Profwielrennen en het Israëlisch-Palestijns conflict

1 2 ... 8 ... 19 20
Gesloten
FDJ
Wijsgeer
#175
Ook mijn bloed kookt, zowel bij dat soort slechte grappen als bij het goedpraten van oorlogsmisdaden...

Begrijpen van antisemitisme is net zo erg als antisemitisme. Ik heb er geen enkel begrip voor en ik hoop dat herhaaldelijk dubieuze reacties, herhaaldelijk begrip hebben voor opkomend antisemitisme een reden is om na het account Wouter van Hout ook dit account definitief te verwijderen met een IP ban. Deze clown verziekt herhaaldelijk de sfeer.

MaGarin

Begrijpen van antisemitisme is net zo erg als antisemitisme.

Nee, dat is het niet. Begrijpen =/= goedkeuren. Dat gelijkstellen is bizar simplistisch en eigenlijk ook gewoon weer walgelijk en kwaadaardig. Met deze logica kan je het hele vakgebied geschiedenis wel meteen de prullenbak in smijten.

 

Als je niet begrijpt waarom de gemiddelde Palestijn behoorlijk antisemetisch is en een diepgewortelde hekel heeft aan Israel ben je écht compleet wereldvreemd. Maar ik wil je best een hint geven: Zou het misschien komen omdat ze al meerdere generaties lijden onder de acties van Israël? Is maar een gokje hoor.

Laatst gewijzigd
FDJ
MaGarin
#177
[quote]Begrijpen van antisemitisme is net zo erg als antisemitisme.[/quote] Nee, dat is het niet. B...

Je vergeet even in te loggen met Wijsgeer, MaGarin.

Ik heb geeneens zin om op al deze onzin te reageren, maar laat ik het zo zeggen als jij begrip hebt voor antisemitisme dat letterlijk betekent:  

"Antisemitisme is de discriminerende en racistische behandeling van Joden.'

Dan ben je voor mij net zo erg. Punt. 

Wijsgeer
FDJ
#176
Begrijpen van antisemitisme is net zo erg als antisemitisme. Ik heb er geen enkel begrip voor en ik...

Wat een ontzettende berg bullshit. Begrijpen is niet hetzelfde als goedkeuren.

Maar blijkbaar maakt FDJ (ik word steeds nieuwsgieriger waar de afkorting daadwerkelijk voor staat) zich drukker over de account van Wouter en wat boosheid richting de Joodse gemeenschap, dan over de ruim 30.000 slachtoffers die er inmiddels in Gaza gevallen zijn. Waarvan een groot deel geen strijder was van Hamas, zoveel is inmiddels wel duidelijk. Maar ach, wat maakt dat uit, het zijn maar Palestijnen. Zo lang je geen negatieve gevoelens hebt richting de joodse gemeenschap is dat allemaal prima...

En eerlijk gezegd mag van mij dit topic onderhand wel op slot. Iedere keer als het even over wielrennen en de oorlog gaat, verschuift de aandacht al heel snel naar "de zaak", worden quotes uit hun context gehaald en geplaatst om mensen zwart te maken, vliegen de beschuldigingen over antisemitisme over het scherm, samen met termen als "clown" en "nobody", of het oproepen tot een ban (lees: mensen de mond willen snoeren die het niet met je eens zijn).

Dus gooi er maar een slotje op!

SprintMaster

Misschien goed om eens wat zaken op een rij te zetten met bronvermeldingen. In quotes haal ik de belangrijkste zaken aan maar lees vooral ook het hele artikel. 

Israel is geen lid van het ICC (Internationaal Strafhof), Palestina wel.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Internationaal_Strafhof

Wat zijn oorlogsmisdaden (in Nederlands en Engels, het gaat vooral om art 5-7 en 31):

https://wetten.overheid.nl/BWBR0015252/2006-01-01

https://wetten.overheid.nl/BWBV0001489/2021-12-04

Een nadere uitleg geeft RTL:

Ook Israël en Hamas dienen zich dus aan het humanitaire oorlogsrecht te houden. Met als belangrijke regel dat je alleen militaire strijdkrachten mag aanvallen en burgers of strijdkrachten die buiten gevecht zijn dus niet. Hetzelfde geldt voor gebouwen en objecten. Een aanval op een munitiedepot is geen schending van het oorlogsrecht, maar een aanval op een school of een ziekenhuis is dat wel.

Het verklaart mogelijk het vluchten van veel Palestijnen naar tientallen scholen. Zij hopen daar veilig te zijn. Toch ligt het ingewikkelder dan dat. Want wat als je weet dat een belangrijke commandant van de tegenpartij zich schuilhoudt in een appartementencomplex met burgers?

