Scorito Vuelta a España 2023

1 2 ... 50 ... 59 60
DKrikk

Wat een sprintuitslagen hé.

Deze vuelta bewijst maar weer eens dat je altijd de topsprinter met sprinttrein moet meenemen. Hier met Coquard, Van Den Berg, Menten, Aular, Govekar, Page en Watson vrij beroerde scores (9.25m). Terwijl iemand met bijvoorbeeld een sprinter minder en iets zwaarder sprintteam met Groves, Van den Berg, Theuns, Vendrame, Aular en Page (10.5m) gouden bergen heeft.

dawizz

Exit Arensman

Wellens Nietens

Ik heb nu in alle sprintetappes een nulpunter als captain gekozen (Dainese - Molano - Dainese), da's toch ook een soort prestatie.

ditisdavid

Hopen inderdaad dat het minder ernstig is met Arensman dan het er op de beelden uit zag. Dat hij toch al niet in topvorm leek is nu even irrelevant.

Jommelb

Iemand enig idee wat er met Dainese gebeurd is? Was mijn captain, maar komt op 7 minuten binnen. Geen tijd gehad om te kijken helaas. Hem gekozen als kopman voor de vlakke ritten, maar dat valt flink tegen zeg.

VincentK

Hoeveel renners hebben jullie nog? Ik sta op 16. Na 1 week 20% kwijt…. Ze gaan echt veel te vaak tegen de grond.

DKrikk

Hier ook 4 uitvallers.

Thomas verliest trouwens nog eens 24 seconden. Dat belooft weinig goeds voor komende dagen.

VincentK

Thomas zag er ook niet lekker uit. Valpartij al veel eerder en nog afgestapt voor verzorging. Bij Ineos gaat echt alles fout. Je zou zeggen dat nu REV niet komt, ze nog naar een andere (potentiële) topper op zoek zijn. Geen idee wie, misschien Ayuso omdat ik niet weet hoe die samen met Pogacar de Tour moet gaan rijden volgend jaar.

Laatst gewijzigd
Simcha

Zo waar een keer een sprintetappe, waar het kwartje mijn kant opvalt. Met een eveneens goed verlopen bergetappe gisteren sta nu zo waar op 80,5 procent. Met Arensman wel de eerste uitvaller. Zag er ontzettend naar uit. Hopelijk valt de schade uiteindelijk mee.

DKrikk

Thomas, Arensman en Rodriquez lijkt me prima voor een seizoen toch? Eventueel een Bernal met de potentie. Moet je alleen niet te veel pech tegenkomen in de rondes zelf.

ditisdavid

Ik heb iedereen nog. Zit (overigens voor het eerst dit jaar) flink mee tot nu toe.

4 uitvallers is overigens vrij extreem als je naar de pickrates van de uitvallers tot nu toe kijkt - twee renners die door ongeveer de helft gekozen zijn, drie tussen een op vier en een op zes, en de rest allemaal 10% of minder - de cumulatieve pickrate van de elf uitvallers is 197% dus het gemiddelde zal ook rond de twee uitvallers per ploeg zitten. En alleen Vine is van die elf een notoire brokkenpiloot, dus van riskante picks kun je ook niet spreken.

Anderzijds is de impact qua punten tot nu toe *relatief* beperkt. Arensman en Dunbar reden al voor hun DNF nooit op het niveau van de Giro, Vine ligt minimaal een keer per week op zijn gat wat vroeg of laag een effect gehad zou hebben, en de rest was 1 miljoen of minder en had je dus geen wonderen van mogen verwachten. Denk dat je voor geen van deze renners nog veel meer dan een punt of 100 had mogen verwachten. Uitzondering op de regel is uiteraard Coquard, dat zijn denk ik wel 200-300 punten door de plee.

Laatst gewijzigd
siets

Baas boven baas.. hebben er een in de vriendenpool met na vandaag 7 uitvallers :).. knap toch?!

VincentK

'@DKrikk, Rodriquez is goed, maar behoort niet tot de top 4 a 5 klassementsrijders. Thomas is volgend jaar 38 en valpartijen zoals vandaag gaan eerder voor problemen zorgen. Ik ben een groot supporter van hem (of de fiets en in mijn podcastapp), maar sportief nadert het einde met rasse schreden. Bij Arensman zou het mij niet verbazen als zijn wielercarriere een korte wordt. Hij lijkt mij niet echt happy op de fiets. Het is ook een intelligente jongen met nu nog tal van andere mogelijkheden. Hopelijk herstelt hij goed na vandaag en dan zullen we het volgend jaar zien.
Ik denk dus dat Ineos dus nog wel een verrassing uit de hoge hoed tovert. Voordeel van een sponsor als Ineos is dat een paar miljoentjes wisselgeld voor ze is.

