Scorito - Tour de France 2022

1 2 ... 99 ... 196 197
Titivoeckler

Dat merk ik inderdaad ook, maar mannen zoals Matthews, pedersen, mcn en wva staan te boek als sprinter maar kun je ook in bepaalde niet-sprintersritten opstellen

LuukGoverde

Het hoeveel UAE-knechten verhaal is deze editie wel een interessante vind ik, helemaal nu ze allemaal minstens 1,5 miljoen zijn.

Voor mijn gevoel heb je er aan max. 1tje wel genoeg, ik neig persoonlijk momenteel eigenlijk naar helemaal geen. In de Scorito-podcast ging het er over dat er mensen in hun vriendenpoultje ook van plan zijn met 3 UAE-knechten te gaan, dat lijkt me heel erg overkill.

Het hangt er vooral vanaf wanneer je verwacht dat Pogacar geel+wit pakt en hoeveel plekken je in elke etappe daarna denkt op te moeten gaan vullen met truipunten. Denk dat het meest reële scenario is dat hij bij het tweeluik 11/12 de macht grijpt, dat wordt voor mijn gevoel door de meeste mensen hier ook zo gezien. Laten we voor het gemak even uitgaan van etappe 12, dan zijn daarna dus nog 9 etappes waar je met een UAE-knecht mogelijk teampunten zou kunnen pakken. In principe zijn dat er dan dus 11 punten per rit, er van uitgaande dat hij de bergtrui dit jaar niet pakt met geen dubbele punten meer op een bergop aankomst.

Even makkelijk gerekend zou dat dan dus 9*11 punten zijn per UAE-knecht = 99 punten. Laten we er dan nog voor dit voorbeeld even vanuit gaan dat Pogacar 17 en 18 beide wint + het eindklassement, dan kom je op 152 teampunten per knecht voor 9 keer opstellen. De belangrijke vraag lijkt me hier echter in hoeveel en welke van die 9 etappes je niet 9 betere opties gaat hebben om op te stellen.

In de niet bergetappes is Pogacar natuurlijk al een betere opvuller dan zijn teamgenoot. Consensus is denk ik wel dat WVA op dit moment in de ronde het groen in bezit zal hebben. Er van uitgaande dat zowel Roglic en Vingegaard dan ergens op plek 2-5 in het AK staan leveren zij ook 8-14 punten op als opvuller. Samenvattend zou je dan dus 3 opties hebben, die in de meeste teams aanwezig zullen zijn, waarmee je als opvuller in de niet-bergetappes in het slechtste geval 3 puntjes in zou leveren op een UAE-knecht. Voor die 9 etappes mag je naar mijn mening 13, 15, 19, en 21 onder de niet-bergetappes scharen. Normaal gesproken zal iedereen in die etappes (het merendeel van) zijn of haar sprinters opstellen wellicht aangevuld met de types als MVDP, Cort Nielsen, etc. Ik ga er vanuit dat iedereen minstens 6 van zulke types in het team zal hebben, waardoor je de overige max. 3 plekken dus als op kunt vullen met Pogacar, Roglic en Vingegaard.

Conclusie; in 4 van die 9 etappes heb je die UAE-knecht eigenlijk al niet nodig. Waardoor je netto al nog maar 108 punten overhoudt van de 152.

In de bergetappes+tijdrit (14, 16, 17, 18, en 20) zul je deze 3 opvullers sowieso al opstellen, dus dan komt het verhaal iets anders te liggen. Al zal het in die gevallen waarschijnlijk vooral afhankelijk worden van het aantal uitvallers wat je op dat moment hebt hoeveel opvulplekken je in die etappes beschikbaar hebt. In die 4 bergetappes zul je natuurlijk WVA dan weer als opvuller kunnen gebruiken á 8 punten.

Dus mocht er maar 1 plek op te vullen zijn pakt een UAE-knecht daar netto maar 3 punten, wat het totaal omlaag zou brengen naar 76 punten. Mocht je 2 plekken op te vullen hebben, zal dit nog iets hoger uitkomen dan 76. Al is de kans vrij groot dat je nog een andere opvuller beschikbaar zult hebben in de 4-8 punten range (berg- of puntenklassement) waarmee je de 'schade' nog steeds aardig kunt beperken. Diezelfde laatste opvuller zul je waarschijnlijk in de tijdrit ook nodig hebben, aangezien je Pogacar/Roglic/Vingegaard/WVA daar allemaal sowieso zult opstellen. Al zit iedereen deze Tour naar mijn verwachting wel vrij ruim in de renners met kans op een top15 in een tijdrit.

