Afvalkoers Klassiekers 2024

1 2 ... 6 ... 17 18
samuello

Nou ik ben tevreden over mijn ploegje in deze koers.

In de groep van 23 zaten Van Aert, Pidcock, De Lie en Asgreen.

Vervolgens kwam het peloton terug en heb ik Gautherat, Teuns, Tratnik, Van Baarle en Politt, waarvan Politt en Tratnik samen in de beslissende aanval zaten. 

1,2,3. Daarnaast nog Pidcock op 8 en De Lie op 10. Lijkt me ruim voldoende om niet laatste te zijn en ik heb zelfs een hoop op dagwinst. 

ditisdavid

[nvt]

Laatst gewijzigd
Arry1338

Ik ben bang dat het voor mij al eindigt op dag 1...

Ab Normaal

Zo, de kop is er af. Wat was het een lastige, uitdagende maar leuke puzzel.

Het puzzelen is bijna leuker dan de rest.

De Omloop. De aftrap van het klassieke seizoen. Altijd een lastige wedstrijd om te voorspellen. Voor velen pas de eerste afspraak. Wie is goed? Wie heeft hier een doel van gemaakt en wie wil er juist later in het sezoen pieken. Vaak wint hier niet de sterkste renner maar sterk moet hij sowieso zijn, want door de omstandigheden is het vaak een uitputtende race.

Lang leek een kopgroep van 6, met daarin de altijd door iedereen onderschatte klasbak Skujins, te gaan strijden om de zege. Jorgenson leek de overtal van Visma te benutten.

Maar dat was buiten Wim gerekend. Wellens soleerde naar de kopgroep en inspireerde het peloton om de gashendel vol open te draaien. In de hergroepering en de schifting op het laatste obstakel was het uiteindelijk Tratnik die er vanuit muisde en een sterke Nils Politt meekreeg. Dankzij zijn metgezel bleef Jan vooruit en doordat de Duitser zich volledig leegreedt was het voor de Sloveen een koud kunstje in de sprint. Politt kon niet eens meer sprinten.

Wout won de pelotonsprint en zo stonder er weer twee gele mannen op het schavot.

 

Bij ons werd de zege gedeeld. Samuello dacht dat hij in aanmerking kwam voor de dagzege, nou dat klopt. Hij haalde de meeste punten binnen. Maar gebruikte daarvoor wel 187 CQ munten meer en moest daardoor genoegen nemen met een tweede plaats, achter Bazing die hiermee het eerste laureaat uitgereikt krijgt. Zwiebeln ging met betraand gezicht mee het podium op.

Wie durfde het openingsweekend aan zonder Tratnik? Voor wie geen 600 punten?

Bonorrie was hier al heel triomfantelijk dat hij van niemand de tiebreak zou verliezen. Nou Bonorrie, dat klopt. Maar dan moet je de tiebreak wel halen! Verkeerde zuinigheid? De tijd zal het leren want Bonorrie had het geluk dat er nog één deelnemer slechter scoorde dan hij.

Een deelnemer die het zonder Wout aandurfde en ook zonder Tratnik. Maar dat geeft niet dacht hij. Met De Lie, Mohoric, Van Baarle, Küng en Pidcock ga ik het misschien lastig krijgen in Kuurne, maar de Omloop overleef ik zeker wel. 

Nou, niet dus Arry1338. Met die kopgroep van 6 had hij dat zeker ook gedaan. Je ziet het, bij de Afvalkoers schuilt het gevaar in elk hoekje.

Vind het oprecht jammer om nu al afscheid te moeten nemen van een gewaardeerd deelnemer en mede spelletjes organisator maar het spel is heel hard. Sterkte met het verlies Martijn!

Bazing 1.880 13.672
Samuello 1.880 13.859
Zwiebeln 1.680 14.580
Oli4G 1.650 14.187
Ivo001 1.580 13.893
Danusz1986 1.560 14.978
callmeal 1.440 14.852
Malathion 1.440 14.934
Bode80 1.400 14.318
Maiilot à Pois 1.400 14.511
SvenVDB 1.400 14.773
Coolietje 1.380 13.893
Poeksel 1.360 13.963
JDV21 1.360 14.200
Arjenzvob 1.360 14.229
arviid 1.360 14.964
ditisdavid 1.280 13.718
Ab Normaal 1.280 13.961
Vernis 1.280 14.979
Nijmos 1.270 14.493
Mithrandir 1.240 14.149
Treenert 1.240 14.357
Rimenno 1.200 14.626
Rabbiej 1.180 14.306
Sies 1.160 14.718
erveedeeee 1.140 14.507
Limal 1.120 14.395
Kokkie1975 1.120 14.757
Niekvdv 1.060 13.753
BrackenRidgeCycling 1.060 13.981
Dekenner01 1.040 14.324
Franky122 960 13.882
Pier Tol 920 14.374
JNB 900 14.140
Zwartebroekenegeletrui 860 13.445
NielsH97 780 14.979
Wielervolger 760 14.021
HeldS 760 14.064
Carbon Ros 740 14.230
Ceramiche Ariostea 640 14.747
Bastaix 570 14.988
Ezequiel 560 14.293
BlingSagan 560 14.586
opa 500 14.214
Sjonge Jonge 440 14.490
Bonorrie 400 13.287
Arry1338 320 14.634

