Scorito Giro d'Italia 2023

1 2 ... 42 ... 193 194
nasibal

want welke rit stel je ze dan op?

Unpopular opinion: Elke bergetappe

Aanvallers zijn inderdaad heel kut als je ze bovenop je bergteam meeneemt en dan tijdens een ronde gaat gokken met opstellen. Dan heb je ze vaak net op de bank zitten als ze scoren, en andere (scorende) renners op de bank zitten terwijl je opgestelde aanvaller lachend naar een nuller pedaleert.

Wat ik doe is 2 a 3 aanvallers selecteren waarvan ik verwacht dat ze structureel in de aanval zullen rijden. Dus neit zoals cummings vroeger slechts 1 etappe uitkiezen, of zoals bijvoorbeeld Wellens moeten afwisselen met nog 86 aanvallende teamgenoten. Vervolgens plaats ik die in mijn selectie op plek 8 en 9 in mijn bergteam en stel ze consequent elke bergetappe op. Daar stop ik pas mee als er tekenen zijn dat ze echt neit meer gaan scoren (ziek, zwak, misselijk, vorm hevig onderschat, etc). Uiteindelijk gaat het namelijk om het totaal punten over de ronde, en niet de punten per etappe. Een renner die 2 keer uit de vlucht 5e wordt en 3x 0 punten pakt haalt nog steeds een 'redelijk' gemiddelde. Zeker gegeven dat dit soort renners ook nog wel een rol(letje) spelen in het BK en het feit dat de punten gehaald worden in etappes waar het totale gemiddelde relatief laag ligt.

De reden dat dit kan is omdat je in een bergrit nooit 9 renners op kan stellen die allemaal 20 punten pp halen. Je kan dus wel roepen: Waarom stel je dan niet gewoon 2 AK mannen op op plek 8 en 9? Nou, daarom dus :)

Maargoed, dat betekent dus wel dat zowel je aanvallers (veel inhoud, dadendrang) als jijzelf (bomgrote ballen) en je totale selectie (juiste balans) aan enkele eisen moeten voldoen.

Laatst gewijzigd
Yuri2222

Met die redenatie kunnen ze inderdaad wel interessant zijn als aanvalslustige klimmers, lost wellicht het probleem op dat het nu moeilijk in te schatten is welke andere renners veel gaan scoren vanuit de vlucht in de bergen.

Alleen tijdrijdende klassementsmannen is sowieso niet te betalen met dit budget trouwens, dus ik zal er ook aan moeten geloven om types als Pinot/Pozzo mee te nemen.

Thomberg

Hoe komt iedereen er trouwens bij dat Groves zo goed kan klimmen voor een sprinter?

Basementman

De aanvallende klimmers waar het meest van verwacht wordt deze ronde:
- Healy
- Fortunato
- Pinot (of gaat ie echt voor een klassement?)
- Buitrago
- Mader
- Vine
- Arensman

Wie mis ik?

PS: waar staat dat Cerny niet rijdt?

niek-vdv

'@Basementman
Konrad

jenzrscl

Wat met mayrhofer?
Wordt hij de 1 sprinter dsm ofniet?kan ook best heuveltje op..

R. D.

Konrad heeft mij ook wel overtuigd, zeker voor 0.75M.

Ik zie wel iets in die taktiek van Nasibal, alleen neem je dan bv slechts 6 klassementsrenners mee en 3 klimaanvallers(of 7+2)en geen reserves ? Want als je reserves voor het klassement hebt dan moet je toch weer kiezen voor je dagselectie en zul je zien dat je de verkeerde opstelt. Ik heb nu 12 klimmers waarvan 6 klassement/4 aanvallers/2 knechten dus ik zie dat 6+3 wel zitten.

Wel kosten mijn 6 spinters op dit moment meer dan mijn 6 klassementsmannen, dat zit me nog niet lekker. Ik heb op dit moment 0 vd 3 mannen van 3.5M.

RikLarssen

'@Basementman

Denk je dat Vine zich in een aanvallende rol gaat zetten? Wil die niet als schaduwkopman proeven wat hij kan brengen hier?

En hoe vinden jullie Leknessund en Rubii in dit rijtje passen?

Daarnaast iemand al iets meer duidelijkheid wat de rollen exact van Foss, Tratnik en Kuss gaan worden qua eigen vrijheid en Roglic helpen. Ik neig nu zelf naar Foss aangezien ik van alle TJV renners niet veel aanvallen verwacht aangezien ze alles moeten leveren om Remco te verslaan (en tot het einde door moeten hiermee), dus dan lijkt mij de tijdrit van Foss de meerwaarde qua teampunten (vergelijkbaar met Cerny)

Papa Bart

Hoezo wordt Ulissi hier doodgezwegen?

