Scorito Giro 2024

1 2 ... 120 ... 160 161
D1986

Opstelling aan het maken....toch wel veel keus maar thomas arensman op de bank of een musthave .

Heb nu pogi plapp bardet uijtdebroeks tiberi. A. Paret p piganzoli maijka vansevenant 

KV
Ton Pelo
#2973
https://www.youtube.com/watch?v=iNlOBH3I0fs

Wat zegt hij hier juist? Dat hij gevallen is in de strade rit?

martijncr

Inmiddels is onze subleague de honderd deelnemers gepasseerd en staan we 17de in de SL-ranking. Top 10 is in zicht en laten we vooral de Glorius Bastards proberen te toppen 💪🏻

Bozenik
nasibal
#2954
@Ben Nihilisti en @Bozenik, Dank voor jullie vragen. Ik probeer vaak (tenzij ik even een punt wil m...

Thanks! Dat maakt het zeker duidelijker. Wel valt me op dat je aan de ene kant heel concreet met puntenaantallen bezig bent, maar aan de andere kant zegt dat je niet weet niet hoeveel punten je van bijvoorbeeld Arensman verwacht. Ook zeg je: 'In plaats van zo nauwkeurig mogelijk in te schatten hoeveel punten ik aan het einde van de rit verwacht kijk ik meer naar hoe makkelijk ze hun rol vervullen.' Bedoel je dat je wel een puntenschatting maakt, maar dat niet nauwkeurig doet? Bijvoorbeeld bij Arensman is het mooi dat hij bepaalde extra's heeft maar om te bepalen of die extra's ook maken dat hij de ideale man is voor je vacature, moet je die extra's toch ook in een puntenverwachting omzetten? 

 

floda

Even iets heel anders, zie nu pas dat de tussensprint bovenop 1e colletje ligt naa 50 km, dat klinkt als kans voor groves om 10-20 punten in te lopen op milan. Tot nu toe laat hij die niet liggen. Als ze dat morgen weer gaan doen, dan gaat er pas groepje weg op volgende beklimming en dan krijg je andere etappes met andere vluchters. En dus ook weer kans op klassementsdag

nasibal
Bozenik
#2979
Thanks! Dat maakt het zeker duidelijker. Wel valt me op dat je aan de ene kant heel concreet met pun...

Ik snap je verwarring en misschien heb ik het inderdaad ook niet helemaal goed geformuleerd. 

Uiteraard kan ik je een aantal punten geven waarop ik Arensman verwacht, maar het zou een vrij grof geschat aantal zijn op basis van een uit de losse pols berekening waarin ik relatief arbitrair en vluchtig een aantal scenario's bij elkaar optel. Het zou een aantal zijn waarvan de exacte correctheid me ook niet zoveel boeit. De reden dat ik Arensman ipv oconnor meeneem is niet omdat ik na precieze berekeningen tot de conclusie ben gekomen dat Arensman 183 punten meer gaat halen dan Oconnor.

De reden dat ik Arensman heb meegenomen is omdat ik uit ervaring weet dat een naar verwachting presterende gemiddelde AK man die basis van 200-250 punten pakt in de bergritten en eindafrekening. Vervolgens weet ik dat Arensman via 2 ITTs en het JK daar relatief zeker wat aan kan toevoegen. Via andere bonussen van hem, de relatief sterke derde week en bereidheid tot aanvallend koersen na tegenvallend AK, kunnen mindere resultaten in het begin compenseren.

Ik heb doorgaans 4 a 5 van dat soort gasten nodig en Arensman fits the bill. Oconnor niet. Waar Arensman dan onder aan de streep op uitkomt is dan eigenlijk niet meer zo relevant voor mij. Als mn inschatting van zn kwaliteiten klopt, evenals welk effect die kwaliteiten in dit rondje, binnen deze context gaan hebben en hij gevrijwaard blijft van pech, dan kan ik er op vertrouwen dat het voldoende gaat zijn.

Misschien een beetje alsof je weet dat je een emmer water nodig hebt. Vervolgens kies je een emmer waarvan je verwacht dat hij groot genoeg is en niet lekt. Vervolgens plaats je hem onder een kraan waarvan je verwacht dat hij aangesloten is en voldoende waterdruk heeft. Of er uiteindelijk 9 of 10 liter in die emmer past maakt je eigenlijk niet uit. Een volle emmer is een volle emmer.If that makes sense.

