Beetje afhankelijk van het koersverloop, maar VPP heeft ook een aardige kans op zekere punten vanwege z'n huidige positie in het bergklassement! Kan me goed voorstellen dat 'ie daar sowieso werk van wil (blijven) maken, en wie weet bungelt die dan op 't eind ook nog de top-20 van de daguitslag binnen. Hier gaat VPP ook mee ten faveure van Lopez, dus als we de boot in gaan, dan gaan we samen Kevin
Thanks! Zou me best een leuke baan on the side lijken, beetje spelen met de Scorito database, en dat delen in de live verslagen of podcasts.
Kan me ook voorstellen dat te veel van dit soort publiek gedeelde inzichten, zeker voor de wedstrijden zelf, kunnen leiden tot eenheidsworst, en kleine verschillen tussen teams. Je merkt nu al met o.a. de podcasts, lijstjes met tips en dit forum dat de prijsstelling veel beter is dan vroeger, en dat een groot van het veld de pareltjes en verdelingen redelijk lijken te vinden.
Schitterende analyse! Ben benieuw als je die op eind maakt of daar dan nog weer verschillen tussen zitten. Vandaag toch bardet op de bank. Daarmee gokje om beetje verschil te maken in positieve zin. Gekozen voor fortunato, storer,rubio,molano,majka, pog, G,arensman en tiberi. Verwacht toch winst van pog, dus 2 teamgenoten en verder hoog tempo van zowel ineos, uae en ag2r omdat ze allemaal hun doelen hebben waarom ze denken dat het belangrijk is om hard te fietsen. En bardet is bergop deze ronde tot nu toe de minste van de klimmers die ik heb. Vandaag erg nieuwsgierig naar herstel arensman en of DFM en ben nog steeds zo goed blijven. En benieuwd of er nog meer sprinters naar huis moeten.
Wat vet.
Waar ik benieuwd naar ben, welke conclusie verbinden we aan deze data? Welke factor is kennis en voorbereiding en welke factor is geluk?
Opvallend vind ik ook het aantal sprinters, terwijl hier op het forum ook veel gesproken is over 8-9 sprinters. Zelf zoek ik altijd de balans in een team aan de hand van het parcours, maar vraag me met deze data af in hoeverre dat nodig is.
Over de verschillende factoren: ik vermoed dat de data er voor de, pak 'm beet, top 10% (of 5%, geen idee maar gaat het ook niet helemaal om) er niet heel veel anders uit zullen zien dan van de top 50 van de index. In die top 10% zullen simpelweg de mensen zitten die én wielerkennis hebben én de Scoritopuzzel in brede lijnen begrijpen én tijd (willen) steken in het maken van selectie- en dagkeuzes. Met andere woorden, mijn aanname is dat de factor geluk een hele beperkte rol speelt als je de top van het spel met de rest van Scorito gaat vergelijken, maar als je binnen de top gaat meten die factor een stuk groter zal zijn. Zoals te lezen, om even een (te simpel) tastbaar voorbeeld te stellen; velen bovenin hebben Lipowitz genomen, en waarschijnlijk zal vrijwel iedereen in de top 50 'm overwogen hebben. Uiteindelijk valt zo iemand door ziekte uit en (al zit het verschil 'm over het algemeen echt niet in de 500k man) had je dat budget beter anders kunnen besteden.
Wat mij vooral een interessant vraagstuk lijkt is in hoeverre de top 50 zich wellicht onderscheidt als 'zakelijke' speler ten opzichte van de mensen die wat lager in de top 10% van de index verkeren - dus o.a. de hoeveelheid UAE-renners en het consequent opstellen daarvan. Om hoog te staan in de index, zal je - lijkt mij - vooral consequent moeten presteren, en dus wellicht wat 'saaie' keuzes maken om de punten veilig te stellen.
En inderdaad, echt een prachtige uiteenzetting - en dat op de zaterdagavond! Alle lof!
Wat me overigens ook opvalt. Binnen het kiezen van UAE mannen, zie je dat Molano een no brainer is. Maar bij een tweede of derde naast Pogi gaan velen voor Majka of Ringel S. Volgens mij (geen data) levert dat deze Giro nauwelijks iets op, ze rijden zelf zelden punten.
Beter, tot dusver, was de keuze geweest voor Novak of Laengen mee te nemen. Dan had je teampunten kunnen sprokkelen en dat miljoen weer kunnen investeren.
Log in via je wielerflits.nl account om deel te nemen aan de discussie.