Oke, Oke, heldere uiteenzetting. Maar je bespaart dus pakweg zes miljoen op die klassementsmannen, je investeert extra in vluchters (1 à 1,5 miljoen categorie) maar ook niet te veel, want je stelt ze consistent op. Dan investeer je wat extra in de top van het sprintersgilde, maar ook niet te veel want je neemt daar 6 + 1 man mee. Waar geef je dan je vrijgespeelde geld aan uit (in neem aan dat je vijfde en zesde sprinter geen Girmay en Groves heten)? Een Ganna, teamgenoten van Pogi zodat je die opvullers in bijvoorbeeld sprintetappes sowieso hebt?
Ik ben er tijdens het puzzelen achter gekomen dat zowel 2 als 3 UAE'ers (inclusief Pogi) een valide strategie kan zijn. Beiden vereisen wel een volledig andere invulling van je overige selectie, omdat je ze wel ook op de juiste momenten moet kunnen opstellen zonder direct ook weer minstens 8-15 bankpunten te creëeren. 4 UAERs lijkt teveel, dat krijg ik er niet ingepuzzeld zonder de etappevoordelen direct weer met bankpunten teniet te doen, of zonder dat ik zeker weet dat mn concurrentie het kan compenseren met andere renners.
Voorbeeld:
Als er een jongere na etappe 2 top 5 AK staat kan dat zomaar méér opvulpunten opleveren dan een UAE knecht. Zeker als dat toevallig Cian is (De kans dat dit zo is zal iedereen voor zichzelf moeten inschatten) en daarmee ook nog in 3,4 en5 een serieuze kans op een Kooij-bonus heeft. Gegeven dat je Pogi als opvuller gebruikt en dan dus ook die jongeren, gaat je 3e opvulplek naar die 3e UAE'er (Molano even als 2e gerekend). Dat geeft in 3 etappes maar plek voor 6 sprinters.
In de bergen loop je met een extra UAE'er tegen vergelijkbare problemen aan. Stel je zit in de 3e week en verwacht dat de overwinning vaak naar een vluchter gaat dan zou het zomaar kunnen dat je UAE knechten maar 8 teampunten halen. Dat is evenveel als de puntentrui. Stel je daar een oliveira of novak op, maar laat je die puntentrui op de bank, dan win je per saldo dus niet. Wat vervolgens betekent dat je om die 3e UAE'r effectie te kunnen laten zijn extra ruimte moet creeeren in je totale bergequipe en/of die 3e UAER een klimmer moet laten zijn, wat meer geld kost.
Voor de handvol andere etappes is het nog maar de vraag hoeveel winst je haalt t.o.v de investering. Ze kosten immers geen 750k.
Ik heb meerdere manieren gevonden om met deze issues te dealen en die 3e UAE'er effectief te kunnen laten zijn. Ze vereisen wel wat lef,risico planning en puzzlen, maar dan is er m.i. ook winst uit te halen. Tegelijk heb ik ook meerdere manieren gevonden om met Pogi + 1 UAER te gaan, maar dan moet je je totale selectie weer zo vormgeven dat je het truivoordeel weer compenseert. Ook dat kan overigens.
Het is dus maar net waar je je uiteindelijk het meest senang biij voelt, zolang je je maar realiseert dat het geen kwestie is van zoveel mogelijk UAERs er in klikken en dan gewoon 'normaal' de rest van je selectie vullen. Dan ga je denk ik nat.
Ben dan wel benieuwd welke +2m sprinters zoveel zekerheid op punten opleveren? Denk dat iedereen er wel vanuit gaat dat Kooij en Milan het zekerste aanvoelen.
Dan heb je Merlier die heus wel zijn ritje (of 2) zal winnen maar zijn échte sprints komen er maar aan vanaf rit 11. In de Tirreno raakte hij alweer niet meer vooruit tegen het eind van de week. Wie zegt dat hij in die 2de/3de week nu wel nog top zal zijn?
Daarna komen we bij Groves, Girmay, Jakobsen en Bauhaus. Tjah... eerstgenoemde dit jaar nog geen deftige sprint gereden. Bini laat zich vaak wegdrummen in de hectiek. Bauhaus lijkt degelijk maar zal hij consistent beter zijn dan sommige 1-1,5m opties? Rijdt toch ook vaak 10de plekjes. En Fabio maak ik geen woorden meer aan vuil.
Heren en Dames van het goede leven,
Hier ook iemand die al 384x zijn team heeft aangepast, maar voor nu 99 procent zeker wordt het onderstaande. Mochten jullie tips hebben, en me toch weer willen laten nadenken/twijfelen, hoor ik het graag!
AK; Pogacar, Arensman, Bardet, D. Martinez, O'Conner, Tiberi
Aanval/klassement; J. Lopez, Rubio, Plapp, Hirt
Sprint; Milan, Kooij, Groves, Pithie, Gaviria, Ewan, van Poppel, Aniolkowski
Overig; Alaphilippe, Lipowitz
Twijfel om Groves, en dus een sprinter minder, in te ruilen, voor een AK man als een Caruso bijvoorbeeld.
Ja dat wordt al snel een 'smaak'-discussie.
Ik ben het helemaal met je eens dat aan de meeste sprinters een luchtje zit. Milan zal iedereen hetzelfde naar kijken. Kooij heeft voors en tegens maar mag in het totaal plaatje denk ik wel bij de zekere jongens. Merlier is onzeker over welke etappes hij gaat rijden, maar is wel zeker over wat hij gaat doen in die etappes. Groves zie ik wel als een consistente sprinter, de onzekerheid gaat alleen zijn naar welke plek hij dan consistent gaat sprinten. Alle 4 in je team puzzelen gaat echter niet goed, dus daar zul je keuzes moeten maken.
