Scorito Giro 2024

1 2 ... 89 ... 139 140
dephazz

Ganna heeft net tegen Jens Voight gezegd dat hij vandaag niet zal sprinten. Andere etappes lenen zich daar beter voor. Vandaag is zijn taak om Thomas te beschermen.

Had persoonlijk al wel zoiets verwacht, Ganna gaat er meestal als flyer in. Dus wanneer het tempo er al in zit ipv de heuvel en bochten in het slot van vandaag.

BigMig
Nijmos
#2194
Ik snap best dat mensen twijfelen over Ganna opstellen. Zijn verwachtingswaarde is gewoon niet zo ho...

DFM is geen opstelbare renner die ik niet had verwacht. Ik had er juist op gerekend dat 1 van de klassementsklimmers een goede opvuller zou zijn. Of dat nou G, DFM, Tiberi, Arensman of zelfs Lipowitz zou zijn (of in een geval van een andere keuze bijvoorbeeld Cian).

RappeEddy
dephazz
#2201
Ganna heeft net tegen Jens Voight gezegd dat hij vandaag niet zal sprinten. Andere etappes lenen zic...

Net op tijd op het bankje gezet

Ben Nihilisty

Merlier heeft een pickrate van 51%, en is door slechts 22% kopman gemaakt. Nou kan ik me voorstellen dat men Milan iets meer een zekere kopman vinden vanwege dat heuveltje op het eind, maar anderzijds: voor die 4.5 miljoen zou ik eerlijk gezegd wel verwachten dat je Merlier blindelings kopman durft te maken in een etappe als vandaag - want er komen nog wel 'lastigere' sprintetappes aan. 

Pim Todcock

Milan is bijna even duur als Merlier, dus dat zou je andersom ook kunnen zeggen. Deze etappe wil ik nog even kijken hoe het is met Merlier na zo'n drempeltje. Wie vandaag wint kan op meer kopmanschappen rekenen.

nasibal

Scorito speel je altijd zo veel mogelijk op basis van informatie die je daadwerkelijk hebt. Er is nog te weinig informatie om aan te nemen dat Merlier vandaag een betere cap gaat blijken dan Milan, danwel een benodigde gok is op dit punt in de ronde.

Wat je wel weet is dat Kooij gister gevallen is en dat Milan in veruit de meeste teams zit. Je kan dus in ieder geval uittekenen dat Milan een kanonnenhoge caprate ging krijgen onder de teams zonder Merlier en mogelijk ook onder de teams met Merlier.

Ook zonder hem te cappen kan je vandaag winst pakken met Merlier. Door hem wel te cappen kan je mogelijk heel veel verliezen.

Overigens ook leuk detail over de zwaarte van de finale vandaag vs morgen: De klim vandaag vangen ze vanuit een haakse bocht en dus lage snelheid aan. 

Laatst gewijzigd
Ben Nihilisty

Terechte tegenargumenten, daarnaast is het kopmanschap in de grote rondes van een wat minder doorslaggevende factor dan in het klassiekerspel - dat is nog even schakelen zo in het begin. Echter verbaast het me desondanks nog altijd enigszins, omdat a) ik een groter aandeel 'casual' spelers had verwacht die Merlier de beste sprinter vinden en dus altijd zullen cappen in een sprintetappe (heb 't idee dat het aandeel 'fanatiekere' spelers wat aan 't toenemen is - even geheel terzijde) en b) Milan in enorm veel sprintkoersen de veiligere optie lijkt (zelfs als Merlier vandaag goede vorm toont, aangezien bijvoorbeeld Lidl, Jumbo, FDJ op basis daarvan in volgende etappes de druk wellicht nog wat meer kunnen opvoeren).

