Pedersen voorafgaand aan het seizoen over puntentrui Giro:
https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20230110_97753689
Indien dit achter de paywall zit, hier een samenvatting:
https://wielerrevue.nl/artikel/564956/mads-pedersen-was-in-bloedvorm-maar-ging-niet-naar-wk-had-na-weekje-vuelta-al-gezien-dat-remco-daar-iedereen-op-een-hoop-zou-rijden/
Ook Kornplatz vind ik slecht te vergelijken want dan hebben we het nog steeds over een klim van 8% gemiddeld versus een klim van 12% gemiddeld en hoe hoger de percentages hoe meer je in het nadeel bent als je zwaarder bent, dat is evident. Maar soit. Als ik Ganna dan zou hebben, zou ik hem ook wel opstellen. Punt is dat je je niet moet blindstaren op: 3 tijdritten, dus volop tijdrijders meenemen, want er izjn eigenlijk maar 2 tijdritten (en een wedstrijdje steilewandklimmen).
Wel goed te merken dat we pas een halve startlijst hebben - het barst van de interessante klassementsrenners en klimmers, maar het aantal sprinters valt op twee handen te tellen en van hen zullen Viviani en Ballerini denk ik niet de definitieve selectie halen.
Het grootste vraagstuk voor mij is wat te doen met de ploeggenoten van Evenepoel en Roglic. Er zijn twee hoofdscenario's:
- een van beiden wint de Giro na twee weken in het roze gereden te hebben -> goede picks bij de ene ploeg, miskopen bij de andere
- de teampunten worden redelijk gelijk verdeeld omdat het roze laat van eigenaar wisselt -> matige tot redelijke picks bij beide ploegen
Ik schat de kansen van Evenepoel en Roglic redelijk gelijk in, maar degene van de twee die de Giro wint zal waarschijnlijk eerder al het roze pakken. Laten we dus zeggen 70/30 tussen beide scenario's. Dan zit je dus met maar 35% kans dat je echt gaat scoren met je Soudals/Jumbo's, tenzij ze veel eigen punten halen. Daar komt nog bovenop dat de renners van beide ploegen bepaald niet goedkoop zijn, waardoor het risico groter wordt en de winstmarge kleiner.
Al met al is de potentiële downside dus denk ik groter dan de upside. De veilige optie is dus om slechts beperkt in te zetten op teampunten. Het probleem is echter: mocht een van beide gaan domineren, dan is de winnende strategie waarschijnlijk de winnaar + 3 ploeggenoten in de ploeg hebben. Maar het voelt niet goed om die route te gaan, want voor mij is het eigenlijk een blinde gok die je dan neemt.
'@Madeinstars
Kronplatz is eigenlijk 8km aan 5% en dan 8km aan 10.5%.
Her en der 1km aan 12% met stroken tot 24%. Laatste km is zelfs 14%. Is ook een soort van gravel.
Maar we begrijpen elkaar, denk ik.
Ik ben ook niet van plan om speciaal tijdrijders mee te nemen. Genoeg klassementsmannen, sprinters en allrounders die dit ook aankunnen.
Met Remco en Roglic ook al 2 potentiele caps.
@Boasson
Redelijk weinig muurtjes naar Giro maatstaven.
@ Blaagstra en Nijmos
Bedankt voor de tip.
Mollema hield ik helemaal geen rekening mee maar idd met die TT's en teampunten van Pedersen kan hij wel interessant zijn.
Vorig jaar had ik hem en was toch maar matig tevreden.
Is het niet een beetje einde tijdperk Mol?
Mwah, Primoz is juist wat extra uitgerekt op het asfalt de laatste koersen en bovenal uitgerust. Die gaat gewoon weer all-in straks. Verwacht btw qua teamtactiek meeste van Ineos; hebben meerdere klassementsopties. Als je dit scenario doorvertaalt, valt te speculeren om 1 vd grote 2 thuis te laten.
Log in via je wielerflits.nl account om deel te nemen aan de discussie.