Klopt, we weten allemaal de regels op voorhand. Tour zal hoogstwaarschijnlijk een andere situatie zijn. Teampunten ok, maar echter te veel naar mijn goesting. Bijvoorbeeld Laengen die meer punten bijeenraapt dan Bardet, Tiberi, O´Connor, ......🤔
Iemand in mn subleague heeft er ook 4 van uae en die staat 2de in onze subleague, dus het hoeft niet meteen de winnende tactiek te zijn, want ik sta 1ste en heb enkel pogi en Molano. Hoe het uiteindelijk zal uitdraaien zal van details afhangen. In etappes zoals morgen waar het sprinter noch klimmer is is het natuurlijk makkelijk he. Je bent zeker van je 14 puntjes de man. Leuk is anders, maar het is een tactiek als een ander en je kent de regels op voorhand. Ik durfde het niet aan, want als pogi om welke reden dan ook uitvalt mag je de boeken dicht doen. Ik hoop alvast dat die bergtrui snel in andermans handen komt, dan zullen die uae opvullers niet zo interessant meer zijn.
Maar 4x UAE opstellen voor de punten betekent dat je nog maar 5 andere renners kunt kiezen voor de etappe en de rest van de punten. Soms wil je er meer opstellen en soms niet. Denk dus niet dat degene met 4x UAE ze tot vandaag iedere etappe heeft opgesteld. Dus ook niet de punten heeft gescoord zoals in de ranglijst van de punten van Scorito.
Jawel hoor, al mijn UAE'ers zijn tot nu toe elke etappe opgesteld. Vooraf heb ik dat ook een beetje bedacht als tactiek: Als je ze mee neemt, moet je ze ook opstellen.
Ik heb dan eigenlijk ook maar 4 echte klassementsmannen (en Pogi), 5 echte sprinters (en Molano) plus een back-up, 5 aanvallers (2 heuvel / 3 klim) en een goedkope tijdrijder die fijn uitpakt.
Is inderdaad minder spannend. Dat is mijn punt juist, het zou niet mogelijk mogen zijn die tactiek. Wijziging naar max 2 renners per ploeg of minder teampunten, zou het veel aangenamer maken, en spannender. Scorito anders een topspel met een top-app, maar bijvoorbeeld hun klassiekerspel met die mogelijkheid om te vervangen is leuker.
Die punten die je ziet zijn het totaal aan punten wat een renner had kunnen behalen als je hem tot nu toe elke etappe op had gesteld. Om zo'n uae knecht de volledige mep voor je te laten halen moet je dus serieuze keuzes in je selectie maken, anders gaat dat opstellen niet lukken.
In praktijk betekent dat dus dat mensen met 4 UAErs óf de puntenaantallen niet volledig opgehaald hebben óf bewust andere mensen thuisgelaten hebben. Renners die anders ook punten gehaald hadden kunnen hebben. De spelers die hier nu volop van profiteren hebben dus wel wat meer gedaan dan alleen "zo spelen". Het is niet alsof je de makkelijke weg kiest. De spelers die wel dachten de makkelijke weg te kiezen en er gewoon blind 4 ingeklikt hebben profiteren er per saldo(!) waarschijnlijk een stuk minder van dan de scoritopuntenlijst nu suggereert.
Andere nuance is dat het veel vaker voorkomt dat renners van 2 miljoen of duurder op dit moment heel hoog in de puntenlijst staan. Zo waren iig Gross, Molano en Majka nu ook geprijsd.
Tenslotte had het ook zomaar kunnen zijn dat pog nu alleen het roze of überhaupt geen truien had gehad. Zit je dan met je oliveira, novak en/of Laengen voor 1,5 miljoen de stuk. Teampunten kunnen aantikken, maar 1 renner kan ook zomaar 7 andere renners direct een slechte keuze maken.
Het verhaal ligt al met al dus denk ik wel wat genuanceerder. Zeker sinds ze ingevoerd hebben dat je er maar maximaal 4 mag selecteren en ze ook flink aan de prijs zijn.
Klopt volledig. Door de hoge prijzen van de knechten moest je veel andere keuzes maken.
En dat veel opties goed kunnen zie je gewoon aan de top 10 algemeen: hier zie je spelers met idd 4 UAE maar ook een team met enkel Pog en Molano.
Er zijn exclusief de pure uae knechten (molano en Pog tel ik wel mee) 11 renners die die voorlopig meer punten pakken dan Oconnor en Tiberi en nog eens 6 die er minder dan 25 punten achter staan. Een goede wielrenner zijn maakt je nog geen goede scoritorenner. Dat is de aard van het spelletje en blijft ook zo als je de teampunten nog verder terugdringt dan in het verleden al gedaan is.
