Scorito Giro d'Italia 2023

1 2 ... 191 192 193 194
groppiestan

Grote kans dat ze voor dainese gaan

NOAD1912

'@Nijmos je hebt gelijk. Ik heb de eindafrekening niet meegerekend, maar dan nog valt op (ik heb dat formuletje alleen maar hier gelezen hoor, maar vindt het wel een realistische meetmaat) dat vele renners nu al wel in de plus staan en Roglic niet (432 punten, 5,5 miljoen). Ik denk nog steeds dat na de afrekening de best mogelijke scoritoploeg van deze Giro23 zonder Roglic is.

user26790

Ik sta op 93% en bij ongewijzigd klassement 5 renners in de top 6. Of dat genoeg is voor een bekertje? We gaan het zien.

Milanjacks

'@Noad dat is totale onzin, dan snap je totaal niet hoe een berekening van een beste scoritoploeg gaat.

Qtjelegend10

Vrij lekkere Giro met plekje 7 van heel scorito! Breed sprintteam ook nog vandaag dus wellicht zit een top 5 er wel in. Daarom de vraag: weet iemand al of het voor Mayrhofer of Dainese gaat zijn vandaag?

P. Krul

Ik dans een beetje rondom de bronzen beker.
Gister helaas Riccitello niet opgesteld.

Eindafrekening
Algemeen: 4 vd top 5, plus nr 11,12,13. --> Prima
Punten: Matthews, Cort, Albanese en Roglic --> Matig
Berg: 1,5,6,7,9 --> Oké
Jongeren: 1,4,5 --> Oké

vandaag 5 sprinters en 4 opvullers. Geen Cort en Buitrago opgesteld. Gav (C)

Spannend!

Daan Brakenhoff

'@qtjelegend10

Mooie prestatie, chapeau. Knap hoe je met 10 ‘sprinters’ en maar 9 AK/klimmers zo hoog staat. Als ik zo naar jouw team kijk (met alle respect), zou ik niet verwacht dat je zo hoog zou staan. Wel de top5 van het klassement, wat natuurlijk al genoeg moet zijn in de meeste bergetappes. En met Milan misschien wel de beste renner gekozen met een lage pickrate.

Een vraag aan jou; denk je achteraf dat jouw verhouding van een ‘sprintheavy’ team tov een meer gebalanceerd team de juiste keuze was?

Je zou in jouw geval uiteraard ‘ja’ kunnen antwoorden, want een 7de plek is beter dan waar de meeste hier van kunnen dromen (incl mijzelf). Maar over het algemeen vallen toch veel sprinters tegen (of uit), waardoor je zou verwachten dat de meer gebalanceerde teams uiteindelijk boven komen drijven.

Ik ga zelf waarschijnlijk eindigen op brons, en met wat geluk zilver. Daar moet ik vrede mee hebben, door een paar verkeerde fifty-fifty keuzes en gewoonweg verkeerde picks. Dalla valle ipv MM2 (en het blijven opstellen van DV), Gaviria ipv Groves (had beide niet moeten zijn uiteindelijk, maar Groves pakt toch een paar extra punten en had nu gezorgd dat ik een opvuller ipv hem zou opstellen), geen Milan of Thomas en Fortunato (en in mindere mate Cort) die behalve tegenvallen, ik ook nog eens te vaak heb ‘moeten’ opstellen bij gebrek aan beter.

dadeliva

Bij de punten per miljoen regel moet je ook meenemen dat een renner voor jouw team de favoriet van de etappe is en dus beoogd captain.
Roglic heb ik zo 5x captain gemaakt en komt na de eindafrekening (inschatting) uit op 123 pnt per miljoen. En dan leverde hij in etappe 3 nog 33 bankpunten op. Het hangt wel samen met het uitvallen van Evenepoel, want dan zou ik die meestal captain gemaakt hebben en had Roglic mogelijk geen 100 per miljoen opgeleverd.
Ik sta nu op 85% en inclusief de eindafrekening kom ik nu uit op 103 per miljoen (met de laatste rit nog op komst).

