Het misschien ooit grote politiek-topic

1 2 ... 218 ... 399 400
kleomantre

Denk dat beide hier een waarheid hebben die naast elkaar kan bestaan.

In de praktijk zijn inspecties echt geen duimen aan het draaien, de NVWA deelt ook gewoon de nodige boetes uit. Tegelijkertijd zijn er echter zoveel zaken te controleren dat er ook zat nauwelijks tot nooit gecontroleerd worden als die er geen aanleiding toe geven. 

Daarnaast wordt er vast zoveel verdiend dat een boete bij een tegenvaller wel vanaf kan. Van de grote corporates kennen we dat al out in the open (ING/Google). Ik geloof ook wel dat de duisterde mannetjes in mkb er net zo pragmatisch naar kijken.

kraamhol
SprintMaster

Gisteravond zat socioloog/geograaf Hein de Haas bij Vandaag Inside. Hij legde het allemaal goed uit.

Migratie 7:20-13:48 en woningmarkt 15:20-18:40. En nog een stuk over automatisering/vergrijzing 30:10-41:40

Vandaag Inside: Seizoen 6 Aflevering 13

 

Laatst gewijzigd
Romāns Vainšteins

Ook tenenkrommend gisteren van der Plas die als een tunnelvisie-mama haar dochter Wiersma bijschiet wanneer die met haar 0,0 aan planning geconfronteerd wordt. Die begint steeds meer af te glijden qua retoriek, populisme en plaat-voor-de-koppigheid. Wat deed ze daar überhaupt? Babysitten?

Volgens mij helemaal niet nodig want die Wiersma zit weliswaar op een volkomen kansloze positie maar kan daar zelf wel mist omheen bij elkaar babbelen. VdP zat te huilen dat ze haar voor lul zetten en uitlachen maar met haar hysterie is zíj het die haar laat overkomen als een kleuter-met-kapmes. 

Laatst gewijzigd
SprintMaster

Tactiek van het kabinet: zo lang mogelijk wachten met vuile handen maken zodat ze het beeld in stand kunnen houden dat ze iets voor elkaar gaan krijgen in Brussel. Ook valt op dat ze geen plan B willen laten zien. Brussel kijkt natuurlijk ook mee zoals Holman (NSC) terecht zegt. Want Brussel komt dan met de volgende drie vragen: 1. hoe gaat u de in standhouding van de natuur vorm geven, 2. hoe gaat u de waterkwaliteit borgen en verbeteren en 3. hoe gaat u de grond gebondenheid, absolute voorwaarde voor derogatiebeschikking, (plan Adema heeft dat) vorm geven.

De huidige problemen worden alleen maar nijpender: de boeren zitten met volle mestkelders en de PAS melders moeten begin volgend jaar gelegaliseerd zijn. Gebeurt dat niet dan komen er geheid rechtszaken omdat er dan gehandhaafd moet gaan worden. Gebeurt er niets dan zal de veestapel over de hele linie moeten krimpen waardoor m.n. de kleine boeren failliet gaan en wint de intensieve veeteelt en Big Agro (dixit Holman). 

De minister acht ik wel deskundig op gebied gangbare landbouw maar het is weer eerst alles proberen wat al 30 jaar niet werkt. 

Laatst gewijzigd
Romāns Vainšteins

Het enige dat echt zou werken is dat dit inzicht ook gaat leven in een onderstroming binnen de branche en daar splitsing optreedt. Dus dat Auschwitz-agro en Piet & Mien tegenóver elkaar komen te staan. 

SprintMaster

Van wat ik zo hoor willen m.n. de jonge boeren echt wel veranderen. Het zijn vooral de radicale FDF aanhangers en Agractie, de middelgrote/kleine en voor een deel misschien wat oudere boeren, die zich het hardst roeren en niet willen veranderen. Wat ook nog speelt is dat m.n. die boeren afhankelijk zijn van Europese subsidies en die liever niet zien gaan naar de biologische boeren. Die laatsten worden door sommigen wel denigrerend nepperds of Postcode loterij boertjes genoemd. Terwijl je hen dus uiteindelijk heel hard nodig gaat hebben om te vernieuwen. 

Laatst gewijzigd
Wijsgeer

Ik zie het al voor me: Wiersma, die in een wulps mantelpakje met kort rokje en een laag uitgesneden decollete naar Brussel gaat. Die daar met rood gestifte lippen een keer zwoel met haar lange blonde haren wappert, en daarna flink op tafel slaat, in de hoop dat ze vallen voor haar charme...

Romāns Vainšteins

Licht denigrerend Wijsgeer. Edoch wel een te overwegen optie voor haar?

Geen idee aan wie exact ze de onzin verkopen moet? Is daar een 'board' voor?

Het zal iig niet lukken, zeker wanneer ze geen plan heeft.

Laatst gewijzigd
Wijsgeer

Ik zou niet weten hoe ze het anders voor elkaar moet krijgen, Romans. Hooguit door wat 'extraparlementaire activiteiten' te ontplooien bij iedere LIDstaat. 

Overigens is zij best om aan te gluren voor een minister.

kraamhol

Is het een babe? Iemand even fototje plaatsen?

