Ten eerste bedoel je Zach de la Rosa ipv Tom Morello, die eerste is vocalist en tekstschrijver, Morello eerder een begenadigd sessiemuzikant die ook met RHCP en Chris Cornell, oa, gewerkt heeft.
Ten tweede is Killing in the name of 1 van de betere anthems ooit gemaakt, volledig uniek nummer dat juist niet lomp maar vrij simpel en subtiel in elkaar gezet is.
Degene die bij de video staat afgebeeld is inderdaad Zack de la Rocha, maar Tom Morello zat wel degelijk als gitarist in RATM. Ik bedoel met dat agressie tegen politie en hulpverleners aanwakkeren met name dat "f*ck you I won't do what you tell me". Het is mijn mening, maar jouw bewering is dat net zo zeer en ook geen feit.
Als we het over protestmuziek hebben en aangezien hier de laatste dagen plots nog eens een aangename discussie mogelijk was (de makkelijk te negeren fantast tot de vijfde daargelaten) , draag ik graag mijn steentje nog eens bij, met deze:
De gebeurtenissen in de VS en de wijdverspreide steun voor Luigi Mangione doen me de laatste dagen vooral veel aan het nummer en deze quote denken:
“See if we keep them silent;
then they’ll resort to violence;
and that’s how you criminalise change.”
Ik kwam langs dit interview, en volgens wiki is Morello ook de initiator van het nummer. Hoe dan ook, potato potato. Geweldig nummer.
Ik weet wel waar 'makkelijk te negeren' betrekking op heeft.
@Leo: wist ik niet als zodanig, ik ken live versies die de la Rosa zo vurig brengt dat je het anders dan zijn tekst zien kan. Dat opgeteld bij het feit dat Morello in nogal wat uiteenlopende bands met uiteenlopende visies zat,.. nooit verwacht.
maar goed, de 1, de ander, hybride. Het blijft een absloute banger, vind maar eens een beter open air nummer op de menigte eens goed op te fokken.
Nu is het ook zo wel dat specifiek dit nummer op muzikaal vlak vooral 'spielerei' is; misschien bewust eenvoudig en speels om de boodschap meer centraal te plaatsen.
Naast een geweldige live-beleving vind ik het persoonlijk ook zo'n heerlijke band omdat ze bij elk album blijven groeien en evolueren, ze zijn er echt niet vies van zich opnieuw uit te vinden.
Waar ze bijvoorbeeld op debuutalbum Take to the skies nog wild om zich heen schopten, was er op A flash Flood of Colour veel meer ruimte voor maatschappijkritiek, was The Spark een veel intiemer en introspectiever album en pakten ze het op Nothing Is True & Everything Is Possible veel grootser en wat bombastischer aan.
Veel variatie dus, al blijven ze ook wel trouw aan hun eigenheid en moet dat je ding zijn. Des goutes et des couleurs, weet je wel.
Ik zou zeker The Spark meepikken en eigenlijk ook The Mindsweep. Dat eerste album als mijn op niet al te veel gebaseerde inschatting, buiten de bijdrages hier, van uw voorkeuren. The Mindsweep is de beste brug tussen ouder en nieuwer werk, vind ik.
Dus de topicstarter heeft daar niets meer over te zeggen? Ook nogal tegenstrijdig met de mening dat er geen tweede muziektopic nodig was. Het is december en discussie met betrekking tot de Top 2000 is alom aanwezig, maar jullie willen het het liefst over muziek hebben die daar niet of nauwelijks in voorkomt. En daar ook niet redelijkerwijs aanspraak op maakt omdat het bijvoorbeeld (meestal) te lomp is.
Ik heb zojuist zowel het debuut, iets met skies als ook the spark aangehad.
bij die eerste proberen ze veel te veel om net zo wijds en breed als de grootste nu-metal bands te klinken. Er zit aardig werk tussen en ook qua 'sound' hebben ze wel eigen signatuur, zeker. Maar het schiet het (vergelegen) doel ver voorbij (mening). Het is ook niet makkelijk om een hardcore SOAD-aanhanger van urgentie en kwaadheid te overtuigen :)
The Spark is leuker want dat gaat alle kanten op en herbergt veel meer muzikaal plezier, soms kan je haast niet geloven dat het dezelfde band is. Voor mij voelt dat meer alsof ze zichzelf zijn.
Nu weet ik iig wat Enter Shakiri betekent, thanks, ik zal ergens verderop nog eens mindsweeper laten passeren.
Log in via je wielerflits.nl account om deel te nemen aan de discussie.