Ik kijk naar wát ik van een renner nodig heb en minder naar hoevéél ik van een renner nodig heb. Over de duim genomen zal de juiste "wat" altijd tot de juiste "hoeveel" leiden, ongeacht het exacte aantal. 

NielsH97

Wie zouden jullie laten vallen? Heb nu Plapp op de bank maar heb toch wel mijn twijfels.. iemand die me kan helpen?

  • Pogacar
  • Majka
  • Tiberi
  • Arensman
  • Uijtdebroeks
  • Bardet
  • O'Connor
  • Plapp
  • APP
  • Storer

Niballie
NielsH97
#2982
Wie zouden jullie laten vallen? Heb nu Plapp op de bank maar heb toch wel mijn twijfels.. iemand die...

APP. Of Plapp, maar qua klim wel goed voor Plapp denk ik. Maar 14 UAE oliedollarpuntjes zijn ook niet verkeerd. 

Laatst gewijzigd
Thomberg
Ben Nihilisty
#2956
Thanks, werkt erg verhelderend voor me! Enige waar ik nog een vraagteken bij heb: zo een Lipowitz, k...

Wat hierbij ook belangrijk is, is bedenken hoe duur je plekken zijn (en wanneer je iemand gaat opstellen) en hoeveel zo'n extra sprinter écht oplevert. 

Lund is veel gekozen (ook door erg ervaren Scorito spelers), maar ik vond hem te duur qua plek. Nu presteert Jakobsen nog slechter dan ik al dacht, maar ik dacht dat Lund wel een paar keer mee ging sprinten. Alleen wanneer is de vraag en mag dat een plek kosten? Stel je stelde hem meteen etappe 3 op, dan had je meteen mooie punten. Echter, durf je de backup meteen op te stellen? Zo niet dan had je hem in 4 en 5 (en 9) weer wel opgesteld en had hij niks opgeleverd. Het maakt echter niet heel veel uit om te kijken hoeveel Lund heeft opgeleverd. Hij is gemiddeld 3,5 keer opgesteld en heeft 32 punten. Daarmee kom je niet boven het aantal uit dat een opvuller als DFM of Thomas had opgeleverd als vaste punten. Netto heeft Lund tot nu toe dus niks opgeleverd (of negatief), maar wel een plek in je selectie gekost.

Omdat je Lund als 7de (of sommige zelfs 8ste) sprinter meeneemt heb je gewoon al een opvuller die minimaal hetzelfde aantal punten oplevert. Dat was voor mij de reden om hem niet te nemen.

Dan nam ik liever een Schachmann waarvan je precies weet wanneer je hem op zou stellen en in die etappes had je ook nog aan je dure AK mannen en sprinters niet genoeg. Als je Lund dan vergelijkt met een Schachmann, dan is hij ineens een flink negatief leverende renner, want die plek had je efficiënter in kunnen zetten.

Het gaat in dit geval dus niet per se om Lund, maar elke 7/8ste sprinter. Ze leveren netto dan soms 0 of negatief op. En bij Lund kwam wel de onzekerheid van een kopman boven hem. Hij zou wel hoge pickrate hebben natuurlijk, maar dat maakte ook niet zoveel uit omdat hij geen hoog plafond had om het verschil te maken zoals Lipo in potentie wel had.  

Thomberg
D1986
#2976
Opstelling aan het maken....toch wel veel keus maar thomas arensman op de bank of een musthave . He...

Als je morgen Thomas gaat banken snap ik denk ik niet wat je doel is deze giro?

Keshi
martijncr
#2978
Inmiddels is onze subleague de honderd deelnemers gepasseerd en staan we 17de in de SL-ranking. Top...

Hoe worden de punten van de sub-league bepaald? Ik kan het niet vinden. Obv gemiddelde van de hele groep? De hoogste zoveel scores?

floda

Wil eigenlijk toch wel sheffield voor morgen meenemen, maar dan moet ik molano, rubio storer of bardet banken (forntunato zit eral omdat die niet weg mag en in de laaste etappe berop de slechtste van mijn klimmers was). Meest logische is dan toch molano, maar ik ben er echt niet zo zeker van dat het morgen een winnende vlucht wordt in tegenstelling tot iedereen geloof ik. Dus zit hier dan weer met 2 scenario's vlucht (bardet en sheffield) vs klassementsmannen er allemaal in. 

