'@meijers, ik had eerst Ganna maar dan dacht ik eigenlijk, hoe gaat die 2m waard zijn.. Dure 2m die je ws ergens anders beter kwijt kunt.
Kung is wel een beetje een twijfelgeval, als zijn er voldoende andere hardrijders die ook een opstelling in een TT rechtvaardigen. Daarbij is die laatste TT natuurlijk niet echt zijn ding.
Ganna is een soort Kung Deluxe, kan in principe nog beter tijdrijden en heeft daarnaast nog kans op teampunten (mocht Ineos echt een sterk blok vormen), maar ik vind die 2m ook wel wat fors ja. Nadeel is dan weer dat ie dan mogelijk vaker moet knechten en dus ook niet een optie voor vluchters-etappes gaat zijn
'@VincentK Als REV de Giro wint krijgen zijn teamgenoten er ook nog eens 33 punten bij, tegen 24 voor de teamgenoten van Roglic als die wint.
Ganna heeft het dit jaar wel goed gedaan in een aantal heuvelritten (o.a. 2e Milaan San Remo), maar het is inderdaad de vraag of hij zijn geld opbrengt.
Ik vind dat Haig toch we mooie uitslagen rijdt. Grote rondes is het tot nu toe - vaak door pech - niet geworden. Maar lijkt me toch in dit veld en rittenprofiel meer potentie in te zitten dan een caruso, die op de giro van twee jaar geleden na ook weinig indrukwekkends heeft laten zien. Buitrago ook interessant, maar moet het daarbij nog zien op de echt langere klimmen. Mäder beetje zelfde verhaal als Haig, maar schat ik toch wat lager in
Heb nu een team gepuzzeld met het 15+5 principe. Zo kan ik wel alle toppers meenemen, maar het voelt wel wat mager met 5x 500K en 2x 750k. Iemand ervaring met een dergelijke verdeling?
Mijn ervaring leert dat de subtoppers (categorie 1M-2,5M) vaak toch niet leveren, behalve de subtopper die jij net niet hebt. Het selecteren van de toppers geeft wat meer zekerheid, maar als ze wat tegenkomen is het verlies wel groter en je basis is natuurlijk wat smaller.
Jack Haig heeft per ongeluk een podiumplaats gereden in de Vuelta '21, waarin teamgenoot Mader ook kort reed. Niet geheel toevallig dat Bahrein dat jaar onder een vergrootglas lag. Al vind ik dergelijke insinuaties moeilijk te gebruiken als argument, blijft het opvallend. Zeker in het licht van de prestaties van renners van Bahrein na 2021.
Verder in een grote ronde nooit aan resultaten gekomen. Haigs andere sterke jaar was 2019. Toen eindigde ie kort in Lombardije maar wederom in de grote ronde van dat jaar voor hem (de tour) werd ie 38e.
Dit jaar doet hij het leuk in kleinere kortere koersen, maar voor een klassementsman van 2.5 miljoen moet je iemand hebben die langer dan 1 week op zijn fiets kan blijven zitten, laat staan goed zijn.
EDIT:
Mijn eerste post op dit forum, waar ik al veelvuldig gebruik van heb gemaakt. Dank daarvoor! Het stemt mij bijzonder tevreden dat ik in mijn eerste post gelijk een renner door midden kan zagen :)
Welkom op het forum @Philippo. Een constructieve bijdrage als eerste post, altijd goed ;)
Haig wordt (eigenlijk heel Bahrein en Ineos ook) een breinbreker. We moeten het doen met resultaten uit het (recente) verleden en goed analyseren waarom het in het geval Haig niet zo goed lukte de laatste tijd. Na wat speurwerk ontdek je wel het een en ander, en maak je beredeneerde keuzes.
Een breinbeker kan het zeker zijn. Ikzelf ben aan het bekijken of ik beide teams niet volledig kan passeren. Hiermee bespaar je behoorlijk wat budget wat in het sprintteam zou kunnen. Daarnaast vind ik de 2mil categorie interessant en gevoelsmatig toch een minder grote gok dan het selecteren van de kopman van Ineos/Bahrain.. Maarja een Thomas, Hart of Haig in vorm kan redelijk onmisbaar blijken..
Zoveel factoren om rekening mee te houden. Eerst maar eens afwachten of iedereen aan de start verschijnt en hoe. Er zitten altijd wel wat verrassingen tussen die opeens boven komen drijven. Welke toppers kies je ? REV = 100% een no-brainer vooraf, Roglic meestal ook, maar ja een valpartij kan funest zijn en hoe kan je dat in je teamsamenstelling proberen op te vangen?