Dat laatste is voor mij uiteindelijk de doorslaggevende factor geweest om Merlier links te laten liggen voor 4.5m, en dus - ten onrechte - er vanuit ben gegaan dat de mensen die 'm wel geselecteerd hebben hem de aanvoerdersband zouden geven. Waar je echter natuurlijk sowieso gelijk in hebt - lees ik een beetje tussen de regels door - is dat je de kopman- en selectiekeuzes niet op basis van het reeds bestede budget moet baseren, dat zijn immers verzonken kosten. Maar goed, dat laat staan dat we inderdaad meer de vraag 'is Merlier 4.5m waard' aan het bespreken zijn dan 'moet je Merlier cappen (mede vanwege z'n hoge prijskaartje)' - en dat is uiteraard een iets ander discussiepunt. 

floda

Ik heb qua sprinters toch gekozen voor mannen die weten wat het is om in grote peletonsprint met duw en trekwerk toch voorin te blijven. Dat hebben Pithie en Girmay nog te weinig laten zien. Dianese meestal goed in einde ronde en aangezien er dan al drie/vier  belangrijke afspraken zijn geweest was dat ook geen optie. Daarmee moest de keus qua budget tussen 2 van de 3 dure, waarbij merlier vanwege wat minder klimmen en vaak moeite einde ronde te halen eraf is gevallen. Dan nog keus tussen Bauhaus en Groves. Heb hier maar gewoon grote gok genomen om gezien gebrek aan bewijs dit seizoen toch groves mee te nemen. 
verder Ewan, van Poppel en hofstetter omdat die die grote zenuwachtige sprints wel aankunnen.

tot slot molano voor teampunten en hopelijk wat 10e plaatsen. 

dus "maar 7" sprinters omdat je altijd wel tot 3 man met goede opvulpunten komt zeker in deze giro met de huidige opbouw van etappes. Dus 1 uitvaller kan ik me nog permitteren. 

rest van b en c sprinters weinig bewijs dat ze zich handhaven in grote rondes. 

ivo001

Als deze groep weg blijft gaat het verkiezen van Vernon boven Lund erg pijn doen vandaag.

Thomberg
Ben Nihilisty
#2204
Merlier heeft een pickrate van 51%, en is door slechts 22% kopman gemaakt. Nou kan ik me voorstellen...

Nee zeker niet. Als je Merlier hebt, dan heb je Milan ook. Ze zullen elkaar nooit veel plekken ontlopen in deze sprint. De kopmanpunten winst van Merlier is dan beperkt. De kans dat Merlier er niet bij zit is groter dan Milan in deze sprint. Dus is Milan cappen veel veiliger door z'n hoge pickrate. Als Merlier vervolgens wint heb je die bonus ook. Van de 7 obvious sprintritten zijn vandaag en morgen het moeilijkst qua finale overigens als je het mij vraagt. Als er meer sprintritten komen dan zijn die wel moeilijker dan vandaag.

In de vlakke sprints zie ik Merlier als een veiligere cap.

Milan vandaag cappen boven Merlier is dus scorito-wise wel de slimste keuze

kevinraar

dekker gaat niet meesprinten helaas dat lekker eerder gezegt had ik hem niet opgesteld

nasibal

Nog even iets kwijt over de sprinters vóórdat ze vandaag binnenkomen, anders word ik mogelijk beticht als achteraf-luller ;) 

Mijn ervaring in grote rondes is dat je over de duim genomen hebt 3 groepen sprinters hebt:

1) Groep A: strijden op papier(!) consistent om het podium
2) Groep B: Strijden op papier(!) consistent om top 10 (of 'om de plekken achter de topfavorieten', als je het minder arbitrair wil hebben)
3) Groep C: Strijden op papier(!) voor de mooie plekken in de achtergrond. Kanttekening bij deze groep is dat het om sprinters moet gaan die de intentie hebben om elke keer mee te sprinten en ook de kwaliteiten hebben om daar in de meerderheid van de etappes een poging toe te wagen. Renners die 'in theorie misschien een keertje kunnen meesprinten' tellen niet mee. 

De grenzen zijn in praktijk niet uiteraard niet zó zwart wit en de groep waarin je een renner indeelt hangt af van smaak. Maar in grote lijnen gaat dit principe altijd op. Per daadwerkelijke daguitslag zul je op basis van verschillende factoren (pech, vorm van de dag, foutjes, potentie-op-verrassen, etc) kruisbestuiving zien tussen de groepen. Dat een renner uit groep C een mooie top 10 plek rijdt, of dat een renner uit groep B de rit wint is op individueel etappe-niveau allerminst ondenkbaar. Over een groot aantal etappes zullen betreffende renners echter voornamelijk netjes in hun 'eigen' groep zitten. 

