Het misschien ooit grote politiek-topic

1 2 ... 26 ... 283 284
Romāns Vainšteins

VVD staat natuurlijk wel voor meer dan de 5 bovenste procenten, het is de partij die ervoor zorgt dat iedereen die enige vorm van rijkdom vergaard dit hoe dan ook behoudt. De partij die een maatschappij wil waarin de haves de nots buiten de deur houden maar dit zo beschaafd en ethisch mogelijk doen.

Door met Wilders in zee te gaan, die geen echte visie los van xenofoob geblaat heeft, hebben ze dit mooi voort kunnen zetten maar is dat laagje er vanaf gesplinterd.

Wijsgeer

Toch is er op 1 of andere manier draagvlak voor die xenofobe praat. Net als dat er voorafgaand aan de tweede wereldoorlog ook een gevoelig oor was voor het antisemitisme.

Ik zit namelijk ook niet op de lijn dat de PVV kiezer enkel een ontevreden kiezer is, maar van binnen niet racistisch. Misschien is racisme wel een soort aangeboren mechanisme: een andere stam of soort is je vijand, niet je vriend. Kijk naar twee apenclans die elkaar tegenkomen. Of leeuwentroepen die elkaars jongen doden.

Misschien is het wel het toppunt van beschaving om andere rassen niet racistisch te bejegenen, maar te zien als medemensen, partners, onderdeel van je eigen clan en soort. Maar dat het kipsimpel is om, mits de juiste omstandigheden, dat oerinstict terug op te roepen bij een deel van de mensen. Wat zich vervolgens bijna dierlijk simpel uit bij deze groep...

 

kleomantre

"Als je op het punt raakt dat de middeninkomens niet meer rond kunnen komen, dan krijg je dit. Mensen hebben het geld gewoon niet meer. Dit hele land is kapot gemaakt door vrije marktwerking. Je druk maken om milieu? Dat kan je doen als je het jezelf kunt permitteren! Geef een grote groep Nederlanders lastenverlichting en je zult zien dat ze opeens wel geven om allerlei thema's waar ze nu alleen maar heel boos van worden. De tweedeling in dit land is gewoon heel groot qua dagelijkse realiteit. "

@Klootje:

Prima post in zijn algeheel, zelfs bovenstaande stukje bijna in z'n geheel. Waar ik echter wel even op aansla is het gedeelte dat de middeninkomens niet meer rond kunnen komen.

Mijn perceptie van middeninkomens in Nederland is toch wat anders. Die zijn in ons welvarende land over het algemeen niet gewend echt in te moeten leveren en zien sedert Covid echt teruggang in hun mogelijkheden. Vervolgens voelt men zich heel erg het slachtoffer en dat moet blijkbaar flink geventileerd worden. Dat terwijl de feitelijke pijn nog steeds aan de onderkant zit. Bij het leeuwendeel van de middeninkomens zijn het vooralsnog voor het grootste deel luxe-problemen. Er zijn er vele die op veel te grote voet en niet spaarzaam leven of hebben geleefd. Tja en dan raakt het je wel als de gasprijs over de kop gaat en je geen buffers hebt. Heb daar in het algemeen geen medelijden mee.

Ik ken ze wel. Types die als consultant voor zichzelf starten met een goede omzet, vervolgens een dipje kennen maar onderwijl toch hun geld steken in een fiks dure wagen en dan ineens niet meer liquide zijn. Een andere casus is van een gezin met twee kinderen dat verhuist van een flatje naar een redelijke, maar gedateerde tussenwoning die in deze markt toch ook behoorlijk duur is geworden. Dat ze vervolgens wat extra geld spenderen aan zonnepanelen en goede isolatie lijkt me prima en verstandig zelfs op korte termijn. Dat ze daarna in kort tijdbestek ook nog allerlei andere zaken willen veranderen zoals een dakkapel, een keuken (die was verre van versleten), vernieuwing toilet en hun auto hebben omgeruild naar een groter model vanwege het tweede kind dan werk je jezelf misschien in de problemen. In zo'n geval hoef je bij mij niet aan te komen met veel gezeur over hoge gasprijzen. Beetje zelfreflectie, verstandig omgaan met geld en zelf oplossend vermogen lijkt soms ver te zoeken. 

