Je bedoelt grote artiesten als Rob Kemps... NAAR LINKS.... NAAR RECHTS
Ik was eigenlijk naar die grote legendarische bands of artiesten die iedereen ter wereld kent, en je qua grootsheid kunt plaatsen in het rijtje wat ik hierboven noem. En dan komt misschien van de huidige bands Coldplay nog het dichtst in de buurt.
Ik zag Romans ook al bezig via een achterdeurtje zelf grootheid te definieren, maar in tegenstelling tot de kwaliteit van muziek is er denk ik een grote mate van overeenstemming over grootheid binnen de muziek. Dat is inderdaad over een zo groot mogelijk tijdsvak en zo internationaal mogelijk. Was mijn eigen gedachte vóór het bericht van Pudding.
Ik kan het in dit verband toch niet laten:
Flood, on Giants Stadium concert. --Wikipedia
Weet je wie dat is? Een behoorlijk onafhankelijke mening.
Als je jezelf in sexy pakjes hijsen, waar je al dan niet enige invloed op de vorm ervan hebt, en af en toe iets controversieels uitbraken een kwaliteit is die hoog aanzien heeft ja dan is Madonna wel groot evenals Gaga.
Ik vind het allemaal wat inspiratieloos en eendimensionaal. Het geluk dat ze hebben of voor werken is dat ze af en toe met een goede producer in zee gaan die iets tastbaars achterlaat zoals Frozen in het geval van Madonna. Vaak is degene die zo'n song zingt overigens best inwisselbaar. De PR machine schrijft de grootsheid ervan toe aan de zangeres en maakt er meer van dan het is.
Veel lui moeten immers toch geld verdienen aan zo'n artiest en op radiostations eender, waar ze graag kwijleballen over commercieel gepushte muziek. De positie als radio dj zelf geeft ze mijn inziens geen autoriteit op het gebied van muziek. Hun expertise en kunde is in eerste aanleg de tijd tussen de muziek goed volpraten, dat sommigen dat combineren met enige diepgaande kennis over muzikanten is een mooie bijkomstigheid en dat kan ze meer autoriteit verschaffen. Sluit niet uit dat er ook dj's zijn die een veel bredere kennis en smaak hebben dan ze op nationale radio mogen etaleren maar heb de indruk dat het gros prima past binnen het beperkte commerciële stramien van de zender en daarmee niet meteen iets toevoegen buiten hun basiskwaliteit om het aan elkaar te praten.
Ik had al gezegd dat de populariteit van Madonna voor een groot deel draaide om imago en onderdeel daarvan waren die sexy outfits. Maar jij schetst op jouw beurt een behoorlijk eendimensionaal beeld van haar, alsof Madonna niet meer was dan dat. Je had ook nog de spraakmakende songs Papa Don't Preach en Like A Prayer, los van of die muzikaal heel erg goed waren. En de meer serieuze songs Borderline en Live To Tell. En het het wat meer experimentele Justify My Love.
Verder vind ik het nogal grotesk om jouw mening boven die van dj's te stellen. Leo Blokhuis en volgens mij ook Corné Klijn hebben al eens in de jury van het Songfestival gezeten, en dan vragen ze niet kleomantre. Ik beweer ook niet dat dj's of bepaalde mensen in het algemeen meer verstand van muziek hebben dan anderen, maar sommigen luisteren vanwege hun vak veel naar muziek en dat is de reden waarom hun mening gezaghebbend is. Althans meer dan die van een willekeurig iemand op sociale media.
Tot slot vind ik echt dat je nogal vol bent van je eigen muzieksmaak die ik net zo saai vind als je beroep (accountant). Dat je dat nummer van Sarah Kinsley beter vond dan dat van Jana Mila laat mijns inziens goed zien dat je een blinde vlek hebt voor waar het in een nummer echt om draait. Ik denk ook dat bijna iedereen het met me eens is dat het eenvoudige La Isla Bonita van Madonna een beter nummer is dan Lovegod van Sarah Kinsley.
Nogmaals, ga dan zelf ook niet musicmeter aanhalen als de mening van anderen er niet toe zou doen. In dit geval ken je de betreffende dj's niet eens, laat staan dat je ze autoriteit wilt geven.
Jij bent pas saai, een radiosongluisteraar met favo, push boven alles, -band. En dan de top 2000 als heilige graal koesterend. Meer zeiken over muziek dan het luisteren.
En ik 'haal' musicmeter 'aan' om mensen op een album te wijzen, niet om een punt van kwaliteit te maken. Projectie van jouw kant.
