Precies hoe ik er ook over denk, was aan het denken om een vergelijkbare post te doen. Veel renners hebben gewoon (mogelijke) verplichtingen richting een kopman. Gaan sommige dan serieus de gok nemen dat die renners toch voor eigen kansen mogen gaan, raden welke etappes dat dat precies zijn, of erop gokken dat de kopman uitvalt... Ik snap het niet, genoeg sterke aanvallers die vrijheid hebben.
Om even serieus te reageren zonder Ben te meme'en:
Ik denk dat de argumenten die jij noemt voor mij juist méér reden zijn om hem thuis te laten. Hij zou nu eindelijk namelijk wel eens een keertje goed genoeg kunnen zijn om rond plek 4-7 AK te rijden. Daar gaat hij zo blij mee zijn dat hij dat met hand en tand gaat verdedigen die 3e week. (Of zo kapot stressen dat hij wéér ziek wordt, maar laten we daar for the sake of the argument even niet van uit gaan).
In de derde week verwacht ik relatief weinig punten van de AK renners. Zeker uit die 4-7 categorie. In de 3 (1 en 6 niet meegerekend) bergetappes in de eerste 2 weken is er nog heel veel concurrentie voor die bovenste plekken in de daguitslag. Ik zie een Oconnor hier zomaar eens naar een hele dikke top 10 AK rijden met maar 1 of 2 top 10 uitslagen in de daguitslag. Zonder JK en BK gaat dat gewoon geen sloot aan punten opleveren, ook niet inclusief eindafrekening. Dan heb je heel goed kans dat gasten als Lopez, Rubio en APP voor (veel) minder geld niet persé veel minder punten behalen.
Hetzelfde geldt natuurlijk voor gasten als Bardet en Caruso, maar die hebben al laten weten dat die top 10 AK plek niet even heilig is voor ze als voor Oconnor. En juist dat AK heilig vinden legt dus een potentieel zware beperkign op punten in die 3e week. Die namen zou ik dus, als ik al plek had voor deze categorie, misschien nog wel boven Oconnor verkiezen. Momenteel kies ik er echter voor om uberhaupt geen dure AK man mee te nemen met kans op aanklampen voor plek 4-7 en weinig extra'tjes.
Dat één van die gasten ook zomaar eens de 'juiste' kan zijn en podium kan rijden neem ik voorlief. Je weet namelijk toch niet welke dat gaat zijn en ik denk dat ik die 3 miljoen beter kan besteden dan in een dergelijk gokje.
Ik vind dat je mooie namen bij elkaar gelikt hebt die allemaal moeten kunnen presteren deze Giro. Hoe ver je er mee gaat komen weet ik natuurlijk niet, ik heb helaas geen glazen bol :)
Ik zou het je wel gunnen, je doet al jaren heel fanatiek mee en ontzettend je best om een goed team bij elkaar te klikken. Dat is tof om te zien!
Vergeet niet dat Bjerg en Molano zomaar eens 24 punten op kunnen leveren als Pogi wint (10 punten), bovenaan het AK staat (8 punten) en de puntentrui pakt (6 punten). Wat dus best wel aannemelijk is na etappe 1.
Dus geen Ben, Romain of Damiano? Dat vind ik gedurfd. Zoals hier eerder werd genoemd pakken de klassementsmannen toch vaak ook de plekken achter de vluchters (en dat zijn er meestal geen 15) die een bergetappe winnen. Dus lijkt me dat je alsnog een renner hebt die constant punten pakt, plus de punten van de eindafrekening. Dat geeft toch een redelijke betrouwbaarheid lijkt me. Inderdaad, er is een kans dat die punten per etappe wat lager uitvallen dan gehoopt. Maar aan de andere kant zou zo'n Ben ook derde in het AK kunnen worden en vaak hoog eindigen in etappes (zoals je bijvoorbeeld Damiano of Eddie vorig jaar zag doen), mocht hij die vorm van dit seizoen nu wel doortrekken naar een grote ronde. Stel je neemt dan twee van de drie bovengenoemde dure heren, dan is er toch juist een goede kans dat jij net die juiste eruit pakt? Wat ga je anders met dat geld doen? Een Merlier (die misschien een aantal sprints mist) en drie dure jongeren (waarvan er waarschijnlijk 1 toch best tegenvalt voor dat geld) kopen en wat meer geld in aanvallers stoppen (lastiger te voorspellen wanneer je de juiste moet opstellen, misschien zit zo'n APP wel met stalorders om die heilige klassementsplek van Ben te beschermen)? Dat klinkt voor mij toch als een wat risicovollere strategie...