Chef83

Ik zit nu op 5 uitvallers dus het valt nog mee🥳🤣🤣

Ketjap Manis

Thomas werd opgehouden door de val van Arensman. Dus laten we hoop houden dat hij nog enigszins oké is.

zomaareens

Wat is er met vauquelin aan de hand eigenlijk?

ditisdavid

Die heeft vooraf al aangegeven dat hij door zijn zware blessure eerder dit jaar een vormachterstand heeft opgelopen die hij nog niet (geheel) heeft weggewerkt, en zit daarbovenop zichtbaar met angst in de afdalingen. Een klassement zat er vooraf eigenlijk al niet in, een vlucht zou wel kunnen. Zeker als een vlucht op het vlakke gaat, want hij is een betere hardrijder dan de meeste klimmers. Dus morgen is ook niet direct de beste etappe voor hem.

Laatst gewijzigd
Bozenik

'@David
Arensman reed tot nu toe vergelijkbaar met zijn Giro van dit jaar en de Vuelta van vorig jaar. Daar had ik in de 2e en 3e week echt nog wel veel punten van verwacht. Maar goed, toch het geld beter in Groves kunnen steken ;)

kevinraar

nog 1 plek over
kelderman
hirt
mollema

yoeri

'@ditisdavid:

Arensman komt altijd pas in week 2 en 3 echt los. Die had met zekerheid nog veel meer dan 100 punten verzameld. Geen enkele twijfel. Tijdrit, verschillende bergetappe's en met achterstand ook een zeer goede aanvaller en gevoel voor de juiste groep. En uiteraard nog de eindklassementspunten.

Laatst gewijzigd
ditisdavid

'@yoeri @Bozenik
Arensman was echt wel trager gestart dan normaal. Nog los van het feit dat zijn punten achter op schema lagen doordat de ploegentijdrit in het water viel. Gisteren bijvoorbeeld vanuit het peloton trager geklommen dan de eerste 9 uit de vlucht, zelfs Rodriguez en Cras waren sneller en dat zijn renners die op papier twee klasses minder zijn.

Daarnaast: waar hadden de punten vandaan moeten komen? Veld is veel sterker dan in zijn voorgaande grote rondes.
- Evenepoel, Ayuso, Almeida, Martinez en Uijtdebroeks waren al bijna niet meer in te halen, dus niks voor het wit
- Roglic, Vingegaard en Mas ook niet, dus zelfs met een sterke tweede helft van de koers was onderkant toptien het allerhoogst haalbare. Dat is 0-24 punten want hij had ook nog helemaal kunnen laten lopen.
- Tijdrit reed hij vorig jaar al buiten de punten en was dus ook geen zekerheid. Maar goed, laten we zeggen ergens tussen 6 en 10 (er zijn echt zeker 5 op papier beter in dit veld), puntje of 20-30.
- Noemenswaardige teampunten waren al onmogelijk geworden, misschien nog ergens een etappewinst van iemand anders maar dat zet geen zoden aan de dijk
- Dat laat de bergetappes over, daar waren er nog 9 van als we etappe 20 meetellen. Ik denk dat we in een zeer slecht scenario zitten voor de vluchters: zolang Martinez in het rood rijdt gaat Groupama met hand en tand die trui verdedigen, en in de zwaardere bergetappes (waar Arensman toch het best tot zijn recht komt) zullen de grote ploegen toch plannen hebben - het is de laatste jaren echt alleen de Giro waar de zware bergetappes vaker wel dan niet de vlucht gaan. Vanuit het peloton zit hij met de 8 bovengenoemde namen en ook nog types als Kuss, dus beperkte mogelijkheden om te scoren - als hij niet al in een vlucht zit die het dan vervolgens niet haalt. Ik denk dus dat de minderheid van de resterende bergetappes naar de vlucht zal gaan, en de beste kansen zijn in de slappe bergetappes zoals rit 12, waar het als klimmer lastiger is om mee te zitten omdat de vlucht op het vlakke gaat, en Arensman als hij al mee zit niet op duurvermogen het verschil kan maken. Ja, hij had nog wel wat etappepunten gehaald, maar meer dan 100 uit deze negen ritten? In de Giro van 2022 scoorde hij er na etappe 7 precies 100 in de bergen, in die van dit jaar 107 met de klimtijdrit meegeteld, en daar was het veld veel en veel zwakker en ging bergetappe na bergetappe naar de vlucht. Met dat niveau haalt hij hier minder dan 100 punten in de bergen, en dus rond de 100 totaal. Hij had het niveau van de Vuelta van vorig jaar *moeten* halen om überhaupt aan de 100 punten te kunnen komen in de bergen, en zelfs dan ga je naar slechts een punt of 150 totaal - dat valt ook nauwelijks onder 'veel meer dan 100'. Op een prijs van 2.5 miljoen met in de eerste 7 etappes bijna niets ben je dan nog steeds een miskoop. En dat was het probleem dat iedere renner in die pricerange vooraf had - de grote vier leggen de rest een puntenplafond op.
- hoeveel bankpunten veroorzaakt hij in de tussentijd? Als je hier bovenin mee wil doen moet je toch echt wel 7 van de 9 bovengenoemde klimmers hebben (en 8 van de 9 als je Groves mist), dan zal je hem ook wel op de bank hebben als hij kort rijdt, of iemand anders voor hem banken die vervolgens kort rijdt. Als je hem iedere bergetappe blind op had kunnen stellen was je team sowieso al niet goed genoeg.