Denk dat het weer zo'n gevalletje wordt van morgenochtend toch nog de boel omgooien en daar in de avond weer spijt van hebben.

Ton Pelo
KV
#2977
Wat zegt hij hier juist? Dat hij gevallen is in de strade rit?

En daardoor last van de knie. Vraag me af of dat z'n tegenvallende laatste bergrit verklaard. 

martijncr
Keshi
#2986
Hoe worden de punten van de sub-league bepaald? Ik kan het niet vinden. Obv gemiddelde van de hele g...

Goeie vraag. Heb altijd gedacht dat het gemiddelde van de groep de score was, maar kan ik ook niet zo gauw vinden of dat klopt. Mss kan Meneer Scorito hier even op reageren op dit forum of in de podcast?

JW
martijncr
#2989
Goeie vraag. Heb altijd gedacht dat het gemiddelde van de groep de score was, maar kan ik ook niet z...

Als ik mij niet vergis, worden inderdaad berekend als gemiddelden van iedereen, maar volgens mij wordt niet zomaar iedereen meegerekend die na de deadline nog aansluit. Kan zomaar zijn dat echt alleen de scores worden geteld van mensen die vóór het sluiten van de deadline al bij de subleague zaten.

Bozenik
nasibal
#2981
Ik snap je verwarring en misschien heb ik het inderdaad ook niet helemaal goed geformuleerd. ...

Duidelijk, dan pak je het in letterlijke zin iets minder berekenend aan dan ik eerst dacht. 

KV
Ton Pelo
#2988
En daardoor last van de knie. Vraag me af of dat z'n tegenvallende laatste bergrit verklaard. 

Als hij dit voor de start van rit 8 vermeld en er daarna doorzakt, zou ik denken van wel. 

Ik stel hem morgen toch op. Alternatief is Mauri waarvan ik niet meer veel verwacht (zal wel weer Alaphilippe zijn die in de resterende ritten kansloos in de vlucht zal gaan) of Milan maar met de Milan-puntjes dan toch maar JP. 

Berend

Hier toch nog nét wel een leuk bergteampje over (ondanks wegvallen Lipowitz & Lutsenko).

Ik stel sowieso op:

  • Bardet, Storer, Pogacar (één van hen captain...)
  • Thomas, Arensman en Tiberi voor GC-punten en mogelijk late aanval (je weet nooit)
  • Dan heb ik nog Vansevenant en Alaphilippe (beiden in de breakaway plz!)

Dat is 8 man. Nog 1 plek over voor Molano (14 of 24 Teampunten), Sheffield (breakaway?) of Vendrama.

Twijfel ook nog Molano én Sheffield er in te gooien en dan Vansevenant te banken.

 

Hoop in ieder geval op een spannende rit morgen!

nasibal
Bozenik
#2991
Duidelijk, dan pak je het in letterlijke zin iets minder berekenend aan dan ik eerst dacht. 

Haha ja zeker. 

Berekenen is denk ik een goed middel om te begrijpen waarom bepaalde verdelingen, combinaties en types werken zoals ze werken. Of vervolgens begrijpen hoe je hierin kan finetunen en wanneer dit nodig is. Eindeloos gedaan in het verleden en doe ik nog steeds regelmatig om te kijken waar ik bij kan schaven of net even dat verschil kan maken. 

Op het moment dat je echter je team gaat vullen op basis van de gekozen strategie draait het veel meer om de renners die in dat plaatje passen dan om de exacte puntenaantallen. 

Laatst gewijzigd
Daan Brakenhoff

Ten eerste vind ik het mooi om te zien dat de inhoudelijke discussie (niet alleen over de koers (en renners), maar ook over het spel) weer centraal lijkt te staan hier op het forum. Buiten het delen van nieuwsberichten, interviews en andere 'koers' info is het interessant om te lezen hoe anderen hun teams in elkaar puzzelen.

 

Ik zou eigenlijk wel willen weten wat voorafgaand aan zo'n grote ronde eigenlijk het streven is hierzo op het forum. Ben je tevreden met 75%?, 90%?, telt alleen een gouden bekertje? Of heb je inmiddels zoveel bekertjes dat je echt speelt om te winnen?