Je bent een draaikont met je musicmeter. Want waarom dan überhaupt musicmeter noemen en niet rechtstreeks verwijzen naar Spotify?
Met betrekking tot de Top 2000 en radio zit je zit de boel ook weer eens opzichtig te verdraaien. De Top 2000 is voor mij niet heilig; ik heb meerdere keren gezegd dat de leukste muziek niet in de Top 2000 staat. En ook op radio als medium heb ik flink wat kritiek. Ik volg vooral playlists en toplijsten van stations om op die manier nieuwe muziek te ontdekken. Dat vind ik nog steeds effectiever dan wat jullie doen. Zogenaamd snobs met een verfijnde smaak maar ondertussen niet weten wie Paolo Conte is.
Dat Madonna zich in sexy pakjes hees en soms iets controversieels zei, dat klopt. Dat Madonna een geweldige performer was met goeie songs die ze zelf (mee)schreef en (mee)produceerde klopt ook. De opkomst van MTV en de Virgin Tour, met in het voorprogramma de Beastie Boys, zorgden voor de rest. Ze werd door Billboard uitgeroepen tot succesvolste solo artiest aller tijden. Op school lekker dwepen met Ramones, The Clash en The Cure en dan thuis stiekem lekker luisteren naar Madonna, jaja, zo waren we dan weer wel. En achteraf bleek ik niet de enige te zijn.
2 hele fijne meningen weer als het over Kanye en Madonna gaat. Alleen als producer is zeker geen pannenkoek. Sterker nog, op dat gebied is het buitencategorie (los van smaak). Maar voor de rest, eens.
Kanye is op dit moment behoorlijk doorgedraaid maar z'n albums uit 2004/5 zijn wel gewoon echt goed en brachten een best vernieuwend geluid in de hiphopscene. Die kan ik nog steeds enorm waarderen.
Vind dit ook wel mooi om te zien. Duidelijk nog een ander persoon dan dat ie nu is. Het origineel is de moeite waard om aan te zetten.
Neuh, ik blijf gewoon naar musicmeter verwijzen bij albums. Doe jij maar wat aan je tik. 'trendwatcher' vind ik mooi gevonden Klootje, dat is net zoiets als windvaan eigenlijk, nooit geweten dat ze zelf produceerde trouwens, wat vast net zo erg als Conte niet kennen is.
Heb het altijd gewoon slappe muziek gevonden, met lelijke zang, en eerlijk gezegd heb ik ook niet iets van een fandom rondom haar ervaren in de 90ies, was ze toen al op haar retour ?
Van Maxim moet er natuurlijk "ik vind" voor. Met het woordje 'gewoon' presenteer je ook iets als een feit. Kanye West heeft mij nog nooit overtuigd, dit (die bovenste) ook niet. Altijd weer de boosklinkende rapper, ik begrijp niet dat je daar behoefte aan hebt als het om muziek gaat.
Ik begrijp niet dat jij behoefte hebt om andermans muziekmaak steeds af te kraken, maar toch blijf je het doen. Smaken verschillen blijkbaar. ;)
Ik vind hiphop/rap ook lang niet altijd boos klinken en ik presenteer niks als feit, ik plemp hier gewoon neer wat ik vind en denk. Ik zag ergens op de vorige pagina's De La Soul nog langskomen, valt voor mij toch enigszins in hetzelfde rijtje als A Tribe Called Quest (die hebben met Native Tongues ook nog samengewerkt in de 90s trouwens). Die hebben in 2016 nog een heel dik (niet boos klinkend) album uitgebracht, destijds kapot gedraaid. Blijf hun sound echt geweldig vinden.
Haha ja ik kan Typhoon ook niet altijd pruimen hoor, maar tekstueel is hij wel echt goed. Vooral zijn eerste album, daarna is het wat vlakker/saaier geworden mijns inziens. Die was ook nog wat minder 'alles is mooi en lief en leuk en vrede en licht'.
Zijn broer, Blaxtar, die maakte ook echt toffe shit. Vaak gekke meer electronische beats en bijna robot-achtige flows.
Dat dat dat net als boosklinkende rappers niet de sfeer is waar ik op zit te wachten. Hiphop is sowieso begonnen als een tegencultuur, en dat is het in grote mate nog steeds. Wat mij nog het meest stoort is die bijna 100% fascinatie voor zwarte Amerikaanse cultuur. Dat wordt door de video's echt beklemmend. Ik begrijp trouwens de fascinatie van sommigen (niet hier) voor het Amerika dat Bruce Springsteen bezingt, ook niet.
Log in via je wielerflits.nl account om deel te nemen aan de discussie.