Scorito Giro d'Italia 2023

1 2 ... 139 ... 193 194
arjenzvob

Wat een deceptie vandaag. Twee keer door externe factoren wordt het sportplezier me ontnomen. Covid en achterlijke supporters bij Groningen. Bah!
Sorry, deels off-topic maar ik moest even m'n frustratie kwijt.

TheBest

Jeetje, Evenepoel eruit? ;)

Heb als enige ploegmaat van Evenepoel, Ballerini. Hopen dat die nog ergens een mooie top 10 plaats meepikt in een sprint ofzo.

Verder helaas geen ploegmakkers van Roglic. Wel 4x Ineos met Thomas, Hart, Arensman en Sivakov. Hup Ineos!

Toch wel erg jammer. Had graag in die 3de week gekeken naar het duel tussen REV, Roglic en de mannen van Ineos.

Quickstep zal eerst een paar dagen nodig hebben om deze klap te verwerken. Daarna zullen ze vast gaan kijken naar een mooi programma richting de Tour? Of de Vuelta? Duel REV-Pogi-Vingegaard zou toch heerlijk zijn...

KV

Jah. Op die manier is scorito terug zonder waarde. De lol is er echt af.

Dacht nu echt dat we dit jaar van die shit af waren…

kevinraar

Corona is nu een griep waarom word er dan nog steeds getest op corona?

ditisdavid

Scoritotechnisch kon je eigenlijk geen minder belangrijke uitvaller onder de duurdere renners verzinnen. De QS-ers kunnen nu ook twee weken aanvallen en daarmee (in potentie) voor de wegvallende teampunten compenseren. Onder de streep gaat dit niemands team maken of breken. Voor de koers zelf een gigantische afknapper natuurlijk.

Laatst gewijzigd
Wielertje12

Volgens mij kunnen rijders kiezen om uit te stappen met corona. Gisteren vertelde Roglic aan Thomas dat die Corona had maar die zit nog wel op de fiets. Evenepoel heeft wellicht ook teveel last van die valpartijen dat hij toch zelf uitstapt. We zullen het niet weten wat de echte reden is.

JW

En Unibet is wakker. Weg zijn de odds…

nasibal

Ik heb opeens een retemooi team voor dinsdag. Ware het niet dat Russo naar hoesso is.

Ecko

Zonde voor de koers, dat vooral. En voor België dat morgen vermoedelijk een week van Nationale Rouw zal afkondigen.
Hier heerst eerlijk gezegd wel wat leedvermaak over al die ‘zekere teampunten’ die nu verdampt zijn 🫢

Phoenix0000

Uitvallen van Remco heeft wel degelijk grote gevolgen.
Door vol op hem en zijn teamgenoten in te zetten heb ik logischerwijs ook voor een wat magerder AK team moeten kiezen. Geen problem met de goedkopere en aanvallende opties opzich en dus al die teampunten.
Nu wordt mijn hele team beetje ontmaskert en blijkt mijn risico wellicht te groot geweest.

Maar het leek een logisvhe weg om met dit parcours (veel sprintmogekijkheden) op het AK team wat te besparen met zo’ top zwaar favorietenveld (Remco, Roglic en Almeida voor jong).

Helaas dus voor mij enorme impact die voor meer zal zijn maar in mijn geval dus wel heel zwaar weegt

Kleine Drekst

gelukkig had ik 10 man voor het klassement plus een teamgenoot van Roglic. Zeer jammer voor de sport natuurlijk. Het is nog geen dinsdag ben benieuwd of er morgen nog meer COVID gevallen bijkomen.

Imbatido

@ditisdavid: Voor mijn gevoel onderschat je de impact toch behoorlijk, naar mijn idee gaat dit namelijk een heel groot effect hebben. Dit is niet zomaar iemand die uitvalt maar de leider en topfavoriet. Als je een brede klimmersploeg hebt vang je zo'n klap veel eenvoudiger op dan andere teams. Alle renners schuiven een plek op in de ritten, dagklassement en eindklassement. Als je dat doorrekent dan gaat dat toch aardig oplopen.