Vraag me ook af of vol inzetten op de aanvallers zo loont. Qua koersverloop zit de kans er natuurlijk dik in dat de laatste week kans biedt voor vluchters. De 3 miljoen categorie thuislaten voor categorie López, Rubio en/of Dunbar kan, maar dat is ook wel een loterij. Je wil er daar ook geen 5 van. Of je moet een heel dik sprintersteam gaan bouwen met het budget dat je bespaart.
Goed betoog. Hoeveel geld hou je over?
vind ze allemaal overpriced en onbetrouwbaar die dure AK mannen.
Maar, zoals hierboven ook geschetst, vind ik het ook een hele klus om goed in te schatten welke goedkope mannen dan wel komen boven drijven. En ik welke etappe.
Maar ik houdt er dan ook geen tera bite aan excel bestanden op na om tot mn keuzes te komen.
De volgende heren gaan het doen de komende 3 weken:
AK: Pogi, G., Bardet, DFM, Ben, Tiberi, Lutsenko
Berg: Rubio, Storer, Hirt, Pellizzari
Sprint: Milan, Kooij, Molano, Pithie, Ewan, Vendrame, Hofstetter, van Poppel, Ganna?
Zonder Arensman en Uitdiebroek, hopen dat de rest de punten voor JK kan opvangen. Succes iedereen!
De opmerking'dat zijn er geen 15' hoor ik hier inderdaad vaak en ziet volgens mij één heel belangrijk ding over het hoofd: Namelijk dat het er helemaal niet perse alleen om gaat hoeveel er vóór eindigen. In een sprintetappe weet je dat er alleen sprinters voor de top10 plekken meedoen, de rest bemoeit zich er niet mee. In een bergetappe heb je naast de vluchters die er voor eindigen ook 'dagjesmensen' met een topdag die zo lang mogelijk aanklampen. Daarnaast heb je vluchters die wlliswaar terugvallen, maar niet zo ver dat ze uit de top 15 vallen. Al die gasten bevuilen je daguitslag.
Zeker bij AK renners die puur op 'binnenkomen' en 'zo min mogelijk tijdsverlies' gefocussed zijn kan dat echt veel plekken schelen in de daguitslag. De ene keer misschien niet, de andere keer weer wel. Alleen de absolute top weet hier consistent aan te ontsnappen, of de aanvallende klimmers.
Kost me wle 6 miljoen met nog steeds de kans dat je de verkeerde hebt. Voor minder geld kan ik net zo goed zekerheid inbouwen in mijn vluchters, die ik ook nog eens in die 3e week méér punten zie pakken.
3 zou ik er ook niet doen, maar vind ik nog steeds betere opties. Ook als ze tegenvallen worden ze 1,2,3 in het JK. Daar hoeven ze geen podium te rijden. En als de AK renners sowieso minder punten pakkenin de 3e week is het verschil tussen de AK renners en de net wat tegenvallende jongeren in absolute punten dus ook niet zo groot dat het niet opweegt tegen de kans dat ze wél gewoon goed ziijn.
Aanvallers moet je ook niet per etappe gaan voorspellen. Die moet je élke etappe opstellen en dan aan het eind van de rit de balans opmaken. Een aanvaller die 2 keer 0 rijdt kan in de 3 etappes dat hij wel scoort + resulterend BK nog steeds heel veel punten halen voor een relatief lage prijs. En ja, daar moet je dus in je totale 20-tal qua verdeling rekening mee houden.