Dit alles in ogenschouw nemend kom ik voor een UAE-knecht netto ergens tussen de 76-85 punten uit, wat nog afneemt naar mate je er meerdere van mee neemt. Mocht die knecht zelf ook nog etappe-/truipunten oppakken dan verandert de berekening natuurlijk weer wat. Alleen degene waarvan je mogelijke eigen punten zou mogen verwachten in deze laatste reeks etappes zijn allemaal ook weer minstens 2 miljoen. Dan is dus de vraag of je die redelijke forse prijskaartjes wilt gaan betalen voor dat puntenaantal, of dat je het geld ergens beter tot zijn recht denkt te kunnen laten komen.

leonstar

Ehm jakobsen vinden veel mensen te duur! Zal wel 85 % ofzo halen maar in de categorie 90% en meer verwacht ik alleen v aert en pogacar. Mischien ook philipsen, pedersen en o”connor
Maar meer denk ik niet!
Felline denk ik max pickrate 40%

Er is genoeg diversiteit mogelijk dus ik denk toch wel 5- 8 andere renners in vrijwel elk team dan in het jouwe!

floda

Wel typisch dat juist op deze pagina 2 mensen aangeven dat ze mohoric hadden geruild, heb namelijk zojuist hetzelfde gedaan, is in veel vluchtetappes op te stellen en ook voor de kasseien maar miste toch eigenlijk meer een echte klimmer om net wat dikker in die etappes te zitten. Hij komt tekort in die etappes en voor zijn etappes had ik al andere keuzes. Nog 3 dagen om lekker veel te wisselen!

Ludi

Felline 40%? Lol

pinotkourov

Met het oog op de tijdritten zou ik voor Thomas gaan. Die jongen is erg goed in vorm, weet wat het is om de tour te winnen en kost een stuk minder dan zijn (mede)kopmannen Martinez en Yates. Ikzelf heb ook Ganna meegenomen die topfavoriet in de tijdritten is. Als Ganna de eerste etappe wint en de gele trui pakt, dan zit je ook gelijk goed met Thomas. Van zijn overige ploegmaten is hij namelijk veruit de betere in de race tegen de klok. Thomas zal dus zeker het eerste deel van de tour het hoogst van Ineos in het klassement staan. Met de lange tijdrit in etappe 19 dan in het vooruitzicht, zie ik het wel gebeuren dat ze gaandeweg de tour bij Ineos voor Thomas gaan.

Titivoeckler

Het enige wat je met Thomas hebt, is dat hij vaak het asfalt kust. Met de eerste hectische week daarom absoluut geen zekerheid in mijn gedachte. Als hij blijft zitten dan kan hij wel eens goed doen, dat is voor mij de enige twijfel om DFM te kiezen

Teeke_de_Kapper

'@luukgod: mooie beschouwing! Dat verklaart genoeg.

Matsoe

'@pinotkourov Thomas is 1 mil goedkoper dan DFM en even duur als Yates. Dat noem ik niet een stuk minder kosten

Ragnar Lolbroek

'@titivoeckler . Nu wilt het toeval dat ik net met DFM de indruk heb dat hij niet de beste stuurman is en wel eens op zijn snufferd ligt. Komt nog bij dat ik bij Thomas het meeste vertrouwen heb voor de steentjes. Die heeft toch wel ooit de E3-prijs gewonnen.

Laatst gewijzigd
Inspectah

'@Remco Ja, mijn gevoel zegt dat van Poppel z'n sprints wel gaat meepakken. Datzelfde gevoel zegt trouwens ook dat Trentin dat niet gaat doen. Gevoel is uiteraard het key word in deze alinea.

Hopelijk wordt morgen ene Neilson Powless toegevoegd die ik er voor 750k of 1 miljoen kan inklikken. EF mag wel stilaan met de definitieve selectie komen vind ik zo. Overigens wel weer zalige truitjes, gewoon 2 dino's erop!

Laatst gewijzigd
madeks

Ik snap niet zo goed waarop het vertrouwen in Thomas op gebaseerd is. In Zwitserland wint hij de ronde maar zijn voornaamste tegenstander daar was Fuglsang. In de laatste bergetappe rijdt Higuita bij hem en Fuglsang weg en blijft hij in het wiel plakken, om vervolgens slechts 18 seconde te pakken op een Fuglsang die al een tijdje op kop zit te beuken. En dit is het enige hoogtepunt van hem dit jaar.

rbc1912

Vertrouwen, vertrouwen...
Je hebt Pogačar, Roglič, Vingegaard en Vlasov als grootste favorieten denk toch wel. Maar daaronder zit een hele rits renners waartoe 'G' ook behoort en is het vooral koffiedik kijken. Heb je dan zoveel meer vertrouwen in een Adam Yates of een Jack Haig bijvoorbeeld? En je zal er toch 1 of 2 uit die categorie moeten hebben, anders krijg je je budget niet op ;)

TheBest

Wat een ongekend laag niveau op dit forum. Ga voor de 'Optie 1 of optie 2' vragen maar naar @Wielerorakel op twitter, die geven er graag antwoord op. Daarnaast een mooie tip: doe je eigen research. Kijk beelden terug, zoek statistieken op of zoek vage buitenlandse artikelen over renners waar je graag meer informatie van zou willen hebben.

Het spelletje is een stuk leuker als je straks wint met een team die je 100% zelf hebt samengesteld.