Met Cerny als ploegmaat ben ik eigenlijk 2 man kwijt voor de bergen. Sommige teams misschien wel 3 of 4. Als ik naar mijn eigen team kijk word ik nu bijvoorbeeld gedwongen om in de bergritten die voor de klassementsrenners lijken te zijn als 9e man al een Groves of Pedersen op te gaan stellen, of tegen beter weten in die dag te gokken op aanvallers. Cerny was tot dusver mijn 10e man voor in de bergritten en leek goed te zijn voor 11 punten en mogelijk zelfs 21 bij een ritzege. En Groves/Pedersen dan m'n 11e man. Dan is dit een behoorlijke achteruitgang. Ondanks het niet hebben van renners als Thomas, Vlasov, Caruso had ik nog volop vertrouwen in mijn klimploeg maar dat is nu toch wel voorbij.

Als je al een sterke en brede klimploeg had en anders enorme luxeproblemen had gehad dan ben je spekkoper met zo'n uitvaller.

Daarnaast kan het ook grote impact gaan hebben op de tactiek in de Giro en manier van koersen. Als Remco onklopbaar zou zijn geweest bergop zou niemand met hem naar de finish rijden met het risico hem telkens bonificatieseconden cadeau te doen. Dat was een ideaal scenario voor aanvallers geweest. Dat kan na dit weekend ineens totaal anders zijn nu het toch meer Ineos tegen Roglic lijkt te worden. Als Thomas etc elke dag in de dikke punten gaat rijden ...

En ja, of je blij moet zijn met de Quick Steppers als aanvallers weet ik ook niet. Ballerini kan wel nu wel goed uitpakken, maar de anderen kun je ook vaak verkeerd opstellen. Ik weet niet of Cerny nog van de bank af komt bij mij, dat is nu ineens een behoorlijk dure koop geweest (2x opgesteld, alleen tijdritten, 28 punten).

Kip

Wat is je dinsdag team nasi?

ditisdavid

'@Phoenix0000 @Imbatido

Nooit gezegd dat Evenepoels uitvallen geen invloed gaat hebben, maar wel duidelijk minder dan iedere andere dure klassementsrenner behalve Roglic gehad zou hebben. Voor beiden geldt dat je de eigen punten bijna weg kan strepen, de 10e man die nu een plekje opschuift zal geen al te grote verschillen gaan maken. Lijkt me zeer onwaarschijnlijk dat er veel mensen zijn die én kort staan én een reserve hebben die uit de 4 grote bergetappes en de klimtijdrit meer dan een punt of 50 haalt. Sterker, het niet opstellen van Albanese in rit 4 zal voor velen een groter effect hebben gehad dan die 10e man aan het einde van de rit. Het plekje doorschuiven profiteert iedere redelijke keuze onder de klassementsrenners van en is ook simpelweg inherent aan een grote ronde, was altijd te verwachten dat we minimaal een grote naam in de eerste helft zouden kwijtspelen. Buiten de bergetappes is het het verschil tussen meer truipunten van Evenepoel tov minder trui- en/of teampunten van een andere renner of als je geluk hebt de juiste extra aanvaller, dat is m.i. te verwaarlozen.

Wat betreft de teampunten: in een zeer gunstig scenario rijdt Evenepoel van hier tot Rome in het roze en wint hij 2 ritten in lijn, dat zijn 185 teampunten per QS-er. Maar daar moet je dan nog de eigen punten die er nu bijkomen van afhalen (voor een Cerny zullen dat er niet veel zijn, voor een Ballerini streept het waarschijnlijk het merendeel weg), plus de punten van de renner die je nu in plaats daarvan opstelt (iedere dag de 2e plek in het puntenklassement of de teamgenoot van de bergtrui is al 72 punten totaal). Meer dan grofweg 100 punten per QS-er zal je dus niet inleveren, en als Evenepoel rond zijn mediaan zou zitten mag je minstens 50 punten van zowel de 185 als de 100 afhalen. Zelfs met 3 ploeggenoten lijkt het me dus zeer onwaarschijnlijk dat je meer dan 200 punten kwijtspeelt, want iedereen met 3 QS heeft minimaal een van Ballerini en Van Wilder en die horen gewoon zelf de nodige punten te kunnen halen. Dat is het verschil tussen kleuren bekertjes, niet tussen een goede en slechte score en dus niet hetgene waarop je poule in een klap kapot gaat. En nogmaals, 200 punten lijkt me al een flink hoge schatting.

