Als ik na the cure - A forest of wat Joy Division nog eens op het idee kom, zal ik het nog eens opzetten. Mss blijkt het een groeiplaat.
Ik weet niet zeker of Balthazar definitief gekapt is. Ze kunnen ook weeral een hiatus hebben om aan soloplaten te werken De vroegere violiste/toetseniste is wel weg.
De lange blonde frontman met de akoestische gitaar heeft inderdaad Warhaus. Vind ik weinig aan. Wilt precies heel hard Leonard Cohen zijn. De kleine donkerharige frontman met de elektrische gitaar heeft J. Bernhardt als soloproject.
De bassist met de lekkere baslijntjes heeft Zimmermann en zijn vriendin Noèmie Wolfs. De huidige multi-instrumentalist heeft/had Sir yes Siren Nightman. Vind ik wel goed.
De producer van de laatste albums ( Jasper Meacklenberg) heeft Faces On TV
Sir Yes Sir : het kleine broertje van DEUS - Instant Street.
Ja. Dit komt allemaal uit 1 band.
En: tegenwicht aan wat? Kraamvla. Aan mensen die over muziek praten? Waarom ga je niet met al je maten in het politiek topic hangen waar nu de weg vrij is voor Netanyahulikken, doen alsof je Joods bent en je verkneukelen dat de Mossad iedereen 'pakken gaat'. Jij 'bestaat' bij de gratie van anderen, door die in het hol te kruipen/na te doen (yo, ik hou ook ineens van rap, yo) dan wel er ruzie mee te zoeken. Of allebei tegelijk, VPN Master datje daar bent.
Hier in dit muziektopic heb je niks te zoeken, als MvdPFan heb je nog meer nut.
Geen idee welk album. Dit zijn trouwens niet allemaal nummers waar ik op gestemd heb, maar deze van ABBA wel. Echt een geweldige productie en op de radio klinkt het nog eens beter; dan bedoel ik niet psychologisch maar doordat ze het geluid opkrikken.
Wat wel jammer is, is dat ik eens op sociale media las dat The Day Before You Came niet per se een liefdesverhaal hoeft te zijn. Het kan ook naderend onheil zijn. Daardoor werd het nummer voor mij nog beter. Later schijnt ABBA ergens in Top 2000 A Gogo gezegd te hebben dat het wel degelijk een liefdesverhaal is. Jammer, had dat open gelaten zodat iedereen zijn eigen fantasie erop los kan laten.
Ik probeerde eigenlijk een geintje uit te halen met dat ik de pijlaanduiding niet goed las, gefaald..
Van dat rijtje denk ik alleen The Boxer Rebillion - Diamonds wel eens te spelen. Live gezien trouwens in Oosterpoort, geen bijzonder optreden, ze drijven echt op een paar goede tracks en moeten ploegen om een set lang het publiek er bij te houden.
@Esims: Wat jij toch allemaal een ander in z'n schoenen wil schuiven, plus dat eindeloze aanstippen van oude koeien en nog meer dwarsverbanden leggen die er niet eens zijn. Het is van een bijzonder niveau.
Ik heb overigens helemaal geen superieur gevoel over mijn eigen muzieksmaak. Ik heb wel minachting voor veel wat uit de commerciele hoek aan ons opgedrongen wordt en waar achteraan gelopen wordt. Er is x-ruimte/tijd om op te vallen en een relatief beperkte groep kan/weet die plek te claimen. Dat kan zijn omdat het daadwerkelijk goed is, maar net zo vaak is het gewoon middle of the road tot soms regelrechte pulp. Het is vaak niet eens het eindproduct waar ik de minachting voor heb, veel artiesten proberen op hun eigen wijze hun best te doen, maar het hele systeem er rondom met aan het eind een paar radiodweepers (dj's) die hun status aan sociaal-wenselijke meningen ontlenen of tegenwoordig een grote groep infuencers vind ik ronduit verschrikkelijk. In het bijzonder als het opzichtig opgedirkt wordt. Daarentegen heb ik met Snollebollekes van links naar rechts geen problemen. Dat claimt ook onevenredig veel ruimte m.i., maar dat wordt tenminste nergens opgeblazen en qua kwaliteit op waarde geschat, geslaagde feestmuziek voor een paar dolle minuten.