Dan geldt de 'proportionaliteitsregel', bevestigt zowel Zwanenburg als hoogleraar internationaal strafrecht Sergey Vasiliev. Dat houdt in dat strijdkrachten alleen tot een aanval mogen overgaan als zij verwachten dat het militaire voordeel opweegt tegen de schade die zo'n aanval kan toebrengen aan burgers.

"En dat is natuurlijk lastig om te berekenen," legt Zwanenburg uit. "Hoe weeg je de levens of gezondheid van burgers af tegen een bepaald militair voordeel?"

Ook is het moeilijk deze 'harde regel' te toetsen, zeggen beide experts. Dat zie je terug in dit conflict, waarvan we niet alle informatie tot onze beschikking hebben.

"Het is lastig te zeggen of bijvoorbeeld Israël de proportionaliteitsregel bij elk bombardement hanteert, want wij weten niet wat de Israëli's weten."

https://www.rtl.nl/nieuws/artikel/5416219/oorlogsrecht-schendingen-israel-hamas-gaza-westbank

https://www.rtl.nl/nieuws/buitenland/artikel/5412350/wat-mag-wel-niet-oorlog-tussen-israel-en-hamas-oorlogsrecht

Amnesty is heel duidelijk:

De standrechtelijke executies en gijzelingen door Hamas en andere gewapende groepen op 7 oktober zijn oorlogsmisdaden en moeten als zodanig worden veroordeeld, maar de Israëlische autoriteiten mogen deze aanvallen niet gebruiken om hun eigen onwettige aanvallen en collectieve bestraffing van burgers in de belegerde Gazastrook en het gebruik van marteling, willekeurige detentie en andere schendingen van de rechten van Palestijnse gevangenen te rechtvaardigen.

Het verbod op marteling kan nooit worden opgeschort en er kan niet van worden afgeweken, ook niet, en vooral niet, in tijden als deze’.

https://www.amnesty.nl/actueel/israel-bezette-palestijnse-gebieden-gruwelijke-voorbeelden-van-marteling-en-vernederende-behandeling-van-palestijnse-gevangenen

https://www.amnesty.nl/actueel/nergens-veilig-in-gaza-onwettige-israelische-aanvallen-illustreren-wrede-minachting-voor-palestijnse-levens

Tot slot, het Rightsforum meld dat het Hooggerechtshof van Israel bij oorlogsmisdaden/mensenrechten schendingen gewoon een oogje dicht knijpt.

`Juridisch witwassen’ wordt het wel genoemd. Het goedkeuren van ernstige schendingen van het internationaal recht en de universele mensenrechten door Israëls juridische instanties, het Hooggerechtshof inbegrepen. Zo krijgen die schendingen een vernisje van legitimiteit.

De Israëlische bezetting van Palestijns gebied en de overheersing van de plaatselijke bevolking glanst van zulk vernis. Of het nu gaat om de bouw van illegale ‘nederzettingen’, het slopen van Palestijnse woningen, scholen en dorpen of het doden van Palestijnse burgers, het gebeurt allemaal met goedkeuring van de juridische instanties.

Aan de misdaden als zodanig verandert dat vanzelfsprekend niets. Het koloniseren van bezet gebied is en blijft een oorlogsmisdaad, het systematisch vernielen of toe-eigenen van eigendommen eveneens, en het onderdrukken van miljoenen Palestijnen is en blijft een schending van zo’n beetje al hun mensenrechten.

De nog altijd gehoorde bewering dat Israël een voorbeeldige democratische rechtsstaat is hoort thuis op de afdeling mythologie. Het land kent de instellingen die bij een rechtsstaat horen, maar daar houdt het als het om Israëls Palestinapolitiek gaat mee op. Veel van de betreffende uitspraken van de juridische instanties zouden in geen enkele rechtsstaat standhouden.

En de wetgeving waarop de rechters zich baseren evenmin. Die is extreem onrechtvaardig, zelfs racistisch, en wordt door Israël onrechtmatig op bezet gebied van toepassing verklaard.

Voor Palestijnen in bezet gebied betekent dit dat zij zich, wanneer zij bijvoorbeeld hun woning of land aan kolonisten of de Israëlische staat dreigen te verliezen, weliswaar tot de Israëlische rechter kunnen wenden, maar dat de wetgeving waarop die zich baseert hen bij voorbaat kansloos laat.

De suggestie dat zij in het Israëlische juridische systeem hun recht kunnen halen is schijn. Dat systeem is onderdeel van het regime dat hen onderdrukt.

https://rightsforum.org/israels-hooggerechtshof-wast-oorlogsmisdaden-wit/

Laatst gewijzigd
esims2.0

He nu gaat iemand nuance aanbrengen, terwijl "op het moment dat een ziekenhuis, of school, door de vijand (Hamas) wordt gehanteerd als uitvalsbasis, dan vervalt die bescherming en is het een legitiem doel geworden" zo lekker overzichtelijk was. Voor sommigen 🙄

FDJ
Wijsgeer
#179
Wat een ontzettende berg bullshit. Begrijpen is niet hetzelfde als goedkeuren. Maar blijkbaar maakt...