Er rijden een hoop renners rond waarvan je wel redelijk kan bepalen hoeveel punten ze ongeveer gaan halen zolang ze niet tegenvallen. Bardet is zon mooi voorbeeld. Haalt al jaren tussen de 150-250 punten en dat zal dit jaar niet persé anders zijn. Dat maakt hem geen slechte pick, maar de marge naar boven van dit soort renners is niet zo groot. Haalt Bardet dit jaar opeens podium dan zal hij de 300 aantikken, maar 400 of meer zit er niet opeens in.
De meest veilige en risicoloze strategieën klappen je teams vol met dit soort renners. Je zult dan weinig tegenvallers hebben, meer kans dat je de uitschieter onder de bekende namen hebt, maar in absolute zin ook een zeer beperkte ruimte naar boven. Zelfs als al je 20 renners positief verrassen. Het is juist die marge naar boven die het verschil maakt ten opzichte van de hele grote meute die de bekende en hoge pickrate namen er in klikt. Die marge zit overigens ook niet in 500k renners. Zelfs als die verrassen zullen die (op een uitzondering eens in de 10 jaar) niet snel veel meer dan 100 punten pakken.
Die marge zul je dus, op een zo veilig mogelijke manier, in moeten bouwen in je team via gasten als Lopez, Plapp, Dunbar, Rubio, Storer, APP etc. (Ik noem even een rits op van een vergelijkbaar type, niet dat ik in al deze gasten evenveel vertrouwen heb). Net zoals ze in het klassiekerspel uit de categorie Stuyven/Wellens/Politt kwamen. Gasten waar je te weinig geld/ruimte voor hebt als je vol op safe speelt met grote namen.
Nasibal was vroeger nochtans ook altijd prediker van 2 topsprinters mee te nemen en de rest van de sprinters goedkoop te houden. Dit lijkt me in deze giro ook aangewezen.
Maar inderdaad geen idee dan waar hij zijn geld aan uitgeeft. Hij vermeldt bv geen DFM dus zal die waarschijnlijk wel hebben, maar van gokjes gesproken...
Aan de andere kant kan je vermoedelijk ook bekertjes halen met 5 miljoen overschot op de bankrekening. Misschien is dit wel de uitdaging ofzo ;-)
Heb nu een paar strakke aanvallers met AK potentie ipv een hele rits overpricede gasten.
sprint team maar eens opgekrikt. "Probleem" is dat je dan veel dure sprinters hebt.
Er vanuit gaande dat er een tegen gaat vallen of de hekken ingedrukt wordt, maakt dat de kans weer groter dat er een van jou bij ligt.
Ik ben nooit fan van 'veel' sprinters. Ongeacht het parcours en ook ongeacht sprintveld. Bij een beperkter veld kom je uit bij gasten die, over alle sprintetappes gerekend, niet veel meer punten halen dan wanneer je consistent 2 opvullers opstelt. Bij een groot veld kom je op plek 8 en 9 uit bij gasten die de meute niet consequent voor kunnen blijven en meedoen aan de grote loterij. Gokken op de kans dat je daar precies de juiste vindt die het beste uit die loterij komen, weegt m.i. ook niet voldoende op tegen consistent opvullen.
Waar ik elk rondje, op basis van parcous en veld, wel mee speel is hoeveel geld ik in die sprinters stop. Ik denk dat het deze Giro wel meerwaarde kan hebben om meer geld in die sprinters te stoppen. Ze hebben toch meer kansen om die euro's om te zetten in punten dan normaal. Zeker t.o.v AK renners zonder extra's. Daarnaast wil je nu ook echt wel de gasten die consistent sneller zijn dan de rest. Normaal is dat minder van belang omdat 'de rest' kleiner was en begon op plek 6.
Dus ik zou zeggen: Zelfde aantallen als elke Giro (Ik ga met 6+1), maar wel meer budget naar de sprinters.
Ik snap volledig de tactiek van dat renners te duur zijn (AK), maar moet zeggen dat een team met Lopez, rubio , storer, zana, lutsenko wat uit balans voelt.
Heb voor het echte klassement nu : poga, G, arensman, bardet en Tiberi.
Sprinters heb ik er nu 8 (waaronder Andresen, Pithie en Vendrame ) . Voelt niet helemaal lekker, of kunnen mensen mij geruststellen?;)
Log in via je wielerflits.nl account om deel te nemen aan de discussie.