Ik denk niet dat mijn gehoor nou zo slecht is maar dat veel mensen zich nou eenmaal graag laten vertellen wat goed is en/of uit sociale overwegingen dat ook maar volgen. Het beste voorbeeld niet-muziek gerelateerd is het gedweep met bepaalde biermerken. Hele volksstammen die een bepaald biermerk afkraken zonder zelf het verschil te kunnen proeven. Paar jaar (en wat reclamecampagnes later) is er waarschijnlijk een dominater persoon die het is gaan drinken en binnen twee jaar drinken veel om hem heen het merk dat ze paar jaar eerder verfoeiden. Mensen zijn kuddedieren en je ziet in het politieke domein wel hoe makkelijk het is om ze ergens heen te laten bewegen. Mensen willen vrijheid maar kiezen blijkbaar veel op mensen die dat van ze gaat afpakken.
Ik probeer voor mezelf uit te maken wat ik goed vind en daar is geen menigte voor nodig om me aan te spiegelen of heen te begeleiden. Tuurlijk loop ik daarbij ook regelmatig mee met de groep. Wat ook wel helpt, is dat er mensen zijn die je op ideeen kunnen brengen of tips geven. Daar zijn fora of topics als deze geschikt voor als mensen er zo instaan. Die indruk krijg ik niet bij jou @Esims. Het lijkt alsof jij een afgebakend terrein aan muziek(kennis) hebt, dat beetje samen lijkt te vallen met het archief van een kink/radio 2 (het zal waarschijnlijk groter zijn daar je ook klassiek luistert gaf je aan) en dat wat daarbuiten zit een wat mistige wereld is waarin je niet zwemt of wil zwemmen. Je wekt ook nog eens de indruk door de defensieve / negatieve manier van reageren dat als iets buiten die kaders je niet aanspreekt, het dan ook niet voor niks niks is, want anders was het wel op de radio geweest. Een zwartkijker maakt daarvan ergo dan had jij het al wel gekend. Misschien onbedoeld straal je zelf zo constant het superieuriteitsgevoel uit. Alsof jij aan de goede kant van het hek staat, immers jouw grootste referentiekader radiostations (als autoriteit) weten wel wat goed is en maken de goede (voor)selectie.
Kun je die kaders eens loslaten en iets meer blanco naar kijken naar muziek. Het is allemaal prima dat jij graag nu bezig bent met de lijstjes en daarvan graag je favorieten hoort. Het enthousiamse erover prima, maar dit niet als de maatstaf proberen neer te zetten voor anderen (ook al luistert misschien half Nederland er wel naar) Uiteraard zal het meeste je niet aanspreken dat hier gedeeld wordt, daar heeft denk ik iedereen in dit topic wel last van (een ieders smaak is heel persoonlijk en soms niet zo breed). Dat mag je ook gewoon uiten, maar zet dat dan niet meteen af tegen iets als de Top 2000 of jantje of pietje die ook veel bezig is in datzelfde muzikale domein/bubbel als dat jij je bevindt. En mocht er iets voorbij komen waarvan je denkt, goh das best aardig, kun je ook gewoon vragen naar suggesties in dezelfde richting qua geluid, of andere opvallende nummers van dezelfde artiest, Dan krijg je niet die jou versus de anderen discussies die hier overheerseen door de manier waarop je discussies invliegt.
Ik maakte een opmerking over superioriteitsdenken naar aanleiding van je hoepapa en stamp stamp muziek, die je afzet tegen "de alternatieve, serieuze scene". Goed en fout.