Team Arry1338

PEDERSEN Mads
DE LIE Arnaud
MOHORIC Matej
KÜNG Stefan
PIDCOCK Thomas
THIJSSEN Gerben
MEEUS Jordi
MENTEN Milan
ALAPHILIPPE Julian
LAZKANO LOPEZ Oier
SHEFFIELD Magnus
VAN GILS Maxim
GIRMAY HAILU Biniam
COSNEFROY Benoît
VAN BAARLE Dylan
BETTIOL Alberto
EEKHOFF Nils
WRIGHT Fred
HOFSTETTER Hugo
SCHELLING Ide
TURNER Ben
COVI Alessandro
FRETIN Milan
MOSCON Gianni

BrackenRidgeCycling

Bedankt voor de update Arno.

Hopelijk als we morgen wakker worden zijn we weer een rondje verder.

Jammer Arry nooit leuk om de eerste te zijn, is me ook al een keertje overkomen.

 

 

arjenzvob

Balen zeg Arry! Geen onaardig team. De koers was hard, jouw uitschakeling ook.

Limal

Ah, dat is zuur - rijdt Pedersen het openingsweekend, dan is er waarschijnlijk geen vuiltje aan de lucht. (Was natuurlijk wel al bekend voor de deadline.) De afvalkoers is helaas onverbiddelijk, zelfs voor onze meester-statisticus. Wel opvallend dat je slechts één Visma-man in je team had, Arry, dat blijkt een gevaarlijke keuze en die vaststelling doet bij mezelf het angstzweet verschijnen...

Arry1338

Op Küng, Pidcock en de Lie na heb ik bijna al mijn renners die aan de start stonden gezien. Helaas lag Alaphilippe op de grond, ging Moscon er helemaal door, miste Schelling de slag, stopte de Lie met sprinten, waren Turner en Girmay niet op niveau. En wat te denken van Wright, Meeus en Bettiol?

Ik dacht dat ik met een sterk team in de breedte verder zou komen dan met enkele Visma's. Maar dan moet het niet zo zijn dat ze allemaal niet thuis geven en van Baarle diegene is die het laat lopen als titelverdediger. 

Ahja, veel succes aan de rest. Volgend jaar zal ik verder komen!

Limal

Met Sénéchal zien 12 spelers, o.a. ikzelf, al een eerste renner uitvallen. De breuken van Gee en Rui Oliveira zijn vanwege niet gekozen niet van tel hier. Benieuwd of er nog meer slachtoffers van gisteren bekend worden en wie er vandaag weer uitvalt, want spijtig genoeg is dat laatste haast een zekerheid...

JDV21

Ja ik hoop dat Senechal snel weer op de been is! Hopelijk kan hij zijn conditie op de rollers op pijl houden

Ab Normaal

Zo, nog even wat proza mijnerzijds. Ik heb een enorme voorkeur voor één afvaller per koers. Dat vind ik een van de charmes van het spel. Twee afvallers heb ik alleen maar gedaan om meer mensen te laten deelnemen, maar doet voor mij afbreuk aan de essentie. Dus daarom wilde ik terug naar één afvaller. Om toch meerdere mensen mee te laten doen heb ik daarom meer koersen er bij moeten zetten.

Ik wil er geen twee op één dag om te voorkomen dat de afvaller van de ene koers net ook kan afvallen in de andere en wat doe je er dan mee. Daarnaast zijn de kleine koersjes als Le Samyn, Nokere en Bredene altijd van weinig invloed. Door het toevoegen van dezelfde soort koersen na Eschborn Frankfurt, plus het feit dat de startlijsten daarvoor nog niet bekend zijn betekent dit dat wil je ver komen je écht tijd moet stoppen in de puzzel. Welke ploegen rijden die koersen en welke renners. En rijden diezelfde renners nog steeds voor dezelfde ploeg.  QST rijdt bijvoorbeeld altijd wel dergelijke koersen maar als je dan bijvoorbeeld Jakobsen er inklikt omdat die ze vaak zou rijden is het nog maar de vraag of ie dat voor zijn nieuwe ploeg ook doet.