TDK82

Ja idd TheBest. Helemaal mee eens

rbc1912

Pinot + Kuss

Of

Haig + Mozzato

Of

Matthews + Quintana???

;) ;) 😉

KV

Al die mensen hier die denken dat Trentin zal meesprinten: die jongen is de laatste jaren gewoon trager geworden dan Pog in een sprint. Denk dat daarmee alles gezegd is.

Ragnar Lolbroek

Ik verwacht 0,0 eigen punten van Trentin eerlijk gezegd. Die is de babysit van Pogi op de steentjes/waaiers. Wordt ook zo aangegeven door het team. Maar feel free om een DM naar Trentin te sturen als je een andere inschatting hebt.

Aanklampen

Leuk concept dat Wielerorakel maar als ik zie wie ze voor de bollen hebben aangeduid..... Dan staat iemand die zich uitspreekt, top AK kan rijden door goed klimmen en een redelijke vorm toont niet eens in de top 10.

Wielerorakel vragen die of die is erg vermakelijk. Gisteren wilde iemand Hirschi nog nemen als optie.

Ik had ook Felline als eerste ingeslikt.. 40% vind ik wel hoog. Denk eerder tussen 20 en 30. Wel steeds meer mensen die hem n.a.v. die forum zullen opnemen.

Daarnaast ook BOasson gekozen, sprint toch snel en ik denk dat Sagan alleen de moeilijke sprints gaat doen, aangezien 7de worden achter 6 Tsjechen niet echt vertrouwen geeft.

RiesKos

@The Best je bedoelt het wielerorakel niveau van de Giro. Waar ze er finaal naast zaten? Ja aan dat niveau kan niemand hier tippen.

Ja, daar trapte ik dit jaar dus ook in. Wielerorakel is gebaseerd op statistieken. Leuk als je alleen eindklassementen moet voorspellen of elke dag een andere ritwinnaar kan kiezen. Maar bij Scorito moet je allebei en dan is er ook nog zoiets als teampunten. Daardoor is het strategischer dan alleen statistieken gebruiken. En juist over die strategiën worden hier op het forum leuke discussies gevoerd.

Laatst gewijzigd
Odin

'@Aanklampen

Het lijkt mij dat Sagan gewoon alle sprints rijdt waar hij er nog bij zit.

Antonini

Vandaag moeten rijders een negatieve covid test overleggen, dus dat wordt bijltjesdag voor alle selecties. Stel je voor dat Pogi of Rogla covid heeft. Heb je een week geprobeerd 500k vrij te maken, heb je ineens weer 5-7M tot je beschikking!

Hoekie13

'@Thombeg de teamorders voor Mohoric zijn inderdaad een lastige kwestie. Het teamstatement van Bahrein was daarin vrij ambigu: hij speelt een 'key role' voor zijn kopmannen, maar krijgt ook ruimte om voor een etappezege te gaan.

Hij geeft zelf aan voor de kasseienetappe te willen gaan en 'anders' een rit te willen winnen uit een ontsnapping: “My goal in this year’s Tour is to try and win a stage again. My favourite stage will be stage 5 with the finish at Arenberg forest. I was the first rider to enter it at Paris Roubaix, so my dream is to be the first there again in July. I feel confident. I’ve worked as hard as I ever did to be ready for the season’s biggest race. If I can’t do it there, I hope to get a stage win elsewhere from the breakaway."

Dat straalt wel enige persoonlijke ambitie en vrijheid uit (hij heeft ook zijn dropper post weer meegenomen), maar het zegt tevens dat hij niet elke dag vol in de aanval kan gaan. Als hij zijn etappe binnen heeft, kan hij zich daarna wel eens grotendeels gaan wegcijferen. Als ik mij niet vergis koos hij er vorig jaar voor na zijn eerste etappe-overwinning de bollentrui niet te verdedigen en te knechten voor Bilbao(?). Pas aan het einde van de Tour trok hij weer (met succes) ten aanval. Tussendoor haalde hij eigenlijk geen punten.

Voor Scorito lijkt het gunstig als hij een paar keer nét niet wint, zodat hij blijft strijden om de etappes en punten binnenharkt. Dat kan zomaar eens, met o.a. Matje en Wout in het peloton.

Daarnaast is het de vraag of Haig en Caruso er nog goed voorstaan na de eerste week. Als ze daar een grote achterstand oplopen, wat vooral voor Haig niet ondenkbaar is, zie ik Moho (en Theuns) nog wat meer vrijheid genieten.

Allemaal overwegingen. Uiteindelijk blijven die 'cherry picking'-aanvallers altijd lastig, zeker ook met opstellen.

Sjonge Jonge

Bij Zeeman is al Covid geconstateerd, dus denk dat men bang is bij TJV.

Antonini

50% van het peloton gaat Parijs niet halen.

1 2 ... 99 ... 196 197

Log in via je wielerflits.nl account om deel te nemen aan de discussie.