Links en rechts die elkaar na overzijdse overwinningen zuur noemen is natuurlijk volkomen logisch, immers steun je min of meer het één dan wel ander. Het is allemaal zeer overbodig.
De bek die Wilders trekt als hij klaagt over minderheden is voor míj zuur en een ander juist daadkrachtig en nobel.
De bek die Timmermans trekt wanneer hij rechtspopulisme de maat neemt is voor míj daadkrachtig en nobel maar voor een ander weer zuur.
Mijn procesvoorstel is om dit voortaan achterwege te laten, dan blijft er meer bespreekbaars over.
De kanttekening die Raul maakt is overigens wel de moeite waard. Er zit nogal een verschil tussen progressief/pragmatisch 'links' en zij die in het verleden blijven hangen en vooral steunen op activisme en (wat er überhaupt van over is) communistisch gedachtengoed. Wanneer je dat eerlijk aangeeft maait het ook de simplistische reactie weg dat alles op één hoop geflikkerd wordt.
Hoe anders dan de familie die in Europa nu ontstaat met oa Orbán, Wilders, Vlaamsch Belang en Le Pen, die bekennen kleur door onder de naam 'patriotten voor mijn eigenland, de rest kan me wat' samen te klonteren.
Melenchon
Ze willen Frankrijk uit de NAVO, de annexatie van de Krim door Poetin vinden ze prima, asielzoekers zijn allemaal welkom, een 30-urige werkweek voor iedereen, en verlaging van de pensioenleeftijd naar 60 jaar. En pro-Pallies, plus antisemiet, uiteraard.
Links progressief volgens sommigen
Maar dat is exact hetzelfde als het zuur-rechts/links issue. Ik vind alle, álle, ALLE!!! koppen van conservatieve politici 'creepy' en beticht hen zodoende doorlopend van het doelen verheiligen middels middelen.
Meer constructief is nu: ze hébben dit parlement nu, wát gaan ze er mee doen. Ik zou vanuit het midden opereren als ik Macron was. Wat trouwens ook hier had moeten gebeuren in plaats van volledig over rechts gaan en de godganse tijd oen alsof 'het hele volk!' achter je staat. Kijk nou hoe agressief en boos die Geert ál zijn debatten sindsdien gevoerd heeft, van de wannabe-verbinder en bestaanszekerheidgoeroe is werkelijk niets over. Dan roep je zelf de weerstand, polarisatie en gemene middelen over jezelf af.
'Benieuwd of er nog voldoende Fransen zijn om dit, mocht het de spuigaten uitlopen, nog een keer te doen'
Het antwoord is natuurlijk nee want zoals we merken stokt het hier in Europa ver vóór een situatie als de capitoolbestorming. Europeanen zijn daar uiteindelijk te pragmatisch, geïnformeerd en 'laf' voor. Een beetje over 'revolutie, tribunalen, genoeg is genoeg' brullen en op weilandjes met zelfbedachte vlaggen gezellig een drankje doen. Dat is het wel zo ongeveer. Degenen die nog het verst komen is die FdF-aso met zijn harde kern.
Yesilgöz is de enige van de vier fractievoorzitters van de regeringscoalitie die na de aanval van Rusland op het Oekraïnse kinderziekenhuis haar steun heeft uitgesproken voor Oekraïne. Omtzigt, vdPlas en Wilders blijven stil. Wilders is duidelijk niet op vakantie want die gaat dan maar over zijn katten twitteren. Als opmerking kreeg hij: "Ja gaan maar lekker over je katten tweeten, vorige week zat Orban bij Poetin, vandaag bombardeerde Poetin een kinderziekenhuis. Jij ben medeplichtig en 1000 schattige kattenfilmpjes gaat dat niet veranderen."
Als dit een Israëlisch kinderziekenhuis was geweest had hij allang nonstop getwitterd.

'Ga je trouwens gewoon door met je proces Wilders?'
Tot het kabinet ploft, niet zo heel lang dus. Wanneer hij weer als vanouds een beetje in de oppositie zit te zeuren is het verder prima. Net zoals in Europa nu het geval is horen ze daar, aan de zijkant. Wat ik trouwens ook de juiste positie voor uiterst links vind.
Heb nog flink moeten zoeken naar de Franse uitslag per partij in elk blok. Macron heeft al uitgesloten met LFI samen te werken. Omdat Macron zelf deze situatie heeft veroorzaakt denk ik dat het er op gaat uitdraaien dat hij ook voor een opossing zal moet zorgen. Dat zal dan wel een coalitie van zijn partij met de constructieve linkse (PS, EELV) en rechtse (LR, DD) partijen worden. Een brede samenwerking zal nodig zijn om niet alles vast te laten lopen.

Log in via je wielerflits.nl account om deel te nemen aan de discussie.