Je kunt dus echt al wel een inschatting doen. Dan nog kun je pech hebben dat je renner, zoals nu Senechal, nader kennismaakt met het asfalt.

Na dit seizoen evalueren of deze toevoeging een waardevol is of juist niet.

 

Dan v.w.b. mijn eigen team. Ik kijk altijd bij het samenstellen al met een schuin oog naar blok 2. Ik speel namelijk om te winnen, niet om er zo lang mogelijk in te blijven. Daarom wil ik alleen renners die ook na de zomer belangrijk zijn zodat ik zo min mogelijk wissels nodig heb daarna. Met het parcours van de Olymische Spelen in mijn achterhoofd was het daarom voor mij duidelijk dat Wout en Mathieu in het team hoorden. Voor EF leek De Lie mij erg belangrijk, zeker omdat ie ook in andere koersen vooraan kan eindigen en hij al voor het Canadese tweeluik aangemeld is. Dat laatste geldt ook voor de sprinters Matthews en Girmay. Niet de beste sprinters, maar verteren een heuvel en kunnen in het voorjaar net genoeg punten sprokkelen om de laatste plek te ontlopen. Pedersen voor de zekerheid én omdat hij Parijs - Tours op het programma heeft staan. De grande finale. Scheelt weer een wissel, mocht ik zover komen. En met de grote drie hoef ik me in de E3, Dwars, RvV en PR normaal gesproken geen enkele zorgen te maken.

Pidcock heb ik bij afwezigheid van Pogey nodig in de Strade en Ardennen, al ben ik bepaald geen fan van Tom. Vanwege de sprints moest er een topsprinter mee. Gekozen voor Merlier omdat die ook altijd goed rijdt in Nokere, twee vliegen in één klap. Gregoire voor Laigueglia en een paar andere heuvelkoersen. Laurance mocht mee omdat ie BP en EF rijdt.

Geen echte kleppers in de Ardennen dus maar vooral een hoop klimmers die veel rijden, Van Gils, Cosnefroy, Teuns, Busatto en Carapaz die in het verleden heeft bewezen in de grote eendagskoersen altijd op de afspraak te zijn, Mijn darkhorse voor Luik. Evenepoel had ik graag meegenomen maar kreeg ik niet voor elkaar zonder afbreuk te doen aan de rest van mijn team.

Ik maak een excel sheet en vul per koers in wie er van mijn team start. Toen zag ik al dat ik vrij krap zat voor het openingsweekend. Meestal neem ik risico voor de eerste twee koersen. Met zoveel deelnemers is de kans dat je er direct uitvliegt vrij klein. Heeft me één keer opgebroken en toen vloog ik als eerste er uit. Helemaal dicht kun je toch niet overal zitten dus dan maar risico in het openingsweekend. Maar omdat ik zo krap zat nog maar voor een prikkie de man in vorm Tratnik meegenomen. Denk dat met 24 plaatsen dat wel een verstandige investering was en dat bleek al direct.

De race van vandaag is de koers waar ik het meeste tegeop zie. Dus voor vandaag, en mogelijk de races na EF, Lamperti er maar ingefietst al verwacht ik eigenlijk dat vandaag te zwaar gaat zijn voor hem. Voor de kleinere koersjes heb ik dan koning kleine koers Hofstetter meegenomen en Ackermann die ook BdP en SP doet (al heb ik nog maar weinig geloof in der Pascal). Dan voor weinig munten wat aanvulling gezocht. Moscon omdat ie veel rijdt, het in het verleden wel bewezen heeft en wie weet dit jaar... Zijn ploeggenoten waren vol lof over hem. Capiot kan met een mooie 20e plaats toch ergens de meubelen voor je redden en August is een supertalent en voor 0 punten een gratis toevoeging als je toch geen 24 renners hebt, wat ik nooit heb. Met het talentvolle sprintersduo Lamperti en Magnier hoop ik vooral dat die na EF in die kleinere koersen aan de start staan en mij daar doorheen loodsen, samen met Hofstetter. De onbekende Italiaan De Pretto rijdt een geweldige seizoensopening, is een revelatie, en heb ik meegenomen alvast voor blok drie. Een Italiaan in dienst van Jayco kan niet anders dan die Italiaanse B najaarskoersen rijden. En niemand gaat hem er in wisselen.

Daarnaast leek het mij essentieel dat je voor de laatste races voor de zomerstop, zonder startlijsten, een lage CQ waarde hebt. Kan me niet voorstellen dat er daar geen teams in de tiebreak gaan sneuvelen.