Raul Alcala

Het tij is gelukkig gekeerd maar moralisme over asielmigratie heeft decennialang de Nederlandse politiek beheerst. In linkse (en christelijke) hoek werd inperking van de asielinstroom gezien als immoreel en in strijd met internationale afspraken.

Een paar jaar geleden was er ineens een commissie met oud ambtenaar Richard Van Zwol (ja hij) die de impact van immigratie, waaronder asiel, onderzocht. Nog nooit gebeurd. Van Zwol benoemde in het rapport dat asielzoekers vaker in Nederland blijven dan bijvoorbeeld arbeidsmigranten en ook hij adviseerde inperking van de asielmigratie.

Ruud Koopmans (door links verguisd natuurlijk) is trouwens een interessante vent op dit gebied

Interview

Her vervallen huis van de islam

Laatst gewijzigd
Raul Alcala
Raul Alcala
kraamhol
#631
https://www.ad.nl/buitenland/russische-politicus-pleit-voor-nucleaire-aanval-op-nederland-het-is-een...

De Gorbatsjov glasnost tijd was toch een stuk onschuldiger. Of dat lachebekje van Jeltsin

kraamhol

of deze

Raul Alcala

Leuk! Er schuilt een acteur in hem

Raul Alcala

Wijsgeer

Kleo,

Ik herken dat wel. Waarbij het gebrek aan betaalbare woonruimte toch echt wel een dingetje is.

Ik leef zelf in Italie, en ben voor het werk regelmatig in Nederland. Ik kan heel mooi de dingen vergelijken die ik zie. 

Italie: kleine appartementjes met oude keukentjes, kleine auto's, oude mobieltjes, aftandse fietsen

Nederland: mooi afgewerkte huizen, veel Tesla's of andere dure bakken, de hipste I-phone, en iedereen op nieuwe (elektrische) fietsen.

En ja, natuurlijk zijn er een boel mensen die niet meer rond kunnen komen in Nederland. Maar het verhaal van niet die stap terug kunnen en willen doen herken ik ook. Zeker als je ziet dat veel Italianen net zo tevreden zijn met hun huisje, kleine auto en aftandse fiets. Het is vooral wat je gewend bent, en wat je in je omgeving ziet.

En waar Nederland destijds moord en brand schreeuwde om de zogenaamd strenge coronamaatregelen, hebben veel Italianen gewoon de situatie aanvaard zoals ie was. Misschien een groter incasseringsvermogen doordat ze hier soms ook gewoon de wind tegen hebben?

Soms is het gewoon goed om jezelf eens te spiegelen aan mensen die MINDER hebben en tevreden te zijn met wat je zelf hebt, dan altijd jaloers te kijken naar die buurman en te denken: "dat wil ik ook..."

Raul Alcala

Ik was toen nog een echte rooie rakker, maar mijn tij begon ook te keren. Fleur Jurgens schreef het Marokkanendrama. Hans Spekman zei destijds dat je jonge criminele Marokkanen moet vernederen

"Ik zie jongens terugkomen in de wijk die in de gevangenis hebben gezeten. En die rijden daar als een heertje rond in een spiksplinternieuwe Mercedes. Dan zeg ik: dat werkt niet. Dus je moet zorgen dat hun status omlaag gaat in de buurt, omdat zij aantrekkingskracht hebben op andere jongens en die jongens denken dat het lonend is."

In de eigen buurt vegen is volgens hem een goede manier. "Dan zijn ze niet meer de held."

Fleur Jurgens. Ook zij werd verguisd op links, en zie waar we anno 2024 zijn aanbeland

'Jurgens analyseert de verdwenen of tot reactionaire hardheid verworden rol van de Marokkaanse vaders, de machteloze rol van de Marokkaanse moeders die moeten schipperen tussen onderdanigheid aan de man en de informatieafhankelijkheid van haar kinderen, de Marokkaanse meiden die minder hoeven te presteren maar ook worden onderdrukt, annex beschermd en de Marokkaanse jongens, zij die voor overlast zorgen.'

