De boeren hebben weer gewonnen Klootje.
Waar jij dat superioriteitsgevoel vandaan haalt met betrekking tot hiphop is me werkelijk een raadsel. Je lijkt ook niet in de gaten te hebben dat met name drie mensen hun eigen ding aan het doen waren in dat andere topic. Zet je Leopardo, Leukefans en Romans in een topic, dan weet ik zeker dat je iets soortgelijks krijgt. Als ik Jacco zijn mening over Muse beluisterde. En dan heb ik het nog niet over System Of A Down.
Btw Enjoy The Silence in de top 100 met een flinke stijging ook. Niet verwacht.
Dit toont natuurlijk wel haarfijn dat die hele top 2000 een vernauwend incrowd-feestje is, op een gegeven moment niet veel anders dan de opkomst bij 'Zacht met een gore CH' of dat type kontlik-concerten.
En dan nog: Pop en Rock als 2 genres, zonder subs? Waar haal je het lef vandaan?
Ik weet trouwens nog precies wanneer ik met die muziekgenres begonnen ben. Jeroen Kijk in de Vegte vroeg zich op de radio af of de Top 2000 in de loop der jaren "ontsould" is geraakt, omdat Satisfaction Guaranteed van Harold Melvin And The Blue Notes er in de eerste editie nog wel in stond. Wat hij (en ook ik) toen niet wist is dat er de eerste keer een andere manier van stemmen is geweest. Luisteraars konden 1600 nummers voor de keuzelijst insturen, die met 400 nummers aangevuld werd door NPO Radio 2 zelf. Vervolgens zijn die 2000 nummers alleen nog in de juiste volgorde gestemd.
RV:
Ik kan het mis hebben, dus corrigeer me als het niet klopt, maar volgens mij werd men opgeroepen een mening te spuien over (o.a?) Muse. Aangezien ik de beroerdste niet ben, gaf ik gehoor aan de oproep, en liet ik me niet onbetuigd. Dat mijn gekraakte noot bij een enkeling in het verkeerde keelgat is geschoten, soit. Verder laat ik doorgaans een ieder in zijn of haar eigen muzikale sop gaar koken, vrijheid, blijheid.
“Ik ben een groot fan van trommelen”, zei je laatst, dus bij deze speciaal voor jou:
Ik zag dat Master Blaster (Jammin') van Stevie Wonder opnieuw uit de Top 2000 is verdwenen. In mijn beleving het grootste draaideurnummer, maar dat valt met 3 exits erg mee. Ironisch genoeg heeft onder anderen I Believe I Can Fly van R Kelly 5 exits. Slechts een nummer is er nog vaker uitgegaan.
Over Britpop/rock gesproken (technisch gezien zelfs post-britrock, als je van labels houdt); for some reason kan ik echt genieten van Arctic Monkeys, ondanks dat het enigszins buiten m’n normale smaak valt. Vooral hun oudere albums. Hoewel deze kapot gedraaid is blijf ik 'm lekker vinden.
Als er een band nog meer overschat is dan Muse, dan is het wel Arctic Monkeys. 505 wordt op onder anderen KINK nogal gepusht. En ik ken ook een andere fan die zeer benieuwd was wat ze er bij het debuut in 2022 in de Top 2000 bij gingen vertellen. Nou helemaal niets. Het nummer wordt de rest van het jaar ook niet gedraaid op R2, behalve in de non-stop uren in de nacht. Dit toont het gebrek van die lijst aan: een select groepje kan een nummer heel hoog erin stemmen, terwijl de rest het misschien helemaal niets vindt.
Het ontgaat me compleet wat hier nou zo goed aan is. Het begin is vrij gezapig en halverwege het nummer lijken ze te denken dat het wat steviger moet, omdat het anders naar het einde toe doorkabbelt.
Log in via je wielerflits.nl account om deel te nemen aan de discussie.