Primavoormij

'@Papa Bart SSSST!!!

nasibal

k zie wel iets in die taktiek van Nasibal, alleen neem je dan bv slechts 6 klassementsrenners mee en 3 klimaanvallers(of 7+2)en geen reserves

Inherent aan het mogen selecteren van 20 renners (en nooit 9 sprinters nodig hebben) is dat je er niet aan ontkomt dat je altijd meer dan 9 plausibele opties in je bergteam zal hebben. Ik dus ook. Maar ik doe inderdaad niet bewust aan reserves. Met reserves hou je alleen jezelf voor de gek:

Stel je een situatie voor waarin je een reserve meeneemt. Totdat je die reserve nodig hebt speel je dus effectief met een plekje en X bedrag minder. Wat exact hetzelfde is als het hebben van een uitvaller, alleen heb je deze dus zelf gecreëerd. Zodra er vervolgens iemand uitvalt voelt het goed dat je een ander kan opstellen in je dagselectie, maar het brengt het bedrag en het plekje van je daadwerkelijke uitvaller niet terug. Je speelt nog steeds verder met 19 man en x budget minder.

De punten die je reserve haalt ipv een andere renner op die plek (want, pas bij 12 uitvallers kan je geen 9 renners meer opstellen) zijn dus eigenlijk een hele dikke placebo nadat je jezelf vanaf etappe 1 al gehandicapped hebt.

Maurimaler

'@Destination Unknown hij werd vandaag wel degelijk derde, wel niet in Frankfurt maar ergens in Italië.

Thomberg

'@destination: in een kleine Italiaanse koers wee hij derde

@Riklarssen. Als je TJV een beetje kent weet je dat ze vol voor Roglic zullen rijden. Verwacht dus niks qua eigen punten. Het kan zijn dat als Roglic op achterstand staat en er pionnen vooruit worden gestuurd en die alsnog toevallig vanuit een ontsnapping winnen. Maar zou er niet op gokken.

@papabart: hij is niet specifiek genoemd omdat er geen specifieke Ulissi aankomst is en hijzelf niet echt meer de uitblinker is op die aankomsten. Is een prima 19de pick maar niet mega interessant

@nasibal, ik kan me veel herinneren van jouw betogen eerdere jaren. Maar hoe vul jij je team dan wel op? Het liefste met of 500k mannen die dan alsnog een reserve kunnen zijn maar waar je niks mee weg gooit. Of ook tijdrijders (je weet immers precies wanneer je die opstelt)? Dan zouden ze eigenlijk 500k moeten zijn en dan heb je alleen een Hepburn maar die pakt in twee tijdritten maximaal 50 en dat is het dan wel.

Feld

Kämna…dat vind ik nu een groot vraagteken! Vorig jaar, als vluchter een ‘musthave’ maar dit jaar een klassement naast/achter Vlasov…ik weet het niet. In tijdrit minder dan Foss (?) én zonder evt. teampunten van Roglic én Foss is goedkoper. Maar ja, tis wel Kämna in de Giro..

Daan De Jager

Ik zit nu met Cort en Healy in me team en dat voelt niet goed zit te denken aan een mollema en een 500 k maar wie is daar een leuke pic….

ditisdavid

De belangrijkste les van vandaag is dat Matthews goed genoeg is om Jayco weer eens blind de klimmen op te laten rammen in etappes die hem liggen, en dat Jayco dat ook nog steeds graag doet. Als we dat een hele Giro lang gaan zien, zoals in de Vuelta twee jaar terug, dan kon dat wel eens een paar kansen voor zowel de pure sprinters als de aanvallers in duigen laten vallen. Doet mij dus twijfelen aan een Gaviria enerzijds, en een Healy anderzijds.

Basementman

'@RikLarssen Vine kan inderdaad ook voor een bescheiden klassementje gaan en 1 rit uitkiezen. Verwacht er niet super veel van eerlijk gezegd, en nog een heel stuk minder van Ulissi.

Andere namen die genoemd worden inderdaad interessant, maar hebben ook wel beetje het net niet gevoel over zich (voor een goed bezette ronde als deze Giro). Rubio, Leknessund, Konrad. Vallen wat mij betreft beetje in het rijtje met Lafay, Battistella, Barguil, Rota, Covi, Mollema en Paret-Peintre (die wss 15e wordt).

Allemaal heren die zeker 1 of 2 etappes uitkiezen en ook kans maken, maar naast hun nog 10 a 15 die dag, die ook zo 2 keer 8e kunnen worden en that’s it. Daarom vind ik deze categorie lastig, en ga ik liever voor paar iets duurdere mannen. Vendrame bijvoorbeeld, voor het iets lichtere werk, maar pakt wel vaak de juiste vlucht. Maar ook een Buitrago en Healy verwacht ik wel wat van in de lastigere etappes eerste 2 weken, dus redelijk duidelijk wanneer op te stellen.

nasibal

@nasibal, ik kan me veel herinneren van jouw betogen eerdere jaren. Maar hoe vul jij je team dan wel op? Het liefste met of 500k mannen die dan alsnog een reserve kunnen zijn maar waar je niks mee weg gooit. Of ook tijdrijders (je weet immers precies wanneer je die opstelt)?

