Scorito Giro d'Italia 2023

1 2 ... 5 ... 193 194
Nijmos

Ik verwacht juist met evenepoel en roglic dat weer heel erg weinig bergetappes naar de klassementsmannen gaan. Waarom zouden ze daar voor rijden? De hele dag de ploeg op kop voor 4 seconden boni?

Teampunten zijn vooral een meerwaarde voor renners die je toch al wil opstellen. Een kuss in de bergetappes of thomas in de proloog.

Laatst gewijzigd
Cyclomenno

Tsja, ik zie Eddy en Roglic elkaar ook wel vanaf dag 1 bestoken, net as in Catalonië. Daarom voorzie ik minder ritten voor de vluchters dan gebruikelijk in de Giro. Of het worden van die ritten waar alleen de sterkste vluchter net overblijft. Roglic heeft volgens mij het liefst de leiderstrui pas later in een grote ronde in zijn bezit, maar wellicht krijgt hij daar geen kans voor met Eddy die hem dagelijks het vuur aan de schenen legt. Dan moet hij wel sprinten voor de bonis.

Dr.Watt

De eerste en misschien wel belangrijkste keuze wordt die tussen REV en Rogla.

Je neemt ze sowieso allebei maar rond wie bouw je je ploeg?

rbc1912

Rond niemand

Ik ben 1x vol voor Jumbo gegaan. Toen was er dat leeglopende zwembad. En 1x vol voor Quick-Step in de Giro. Is me beide keren slecht bevallen

Thomberg

Thibaut Pinot word de puntenpakker in de 1 mio categorie

R. D.

Erg blij dat de Giro er aan komt. Niet omdat ik het Klassiekerspel zat ben dat gaat een stuk beter als in 2022 maar wel omdat mijn giro 2022 met 66% echt hopeloos was. Een mooie kans dus om mijn index flink op te krikken.

Yskoud

Hier ook maar eens een eerste blik op het parcours geworpen . Inderdaad veel vlakke aankomsten die zich lenen voor een sprint van een kleiner peloton.

Nu staan er ook weinig sprinters op de voorlopige lijst die geen berg overkomen. Meeste moderne sprinters kunnen ook prima met het peloton meekomen bij een lange beklimming. Enkel types als ackermann en cavendish hebben wat minder kansen.

Dr.Watt

En zelfs Ackermann kan tegenwoordig redelijk een berg over.

Het basisniveau van de sprinters is sowieso enorm verbeterd.

Ook worden ze door hun ploeg perfect gepositioneerd aan de voet zodat ze eerst door heel het peloton moeten voorbijgestoken worden voor ze uiteindelijk lossen.
Eénmaal gelost, verliezen ze dan mss 1min20 maar dat is uiteindelijk maar 30sec op de staart van het uitgerekte peloton. Is er dan nog 30km vlak tot aan de streep, dan komen de meesten wel terug.

Yskoud

Eens, dus ik kom ook wel tot max 8 etappes waar er gesprint gaat worden met een grote groep. Hoogstens dat er bij een par er een kleine kopgroep nog voor zit maar dat maakt voor je dagopstelling niet zoveel uit.

Ik neig er dus naar dat je minimaal 6 a7 snelle mannen nodig hebt voor deze Giro. Voordeel is wel dat door de vroege ITT's en bergetappes je ook vrij snel daarna klassementsmannen kan gebruiken voor opvulling.

Laatst gewijzigd
De Haai van Milheze

Met Matthews is er nog zo'n type renner toegevoegd. Benieuwd naar zijn prijs. Veel ritten die hem zouden moeten liggen, maar welke Michael krijgen we ditmaal te zien? Voorlopig is het dit jaar toch vaak de ziek, zwak en misselijke versie.

KV

Jammer van Matthews: enerzijds zal het inderdaad weer FOMO zijn als je hem niet neemt (en mogelijks vloeken als je hem wel neemt), anderzijds had ik Pippo's schoonbroer ook op het oog waar Bling veel kansen kan van wegnemen.

