Scorito Vuelta a España 2023

1 2 ... 10 ... 59 60
striets

Er zijn 4 echte vlakke etappes, waarvan 1 op dag 19 en de slot rit.
De etappe 4&5 kan zomaar naar een vlucht gaan. Tot op heden geen ploeg, die puur voor een sprinter gaat rijden.
Er zijn zoveel echt loodzware ritten, dat ik daarom in etappe 19 ook niet zomaar een massasprint verwacht. DE slot klim doen ze 2 maal, hij is echt zwaar, de 8,6% gemiddeld, komt door 2 kleine korte afdalingen, maar verder ruim boven de 10%.
Als je ziet hoezwaar rit 13 en 14 zijn, welke ploegen willen zich dan gaan oproken in etappe 12 , die vlak is?
Check maar even hoe stijl het op bijvoorbeeld de col de spandelles is in rit 13 of de Puerto de Larrau in rit 14. Dus veel sprinters nodig? ik vraag het me echt af. Vanwegen de vele bergop aankomstem, zullen de AK mannen ook hoog scoren in het punten klassement.
In de tour zaten 56609 hoogtemeeters, nu "slechts" 52517, maar in de vuelta wel meer klimmen met stijgingspercentages van ruim boven de 10%.
Kortom, veel sprinters? Ik denk liever een bredere selcetie klimmers, met risico wat bankpunten, dan te weinig klimmers en noodgedwonegn kansloze opvullers te moeten gebruiken in de dagopstellingen.

madeinstars

etappe 4&5 worden toch in 9 van de 10 gevallen een sprint. Ja, het kan eventueel een vlucht worden, maar ik selecteer toch gewoon voor het sceario dat 9 uit 10 voor komt.

En, zoals ik al eerder aangaf, maakt het eigenlijk niet eens zo gek veel uit hoe veel sprints er precies zijn, je zal toch sprinters op moeten stellen en aangezien je ook in de bergetappes maar 9 man kan opstellen, heeft het weinig nut om 16 klimmers en 4 sprinters in je selectie te hebben.

Sean Chiappucci

'@madeinstars
In principe heb je gelijk, maar net als Striets neig ik ook meer naar een team met meer zwaarte in de bergen/AK dan bv in de Giro of Tour.
2 topsprinters neem ik mee, een als zekere captain, en 1 voor het geval de zekere captain per ongeluk een deslizar maakt. En nog wat opvullen met hele goedkope sprinters in de hoop dat ze per ongeluk top 15 rijden. Ben er zeker nog niet uit, maar ga richting 11-12 klimmers/AK. De punten die ik misloop bij de zekere 3/4 sprints, worden deels al opgevangen door de eindafrekening.

Hommeles

'@madeinstars,
Maar als je nou wat extra geld investeert in twee JV knechten voor 3 mln? Dan kun je in die etappes 4x JV opstellen voor team/truipunten, REV opstellen voor misschien jongeren trui en dan nog 4 sprinters. Dan kun je toch bezuinigen op je sprintploeg. En als deze ritten geen sprints worden, dan loop je zelfs uit op de teams die 7-8 sprinters opstellen.

Nijmos

Discussie over aantal sprintplekjes en budget dat je besteedt aan sprinters loopt hier compleet door elkaar

striets

'@Nijmos, budget en sprintplekken, hebben zeker ea. gemeen. Met weinig sprintkansen, is het een afweging die je moet maken. Neem je meer sprinters mee, is er minder geld voor AK mannen of klimmers.
Daarbij is het nu nog wachten op de volledige startlijst en de communicatie vanuit de diverse ploegen.
@Sean, wij zitten op een zelfde golflengte. Ook ik ben er niet helemaal uit, maar als er 1 of2 echte sprinttoppers bij komen, kies ik ze wellicht niet. Als ik stavast de 2 sprinters heb in een sprint etappe , die eindigen tussen plek 3 en 6 waarvan 1 kopman en 2 die tussen plek 10-15 rijden dan scheelt dat in de eindafrekening niet zoveel. Zeker als prijvsverschil 1 miljoen of meer is tussen de topper en de duurste sprinters tot nu toe in het spel

Hommeles

'@Nijmos,
Ik stel voor om een klein aantal sprinters mee te nemen voor een beperkt budget. Bijvoorbeeld Groves, Thijssen, Molano en Menten.