Ah de standaard Van Hout reflex is er weer:

Je roept iets doms, je wordt op je plek gezet en je roept vervolgens keihard verongelijkt iets dat iedereen tegen je is.

Even voor jou: Je mag een andere mening hebben, je mag Israël geen prettig land vinden. Mag allemaal. Maar begrip hebben voor antisemitisme zoals jij hier meermaals roept, mag niet. Het discrimineren en racistisch bejegenen van anderen mag nooit goedgepraat worden en begrip voor worden opgebracht. Als je daar begrip voor hebt dan is dat voor mij inderdaad een reden om iemand daarvoor te bannen omdat een begripvol geluid voor antisemitisme niet thuishoort hier. En nogmaals dat staat volledig los van kritiek hebben op Israël. Dat mag namelijk gewoon ook al kunnen we daar volledig in van mening verschillen.

 

Raul Alcala

Ja, die natuurlijke overlap tussen Magarin en Wijsgeer is wel overduidelijk. Haha. Nou ja, zo grappig is het niet als je je telkens maar weer beseft dat je met dezelfde persoon te maken hebt.

Die grap, of tussen haakjes, die had ik een paar maanden geleden op het moppen topic geplaats. Dat leverde toen ook al geen lachsalvo's op. Maar ook geen oeh en aas zoals nu. Tis morbide, wellicht ongepast voor sommigen, maar het leverde in het moppen topic geen geklaag op. 

Sprint master maakt het nog wat specifieker. Dank daarvoor. Maar de kritiek op het nederzettingen beleid ben ik het volkomen mee eens. Dat moet ook compleet anders..het is alleen geen nieuw issue, speelt al jaren en is m.i.  niet van invloed of Israël nu in de huidige oorlog daar op afgerekend kan worden, onder de noemer oorlogsmisdaden.

Mo roept me, bye

esims2.0

140 and counting ..

Raul Alcala

"dat is natuurlijk lastig om te berekenen," legt Zwanenburg uit. "Hoe weeg je de levens of gezondheid van burgers af tegen een bepaald militair voordeel?"

Ik hoef natuurlijk geen rekening te houden met in en uitloggen van account. 

Mo zegt

"Broer, wat een dilemma, hoe zeg je dat?"

Kelly Rowland, Mo?

"Ja die ja, broer. Verdomd lastig zoals de vijand Hamas zich na 7 oktober direct terugtrok en zich onder de bevolking in Gaza en erin opging. Heeft Hamas hiermee de perfecte modus operandi gevonden voor allerlei groeperingen om een oorlog te winnen na zelf eerst ten strijde te zijn getrokken? Snoeihard aanvallen, en dan verdwijnen onder de burgerbevolking, overal tunnels waarin ze verdwijnen en op poppen, ook om toe te slaan naar het IDF.

Je kan als in dit geval IDF volgens mij het nooit goed doen naar de rest van de wereld. Lijkt me enorm frustrerend, een vijand in de vorm van een Hamas. Broer."

 

Robertje

Ik lees alles hier met enorm veel verbazing, wat mij betreft kan iedereen dit naast zich neer leggen en is het ook helemaal niet nodig om elk minuut van de dag iets te posten. Ik vind sowieso een paal gebruikers zwaar hypocriet met hun uitlatingen. Wat mij betreft kan dit topic dicht aangezien het een wielersite is en geen politieke site. Sommige zitten alleen maar te zuigen en hopen op een reactie maar hebben weinig toegevoegde met hun eigen reactie!

esims2.0

"Je moet het de ‘Likoed lobby’ nageven, ze levert vakwerk. In de VS leven 7,6 miljoen Joden, 2,4 procent van de bevolking. En dan kans zien de diplomatie van een supermacht jegens een omstreden en agressief landje te bepalen, chapeau! Zeven op de tien volwassen Amerikaanse Joden identificeren zich met de Democraten, maar ultra-rechtse elementen maken de dienst uit als het op Israël aankomt. Hun held is premier Netanyahu, al decennialang de hondsbrutale pain in the arse van alle Amerikaanse presidenten, Democraat of Republikein, tonen Mearsheimer en Walt aan."

https://www.bnnvara.nl/joop/artikelen/de-israel-lobby-houdt-de-amerikaanse-politiek-in-een-wurggreep

Sjonge Jonge

Dit stukje forum kunnen we denk ik wel bestempelen als het afvoerputje van Wielerflits.

kraamverlof
Sjonge Jonge
#188
Dit stukje forum kunnen we denk ik wel bestempelen als het afvoerputje van Wielerflits.