@martijncr en @nasibal even opletten morgen.
Het spandoek is er, 150x70cm moet te zien zijn, laatste muur, via Patuccia, of ik sta aan het begin, of richting het eind, beide rond de 20%, beetje minimuretto van Huy.
Zal wel flinke chaos worden, hele dag onweer en regen.
Het voordeel van zo'n Giro is wel dat alle straten er ineens piekfijn bij liggen met nieuw asfalt. Dat dan weer wel.
Zeker, het pakt nu goed uit voor hen en ze nemen ook risico door zo te spelen. Ik wou per se proberen zonder teammaten en zien of dat lukt, maar blijkbaar niet dus 😊. Wat ik eerder zei zou ik het leuker vinden dat het gehaalde puntentotaal van de renners weergeeft hoe sterk hun Giro was. En nu is dat niet zo. Maar dat is mijn mening hierover, I rest my case 😊
Het is ook niet dat er maar één strategie goed is door die teampunten. Je kon prima selecties maken met enkel Pogi en Molano (beide must haves, lijkt me), een derde man ernaast, of de volledige 4 UAE. Heeft allemaal implicaties op wat je er verder naast wilt kopen. 4 UAE en 8 sprinters is bijvoorbeeld een strategische blunder. Pogi/Majka/Molano voelde het meest flexibel. Profiteert goed van de teampunten, kan ze altijd goed kwijt in m'n dagopstellingen, en het spel was nog niet gelijk over als Pogi pas heel laat roze pakt, in tegenstelling tot de variant met 2 goedkope UAE opvullers naast de 2 must haves. Bij een dominante Pogi en/of veel uitvallers is een 4e UAE waarschijnlijk sterker, maar zeker overkomelijk. Ik ben jaloerser op de DFM pick dan op degenen met nog een Novak ofzo ernaast.
Diegene die nummer 1 stond met 4 UAE's en de drie topsprinters (en dus molano) zakt vandaag naar 5 omdat hij vandaag en merlier en Kooij miste en dan zie je dat 3x14 te weinig is voor topresultaat. Ook het feit dat hij straks bij eindafrekening wel 3x42 krijgt maar door de forse investering in uae maar met 3 andere spelers punten scoort in klassement voor roze en 2 man voor punten en 1 voor wit, betekend dat hij daar ook weer inlevert op andere. En als pog nu zijn bergtrui ook nog kwijt zou raken is het helemaal klaar. Zoals het er nu naar uit ziet haalt hij wel beker (en misschien wint hij zelfs) maar hij is nu afhankelijk van 2 klassementsmannen en 2 sprinters. Terwijl er nog 10 dagen te gaan zijn. Dus misschien winnende strategie misschien over drie dagen zakken als baksteen.
Ik snap je, maar deze is afgezien van de hele teampunten discussie sowieso lastig. Ik vind consonni bijvoorbeeld een belachelijk sterke Giro rijden als leadout, VPP rijdt geweldig en wat Piganzoli en Baudin laten zien is voor hun doen heel erg goed. Wat dacht je van Hoole, die kilometers lang op kop sleurt?
In mijn ogen rijden zij dus ook een hele sterke Giro. Niet minder sterk dan Pogacar, DFM of Milan.
Is het niet juist leuk dat de puntelling in potentie juist meer renners beloont dan alleen degenen die structuureel om de bovenste plekken mee doen en dat dat vervolgens de spelers beloont die verder kijken dan alleen het voorspellen van de top 3? Als dat weg valt kan je in mijn ogen net zo goed elke dag een toto formuliertje gaan invullen. Dat is iets wat ík dan weer heel saai zou vinden :)
Exact! Ik sta op 100% en heb van UAE alleen Pogacar en Molano. Eerlijk is eerlijk, 1 UAE-er erbij is met dit verloop voor top 10 aan het einde wel nodig, met de nog komende etappes en eindafrekening. Maar een gouden bekertje ben ik zelfs met "maar" 2 van UAE nagenoeg al wel zeker van, wat een luxe 🙂
Zeker is het niet, maar er moeten wel meerdere renners uitvallen wil ik het nog zien mislopen. 150 punten voorsprong tov plek 300 (99.0%), elke bergrit voor AK en elke sprint loop ik tot nog toe verder uit. Maar als bijv nog 3 van mn sprinters uitvallen en bij AK Martinez + 1, dan kan alles nog keren. Dat kan ook zomaar in dit spel, dus jullie hebben gelijk, ik mag niet te vroeg juichen. 🙃
Log in via je wielerflits.nl account om deel te nemen aan de discussie.