Dan is het punt van madeinstars dat je met dat extra geld en die extra plekken weinig zinvols zou kunnen doen omdat je toch niet meer dan 9 mensen kunt opstellen in de bergritten en toch 9 plekken moet invullen in de sprintetappes. Daarop stel ik voor dat je dat geld dat je bespaart met die sprinters, kunt investeren in de twee extra knechten voor JV (bijv. v Baarle & Tratnik). Dan stel je tijdens de sprintetappes 4xJV, REV + 4 sprinters op.

ManWithBeard

Klein betoog tegen meenemen van veel teamgenoten.

Ik vind het wel altijd bijzonder hoeveel mensen teamgenoten denken op te stellen als opvulmateriaal.
Als Jumbo een trui draagt, is het waarschijnlijk geel. Dat levert 8 punten op. Maar je hebt bijna altijd wel andere renners in je team die ergens in de top 5 staan en zo wat truipunten sprokkelen (soms zelfs meer dan die 8 van Jumbo).
Bij Evenepoel in het geel en dus wit is dat al wat anders, maar kijk naar het drama van de giro. Dan zit je daar met je teamgenoten.
Die teampunten leveren vooral wat op bij einduitslag. Verder stel je ze echt niet zo heel veel op, of hoeft dat in ieder geval niet want daar heb je als het goed is andere gegadigden voor.
Bij een sprintrit wil je gewoon sprinters opstellen en dan mogelijk aanvullen met wat truipunten die je sowieso al hebt.
Knechten van de winnaar hebben altijd veel punten bij scorito, maar dat zijn fictieve punten. Je moet ze daarvoor letterlijk altijd opstellen. Dat doet niemand en daarmee is dat heel erg vertekenend.
Zelfde geldt voor bijvoorbeeld een Coquard in de Tour. Don't get me wrong, hij scoorde echt goed. Maar zijn totaal aantal punten is veel hoger dan het aantal punten dat mensen met hem scoren, doordat hij elke etappe 4-6 truipunten pakte en ook nog etappepunten van Lafay en Izagirre. In al die etappes stelt niemand hem op.

TL;DR - team- en truipunten zijn overrated als opvulmateriaal. Zeker bij renners die zelf geen punten scoren.

ZK

'@ManWithBeard Goed punt. Daarentegen in bergetappes kunnen teamgenoten juist wel erg lonen. Als TJV heerst, dan hebben ze gele trui en ook grote kans op bergtrui. Dan pakt elke teamgenoot al 8-14 punten. Als ze er bovenuit steken betekent dit waarschijnlijk ook regelmatig etappezeges, dus nog 10 teampunten extra. Dan zijn valter etc wel prima opvulmateriaal.

Hommeles

'@ManWithBeard,

Dit vind ik wel een leuke discussie. Ik ben het met je eens dat we snel geneigd zijn teampunten te overschatten. Maar in een grote ronde met zeer weinig goede sprinters en zeer weinig sprintetappes, is het kiezen voor teampunten misschien wat makkelijker.

Zeker ook omdat er niet zoveel hele duidelijke sprinters zijn. Molano/Thijssen/Groves gaan vast wel kort eindigen maar van de rest weet ik het gewoon niet.

Neem nou Milan Menten. Die rijdt in Polen 18e, 11e en 26ste in de sprints. Als je i.p.v. Menten nou v Baarle opstelt in de sprintetappes (kost evenveel), ben je dan per se slechter uit?

