Scorito Giro d'Italia 2023

1 2 ... 98 ... 193 194
ditisdavid

Ik heb een heleboel taaie sprinters die ik in ieder geval >50% kans geef om de klim over te komen. Een Consonni is bijvoorbeeld al eens derde geweest in een sprint van 50 man in de Tour en verwacht niet dat vandaag een kleiner peloton gaat sprinten.

Pedersen (c)
Groves
Matthews
Albanese
Consonni
Fiorelli
Evenepoel
Roglic
Van Wilder

Bank: oa Marit (voor hem in principe wel te zwaar), Almeida, Hart, McNulty, Tesfatsion, Buitrago

Laatst gewijzigd
nasibal

'@KV fijn, ik heb Ballero gebankt omdat ik dacht dat hij vandaag de hele dag op kop moest met Cerny en dan op die heuvel zou laten lopen.

Vanavond maar even niet de uitslag openen ;)

Bzuidema

Voor vandaag:
Pedersen(c)
Gaviria. Is nog fris en kan misschien overleven je weet het maar nooit.
Albanese
Consonni
Fiorelli
Steward

Konrad

Evenepoel
Roglic

Nijmos

'@nasibal: 'ballero' op dit soort dagen ingewikkeld om op te stellen. Maar waarom zou hij de dag op kop moeten? Het was toch wel duidelijk dat trek, jayco en misschien eolo/ef de vlucht zouden gaan controleren? Evenepoel van voren houden zullen ze wel moeten verwacht ik ja. Ik verwacht ook niet dat the baller de klim overleeft als het volle bak gaat trouwens. Alleen niet omdat hij de eerste 4vier uren een zuchtje wind vangt.

Thomberg

'@Nijmos, bedoel je niet in jouw zin <20% ipv >20%? Dan ben ik het me je eens

Imbatido

Ik heb wel een beetje de indruk dat deze etappe toch behoorlijk wordt onderschat.

Als je bijvoorbeeld kijkt naar de lange klim in Eschborn Frankfurt: die had eerst 2,4 km a 7,7%, klein stukje vlak, en dan 8 km a 5,9%. Vandaag in de Giro is het eigenlijk een beetje omgekeerd. Eerst het langere stuk: 6,3 km a 6,4% (ietsje korter maar ietsje steiler), dan stukje vlak, en dan het steilere stuk: 2,6 km a 7,6%.

Dan kom je - tussenstuk niet meegerekend - op:
656 hoogtemeters in 10,4 km = 6,30% gemiddeld (Eschborn)
600 hoogtemeters in 8,9 km = 6,74% gemiddeld (Giro)

Eschborn had al iets meer klimwerk gehad voor die klim, maar vermoedelijk aan een vrij rustig tempo. De klim was daar na 100 kilometer wedstrijd. Vandaag beginnen ze eraan na 175 kilometer, maar ligt het wel veel dichter bij de finish.

In Eschborn kwam een klein groepje van 25 renners samen boven. Zelfs Matthews was daar gelost maar kon later terug aansluiten. Maar daar gingen verder alle sprinters eraf: Consonni, Fiorelli, De Lie, Kristoff, Degenkolb, Ackermann. En dan was de eerste groep nog behoorlijk matig voor WorldTour niveau met meerdere Bardiani renners en Jetse Bol er nog bij. Vandaag is het peloton wel een heel pak sterker en zal het nog veel harder gaan zou je verwachten. En terugkeren lijkt dit keer bijna onmogelijk als je er echt af ligt.

Maarja, alles hangt er uiteindelijk van af hoe hard ze omhoog rijden. Als ze geen koers maken komen ze er allemaal overheen. En als Remco zou willen (als het een eendaagskoers was) zou hij hier misschien solo kunnen winnen.

Er is denk ik ook wel een kans dat een klassementsploeg als Ineos hard gaat rijden, puur uit veiligheidsoverwegingen. Om de sprinters eraf te rijden en de groep zo klein mogelijk te maken. De weg naar de finish is namelijk ook wel bochtig en tricky dus met hoe minder naar de finish hoe beter voor hen.