Een aantal belangrijke zaken om te realiseren:

  • Renners uit groep A kunnen niet overpresteren, er is géén groep boven hun
  • Renners uit groep B kunnen alléén overpresteren door podium te rijden, wat dus relatief weinig bovenruimte in scoritopunten betekent
  • Renners uit groep C hebben de meeste ruimte om over te presteren, maar zijn natuurlijk niet voor niets renners uit groep C. 
  • Door hoe een sprint verloopt heeft een renner uit groep A bij tegenvallen een grotere kans om in groep C (of daarachter) terecht te komen dan in groep B. 

Hoe bovenstaande van effect kan zijn op je selectie hangt van 2 dingen af: 

  • aantallen (aantal sprinters in totaal en aantal sprinters per groep)
  • bestedingsalternatieven (waar kan bespaard budget heen als je het uit je sprinters wegtrekt?)

Aantallen
De aantallen hebben op meerdere manieren effect. Hoe kleiner het aantal in totaal, hoe dichter de groepen in elkaar schuiven en hoe korter de sprinters in de daguitslag eindigen, óók als er geen kruisbestuiving tussen de groepen is. Dit is interessant, omdat des te dichter de C renners op de A renners eindigen, hoe kleiner het verschil in punten-per-euro ratio wordt. Hoe kleiner deze deze ratio, hoe meer budget je effectief kan besparen. P8 en P9 zijn samen evenveel punten als P1. Als je door kleine aantallen een hoge zekerheid hebt dat je C sprinter minimaal plek 8 of 9 sprint en ze maximaal de helft van je topsprinter kosten zou je er voor kunnen kiezen om in plaats van de topsprinter 2 C sprinters mee te nemen. Het kost je dan een plekje (1 vs 2 renners), maar tegelijk win je budget. Jij hebt immers voor hetzelfde geld 2 plekjes in plaats van 1 gevuld. Je hebt daardoor voor de overige plekken méér geld te besteden per plek. Ook win je op het feit dat jouw C sprinters veel verrassingsruimte hebben. De topsprinter heeft alleen een eventuele capfactor en 'zekerheid' om daar tegenover te zetten. 

De tweede manier waarop aantallen effect heeft is zeker weten dat je de juiste hebt. Als een renner uit een bovenliggende groep tegenvalt en een renner uit een onderliggende groep daarvan profiteert dan wil je natuurlijk wél dat dat jouw renner is. Zitten er maar 3 sprinters in groep C (omdat bijvoorbeeld de rest van de potentiele C sprinters niet elke keer sprinten, niet elke keer kúnnen sprinten, of toch niet de sprintkopman van hun team blijken) dan is de kans groot dat je ze alle 3 mee kan nemen en dus sowieso de verrassing hebt. Zijn de aantallen sprinters in groep A en B ook niet groot, dan weet je dat je, naast dat je de verrassing hebt, je overige 2 C sprinters óók gewoon naar de plek rijden die ze moeten rijden. Bij een hoger aantal kan het nog steeds voorkomen dat je in individuele etappes de goede namen hebt, maar de kans dat dit over meerdere etappes zo is neemt flink af. Zeker omdat als de betreffende sprinters zekerder en consistenter waren geweest, ze niet in groep C hadden gezeten.

De laatste manier is in praktijk eigenlijk nooit een hele grote factor voor in ieder geval groep A en B, maar moet wel genoemd worden: Hoe kleiner de groep hoe kleiner de puntenverschillen tussen renners binnen de groep. Neemt de groepsgroote toe dan wil je natuurlijk liever degene die vaker vooraan de groep dan achteraan de groep eindigt.

Bestedingsalternatieven
Ergens budget besparen heeft alleen zin als je het ergens anders effectief kan besteden om een verschil te maken. Heel flauw gezegd heeft het geen zin om bespaard budget van sprinters in tijdrijders te stoppen, als er geen tijdritten in het rondje zitten. Het kan ook zijn dat er nog wel renners zijn om aan te schaffen, maar dat ze niet persé beter zijn dan de renenrs die je al hebt en je er ook geen extra wil. Tenslotte bestaat ook nog de mogelijkheid dat er wel renners zijn die potentieel goed genoeg zijn en waar je nog plek voor hebt, maar dat ze onder aan de streep toch niet met zekerheid meer opleveren dan wanneer je het geld alsnog in je sprintploeg stopt. 