Dat hangt er eigenlijk helemaal vanaf wat er voor handen is wanneer ik de jongens er in geklikt heb die ik wil hebben en daarin ook de juiste aantallen heb. Vroeger kon je zelf kiezen om ergens tussen de 16 en 20 renners mee te nemen. Meestal kwam ik toen op 16 of 17 uit. Eigenlijk hadden maar heel weinig hoog eindigende teams de volle 20, of het was in een editie waarin het toevallig zo uitkwam dat iedereen 20 man had. Nu hou ik vaak onder aan de streep ook nog een plek of 3 over en x budget. Soms betekent dat dat ik 3 500k'ers mee moet nemen, soms heb ik wat meer ruimte. In praktijk betekent het gewoon dat ik met het geld wat ik over heb ga shoppen in de prijscategoriën waarin ik nog kan shoppen en dan kies ik gewoon 3 'leuke' namen. In eerste instantie hou ik er vervolgens rekening mee dat ik ze nooit opstel, maar er komt altijd wel een gelegenheid om dat wel te doen.

Soms heb je natuurlijk super 'niche' etappes in een ronde. Dan zorg ik dat ik op één of 2 van die plekken zo'n renner heb voor die niche etappes. Maar uiteindelijk levert dat per etappe natuurlijk ook maar maximaal 50 punten op en is het budget wat je aan zo'n plekje kan besteden vaak niet toerijkend om een gedoodverfde top 5'er voor die etappe in te vliegen. Zo erg druk maak ik me er dus ook niet zo om. Precies zoals jij al aangeeft met Hepburn.

Overigens zijn tijdritten vaak wel de etappes waar je altijd nog wel een plekje over hebt. Ook een 500k'er die over 2 tijdritten maar 50 punten pakt is nog steeds meer waard dan 2x een nuller op moeten stellen. In veel edities kwam het ook nog voor dat zo'n renner via een teamgenoot ook nog een kans(je) had op eindpunten. Soms had je bijvoorbeeld een mooie 500k tijdrijder in dezelfde ploeg als waar een favoriet voor het BK in reed. Dan vind ik dat een prima optie. .

Thomberg

'@nasibal ja precies zoiets dacht ik al. Meer op die manier ernaar kijken ipv allemaal renners van 2 miljoen (ook op de bank) heeft met toch elke keer minstens een zilveren opgeleverd vorig jaar.

De Bergtrui. Daar zeg je me wat. Moeilijke dit jaar. Zou zo mooi zijn als gekke Bauke die ineens wil nu ciccone er niet is. Hij heeft al een puntentrui in Vuelta..

Zo’n P-P zou ook veel beter voor zo’n trui kunnen gaan als je het mij vraagt.

Valvuillerdemoz

Waarom zou DSM Dainese eigenlijk meenemen als ze met elkaar in de clinch liggen? Mayrhofer dan kopman maken, daar zal het humeur van Dainese ook niet beter van worden.
Dus hoe waarschijnlijk is die voorspelling van Wielerflits ?

nasibal

Waarom zou DSM Dainese eigenlijk meenemen als ze met elkaar in de clinch liggen?

Dainese zou in principe natuurlijk ook helemaal niet mee gaan. Verder is het DSM, die geven nog minder dan weinig om het individu en al helemaal niets om humeur. Alles draait om hoe goed je je in de groep kan passen.

Dus hoe waarschijnlijk is die voorspelling van Wielerflits ?

Het is wielerflits, dus reken uit je winst ;)

Overigens snap ik dat bovenstaande twee statements elkaar tegenspreken als je er een conclusie uit wil trekken.

Laatst gewijzigd
jm dvg

Na EF besloten om matthews te houden. Inmiddels vine gewisseld voor arensman en vervolgens arensman hirt en butrago gewisseld voor graviria cerny en mayernhoven. Mocht cerny definitief niet meegaan dan wissel ik wss caruso voor mc nulty zodat ik hirt terug kan pakken of cerny voor verveacke. De balans hierdoor 7 sprinters 9 klassementsmannen 2 aanvallers en 2 knechten. De keuze voor de derde week wordt hierdoor wel minder.

ZK

Je weet het niet met DSM, ze kunnen het ook per etappe gaan bekijken. Maar ze kunnen Dainese ook gewoon als werknemer verplichten om de leadout te gaan doen. Het hij dit seizoen ook al aantal keer gedaan.

Valvuillerdemoz

Hadden ze vorig jaar niet ook zoiets geniaals uitgehaald tijdens de Giro? Dat Cees Bol ook moest sprinten. En dat ze tijdens de etappes zouden kijken wie uiteindelijk de sprinter van de dag zou gaan worden. En dat Bol geen deuk in een pakje halfgare boter reed. En dus Dainese zijn kansen kreeg, een etappe won en dat ze vervolgens zeiden: mooi dan mag nu Cees het weer proberen, die er natuurlijk weer niks van bakte. Ik snap ergens wel dat er met Dainese en zijn ploeg een soort van conflictachtige situatie is.

Laatst gewijzigd
BigApple

'@thomberg:

Groves wint Volta Limburg Classic door mannen als Eenkhoorn en van Gils eraf te rijden in heuvellandschap.

Mede daar bewijst hij dat hij een relatief goed klimmende sprinter is.

Laatst gewijzigd
1 2 ... 42 ... 193 194

Log in via je wielerflits.nl account om deel te nemen aan de discussie.