Laatst gewijzigd
Kleine Drekst

TussenSprint: Paarse Trui
Koplopers 1 en 2
3 Pedersen
4 Marit
5 Matthews
6 Milan
7 Groves
8 Fiorelli

ditisdavid

'@Imbatido
Denk dat je het verschil in dynamiek tussen een eendagskoers en een grote ronde onderschat. Het aantal sprinters dat toptien rijdt in de kasseienritten in de Tour - zowel 2015 als 2018 als 2022 - is een goed voorbeeld hiervan. In EF moesten de ploegen zonder sprinter de koers zo hard mogelijk maken, dat is hier niet het geval omdat het 'maar' om een etappe gaat en de klassementsbelangen veel groter zijn. Voor Jumbo zou het bijvoorbeeld heel veel werk zijn voor een paar boni's voor Roglic aan de finish, en zonder steun van andere ploegen zou een tweede peloton waarschijnlijk ook wel terugkomen. Ik zie dus niet wie er hier voldoende baat bij heeft om de klim harder op te rijden dan een Jayco of EF voor Matthews of Cort. En dan is het dus de vraag hoeveel sprinters daar bij kunnen blijven en of er nog een groep terug kan keren.

Ben het er ook niet mee eens dat de afdaling technisch is. Ja, er zitten een aantal bochten in, maar deze zijn redelijk ruim, de weg is breed en steil is het allesbehalve. Daarnaast denk ik dat de korte klim hier geen grote rol gaat spelen. Als je als sprinter de lange klim overleeft en in positie zit voor de korte klim, dan is er daar gewoon te weinig tijd om gelost te worden én serieuze achterstand op te bouwen.

Hay

'@ Imbatido, daar kom je nu mee :-) Maar zoals je al aangeeft hangt het er uiteindelijk vanaf hoe hard ze daar omhoog rijden. Dat zou best eens het tempo van Matthews en Pedersen kunnen zijn, omdat het waarschijnlijk niet zwaar genoeg is om de top van de klassementsmannen uit elkaar te kunnen spelen.

DerbertHijkstra

Dat is nou het hele lastige van deze etappe. Kunnen Roglic en Evenepoel renners als Pedersen en Bling lossen op die klim? Ja natuurlijk. Willen ze dat ook? Waarschijnlijk niet, omdat de zwaarte te gering is om onderling een verschil te maken, maar zeker weten doe je het niet.

nasibal

Je moet je ook helemaal niet afvragen of de AK ploegen intenties hebben om de koers hard te maken, maar wat het effect voor de AK jongens gaat zijn als een andere ploeg dat wel doet.

Thomberg

'@nasibal. Alleen als dat een andere AK ploeg is. Maar daar zie ik geen partijen het hard maken.
Voor geen AK ploeg is het relevant dat een Trek of Jayco het hard maakt. Zou 0 impact hebben

Overigens verwacht ik bij de laatste putsch, indien het een middelgrote groep is, wel dd top AK mannen voorin zitten omdat ze iig bang zijn dat Roglic alvast wat secondes terug wil winnen

Jaap Jansen

Ballerini toch niet voor eigen succes. Helaas.

ditisdavid

Cort er als allereerste af, weggegooide pick voor de mensen die hem hebben.

Thomberg

Pff Cort is weggegooid geld zeg...

Pinot, Buitrago en Fortunato lijken voor bergtrui te gaan, dus dat is lekker hoor.

arjenzvob

Je was iets te voorbarig @ditisdavid , al loste hij op het eind wel. Cort moet er duidelijk nog in groeien maar ik geef de hoop zeker nog niet op. Kan zeker z'n geld nog waard zijn.

KV

Pedersen ook gelost zeg....
Maar die komt normaal wel nog terug.

Maarten Koning

Ik weet niet hoe blij ik er mee ben dat Pinot nu al de bergtrui move maakt.
Het hoeft niet perse wat te zeggen over de klassement ambitie maar ik zou graag zien hoe ver hij nog kan komen. In vorm denk ik namelijk niet dat hij onder doet voor de meeste anderen.

Kleine Drekst

het was maar een seconde of 20 maar het overzicht wie er wel en niet af is vind ik niet helemaal duidelijk.

ditisdavid

Groves zit er zo te zien ook, die klimt dus beter dan Pedersen vandaag dan.

KV

Wel benieuwd wie er nog allemaal bijzit... zullen we waarschijnlijk maar na de finish weten.
Cort is wel wat triest. Gelukkig nog veel kansen voor hem, maar zal toch snel veel beter moeten worden.

Kleine Drekst

Groves Matthews Albanese en Pedersen zitten er in ieder geval nog

LuckyLuuk

Roglic gaat puntjes rijden vandaag denk ik zomaar

jenzrscl

Merci kopman MM !!

ditisdavid

1, 2, 3, 4 Matthews, Pedersen, Groves, Albanese geloof ik. Kan niet veel beter. Jammer dat Fiorelli en Consonni er zo te zien niet bijzaten maar had geloof ik niet beter kunnen opvullen dan 10 truipunten van Almeida, klassementsrenners zaten niet veel van voren hier.

Laatst gewijzigd
1 2 ... 98 ... 193 194

Log in via je wielerflits.nl account om deel te nemen aan de discussie.