"Juist zij worden als prinsjes opgevoed, maar krijgen niet de vaardigheden mee die in Nederland nodig zijn om te kunnen integreren en slagen: discipline, het kunnen omgaan met ongelijk krijgen en falen; hun geweten is daarvoor te weinig ontwikkeld en hun ego juist te groot.

Eergevoel en gewenning aan onmiddellijke en totale behoeftebevrediging schept een conflict met de buitenwereld. Die wordt geminacht en gezien als vijandig. Marokkaanse jongens ervaren kansloosheid die ze zelf van jongsaf als uitgangspunt genomen hebben. Een school afmaken en een beroep uitoefenen vergen inzet en de tering naar de nering zetten. Een criminele carrière is veel lucratiever en de pakkans is gering.

Dat leidt in combinatie tot een specifiek normen- en waardenpatroon (liegen en stelen is niet erg, gepakt worden en publiek te schande staan voor de familie, dat is wel erg) tot handelingen die door de Marokkaanse jongens niet als laakbaar worden gevoeld, hoewel ze weten dat die technisch gezien strafbaar zijn.

Religie

"Het geloof speelt nauwelijks een rol. De islam komt er bij, het is een andere vorm van stoer gedrag; geleerd doen, met een djellaba en een baard. Maar voor Saudi-Arabië is Amsterdam-West een heel aantrekkelijke achtertuin vol boze mannen."

Volgens Fleur Jurgens zijn het de vaders die rondhangen bij de moskee en de jongeren die nauwelijks voldoen aan hun plichten. Halal eten, ramadan en gebed, dat gebeurt vaak nog wel, maar wordt gecombineerd met een seculier westers uitgaansleven, met drank, drugs en vrije seks. Dat laatste is voor Marokkaanse jongens geen probleem, zeker met Nederlandse meisjes die hoe dan ook geen respect verdienen, voor hun Marokkaanse zussen een doodzonde"

Laatst gewijzigd
kraamhol

Wheely
Raul Alcala
#637
Ik was toen nog een echte rooie rakker, maar mijn tij begon ook te keren. Fleur Jurgens schreef het...

Dit erkennen en hier iets aan doen zou niet perse een links of rechts thema moeten zijn. Iedereen snapt toch dat er iets mis gaat.

Het probleem wat nu ontstaat is dat we niks gaan doen aan milieu problematiek omdat een groep criminele Marrokanen er voor zorgt dat Wilders de coalitie kan leiden. 

Raul Alcala

Ik werd binnen de PvdA als rechtse rakker weggezet toen ik hierin meeging, Wheely. Jurgens werd gedemoniseerd. Links keek ervan weg.

Denk je echt dat we nu niets gaan doen aan klimaat. Of grapje?

Wheely

Niet niks want ze zullen wel moeten maar we hebben nu wel de BBB in het kabinet. Gaan sws een paar stappen terug.

Raul Alcala

Het kan verkeren

Romāns Vainšteins

Wanneer BBB erachter komt dat ze aan alle kanten genaaid zijn : fonds foetsie, Europa says NO, stappen ze er uit.

SprintMaster

Juist BBB zou voor een omschakeling van de landbouw moeten zijn. Want die zit op een doodlopende weg. Want nog meer droogte en nog minder biodiversiteit, nog minder leven en nog slechtere oogsten.  En dan toch koste wat kost de winsten van de grote Agro bedrijven (De Heus, For Farmers, Vion, Campina) beschermen, het is de ultieme korte termijn politiek. Het is eigenlijk gewoon misdadig zoals de natuur wordt opgeofferd voor de winsten van een paar miljoenen bedrijven. Nederland heeft verreweg de grootste veedichtheid van Europa. Als je minder stikstofuitstoot wil, is de eenvoudigste oplossing minder dieren. Onderken dat nu eens en ga daar een plan en verdienmodel op bouwen. 