Derhalve is dit het geworden. Beetje benauwd voor vandaag zonder Philipsen en Laporte, verder zie ik het met vertrouwen tegemoet. Al kan de pechduivel altijd op je zadel meerijden zoals we gisteren gezien hebben bij Arry. 

VAN AERT Wout
PEDERSEN Mads
VAN DER POEL Mathieu
DE LIE Arnaud
PIDCOCK Thomas
MERLIER Tim
GREGOIRE Romain
VAN GILS Maxim
MATTHEWS Michael
CARAPAZ MONTENEGRO Richard Antonio
COSNEFROY Benoît
TEUNS Dylan
ACKERMANN Pascal
HOFSTETTER Hugo
LAURANCE Axel
BUSATTO Francesco
LAMPERTI Luke
TRATNIK Jan
MOSCON Gianni
DE PRETTO Davide
MAGNIER Paul
CAPIOT Amaury
AUGUST Andrew

Laatst gewijzigd
Arry1338

Zo frustrerend om nu Kuurne te zien en te horen dat Lazkano gisteren fouten heeft gemaakt, dat Alaphilippe, van Baarle, Mohoric en Girmay er gewoon bij zitten.. bah. 

ditisdavid

@Ab

Parijs-Tours valt dit jaar een week voor Lombardije, toch? Dus niet de grande finale. Anders had ik Démare al meegenomen.

Laatst gewijzigd
Ab Normaal
ditisdavid
#138
@Ab Parijs-Tours valt dit jaar een week voor Lombardije, toch? Dus niet de grande finale. Anders ha...

Owww, inderdaad. Anyway, even goed moet je daar doorheen en dat gaat Mads dan mooi voor me regelen.

Ab Normaal
Arry1338
#137
Zo frustrerend om nu Kuurne te zien en te horen dat Lazkano gisteren fouten heeft gemaakt, dat Alaph...

Ja, dat snap ik volkomen.

JDV21

De teams zonder Van Aert zullen zich zorgen maken

Ceramiche Ariostea
JDV21
#141
De teams zonder Van Aert zullen zich zorgen maken

Nergens voor nodig. Wellens, Laporte en Lamperti helpen mij wel verder.

Limal

Zeker als je zoals ik ook Wellens, Lazkano, Laporte en Eekhoff niet hebt 😅 Maar dan zag ik Lamperti, Mayrhofer en Stuyven verschijnen en zo lijk ik enkele andere billenknijpers achter me te houden.

JDV21

Als ik snel kijk, dan lijkt het me pier tol die in de problemen zit

Ab Normaal

Het bleef lange tijd rustig, geen traditionele vroege vlucht der kanslozen. En dus begonnen de grote namen er maar vroeg aan. Daarna was het een lange rit naar de finish voor het trio Van Aert, Wellens en Lazkano. Maar dat Wout ging winnen, daar twijfelde niemand meer aan. Ook Wim en Oier niet. Lazkano probeerde het nog voor de vorm maar was al lang blij dat hij snel kon gaan douchen. Wellens wilde nog wel maar was niet opgewassen tegen Van Aert wat geen schande is. Daarachter leken Mohoric, Jorgenson en Pithie te mogen strijden om plek 4 maar uiteindelijk werden ze vlak voor de finish ook opgeslokt door het peloton waar Laporte nog wel zin had om de sprintersbenen te testen en keurig 4e werd.

 

Treenert zal goede herinneringen overhouden aan de Belgische semi klassieker. Hij wint. Voor Mithrandir en Vernis.

Net als vorig jaar zijn er toch weer mensen die gemeend hebben het zonder Van Aert te kunnen. Die werden vorig jaar allemaal geëlimineerd voor de zomer. Benieuwd hoe lang het dit jaar gaat duren.

Onderaan bleek Dekenner toch niet z'n grote kenner. Of zou dit allemaal bij het plan horen?

Maar het werd bijzondere dag vandaag voor Pier Tol. De "echte" Pier, een technisch begaafde spits van AZ, zag zijn club vandaag met 2-0 zegevieren. En ook onze Pier scoort 20. Maar de lat bij de Afvalkoers ligt duidelijk hoger dan de eredivisie. Daar euforie, hier ben je de zwakste schakel. Tot ziens Pier.