De overige 3 (of zelfs 4) sprinters (bij 6 totaal) zul je dus op een creatieve manier naar wat zekerheid moeten zoeken. Pak je zekerheid van truipunten, zekerheid van vorm, zekerheid van prijs/punten verhouding terwijl ze net wat beter lijken dan het random grut, pak je zekerheid van álle sprints aan kunnen, pak je zekerheid van super consistent maar niet persé de snelste. Etc. Etc. Precies dit is voor mij de reden om na 6 man echt wel te stoppen met zoeken.
Dat het geen makkelijke puzzel is ben ik het volkomen mee eens. Maar we bedrijven hier topsport, en dat is per definitie niet makkelijk ;) ;)
Haha fair enough. Ik was gewoon benieuwd, als je op zo veel plekken bespaart, waar dat vrijgemaakte budget dan wél naartoe zou moeten gaan. Maar ik denk dat ik al een aardig beeld heb kunnen vormen. Ik heb weer wat inzichten om mee verder te puzzelen, waarvoor dank.
Ik vind vooral het denken in budget ipv poppetjes mooi.
hoe je daar dan een wiskundige puzzel op loslaat dat gaat mijn pet (maar vooral tijd) te boven.
maar het levert vooral een veel mooier gesprek op dan de usual vragen en droppings.
De vergunning is trouwens binnen, je kan je baan opzeggen en op scoripro gaan harken!
Mijn ervaring is dat je scorito-team (de namen) zichzelf min of meer invult zodra je je aanvliegroute en verdeling uitgewerkt hebt. Evenals de dagopstellingen. Wanneer je gewoon de 20 leukste namen binnen je totaal budget probeert te klikken is de puzzel steevast moeilijker en het resultaat vaak ook minder.
En inderdaad, het levert een stuk inhoudelijkere discussie op. Ook leuk tijdens het puzzelproces!
Dag bamiblok,
Aangezien jij hier al wat jaartjes rond wandeld, en goede inzichten en kennis hebt, zou je, mocht het niet al te veel moeite kosten, wat feedback kunnen geven op mijn selectie die ik hier 15 minuten geleden heb gepost.
bedankt alvast iig!
Voor degene die geïnteresseerd zijn in de doelstellingen van Cian Uijtdebroeks voor de Giro, wel degelijk een klassement.
Ik tel nu al vrij veel renners die je in de bergetappes op kan stellen. Dat mogen er best meer dan 9 zijn, maar in de huidige orde van grootte ga je serieuze opstelproblemen tegenkomen. Dat kan al snel zonde van de geïnvesteerde europunten zijn.
Misschien kan je daar nog wat aanpassen in de verdeling en je budget investeren waar het méér impact heeft. Bijvoorbeeld door specifieke namen te verbeteren, of er renners bij te pakken die op andere plekken inzetbaar zijn.
Ik zou er dus zeker niet nog een AK renner aan toevoegen.
Oke oke, het orakel heeft gesproken, het vragenuurtje is weer voorbij. Laat de beste man ook even toekomen aan eten koken.
Ow nasi, uhm toch nog even een klein vraagje dan nog van iets uhh, ongerelateerd, zet jij jouw gouden bekers in een vitrine of liever op de plank? En hoe vaak per week doe je ze afstoffen? Ik 2x, en dan niet afstoffen maar wassen, 2 duimpjes, man ik hoop ook ooit een gouden beker te halen zeg! Poh!
Nou ik heb de twintig leukste namen geklikt en ik denk dat ik nog wel budget overhoudt: Magnus Sheffield, Nicola Conci, Henok Mulubrhan, Lorenzo Fortunato, Georg Steinhauser, Christian Scaroni, Larry Warbasse, Simone Velasco, Maximilian Schachmann, Harrison Wood, Nicholas Debeaumarché, Andrea Piccolo, Roel van Sintmaartensdijk, Amanuel Ghebreigzabhier, Luke Plapp, Giovanni Lonardi, Robin Froidevaux, Felix Grossschartner, Phil Bauhaus en good old Domenico Pozzovivo.
Maar goed, wat je een leuke naam vindt is natuurlijk ook een kwestie van persoonlijke smaak.
Bedankt voor je antwoord allereerst!
klopt, 12 renners die ik in kan zetten voor heuvel/bergetappes. En dus 8 voor (zware) sprint etappes.
Maar met die 12 renners, kan ik ze volgens mij op diverse ritten inzetten!?
Wat mis ik dan specifiek volgens jou?
Je mist qua renners en types niet veel, al maak je duidelijk wel de keuze weinig tot geen rekening met teampunten te houden.
Het budget van de extra klimmers is ook niet heel ruim, daar valt weinig op te besparen. Maar afhankelijk van hoeveel vertrouwen je in ze hebt bieden ze wel de mogelijkheid om een AK man te minderen. Dat geeft je budget om in je sprintteam minder afhankelijk te zijn van mannen als Gaviria en Ewan, waarvan heel onduidelijk is hoe ze gaan presteren.
Overigens denk ik dat je een prima team bij elkaar geklikt hebt hoor. Maar als ik ergens ruimte voor verbetering zou moeten aangeven is het daar denk ik.
Is een bewuste keuze om geen extra uae renners mee te nemen. Twijfelde over Maijka, en over Molano in de sprint. Maar zoals je zegt, heb best vertrouwen in mijn team, en ik ben niet zo van opvulling/team punten pakken om maar punten te pakken.
Vind het juist leuk de juiste pic te kiezen.
Qua sprinters is het allemaal onzeker, een Milan en Kooij zijn zeker, twijfel zit in een Bauhaus, Dainese, Groves etc.
Log in via je wielerflits.nl account om deel te nemen aan de discussie.