Eindstand: Onder aan de streep kan het dus super voordelig zijn om in budgetsprinters te investeren t.o.v topsprinters. Sterker nog, dat is vaak het geval. Er zijn in het verleden rondjes geweest waar de enige reden om 2 toppers mee te nemen de aanwezigheid van de capfactor was. Het voordeel van deze tactiek neemt af naarmate het aantal sprinters stijgt en/of de bestedingsalternatieven afnemen. Ook kost het al snel een plekje in je 20-tal en dagselectie. Ook daar zit een maximum aan. 

Ik heb bovenstaande bewust niet specifiek 'verbonden' aan de huidige Giro. Hoe bovenstaande effect heeft op de huidige Giro is een subjectieve discussie en uiteindelijk heeft de winnaar altijd gelijk ;)

Laatst gewijzigd
ZK
nasibal
#2212
Nog even iets kwijt over de sprinters vóórdat ze vandaag binnenkomen, anders word ik m...

Goed betoog Nasi, weinig op aan te merken, is voor bijna elke ronde van toepassing! Het is al eerder gezegd, heel fijn dat je weer zo actief bent op het forum! 🙏

Zitvlees
Willempie94
#2190
Waarom schaar jij Molano bij de opvullers en niet bij de sprinters?

Uiteraard ook een sprinter, maar mijns inziens niet een hele goede. 

Ik gebruik heb als opvulling in mijn sprintteam, en majka als opvulling in m'n klimteam

ZK
Zitvlees
#2214
Uiteraard ook een sprinter, maar mijns inziens niet een hele goede.  Ik gebruik heb als opvull...

Zonde dat je Molano dan niet als opvulling gebruikt in je klim team. Die pakt quasi dezelfde punten als Majka, die op zijn beurt zelden top 20 zal rijden in die ritten. 

Laatst gewijzigd
dawizz

Carr eruit 

ivo001

Vooraf had ik Majka in dit deelnemersveld wel een top 10 klassement zien rijden. Ik dacht dat Pogacar snel genoeg zo'n voorsprong zou opbouwen dat Majka zijn eigen positie zou mogen verdedigen. Echter heeft hij nu al 8 minuten weggegooid, dus de kans dat die nog een keer doortrapt tot de streep wordt wel klein nu. Die gaat elke etappe lekker tot een aantal kilometer voor het einde goed meerijden, en dan muntjes in de parkeermeter duwen.

ditisdavid

Bauhaus én Molano én Ewan én Pithie én Van Poppel laten het afweten, wat een beroerde uitslag...

kevinraar

ik 2 man in de top 10 jakobsen ganna en dekker die niet meesprinten van poppel molano en vendrame slechte sprint rijden

Kanarie

Ik heb Majka en Molano maar ik betwijfel of die meer punten gaan pakken dan de goedkopere ploeggenoten. Aniolkowski helaas op de bank vandaag.

Mollemaaktmenietuit

Dit was toch een lastigere finale dan ik dacht, zeker met die haakse bocht aan de voet. Uiteindelijk gekozen voor DFM voor zekere puntjes ten faveure van Lund. Iets met de eerste rit maar eens aankijken. Niet best.

Weer een mooie etappe wel, valt niet tegen. Heerlijk ook dat het niet zo regent als vorig jaar. Moedig voorwaarts! 

Thomberg
ditisdavid
#2218
Bauhaus én Molano én Ewan én Pithie én Van Poppel laten het afweten, wat...

Volgens mij zitten die allemaal nog wel in top 20

Mollemaaktmenietuit

Thomas zei na de race in het interview dat het plan was dat Narvaez en Ganna er nog bij zouden zitten in de finale. Ganna is 26ste geworden en Narvaez 24ste en ik zag ze beide geen kopwerk doen voor thomas op het einde zoals de Swifts, Sheffield en Arensman. 

Maar goed dat interview moeten we maar van uit gaan dat die niet wilde sprinten. 

kevinraar

maar 186 punten gehaald zit te denken om morgen uitenbroeks en bjerg erin te doen voor dekker en ganna

jenzrscl
kevinraar
#2224
maar 186 punten gehaald zit te denken om morgen uitenbroeks en bjerg erin te doen voor dekker en gan...

Morgen ganna ritje hoor, op zijn mini sanremo terrein, zou me.niet verbazen dat hij morgen zijn kans gaat

1 2 ... 89 ... 139 140

Log in via je wielerflits.nl account om deel te nemen aan de discussie.