Treenert 1.840 14.357
Mithrandir 1.710 14.149
Vernis 1.620 14.979
arviid 1.580 14.964
Oli4G 1.430 14.187
Carbon Ros 1.400 14.230
Franky122 1.390 13.882
Zwartebroekenegeletrui 1.340 13.445
JDV21 1.310 14.200
SvenVDB 1.310 14.773
Maiilot à Pois 1.300 14.511
BrackenRidgeCycling 1.280 13.981
Bazing 1.270 13.672
Samuello 1.220 13.859
Bode80 1.220 14.318
Niekvdv 1.210 13.753
Wielervolger 1.210 14.021
Ivo001 1.150 13.893
Zwiebeln 1.150 14.580
Nijmos 1.140 14.493
Danusz1986 1.140 14.978
HeldS 1.130 14.064
Poeksel 1.110 13.963
Rimenno 1.100 14.626
ditisdavid 1.090 13.718
BlingSagan 1.080 14.586
Ceramiche Ariostea 1.030 14.747
Coolietje 1.010 13.893
callmeal 930 14.852
Malathion 920 14.934
Bonorrie 870 13.287
Bastaix 810 14.988
Ab Normaal 800 13.961
opa 800 14.214
Sjonge Jonge 800 14.490
erveedeeee 800 14.507
Rabbiej 750 14.306
Kokkie1975 720 14.757
NielsH97 640 14.979
Arjenzvob 630 14.229
Ezequiel 610 14.293
Sies 610 14.718
Limal 470 14.395
JNB 340 14.140
Dekenner01 200 14.324
Pier Tol 20 14.374

Team Pier Tol

De Lie Arnaud
Mohoric Matej
Powless Neilson
KÜng Stefan
Pidcock Thomas
Zingle Axel
Merlier Tim
TILLER Rasmus Fossum
Rota Lorenzo
Menten Milan
Van Gils Maxim
Matthews Michael
Asgreen Kasper
COSNEFROY Benoît
Van Gestel Dries
Ackermann Pascal
Senechal Florian
Turgis Anthony
Hofstetter Hugo
Sheehan Riley
Laurance Axel
Fretin Milan
Tratnik Jan
Capiot Amaury

Limal

Oef!

Tot ziens Pier Tol, spijtig dat je gevangen bent door de Kuurnse vroege vogel. (In mijn dialect is "pier" een synoniem voor worm 😉)

Ik blijf denken dat het kan zonder de dure Van Aert. Een groot verschil met vorig jaar is dat vdPoel deze keer duurder en daarom veel minder gekozen is. Eens hij in koers komt maken de ploegen met hem en zonder Wout een kans om alvast het 1e wisselpunt te halen. Of dat hoop ik toch...

JDV21

Volgens mij overleefde ik het vorig jaar zonder van aert in mijn team? Maar ik had laporte die veel goedmaakte toen. Of was dat het jaar ervoor? 

Nijmos

Weinig tijd gehad helaas dit jaar, maar mijn tactiek was een beetje als volgt:
2 hele dure jongens die in hun koersen top 3 rijden: Van Aert en Evenepoel. Dan heb je in die koersen vermoedelijk al weinig zorgen, al realiseer ik me dat het zonder MvdP toch ergens kielekiele kan worden. Ik verwacht alleen Mathieu achter Evenepoel in LBL en in de Amstel, dus dan blijven er nog maar een paar koersen over. Ik wilde graag verder een breed team, waarbij ik de dure jongens die ik denk na de zomer nodig te hebben liever inwissel dan nu al heb. Alleen Van Aert en Evenepoel wil ik van de zomer zeker óók in mijn ploeg. Geen Pedersen, De Lie, Laporte of Philipsen dus. Ik hoop dat dat tot de zomer (net) goed gaat. E-F wordt dan natuurlijk bijvoorbeeld wel spannend. 

Ik ben wel ontevreden over de cq-waarde die ik met Evenepoel heb opgedaan. Ik had verwacht/gehoopt dat er toch wat meer spelers richting het maximum zouden zitten en ik onderin de middenmoot terechtkwam. 

opa

Ik had dezelfde overweging over van aert en evenepoel gemaakt als jij nijmos. Vond het een best vanzelfsprekende keuze. Daarom verbaast dat evenepoel zo weinig gekozen is. Benieuwd hoe dit uitpakt tot de ardennen kan het wel spannend blijven voor ons. 

JDV21

Evenepoel is erg duur and rijdt weining. Dus zeker ook logisch om hem nu juist niet te nemen. En dan is de vraag ook hoeveel hij nog gaat rijden in het najaar, want de combi tour and olympische spelen zullen het lastig maken om daarna nog te pieken denk ik. Daarom vond ik hem een te groot risico om te nemen en heb hem eigenlijk nooit overwogen

1 2 ... 6 ... 17 18

Log in via je wielerflits.nl account om deel te nemen aan de discussie.