Stel Menten eindigt gemiddeld 10e in de sprintetappes, dat is 22 punten per etappe. En v Baarle pakt in deze etappes 8 truipunten en 24 punten voor het eindklassement (of Roglic of Vingegaard wint). Als er dan vier etappes wordt gesprint (en dat lijkt me zelfs veel) levert Menten in deze etappes 88 punten (4x 22) op en v Baarle 56 punten (4x8 + 24). Dan levert Menten slechts 32 punten meer op dan v Baarle.

Maar in de overige etappes zijn er reële kansen dat v Baarle dit verschil goed gaat maken vanwege bijv. de kans op een bergklassement van Rog/Vin (18 eind en 6 per etappe), het winnen van de eerste tijdrit (40) en kansen op teampunten bij het winnen van de moeilijke bergritten door Ving/Rog. Hij kan daarnaast ook zelf zomaar top20 rijden in de tijdrit.

Laatst gewijzigd
Nijmos

'@hommeles: in dat scenario heb je dus nog 16 plekjes voor klimmers. Wat is dan precies de meerwaarde vN die 2 jumbo's boven een extra sprinter van 1.5m die ga je dan toch nooit opstellen behalve in de openingstijdrit?

oborobo

4 sprinters is teweinig en 8 is teveel,dus dat wordt dan 5,6 of 7!

KV

Goed punt van Nijmos. Enerzijds zeggen dat je maar 4 sprinters meeneemt (en dus een load aan klimmers) en anderzijds dat je je 2 JV knechten zal opstellen in de sprints maar dus ook in de klimritten is wat contradictorisch.

ZK

Ik denk dat je prima teamgenoten van TJV kunt opstellen in veel heuvel/berg ritten. Ik prefereer een hele sterke, dure top 5 ak. Ving, rog, rev, ayuso + nog 1x 2,5-3,5 renner, dan zijn twee extra TJV renners erg fijne opvullers in die ritten. Verder zijn er nog leuke goedkopere renners (0,75-1m) voor dit werk waarvan je er meerdere mee kan nemen. Dan bespaar je jezelf de hele AK middenmoot en maak je optimaal gebruik van de teamgenoten. Als je ze selecteert en alleen in TTT en sprints opstelt, dan mis je een hoop value. Ik neem overigens 6 sprinters mee, misschien 5. Dus de eerste 3 opvullers zijn waarschijnlijk ving, rog, rev. Echter gaan er in deze Vuelta genoeg sprinters wegvallen, dan ontstaan ook daar weer plekken voor opvullers, wat een ayuso ook goed zou kunnen zijn overigens.

Laatst gewijzigd
floda

Ik zeg gewoon kamna meenemen voor 1,5 want die sprintte in de giro constant naar plek 16 met best wat goede sprinters. Dus die komt hier rond de 10e plek binnen en dan heb je ook in de bergen nog kans ;-))

Hommeles

'@Nijmos, @KV,
Door 4xJV op te stellen in de sprintritten, heb je wat meer diverse keuzes in de klimritten omdat je meer klimtypes mee kunt nemen. Teneerste heb je waarschijnlijk een zeer goed scorend team in de eerste ploegentijdrit, kun je Tratnik en v Baarle goed kwijt in de ITT en stel je de knechten ook op in de etappes met een zware finish, waarvan je verwacht dat de klassementsmannen het doen. Met de extra plekjes, kun je wat meer verschillende renners opstellen in de andere etappes. Bijv. een Ganna voor lichtere overgangsetappes, Kron voor punchy, Zana voor berg, etc... Het is maar een gedachte experiment.

Als er drie teams zouden zijn die echt van de sprint een speerpunt maken, dan ben je er ook zekerder van dat je C-sprinters tenminste 4 keer 20+ punten pakken. Maar in zo'n licht deelnemersveld, waarom zou je Menten dan meenemen voor hooguit 3 keer een klein kansje? Want dat is het tweede argument waarom ik dit aandraag: er zijn nauwelijks C-sprinters waarvan je met zekerheid kunt zeggen dat ze ook echt zullen sprinten en kort zullen eindigen:
Check maar eens hoe Aberasturi, Menten en Vendrame het deden in Polen.