Verder zet ik helemaal geen standaard met de lijstjes naar aanleiding van de Top 2000 of andere lijsten. Ze zijn bedoeld voor discussie, zoals die ontstond over Massive Attack. Het is mijns inziens interessanter dan steeds maar video's delen. Niet dat ik dat in een muziektopic onwenselijk vind.
Ik vind dat jij de zaken nu omdraait: ik ben dit topic begonnen omdat ik vond dat dat andere topic niet uitnodigde om eraan mee te doen. Daarom probeerde ik het hier vanaf het begin wat breder te houden, maar jij gaat uitgerekend tijdens deze periode van eindejaarslijsten erdoorheen fietsen als - zoals Romans het noemde - een niche vogel. Waardoor het weer een stelletje nerds onder elkaar wordt met een eenzijdige belangstelling voor EDM en instrumentale muziek. Ga dan je eigen topic beginnen als je zo weinig belangstelling hebt voor de wat meer algemene muziek.
Gezien de titel en de klank past dat wel in een ander thema dat ik voer.
Trouwens Romans, vandaag op Lights & Motion gestuit. Enorm cinematische Post-Rock, veelal nogal aan de positieve kant waarbij teveel achter elkaar veel te veel van het goede is. Voor mij een disbalans richting een bepaalde mood/state of mind dat je niet meezuigt als je er geen trek in hebt of niet de juiste setting hebt. Het heeft kortom vaak een (fysiek) referentiekader nodig om tot z'n recht te komen.
Er zitten echter wel tracks bij die ik tof vind. Voordeel is dat een album van ze op Bandcamp bij Deep Elm Record geen knoop kost, heel album is 1 dollar excl btw.
De eerste hieronder viel me op, wel zo dik aangezet als M83 doet. De tweede heeft een onheilspellendere ondertoon. Die zal jou denk ik meer aanspreken. Silver Lining vind ik ook wel mooi.
"Ik vind dat jij de zaken nu omdraait: ik ben dit topic begonnen omdat ik vond dat dat andere topic niet uitnodigde om eraan mee te doen. Daarom probeerde ik het hier vanaf het begin wat breder te houden, maar jij gaat uitgerekend tijdens deze periode van eindejaarslijsten erdoorheen fietsen als - zoals Romans het noemde - een niche vogel. "
Dat eerste mee eens. Ik neem tenminste aan dat je het wat luister je nu topic bedoelde. Ik vat dat op als dat je dat dan ook zo ongeveer op dat moment moet beluisteren. Dat is niet echt een goed startpunt voor een discussie. Is dit een veel beter topictitel voor.
Dat tweede heb ik zo een andere blik op. Het heeft er meer weg van dat je de boel regelmatig vernauwt naar wat er nu hot topic is in lijstjesland of trends zijn binnen het radiolandschap, terwijl ik en een aantal anderen hier allerlei kanten uitvliegen en het doorgaans niet erg vinden dat dat gebeurt. Ik vlieg overigens, toegegeven, ongestructureerd allerlei kanten op. Ben op een zoektocht naar van alles en nog wat om mijn op dit moment nog te bescheiden archief aan te vullen. In de nabije toekomst hoop ik te kunnen genieten van een breder pallet aan muziek en muziekstijlen dan nu mogelijk is.
Dat derde is enkel iets dat bij jou heel belangrijk is zo lijkt het, 1 centrale discussie met nu de Top of Snob 2000 als framework. Er zijn zat mensen die daar niet zo precies bezig zijn als jou, zelfs als ze wel regelmatig de radio ervoor aanzetten, daar mag toch ook ruimte voor zijn. Oftewel het kan toch naast elkaar bestaan, gelijktijdig. Ik en anderen die van alles en nog wat luisteren en out of the blue daarover wat delen en jij die iets opmerkt over een nummer in de Top 2000. Of moet ik 2 weken wachten met een vraag over euforische muziek?