Mijn topkeuzes qua punten per miljoen:
Pinot (533)
Rubio (314)
Healy (271) (3x captain, waar hij favoriet was met 1, 2 en buiten 20)
Mayrhofer (294) (1x captain terwijl Dainese won :( )
Almeida (166) (1x captain)
van Wilder (144)
Roglic (123) (5x cap)
Pedersen (101) (ondanks uitvallen na etappe 12, 6x cap)

Evenepoel (60 in 9 ritten, 3x cap)

De 1er 4 kostten maximaal 1M dus dan is het makkelijker om hier hoog te scoren. Een duurdere renner die meer dan 90 scoort is op zich niet verkeerd.

Naast de uitvallers waren Kamna, Consonni en Kanter de tegenvallers.

nasibal

'@Daan

Ik wil niet af doen aan de prestatie van qtjelegend deze ronde, maar ik denk dat hij net als velen in de top de vruchten plukt van zn keuze om Hart ipv Thomas thuis te laten. Het bespaarde geld kan je vervolgens eenvoudig in je sprintteam stoppen aangezien Thomas de enige dure AK man is die je moest hebben. Ook vooraf, alleen dan moet je het denk ik formuleren als "mogelijk moest hebben".

Natuurlijk moet je naast deze keuze nog steeds een hoop andere goede keuzes maken om hoog te eindigen, maar denk dat je hier wel de kern te pakken hebt.

Het is dat Evenepoel een 105 procent pickrate had, maar anders had je nu ook teams in de top gezien die 3 weken geleden zonder Evenepoel vertrokken zijn. Als je immers maar genoeg van deze "gokkers" hebt zijn er altijd wel een paar die het bespaarde geld achteraf goed besteed hebben.

Laatst gewijzigd
Kanarie

Wie zitten in jouw team @Nasibal?

Jasperdewaal11

Hier 6 AK mannen in de top 13 (waaronder thomas)
- 4x voor top 10 punten klassement (waar misschien nog wat bij kan vandaag als Albanese punten pakt)
- 4x top 10 Bergen
- en Almeida en Leknessund voor het jongeren geweld.

Hoop nog wel wat met de eindafrekening omhoog te kunnen maar de 90% lijkt me net te hoog vanaf 84% helaas.

R. D.

Hier slechts 3 van de top 9 AK
wel 2 vd top 4 puntentrui
2 vd top 3 bergtrui
maar 0 vd top 5 jongerentrui

We gaan zien wat het is geworden aan het einde vd dag maar ik verwacht eerder richting de 50% dan de 60%. Op naar het tennis. :D

KV

“Vrij lekkere Giro met plekje 7”

Dat toontje vind ik wel wat minder…

R. D.

Er stond wel een uitroepteken achter !

Qtjelegend10

'@Daan Brakenhoff @nasibal merci mannen! Heb wel vrij bewust voor een sprint-heavy team gekozen, aangezien sprinters toch relatief zekere top 10 punten zijn in de etappes waar ze kans maken, en dat waren er op voorhand nogal wat. Ook als je denkt dat sommige van deze etappes naar de vlucht gaan, stelt toch iedereen sprinters op dus verlies je ook niks. Daarnaast, de heel gebalanceerde teams leveren misschien wel een bronzen beker of duimpie op, maar meestal zie je echt bovenin toch teams die duidelijk een bepaalde weg in zijn geslagen.

En zoals nasibal aangeeft ook zeker wel geluk gehad met het uitvallen van Hart. Had hem niet gepakt vanuit de redenering dat ie te vroeg gepiekt zou hebben en de 3e week giro dus niet meer top zou zijn. Best een te verdedigen 'gok' denk ik zo. We zullen het nooit weten, maar hij zou zeker z'n punten nog gepakt hebben met de super vorm die hij toonde in bijvoorbeeld de 2e tijdrit nog. Uiteindelijk gewoon de juiste klimmers gekozen. Door uitvallen van Groves heeft Oldani ook veel punten gepakt, nog meer geluk, maar dat kan je bij anderen ook over van Wilder zeggen.