Je ziet hier discussies voorbij komen over bijvoorbeeld O'Connor. Het meeste is er wel over gezegd en ik zal mijn mening achterwegen laten. Maar waar het op staat is dat het een renner is die buiten de bergetappes niet extreem veel punten (geen teampunten, mindere punch, (tov Pog, DFM etc), geen witte trui ) kan halen (en ook haalt nu). Toch heeft hij ten opzichte van vergelijkbaar geprijsde klassementsrenners (Uijtdebroeks, Martinez, Tiberi en Bardet) wel een hoger plafond (of dat zo is, daargelaten, maar hij liet wel een constitentere vorm zien dit jaar). En dus zou je kunnen stellen dat O'Connor voor de managers die voor bijvoorbeeld een score van 90% gaan, een 'veiligere' optie is dan een Martinez bijvoorbeeld. Terwijl de managers die enkel en alleen voor de eerste plaats gaan, eigenlijk Martinez wel moeten verkiezen boven O'connor, omdat ze bij een scenario zoals heden (Martinez kan er nog doorheen gaan zakken natuurlijk, maar zoals hij nu opweg is), kansloos zijn op de overwinning als ze Martinez niet hebben (mits Martinez doorrijdt zoals hij nu doet en top 3 ak en bk blijft). 

Om het buiten een O'Connor of Martinez discussie te houden, omdat ik ook wel weet dat een team met beide erg haalbaar was, en de rest van de Giro nog niet gereden is. Stel ik het anders; misschien is een renner die 6 rondes 200 punten haalt voor de manager die 90% nastreeft voor de Scorito-index wel net zo interessant als een renner die 4 rondes 100 punten haalt, maar 2 rondes 400 punten wat 2x goud (en 4x 80%) op levert voor de manager die enkel gouden bekertjes verzamelt in de wielerspellen. Oftewel, verkiest de ene manager een consistent degelijke renner, waarbij de andere manager een renner verkiest met een hoger potentieel, maar lager 'minimum'. 

Edd1e

Martínez was vooral interessant omdat hij niet voor Bernal, Rodríguez of Thomas hoefde te knechten naar Lipo meekreeg.

HaagseHaas

Pogi, Thomas, Arensman, Martinez, Tiberi, Rubio, Storer, Grossschartner.

Twijfel over de laatse plek wat de verschilmaker kan zijn; Molano of tegen beter weten toch Pellizari of Mauri als mogelijke aanvaller. En misschien zelfs een Oldani (die ik overigens nooit meer ga meenemen) etappe dit.

Laatst gewijzigd
floda

Mijn streven is altijd zo hoog mogelijk te eindigen, maar dat lukt dus helaas niet altijd. Veel brons en zilver en maar 1 gouden beker. Dus kennelijk doe ik toch iets niet helemaal goed en moet ik juist meer risco's nemen zoals daan hierboven beschrijft. Maar uiteindelijk zoek ik toch balans in mijn team want je wil alle dagen mee kunnen doen.

Ik denk ook dat als je parcours goed bestudeerd en dan indeling maakt wat voor mix aan renners je nodig hebt (wat minder mooi en uitgebreid beschreven als @nasi) je altijd wel ergens bovenin (>80%) meedraait.

En dan komt het soms inderdaad op 1 verkeerde of goede keus uit. Met DFM ipv bardet had ik nu waarschijnlijk zelfs 1e gestaan, maar uiteindelijk kan bardet voor mijn team misschien ook nog goede keus te zijn geweest als er vanaf nu in gros bergetappes vluchten komen waar hij nog paar keer mee mag. Terwijl mijn beoogde vluchters storer, rubio, en fortunato allemaal klassement aan rijden zijn.

Dus vantevoren goed nagedacht over parcours en mix, en dan doen die mannen gewoon niet wat ik bedacht had wat ze gingen doen.... 

RappeEddy

Pogi (captain)

DFM

Thomas

Bardet

Tiberi

Storer

Zana

Pellizari

Gross

 

Helaas zijn Lipo en Lutsenko weggevallen dus blijft dit over los van mijn sprint equipe. 

Scorriemorrie

Ik zit zwaar in dubio... moet ik gaan voor al mn klassementmannen + Majka? ( iets meer zekerheid)  of een App en Sheffield erin voor bijv een O Connor of Tiberi en in mindere mate Lopez... erg blij met mn team met Storer, Zana Thomas en Martinez

Laatst gewijzigd
1 2 ... 120 ... 160 161

Log in via je wielerflits.nl account om deel te nemen aan de discussie.