Zolang beheer hier niet ingrijpt, en die antisemitische bullshit weghaalt zit het afvoerputje aardig verstopt. Het is aan wf om wel of niet bans te gaan uitdelen, op basis van de haatteksten in dit topic, op basis van de huisregels, of gewoon op basis van common sense.

Il Leopardo della Primavera

Voor de duidelijkheid: iets begrijpen iets níet hetzelfde als ergens begrip voor hebben, en beide zijn ook weer anders dan iets goedkeuren.

Bijvoorbeeld: ik begrijp de reactie van Israel (vanuit het oogpunt van de regering), maar heb er geen enkel begrip voor en keur het ook niet goed. Graag die termen niet meer door elkaar gebruiken, houdt het hier overzichtelijker. ;)

Overigens blijft het grappig dat Raul en Kraamverlof, die zelf graag grappen, grollen, en meer maken over bevolkingsgroepen, opeens moord en brand schreeuwen als er een grapje over een Jood wordt gemaakt. Tikkeltje hypocriet wel ;)


Laatst gewijzigd
esims2.0

"De auteurs werden prompt beschuldigd van antisemitisme en met verbijsterend venijn aangevallen door sommige prominente Amerikaanse commentatoren," aldus de Britse schrijver Max Hastings.

Ook in het artikel dat ik hierboven aanhaalde. Niets nieuws op dit forum dus. Maar ik vind het best wel ernstig. De geschiedenis van het Israëlisch-Palestijnse conflict is de context van het heden waarin de Israël wielerploeg doelwit is. Maar die geschiedenis komt sommigen niet goed uit en ze proberen je daarom weg te jagen. Want ze willen het graag hebben over "trots" en de haat richting deze wielerploeg, en dat een overwinning dan "net even wat lekkerder" is.

Overigens had ik me verbaasd over het standpunt van de VS in dat NOS Teletekst artikel. Je kunt toch wel stellen dat de VN er een puinhoop van gemaakt heeft, en nu Israël de buit binnen heeft, zeg je tegen de Palestijnen dat ze maar met hen moeten onderhandelen om nog iets terug te krijgen. Dat klonk heel erg als de invloed van de Israël lobby waarvan ik de naam kwijt was. Vandaar dat ik googelde en op dat artikel uitkwam. Die club heet trouwens AIPAC.

Laatst gewijzigd
kraamverlof

Maar even een mooi stukje video hier, wat een emotie:

https://israelpremiertech.com/video-i-just-won-fleche/

Raul Alcala
Il Leopardo della Primavera
#190
Voor de duidelijkheid: iets begrijpen iets níet hetzelfde als ergens begrip voor hebben, en b...

Welk grapje, heb ik wat gemist?

Romāns Vainšteins

Het probleem van dit topic is niet dat er zo lang geen slotje op gaat maar dat het überhaupt ooit aangemaakt is.

 

kraamverlof
Romāns Vainšteins
#194
Het probleem van dit topic is niet dat er zo lang geen slotje op gaat maar dat het überhaupt oo...

Zou je, gewoon als test, eens een keertje iets ontopic kunnen zeggen? Vanzelfsprekend zonder grappig bedoelde racistische opmerkingen. Kom op joh, je kan het!

Romāns Vainšteins

Me gaan mengen in deze kansloze discussie met lieden die religie en racisme op 1 hoop gooien? Echt niet.

ongelofelijk kuttopic dit.

esims2.0

Ik zie jou hier alleen het gebaar "scheids, kaart!" maken kraamverlof. Nauwelijks iets on-topics van jouw gezien. En zoals gezegd vind ik de geschiedenis, wat de context is voor het heden, wel degelijk on-topic.

kraamverlof
esims2.0
#197
Ik zie jou hier alleen het gebaar "scheids, kaart!" maken kraamverlof. Nauwelijks iets on-topics van...

Leer nou toch eens lezen kerel, dit is geen topic over Israel-Palestina, maar daar waar het conflict de wielersport raakt. Aangezien we helaas maar één Israelisch team hebben in het profwielrennen, gaat het dus vooral om wat er rond die ploeg speelt, kwa bedreiging en haat, en over hoe ze daar mee omgaan. 

De geschiedenis van het conflict is verder zeker interessant, ik zou zeggen: verdiep je er eens in!

esims2.0

Ik val in herhaling, maar hoe jij praat over die overwinning van team Israël in de Waalse Pijl, dat vind ik volstrekt ongepast. Dat is de kortzichtige blik van de pro-Israël mensen in deze discussie, die enkel de haat tegen die ploeg zien, en zich juist afsluiten voor de geschiedenis. En de oorzaak onmiddellijk verdraaien als antisemitisme of zelfs nazipraat.

esims2.0

Als Almere nu eens shirtsponsor wordt, dan is het hele probleem opgelost.

1 2 ... 8 ... 19 20

Log in via je wielerflits.nl account om deel te nemen aan de discussie.