Wijsgeer
Romāns Vainšteins

Ze heeft als één van de weinige ministers met een uitstraling die zegt: 'in mij zitten ook hersens'. Vandaar het ook zo uitermate lachwekkend overkwam hoe van der Plas ineens begon te kakelen gisteren, net zoals bij Omtzigt bespeur ik een hele hoge mate van stress bij haar.

kraamhol
Wijsgeer
https://x.com/BoerBurgerB/status/1801254778812403921/photo/1

Nee geen link, een plaatje, ter ophoging van de vreugde in dit topic.

redacted_251125_441

Dit bericht is verwijderd

Wijsgeer
kraamhol
Nee geen link, een plaatje, ter ophoging van de vreugde in dit topic.

Ik weet niet hoe dat werkt, kraam... Misschien zelf doen (of Raul of onze geleuterkleuter vragen, die zijn daar goed in)

redacted_251125_441

Dit bericht is verwijderd

Laatst gewijzigd
Wijsgeer
redacted_251125_441
Dit bericht is verwijderd

@Simsvriend,

hier kom je een heel klein beetje op mijn vakgebied als milieukundige. En in mijn studietijd (begin jaren 90) was het hele stikstofprobleem al lang bekend. Inclusief de rol die de landbouw, het verkeer en de luchtvaart daarin spelen. Overigens was ook het klimaatvraagstuk toen al lange tijd bekend binnen de wetenschap. Al heette het toen nog broeikaseffect in de volksmond.

Maar net als nu is de wetenschap de politiek jaren vooruit. Dat het niet op de politieke agenda stond betekent niet dat het er toen niet was. Je komt met jouww argumentatie dan ook een beetje over als iemand die denkt: als we er niet over praten, dan is het er ook niet. Als die kleuter die zijn hoofd onder de dekens steekt, en denkt dat niemand hem kan zien.

Overigens: Aan de volwassenheid van jouw bijdrages zat je in mijn studietijd waarschijnlijk nog voor de helft in je vader, en voor de andere helft in je moeder. Je zet je in ieder geval steeds verder voor joker hier; op nu.nl heb je misschien wat betere respons en een dankbaarder echoput.

SprintMaster

vdPlas ziet natuurlijk ook wel aankomen dat BBB (CDA 2.0) uiteindelijk flink door de pomp zal moeten terwijl het CDA, waar de ellende grotendeels aan te danken is, buiten schot blijft. De veestapel kan al kleiner worden door stoppende boeren, wat in meer Europese landen speelt.  In die zin kan het wat meevallen. Alles met elkaar spelen er genoeg issues die om een duidelijk toekomstvisie vragen. vdLeyen is er nu ook mee bezig. Zie Von der Leyen: manier waarop Europa met boeren omgaat, moet drastisch veranderen | Politiek | AD.nl

Laatst gewijzigd
redacted_251125_441
Wijsgeer
@Simsvriend, hier kom je een heel klein beetje op mijn vakgebied als milieukundige. En in mijn stud...

Dit bericht is verwijderd

Laatst gewijzigd
Romāns Vainšteins

Haha, Esims zit inmiddels in de krampachtige pose dat hij iedereen (linkse) 'sukkels' moet noemen. Een beetje als een kanariepiet die tijdens een verjaardagsfeestje periodiek een schrille piep laat horen.

Romāns Vainšteins

@ Wijsgeer , Bleker moet binnen jullie beroepstak echt als een soort Corleone gezien zijn, lijkt me?

Wijsgeer
redacted_251125_441
Dit bericht is verwijderd

Edit redactie: Die reactie is aangepast.

Laatst gewijzigd
SprintMaster

Die Jaspers is een natuurkundige en dacht na zijn pensioen nog een flink centje bij te verdienen door flink tegen die lastige groene jongens (o.a. MOB) aan te trappen die gewoon willen dat de staat zich aan zijn eigen regels houd. Dat scoort namelijk makkelijk bij de boerenachterban. Hij is heel duidelijk partij. Om nog maar te zwijgen over redenaties als  "met 85% van de natuur (Natura 2000) gaat het goed in Nederland dus waar maken we ons druk over" terwijl die 85% (eigenlijk 86%) waar hij het over heeft wateroppervlakte (?!?) is o.a. op de Noordzee, Waddenzee en IJsselmeer. Zie bijgevoegd kaartje. Het gaat natuurlijk om die gebieden die op het vaste land liggen! En daar gaat het over het algemeen vrij slecht mee. 

Tot slot, zie rapport Wijffels uit .... 2001. Zie Toekomst voor de veehouderij (rapport commissie Wijffels) (wur.nl)

Vanaf 2009 hoogleraar duurzaamheid. Men is er wel mee bezig maar de politiek doet er niets mee, o.a. door populisten als Henk Bleeker.

Oja, nogmaals zeggen: de stikstofdepositie uit ammoniak is sinds 2010 nauwelijk gedaald terwijl die uit NOx wel bleef dalen. 

 

Laatst gewijzigd
1 2 ... 218 ... 399 400

Log in via je wielerflits.nl account om deel te nemen aan de discussie.