Wat voor mij ook wel heeft geloond tov andere jaren is de vrij conservatieve (en door mezelf altijd verachte) tactiek van het cappen van bv Roglic in de vrij zekere vluchtetappes. Healy presteerde goed in etappes waar je 't verwachtte, maar zag toch ook veel mensen hem cappen in etappes waar die uiteindelijk 0 punten pakte, en Roglic met een 18e stek in ieder geval iets van punten scoorde.

Overigens best nog wat (stomme) bankpunten gepakt met Dalla Valle, Oldani en Mayrhofer. Daarnaast begrijp ik niets van de relatief lage pickrate van Caruso, was toch vrij duidelijk in vorm en voor 1,5 miljoen die 'gok' ook zeker waard. Blij met m'n eerste gouden bekertje in het wielrennen in ieder geval!

Qtjelegend10

'@KV niet zo zeiken joh, ben er super blij mee en ook trots op, maak je geen zorgen. Nonchalante toontje is beetje voor de grap, maar komt blijkbaar niet op iedereen over op een online forum, ken beuren.

nasibal

'@Qtejelegend

Heb wel vrij bewust voor een sprint-heavy team gekozen, aangezien sprinters toch relatief zekere top 10 punten zijn in de etappes waar ze kans maken, en dat waren er op voorhand nogal wat.

Het mooie aan sprinten is dat je inderdaad redelijk goed kan bepalen welke renners er in de top 15 komen. De volgorde is daarentegen over een hele ronde daarentegen dan weer een stuk minder voorspelbaar dan bij AK renners, de verschillen in punten zijn vaak in minder in verhouding dan het verschil in budget en de 'extra' punten ook een stuk beperkter (de top AK renners pakken meer truipunten en kunnen in sommige sprintetappes ook top 20 rijden). Het komt ook vaker voor dat de man in het paars ook een 'redelijke' AK pick in z'n team heeft (zie nu ook weer met Milan en Caruso), terwijl het vice versa minder vaak voorkomt. De man in het roze heeft vaak geen goede sprint-pick in z'n team.

Daarnaast, de heel gebalanceerde teams leveren misschien wel een bronzen beker of duimpie op, maar meestal zie je echt bovenin toch teams die duidelijk een bepaalde weg in zijn geslagen.

Hier maak je een goed punt, al vind ik wel een verschil zitten tussen 'duidelijk een bepaalde weg in slaan' en 'discutabele keuzes maken in de hoop dat het tóch goed uitpakt'. We zullen het niet met elkaar eens zijn welke van de twee in jouw geval van toepassing is, en dat hoeft ook niet. Ik denk dat we het wél met elkaar eens zijn dat hier een verschil tussen zit.

Had hem niet gepakt vanuit de redenering dat ie te vroeg gepiekt zou hebben en de 3e week giro dus niet meer top zou zijn. Best een te verdedigen ‘gok’ denk ik zo
Er zijn inderdaad renners die te vroeg pieken. Als dat jouw inschatting van Hart was is het inderdaad een te verdedigende gok. Ik vind alleen die inschatting geen beste: Renners als Hart hoeven niet te pieken om een ToTa te winnen. Zeker niet met het koersverloop van de huidige ToTa, ik vond het er allemaal redelijk 'op 80%' uitzien.

Door uitvallen van Groves heeft Oldani ook veel punten gepakt, nog meer geluk, maar dat kan je bij anderen ook over van Wilder zeggen.