TLDR: Arensman was nooit meer zijn geld waard geworden, waarschijnlijk zelfs ruimschoots niet.

Laatst gewijzigd
Derkus

Lekkere slotklim vandaag. Stroken van 15-21 %....dat wordt nog leuk op 't end. Verwacht de usual suspects daar: Rog, Vingo, REV, Ayuso, Rubio, Mas, Almeida en Buitrago. Wellicht nog Vlasov en Poels maar Woutje kan zo maar ineens 10 min verliezen om vervolgens nog etappe te pakken in week 3. Gokje dussss. Benieuwd of de nieuwe lichting AK dit aan kan en hoe lang ze het volhouden in hun eerste grote drie-weeks ronde. Morgen ook weer aankomst bergop en dan rustdag met vervolg op dinsdag met de ITT. Dan ziet het AK er ineens heel anders uit en schuift top-10 in elkaar.

Fietsbel

Ik voorzie ook het scenario van hierboven @Derkus. Voor het laatste plekje moet ik kiezen tussen Valter en van Eetvelt. Valter voor de TJV teampunten en misschien plek 15-20 of van Eetvelt in de ontsnapping en eventuele teampunten Sepulvelda. Keuzes.

Mindless

'@ditisdavid, ik heb Arensman zelf niet na wel twijfelen. Na de eerste bergrit twijfelde ik wat aan mijn keus, na de tweede wat opgelucht. Maar we zijn pas net begonnen. Om nu die 8 namen die jij noemt altijd boven hem te plaatsen is wel heel boud, steker nog het lijkt me vrij kansrijk dat er daar nog wel meerdere van weg gaan vallen. Uijtdebroeks moeten we nog maar zien hoe hij het vol houdt, het zou zelfs kunnen dat UAE en Jumbo op een gegeven moment gaan focussen op 1 kopman; zeker in het jongerenklassement had hij echt nog wel top 5 kunnen eindigen. 100 als max noemen vind ik echt onzinnig, met hoe het er voor stond is dat wel een enigszins reëele inschatting misschien, maar niet als max.

Bozenik

'@JommelB Dainese werd opgehouden door de valpartij. Weer dus een alternatief voor Groves die niet mee kon doen. Molano gelukkig wel weer erbij ondanks zijn val.
@David Ik kan je gedeeltelijk wel volgen. Hij was bij mij altijd al een twijfelgeval. Maar gezien zijn patroon van moeten groeien in een ronde kun je niet zeggen dat hij nooit op het niveau van de Giro heeft gezeten. Hij deed wat hij in de Giro en vorig jaar Vuelta ook deed. Ik had hem voor de tweede en derde week meegenomen en buiten de ploegentijdrit nog niet opgesteld. Arensman zei na de eerste bergrit zelfs dat hij zich beter voelde dan normaal in de eerste week. Na de rit van donderdag was hij iets minder positief, maar zei hij dat het eerder ook zo ging. Nu al concluderen wie hij allemaal niet meer in kan halen is zoals Mindless zegt echt veel te vroeg. En de kracht van het deelnemersveld wordt ook wel een beetje overdreven wat mij betreft. We hebben een paar extra toppers mee vergeleken met vorig jaar, maar toen reden Carapaz, Lopez, Hindley, Rodriguez, S. Yates en Hart bijvoorbeeld weer mee. Niet allemaal reden ze uit of waren/bleven ze in topvorm, maar dat moeten we nu ook allemaal nog maar zien.

Laatst gewijzigd
1 2 ... 50 ... 59 60

Log in via je wielerflits.nl account om deel te nemen aan de discussie.