nasibal

Pippos schoonbroer heeft dit weekend de verwachtingen wel weer aardig getemperd

Nijmos

'@cyclomenno: of evenepoel en roglic elkaar bestoken is toch niet bepalend voor of de vlucht het haalt? Neem etappe 4... daar kunnen roglic en evenepoel elkaar flink bestoken, maar dat is juist reden voor de rest van het peloton om in de vlucht te willen. Geen enkele andere ploeg dan tjv en dqs heeft ook maar enig belang bij controleren. Maar wat is precies het belang van dqs en tjv bij controleren? De boni? De etappe? Ik denk dat ze van boni as in week 3 werk van maken. Etappes komen vanzelf wel. Ik zie geen van die ploegen 200km op kop boren in de eerste tien dagen om een kopgroep voor de slotklim binnen schootsafstand te houden. Juist de tweestrijd gaat er mijns inziens toe leiden dat we zeker in de eerste helft van de ronde veel kansen voor de kopgroep gaan zien, ook omdat de ploegen van de nummers 3 en 4 weinig geloof zullen hebben dat er iets te halen valt vanuit het peloton. Als de dominantie van die twee minder blijkt, wordt het een ander verhaal.

Dr.Watt

In theorie zou Roglic op een kleine afstand staan na de 1ste TT dus die hebben er dan wel belang bij om voor de boni's te gaan. Tenzij ze ervan uitgaan dat ze ergens Evenepoel volledig zouden kunnen doen kraken.
Ik zeg 'in theorie' om niet de REV vs Rogla TT discussie op te rakelen. Die hebben Nijmos en ik al gevoerd.

Ze gaan allebei de initële vlucht pas laten wegrijden als die geen gevaar kan opleveren. En gaan toch echt niet elke dag op kop rammen om een vlucht van 14 terug te halen voor mss 6 sec boni.
In de Vuelta hebben we ook gezien dat de vlucht vaak voorop bleef.

Verder durf ik ook stellen dat deze Giro niet bepaald gaat worden met seconden maar wel minuten. Zodoende denk ik eerder een omgekeerd scenario waar er mss in de eerste week nog wordt gereden voor boni's maar het in de derde week vooral gaat om elkaar echt te kraken en dan mag er wel een kopgroep voorop blijven.

Dus kunnen we nadenken of we teammaats gaan nemen voor truipunten of vluchters die we elke keer opstellen met de hoop op 1 resultaat.

de Tour

Die schoonbroer kan ook zakken in prijs als Bling meegaat.

Dr.Watt

Die schoonbroerero staat ook op mijn shortlist.
Heeft duidelijk nog een stap gezet en 3xTT. Nu ben ik er niet van overtuigd dat de aanwezigheid van Bling noodzakelijk een probleem voor hem zou zijn. Zijn kansen liggen eerder vanuit de vlucht dan vanuit het peloton.

Bling in vorm is eigenlijk een must-have.

Wat denken jullie van de Blonde Colombiaan en druivenstruik?
Daar heb ik toch zeer veel vertrouwen in en hun prijs zal ook wel meevallen.

Kleine Drekst

Babbelbelg: fausto masnada heeft een zitvlakblessure en is een vraagteken voor de giro

Kannibaal van Schepdaal

De blonde Colombiaan heeft inderdaad wel een stap gezet dit seizoen.

Wat zie je hem doen deze Giro? Top 15 in het klassement of een paar keer top 5 vanuit de vlucht?

Laatst gewijzigd
Dr.Watt

Paar keer top 5 vanuit de vlucht en mss wel een ritoverwinning.
Ook wel kandidaat voor bergtrui.

Voor GC heeft hij net een te kleine motor volgens mij. En dan nog eens 3x TT dit jaar...

nasibal

Wie is in godsnaam de blonde colombiaan? Moet ik daarvoor zo'n overrated podcast luisteren? :)

jan derksen

Ik denk Koen Bouwman? En wie is druiven struik?

niek-vdv

Jefferson Cepeda rijdt weer vooraan mee in de Tour of the Alps, durft iemand die nog aan :)? Rijdt nu wel bij een ploeg in vorm.
Arensman alvast niet op de afspraak.
Edit: Cepeda daalt als een natte krant, ik sprak voor mijn beurt.

Laatst gewijzigd
Risje89

Blonde Colombiaan weet ik ook niet, 'Druivenstruik' zal Jay Vine zijn denk ik?

nasibal

Ik ben sowieso wel benieuwd welk fragiel talentje zichzelf deze week in duizenden opportunistische scorito-selecties weet te fietsen.

Yskoud

Ik heb nog 500 punten tegoed van Gall en Cepeda van de afgelopen jaren. Sowieso is de voorspellende waarde vande ToA nogal beperkt de afgelopen jaren.

1 2 ... 5 ... 193 194

Log in via je wielerflits.nl account om deel te nemen aan de discussie.