ManWithBeard

'@ZK, @Hommeles,
Eens met aantal van jullie punten hoor. In bergetappes kunnen ze meer punten pakken. En mogelijk pakken ze best meer punten dan een c-sprinter totaal gezien. Ik ga ook zeker wat teamgenoten meenemen.

Nog twee punten om echter rekening mee te houden:
- Heb je in de bergetappes niet al voldoende renners om op te stellen? (volgens mij punt wat @Nijmos maakte)
- Van de c-sprinters mag je met behoorlijke zekerheid zeggen dat ze eigen punten gaan pakken. Zelfs een Milan Menten die in Polen niet enorm uitpakt. Dat blijft bij de Jumbo's onzeker. Stel Remco rijdt grotendeels in het rood, dan heb je gewoon niks aan je opvullers. (Dat risico calculeer je in, dat snap ik. Maar toch)

Arne Riis

Tja. En dan rijden in etappe 3 Carlos Verona, Wout Poels, Lenny Martinez, Giulio Ciccone en een random Bask naar keuze weg om 5 minuten voorsprong van Jumbo-Visma te krijgen en tot en met etappe 12 groen, geel, wit en bollen om de schouders te krijgen. Ik zeg niet dat het gaat gebeuren, maar Odd Erik Eiking. Juanpe Lopez, Andreas Leknessund… het is de afgelopen jaren toch heel geregeld voorgekomen dat de eerste (anderhalve) week een underdog in de leiderstrui van een grote ronde rond reed. En dan zit je met je vier B-Sprinters in etappe (4, 5,) 7 en 12… want aan truipunten van toppers of teampunten van Valter en Van Baarle heb je dan geen fluit. Ik denk dat ik beter slaap als ik gewoon minstens zes kanshebbers voor top 10 kan opstellen in zo’n rit.

Laatst gewijzigd
Simcha

Zeker met die ploegentijdrit is het selecteren van JV-ploeggenoten wel een aantrekkelijke optie. Daar kunnen ze zo al richting de 60 punten pakken. Renners als Kuss en Kelderman kosten iets meer, maar hebben bovendien de mogelijkheid zelf regelmatig top-20 te rijden. We gaan even puzzelen, maar de eerste gedachten gaan wel doe kant op.

Nijmos

Hoe gaan kelderman én kuss regelmatig top 20 rijden en in welke ritten dan

KissMyAce2.0

Rit 1 gok ik

Yskoud

Kuss gaat waarschijnlijk helemaal niet mee.

RvhC74

Team zonder Evenepoel creëert heel veel ruimte voor breder team. Dit jaar is Evenepoel niet zo subliem tov voorgaande jaren, zie ook Wk

Verwacht dat Jumbo erg bepalend gaat zijn in de Vuelta

Hommeles

Zeker, er zitten risico´s aan 4x JV en 4 sprinters meenemen. Maar goed, de kans dat Vingegaard of Roglic voor de tweede vlakke etappe het rood heeft overgenomen is ook reëel.

Overigens is 7 sprinters pakken met een aantal C sprinters ook een risico op dit parcours. Ik heb geen idee of Menten/Aberasturi/Aular uberhäupt willen sprinten of aan sprinten toekomen. Dit is de eerste grote ronde voor Menten, bijv. En misschien is Aberasturi meer een knecht op het vlakke. Bovendien verwacht ik ook niet met dit sprinters deelnemersveld dat ploegen deze ritten echt zwaar gaan controleren.

Yskoud

Bauhaus, Groves, Matthews en Walscheid zullen nog wel worden toegevoegd als sprinters

1 2 ... 10 ... 59 60

Log in via je wielerflits.nl account om deel te nemen aan de discussie.