Daarnaast zit je bij de Giro in de Alpen altijd met meerdere uitgevallen klassementsrenners tegen de tijd dat de grote bergetappes beginnen omdat ze traditiegetrouw in de tweede helft zitten. Als je dus na één uitvaller al op Groves als negende man voor de bergen zit, was je zeer waarschijnlijk toch wel nat gegaan in de grote bergetappes en is je probleem dus de balans in je selectie en niet het uitvallen van Evenepoel.

Laatst gewijzigd
ditisdavid

Oh, en 'wat als Evenepoel onklopbaar was geweest' is nooit een al te waarschijnlijk scenario (laten we zeggen 20% kans) geweest, ook niet na de eerste tijdrit. Ten eerste hoeft tijdritniveau niets over klimvorm te zeggen (Yates vorig jaar is een uitstekend voorbeeld), ten tweede bewees etappe 4 dat Evenepoels ondersteuning in de bergen verre van optimaal was terwijl Ineos nu met vijf man in de topvijftien staat, én twee van de vier (nu dus drie) beste klassementsrenners heeft, en dus absoluut had kunnen doen (en nog steeds kan doen) wat Jumbo vorig jaar tegen Pogacar deed in de Tour. Daarbij was Evenepoel in de Vuelta vorig jaar, tegen mindere tegenstand en in veel makkelijkere bergetappes, ook zeker niet ongenaakbaar en stond hij naar verluidt nu 2 kilo zwaarder in verband met de tijdritten.

Laatst gewijzigd
rbc1912

En dit is nu waarom ik nooit graag voor de teampunten ga. Ben er 2x zelf ingetrapt. 1x met de 1e Giro van 'Everpoel' . De 2e x met Jumbo in Torrevieja
Is het geen leeglopend zwembad dan is het wel 'de corona'. Er kan zoveel misgaan en dan zit je daar met een Cerņý opgescheept. Een Ballerini, Hirt of misschien een Van Wilder kunnen nog wel wat gaan leveren. Maar de rest is vrij onbruikbaar verder

Laatst gewijzigd
LuckyLuuk

Dan gaat Ballerini nu misschien toch mee sprinten.

jenzrscl

Roglic vs ineos.. denk dat dit geen cadeau is voor roglic na uitvallen remco,

Thomberg

Zet ik voor het eerst in op teampunten die zich juist de komende 3 etappes ruim gingen uitbetalen. 22 per etappe (voor 2 teamgenoten) is gewoon lekker in mogelijk vluchters ritten

Voor de koers oprecht heel jammer. Alhoewel je nu ook een interessante giro houdt.

Thomberg

Hart die meer oplevert dan Thomas per dag is dan wel weer grappig

Wicked Wout

Dat denk ik ook @jenzrscl. Zelfs UAE en Bora hebben nog 2 man in de top 10. Roglic zit echt in zn eentje

jenzrscl

Vine word echt nog gevaarlijke klant hoor nu voor podium. als die gaat aanvallen.. almeida is meer een aanhaker en doorbijter. Die klimtijrit is ook in zijn voordeel

Laatst gewijzigd
R. D.

Was er niet iemand hier die had gegokt op een team zonder Evenepoel ? Of was dat juist zonder Roglic ?

zomaareens

Cattaneo dinsdag in de vlucht terug int klassement

Ecko

Ach gossie, wat doen die teamspeleropstellers nu zielig. Dat is het risico van jullie geheel uit vrije wil gekozen catenacciotactiek mannen. Eigen schuld… Voor hetzelfde geld ging het al eerder mis en lag Evenepoel er na z’n tweede tuimeling al uit. Het wiel blijft nu eenmaal (meestal) rond, wielrennen is geen wiskunde.
Leermoment: niet meer voor de onzekere ‘zekere teampunten ‘ gaan maar voor avontuur. Scorito is een gokspel: mens, durf te gokken!

1 2 ... 139 ... 193 194

Log in via je wielerflits.nl account om deel te nemen aan de discussie.