Anyways laten we er in 2025 meer een harmonie van proberen te maken.
'Het heeft kortom vaak een (fysiek) referentiekader nodig om tot z'n recht te komen'
Is dit Kleomantriaans voor 'eigenlijk moet je het live eens zien'?
mocht dit in VERA passeren zou ik het wellicht wagen ja, vraag me af hoe dit live gedaan wordt, kan man-met-computertje-en-3-loopstations tot aan 5-koppige liveband zijn. Voor de koptelefoon vind ik het, ben ik bang, wat te generiek en stuurloos, het is 24/7 episch, dat kan je, zoals je al zegt, niet lang aan.
Er zit ook wel wat Doom-erigs in, t'is n Zweed las ik, kennelijk eentje die het niet per se op Abba heeft.
Ik ken een Amerikaan die ongeveer dit doet maar dan met nog zang er bij, kan me alleen de naam niet herinneren. Wanneer ik dat doe deel ik het meteen. Erewoord.
Wat mij betreft houden we trouwens gewoon 1 muziektopic met volkomen vrije inbreng.
Nee ik bedoelde helemaal niet de letterlijke betekenis van de titel van het 'Wat-luister-je-nu' topic. Ik denk dat dat onderhand voor iedereen wel duidelijk is. En wie is er nu aan het vernauwen als Romans jou een niche vogel noemt? Waarom zou Pudding zich afvragen of hij een cultuurbarbaar is omdat bijna niets kende in een recent lijstje van je? Prima als zoiets een keer gebeurt, maar jij wilt alleen maar nerden en niet meedoen aan of je afzeten tegen wat algemenere muziek. Dan is nogmaals mijn vraag: waarom begin je dan niet je eigen topic?
@RV: Ik bedoelde daarmee letterlijk een ruimtelijke of natuurlijke beleving. Muziek die ineens op zijn plaats valt als je 's avonds met plezier door dwarrelende sneeuwvlokken naar huis loopt, maar die op een mistige en druilerige dag misplaatst lijkt en misschien zelfs ergert. Wellicht dat het het live aanschouwen bijdraagt aan de beleving, maar ergens vrees ik dat het live misschien net zo aanslaat als dit optreden van 65daysofstatic.
Het epische is niet goed uitgebalanceerd wat mij betreft. Wat dat betreft kan ik je wel gerust Phoria aanbevelen die veel meer gelaagde en gewaagde songs met euforische stukken maakt. Dat vond ik paar dagen terug echt een enorme vondst. De albums die ik zou proberen zijn Volition & River Oblivion. De opener van River Oblivion vind ik geweldig, luister hier de live versie ervan. De laatste 1.20 heerlijk...
@esims: Jij moet daar een negatief waardeoordeel aan koppelen.
Ik snap volledig dat muziek die ik noem helemaal niet bekend is, maar ik meen niet dat anderen het hier moeten gaan kennen. Tenzij iets delen wat je mooi vindt of als je een beroep doet op aanbevelingen van anderen wordt opgevat als dat ik iemand mijn muziek opdring.
Het is alleszins zo niet bedoeld. Ik ben oprecht gewoon op zoek en enthousiast over sommige dingen die ik tegenkom. Ben hier niet om de geleerde nichevogel uit te hangen, ben eerder de vogel die zich misschien teveel verliest in een niche. Sterker nog binnen alle niches die ik tegenwoordig bestrijk ben ik enkel ''geleerd'' op trance/progressive house tussen 1997-2005. Das de enige stroming waar ik behoorlijk een idee had van wat er gaande was, wie de spelers waren en welke opvielen. Alles sindsdien is een plakboek van soms onsamenhangende knipsels welk ik de afgelopen twee jaar tot een beter geheel wens te maken door thematische benaderingen.
Log in via je wielerflits.nl account om deel te nemen aan de discussie.