Als Haig op z'n fiets blijft zitten en Rome haalt zal hij normaal gesproken meedoen voor plek 5-10. In een scenario zonder uitvallers zitten minimaal REV, Rog, Almeida, TGH boven hem en ook Vlasov en Thomas schat ik in goeden(!) doen hoger in. Bovendien is hij niet echt gebaat bij de vele tijdrit kilometers, dus ook al zou hij overpresteren in de bergen, zou hij eerst zijn achterstand moeten goed maken.
In de eerste twee tijdritten gaat hij dus geen punten scoren. Etappe 4 gaat MI naar de vlucht, dus zullen de AK mannen hier strijden voor plek 6-20. Ik weet niet zo goed of Haig ook goed kan aankomen en een sprintje trekt, maar in een gunstig scenario zou hij hier 8e kunnen worden en krijg je 26 punten. Etappe 7 verwacht ik ook een winnaar vanuit de vlucht, want de kleppers van het AK zullen hier niet voor de ritzege willen gaan. Wel zullen ze elkaar in de laatste 4 kilometer het vuur aan de schenen leggen, maar wederom zal Haig in een gunstig scenario hier niet hoger scoren dan een 8e plek. Dat levert je dan nogmaals 26 punten op. Voor de rest kan hij nog scoren in 13, 16, 18 en 19. Laten we er vanuit gaan dat hij hier een max van 100 punten (1x 4e, 1x 6e, 2x 12e) bij elkaar weet te fietsen. In de klimtijdrit zie ik minimaal 10 renners het beter doen dan hij, dus een 11e plek lijkt me realistisch. 20 punten.
Zeg dat hij uiteindelijk een 6e plek bemachtigd dan levert je dat 36 punten op bij het eindklassement.
Kom je op een totaal van: 26 + 26 + 100 + 20 + 36 = 208 punten. Dat vind ik erg mager voor een renner van 2,5 miljoen waarbij er ook nog rekening wordt gehouden met een gunstig scenario.
En toch haalde hij in de Vuelta '21 371 punten waar hij 6x top 5 reed. Ook hier deden Roglic, Mas, A. Yates, Bernal, Lopez, Vlasov, Landa, Valverde en Carapaz mee.
De eerste twee tijdritten zijn inderdaad wel in zijn nadeel maar dat hoeft scorito technisch geen ramp te zijn. Wel voor zijn algemeen klassement.
'@Maestro
Mooie uiteenzetting weer. Ik bewonder mensen op zich altijd wel die tot in de puntjes berekenen waarom je wel of niet een renner moet kiezen.
Maar stel dat je Haig niet neemt. Wie dan wel? Wie mag dan voor jou die 8e plek in etappe 7 scoren? Of ga je voor een paar extra vluchters? Wellicht ben je het type dat wat meer investeert in de sprinters, want zekere punten... toch?
Zo veel factoren. Zo veel manieren om het spelletje te spelen. Mooi man!
Twee vragen n.a.v. bovenstaande discussie:
- Bij het selecteren van AK mannen (en dan in het B-segment) vind ik het lastig om een goed oordeel te vellen. De meeste renners pakken hooguit 1 grote ronde per jaar. En dan kan de uitslag geflatteerd zijn omdat die renner pech had (vallen, corona, etc...). Ik probeer nu de uitslagen van die renners te filteren op de ProfileScore via PCS, zodat je alleen resultaten ziet in de echt zware klimmen. Dan zie je overigens wel dat een Kämna nooit echt goed heeft gereden in de hele zware ritten. En je ziet ook dat een Thomas in hele zware koersen vrijwel nooit teleurstelt de laatste jaren. Hoe maken jullie deze vergelijkingen?
- Wie heeft een beetje geavanceerde Excel om verwachte punten te berekenen? Ieder jaar weer wil ik eraan beginnen om op basis van schattingen per etappe per renner een geschat minimum en maximum te berekenen. Het leek me leuk om enigszins berekend te bepalen welke renners het gaan doen voor me. Ik ga dit seizoen uit van een scenario waarbij Evenepoel minimaal 4 koersen het roze draagt. Dat doet wat met de verwachte punten van zijn knechten t.o.v. de B- en C- klassementsmannen. Echter, ik verlies mezelf in het verwerken van truipunten per etappe. Hoor het graag als iemand iets heeft die wat wil uitwisselen via PB.
Log in via je wielerflits.nl account om deel te nemen aan de discussie.