Pogi mee kon.
- 4e in Parijs-Nice. Totaal een minuutje achter DFM. Mindere tijdrit en 1 mindere klim etappe. Ook 2x voor DFM geëindigd in de top 20.
- Baskenland sterk begonnen met een goede tijdrit en etappe erna ook top 6. Helaas uit moeten stappen.

Daarna een tijdje niet meer gereden, gisteren wel meer op de afspraak dan DFM in een punch/heuvel etappe.

Misschien overwegen ze allebei te nemen denk ik nu zelf. Is een prima duo en denk dat ze allebei kort achter of zelfs bij Pogi/Rogi/Vingegaard.

Yskoud

Tja, de discussie over hoe je van 95% naar 99% komt is echt een hele andere. Mijn post en analyse was toch bedoeld om te komen tot minimaal 90-95% Dat is mijn doel voor elke ronde. Dat lukt echt niet altijd hoor.

Ik heb zelf nu 10 keer een bekertje gehaald met wielrennen (5 keer Goud) ( Ja, nasibal heeft er 10, I know, dus mag er ook van hem niet meer over beginnen ). Maar mijn ervaring is dat het verschil tussen 90-95% en 99% meer zit in dat je een goed basisteam hebt en daarna vooral het spel van de dagopstellingen goed speelt en zorgen dat je zo min mogelijk bankpunten hebt en dat je dan voor de laatste 1% je ook gewoon geluk nodig hebt, tenzij je echt extreem veel tijd hebt om elke dag via google-translate alle nieuwsberichten over al je renners te gaan opzoeken om te kijken wie er verkouden is of last van zijn maag.

Mijn ervaring is dat je bij het samenstellen van je team echt geen andere keuzes maakt als je voor 95% of voor 99% gaat. Ik snap dat het frustrerend is als je steeds blijft steken op 90-98%, maar ik zou me dan meer richten op het verbeteren van de keuzes tijdens de ronde dan je teamsamenstelling.

Laatst gewijzigd
Guido Maltempi

'@Antonini voor de goede orde: ik was ook onaangenaam verrast door het lossen van DFM. Maar uiteindelijk gaat het erom hoe hij straks in rit 6/7/8 presteert. Rijdt hij daar met de besten omhoog dan boeit het echt 0% dat hij gisteren, op zijn eerste koersdag na een break van 7 weken, nog even de roest van z'n benen moest schudden.

Sterker nog: zelfs wanneer hij in 6/7/8 nog niet helemaal top is, hoeft dat niet te betekenen dat hij niet top gaat zijn in de Tour. Dat maakt die voorbereidingskoersen ook zo lastig te interpreteren. De ene renner zit dicht tegen een vormpiek en koerst volle bak voor de winst terwijl de ander op 95% de beentjes komt opwarmen.

Precies om die reden vind ik ook de conclusies die hier getrokken worden uit de Dauphiné nogal voorbarig. Zou zomaar kunnen dat 1 van de renners met een minnetje achter z'n naam uiteindelijk de must have pick voor de Tour blijkt te zijn.

KV

Yates is idd gewoon wereldtop op de meer punchy klimmen of ritten met 1 grote col op het eind zonder vooraf zware cols. Eigenlijk beetje zoals zijn broer.

Behalve rit 12 en 17-18 zie ik niet zo heel veel écht zware bergetappes, dus Yates kan zomaar een goede pick worden.

ProScoritoManager

Voor het weekend de eerste versie van mijn team bij elkaar geklikt. Bij het invullen van de dagopstellingen kwam ik een beetje tot de conclusie dat ik wel erg veel klimmersbenen meehad (AK + Pinot, Ciccone en Mohoric voor eventuele vluchtpogingen) en ik zodoende iedere bergetappe 2 kleppers op de bank liet plaatsnemen. Terug naar de tekentafel dus en toen ik ontdekte dat ik met het droppen van Bardet en DFM opeens budget had om Jakobsen én MvdP mee te nemen werd ik er zelfs vrolijk van! Dagopstellingen zijn nu een stuk makkelijker, met een overduidelijke sprintkopman en een stukje meer zekerheid in de heuvel / punch etappes. Maar als ik dan bij de bergetappes exact 9 man met een potentiele daguitslag in mijn team blijk te hebben vrees ik toch dat de spoeling erg dun wordt als er ook nog een paar geheide uitvallers om de hoek komen kijken. Nu kan dat tot op zekere hoogte opgevangen worden met truipunten (zo heb ik Bjerg erin geklikt, maar afgezien van de twee tijdritten nergens opgesteld), maar om daar nou vooraf al op te moeten leunen...

Antonini

'@Spinoza etappe laat in de ronde zoals 19 wordt meestal geen sprint neem als voorbeeld etappe 18 in de Giro22, of etappe 19 in Tour21. Het kan wel maar schat de kans 50%. Daarnaast loopt de finish licht op!

Als je voor etappe 4 ook 50% kans rekent (etappe is lastiger dan op het profiel suggereert volgens previews), dan kom je uit op 4 sprint etappes. En dan kan van die 4 ook etappe 2 dus nog tegenvallen, daar wint sowieso een sprinter, maar een van je sprinters kan er zomaar afwaaien.

Maar goed, 4x zekere punten en een sprinttrui, zul je toch nogsteeds goed van moeten mee pakken.

Antonini

'@GuidoMaltempi Op basis van de seizoensprestaties neem je DFM momenteel natuurlijk nog mee, Vingegaard is daar idd een mooi voorbeeld van. Echter speelt de prijs van DFM ook mee is wat ik wilde aangeven. 4M is een serieus verschil ten opzichte van de 3M voor Yates, Bardet en Haig die ik net zo hoog in schat wanneer DFM niets meer laat zien in Zwitserland.

1 2 ... 42 ... 196 197

Log in via je wielerflits.nl account om deel te nemen aan de discussie.