Laatst gewijzigd
SprintMaster
Raul Alcala
#635

Goede bijdrage! Het is wel duidelijk dat de PvdA flink wat steken heeft laten vallen m.b.t het makkelijk integreren van de Turkse en Marokkaanse arbeidsimmigranten. Men dacht veel te veel dat zaken wel maakbaar waren. Dat heeft ze in de staart gebeten bij de Fortuyn revolutie. Want iedereen kende de verhalen wel van die irritante Marokkanen in zwembaden en zag de Erdogan Turken op de Erasmus brug.  Men heeft te lang geprobeerd om die achterban aan zich te blijven binden en vergeten daarbij kritisch te zijn. 

Die NIDA partij is wel een tricky clubje. Inmiddels opgeheven blijkbaar. Nu Denk zich van de PvdA heeft afgesplitst, is er wel een duidelijke partij die voor ze op komt. Wellicht een goed kanaal waardoor zaken niet ondergronds gaan en men iig zicht blijft houden op bv criminele jongeren. 

 

Laatst gewijzigd
Raul Alcala

Dank Sprintmaster. Reageer later weer, moet ff belangrijk bellen nu.

Wat Leo zei, tijd voor m'n dagelijkse portie messias. Ik ga het nu niet aan links ophangen. Gewoon een interessante beschouwing met Kermit over morele superioriteit 

 

Raul Alcala
SprintMaster
#645
Goede bijdrage! Het is wel duidelijk dat de PvdA flink wat steken heeft laten vallen m.b.t het makke...

Maakbaarheid idd Sprintmaster. Goed bedoeld vanuit de PvdA maar de praktijk is zo weerbarstig als de pest. Daarom ben ik ook steeds minder ideologisch, en vooral praktisch beredeneerd. Sommige dubbeltjes bijvoorbeeld worden nooit kwartjes. Geeft niks, zou ik bijna zeggen. En wat jij zegt, cliëntelisme speelt idd ook mee denk ik. Ze willen de islamitische achterban niet kwijt, laat staan voor het hoofd stoten. En misschien ook nog wel een stukje zelfkastijding, schuldgevoel vanuit het katholieke verleden. Maar dat speelt wel bij meer partijen.

Mbt Fleur Jurgens haar stuk, en de trots en eer die ze beschrijft. Nu moet ik weer mijn woorden zorgvuldig kiezen.

In combinatie met het eerder besproken onderwerp relatieve armoede en criminaliteit hier. Ik denk idd dat de overmatige eer en trots bij jonge Marokkanen ook meespelen als katalysator richting crimineel gedrag, en verklarend waarom ze daarin oververtegenwoordigd zijn.

Laatst gewijzigd
Wheely
Raul Alcala
#647
Maakbaarheid idd Sprintmaster. Goed bedoeld vanuit de PvdA maar de praktijk is zo weerbarstig als de...

Ik merk een steeds groter wordende fuck you mentaliteit richting Nederlanders bij een gedeelte van de Marokkaanse jonge mannen hier in Amsterdam. Het maakt ze echt geen reet uit of ik hun gedrag wel of niet kan waarderen, opzich logisch, polarisatie werkt twee kanten op natuurlijk. Dat is vervelend en ongezellig maar het grootste probleem is de criminaliteit, het meerendeel van die gasten in de taxi zijn tegenwoordig gewoon drugskoeriers, die weigeren klanten en scheuren levensgevaarlijk door de stad. Dit is voor niemand een geheim maar het gaat lekker door. 

Raul Alcala
Wheely
#648
Ik merk een steeds groter wordende fuck you mentaliteit richting Nederlanders bij een gedeelte van d...

In tegenstelling tot het klimaat waar ik best hoopvol over ben, kan ik mezelf nu wel apocalyptische beelden voorschotelen mbt dit issue. Zie ze voor me maar ga ze niet delen.

Doodzonde dat het zover is gekomen, Wheely.

Laatst gewijzigd
pirazzi

80 jaar geleden D-Day vandaag.

1 2 ... 26 ... 283 284

Log in via je wielerflits.nl account om deel te nemen aan de discussie.