Hier ook mee eens, maar ik vind dat je jezelf wel wat meer credits mag geven. Er zijn helemaal niet zo heel veel renners die bij uit en/of tegenvallen van hun kopman met zekerheid dan opeens veel punten gaan pakken, en die renners zijn ook nog wel eens te 'voorspellen'. Dat is absoluut geen roulette. Dan heb je ook nog eens het type renners dat ondanks een kopman toch wel punten gaan pakken (denk aan Stuyven vroeger bijvoorbeeld). Tenslotte heb je renners waar beide bovenstaande zaken voor geldt. Als ze dan ook nog eens goedkoop zijn kan je ze heel prima meenemen. Het geluk komt kijken bij het feit dat hun kopman inderdaad uitvalt waardoor ze nog eens éxtra punten pakken. Oldani was zo'n renner, dat heb je gewoon goed ingeschat. Dan verdien je zo'n beetje geluk ook gewoon.

Daarnaast begrijp ik niets van de relatief lage pickrate van Caruso, was toch vrij duidelijk in vorm en voor 1,5 miljoen die ‘gok’ ook zeker waard.

Die snap ik ook niet. Ik had echt niet ingeschat dat hij hier 4e zou worden, maar binnen dit team, de vorm die hij toonde, de ervaring die hij heeeft én z'n kwaliteiten had ik echt wel verwacht dat er meer mensen zouden zijn die er voor zouden gaan. Ik denk ook dat zonder Buitrago of met een duurdere Buitrago, de pickrate van Caruso hoger zou zijn geweest.

Blij met m’n eerste gouden bekertje in het wielrennen in ieder geval!

En terecht. Hart thuislaten is in mijn ogen dan wel een discutabele keuze die je nu met wat geluk zo in het zadel helpt, maar alleen daar mee kom je niet op een 7e plek. Daarvoor moet je ook gewoon een prima team hebben en tijdens de ronde goede keuzes maken. Dik verdiend dus dat bekertje!

KV

Ok Qtje! Even dikke vrienden dan ;-)

Risje89

DSM voor Dainese zo te zien. Iemand al wat van Cort gehoord?

KV

Ik kies dan maar Cort ipv MM2

Qtjelegend10

'@nasibal ik ben helaas niet zo'n expert hier dat ik net zo mooi als jij kan reageren met quotes en italic letters, maar wat betreft Hart: hij was in Valenciana, Ruta del Sol en Tirreno ook al in vorm. Als je dat bv vergelijkt met zijn jaar ervoor vond ik dat vroeg pieken, en ik schaar Hart niet per se onder de renners die niet hoeven te pieken om daar goed te zijn, zeker gezien zijn afgelopen seizoenen. Zoals je zegt, we hoeven het niet per se eens te worden ;)

Over de sprinters: Klopt, ook daar dus wat geluk dat Milan zo goed en constant presteert, hij lijkt me toch wel de belangrijkste factor voor een gouden bekertje deze ronde. Al moet ik zeggen dat ik 9% pickrate wel erg laag vind. Hij gaf wel aan dat de GC mannen veilig houden belangrijkste taak was, maar een sprinter wil sprinten. Dat ie genoeg snelheid heeft had ie al paar keer laten zien. De vele dnf'jes in 't voorjaar zagen er slecht uit, maar hij gaf in een interview aan dat ie 't toch wel lekker vond en er veel van had geleerd. Tevens veel bergop getraind voor de Giro.

Daan Brakenhoff

Ik stel Cort op als ‘uitzwaairenner’ vandaag. Een beetje als een publiekswissel. Laatste keer dat ik mijzelf ga branden aan hem ;)

Nee, Cort zijn pcs er even bij gepakt, hij schijnt de laatste etappe (als het een sprint is uiteraard) vaker wel, dan niet mee te doen. Ik gok het erop, valt niet veel meer te verliezen

Laatst gewijzigd
niek-vdv

Cort: https://www.feltet.dk/video/eurosport/8632

KV

Ik vrees dat ik Cort toch weer zal overwegen in de Tour.

Is duidelijk in topvorm aan het raken en 2de ronde in het jaar doet ie het altijd (zeer) goed…

Kanarie

Mayrhofer of Dainese vandaag?

1 2 ... 191 192 193 194

Log in via je wielerflits.nl account om deel te nemen aan de discussie.