Het misschien ooit grote politiek-topic

1 2 ... 27 ... 283 284
Wheely

De tijd vliegt pirazzi.

Romāns Vainšteins

@ Wheely : de vraag is wel een beetje in hoeverre immigratieproblemen en grotestadsproblemen met elkaar verstrengelen daar. Ik ken nagenoeg blanke steden waar dezelfde rol ingevuld wordt door andere tot volledig autochtone minderheden. In ieder geval komen ze vaak uit de troosteloze buitenwijken en identiteitsloze voorsteden.

Raul Alcala

Wmb gaat het erom dat ze (zwaar) oververtegenwoordigd zijn

Laatst gewijzigd
esims2.0
SprintMaster
#644
Juist BBB zou voor een omschakeling van de landbouw moeten zijn. Want die zit op een doodlopende weg...

Om eerlijk te zijn zit ik niet heel erg goed in dit dossier, maar volgens mij stel jij de werkelijkheid ook sterk vereenvoudigd voor. Heb jij een precies inzicht in hoe de belasting van de verschillende sectoren (industrie, verkeer, luchtvaart, landbouw) is op het mileu? Ik heb vorig jaar ook een keer op de BBB gestemd, omdat de problemen naar mijn mening op een oneerlijke manier op de boeren afgewenteld werden. Het beeld onstond dat D66 vond dat boeren maar moesten oprotten, omdat zij huizen wilden bouwen. En ook Schiphol kon blijven uitstoten door het opkopen van stikstofrechten van boeren.

De BBB is niet zo kortzichtig als jij het wilt doen geloven, maar het werd toen allemaal met het mes op de keel opgelegd. En het is voor jezelf zo lekker overzichtelijk om een zwarte piet te hebben (de boeren), terwijl we als gewone burgers meer vliegen dan ooit, en in Nederland de vleesconsumptie ver boven het Europese gemiddelde zit, om nog maar te zwijgen over het wereldgemiddelde.

Laatst gewijzigd
Wheely
Romāns Vainšteins
#652
@ Wheely : de vraag is wel een beetje in hoeverre immigratieproblemen en grotestadsproblemen met elk...

Uiteraard verstrengelen die met elkaar maar in aantallen en excessen loopt deze groep keihard voorop, vooroordelen vanuit ons naar hun toe helpen daar ook niet bij. Als ik diezelfde groep met Hamasvlaggen feest zie vieren in oktober raakt het wel een snaar natuurlijk. Laat me duidelijk zijn, het kan ook echt wel leuk en gezellig zijn met ze en ik kan met de gemiddelde Marokkaan of Turk prima door een deur maar even gezellig samen Bronski Beat luisteren gaat ook weer niet. Die shit is gewoon een issue, ik vind dat we daar gewoon duidelijk over mogen zijn.

 

Romāns Vainšteins

Ze zijn met name 'zwaar oververtegenwoordigd' omdat ze eveneens 'zwaar oververtegenwoordigd' zijn in de lagere sociale klassen. Het is niet zo eenvoudig om te breken met voorgaande generaties wat dat betreft, je eigen stad is trouwens een prachtvoorbeeld van hoe exact hetzelfde met 'witte' families gebeuren kan, inclusief overevertegenwoordiging in het criminele circuit. Ze hebben er een heel programma voor lopen om dat eindelijk eens te breken maar het is zeer lastig.

Raul Alcala

Tel er bij op hun (overdadige) eer en trots...wat van belang is in de relatie van relatieve armoede naar criminaliteit. 

 

Wheely
Romāns Vainšteins
#656
Ze zijn met name 'zwaar oververtegenwoordigd' omdat ze eveneens 'zwaar oververtegenwoordigd' zijn in...

Ik denk dat er in absolute aantallen meer autochtone Nederlanders in de lagere sociale klassen zitten, die worden toch ook niet massaal cokedealende taxichauffeurs.  Mijn achtergestelde broeders uit de Bijlmer zie ik ook veel meer hun best doen om iets van hun leven te maken en als ze al afzakken lopen ze iig niet met terroristenvlaggen te zwaaien of homo's te bedreigen. Nee het is duidelijk een cultureel probleem en de Islam heeft er veel mee te maken. 

SprintMaster
esims2.0
#654
Om eerlijk te zijn zit ik niet heel erg goed in dit dossier, maar volgens mij stel jij de werkelijkh...

Naar mijn mening is er nog steeds sprake van een verkeerd beeld van 'de boeren' bij de gemiddelde Nederlander. Het idyllische beeld uit de jaren 80 toen een boer nog gemiddeld 40 koeien had die graasden in kruidenrijk grasland en waar weidevogels broeden.  Echter zijn de 40 koeien inmiddels 110 koeien geworden, ligt er vooral raaigras en zijn de meeste weidevogels verdwenen. Ja, het idyllische beeld is er nog wel, maar dan bij de boeren die de omschakeling gemaakt hebben naar biologische landbouw. Deze boeren hebben tegen de stroom in bewust hun bedrijfsvoering om gegooid.

In de hele keten zijn de boeren de zwakste schakel die de klappen moeten opvangen. De grote agro bedrijven en winkelketens pakken het grootste deel van de winsten er tussen uit. Daar ligt dan ook de uitdaging. Echter blijven die bedrijven wijselijk uit het nieuws, het moet vooral over die 'schattige' boeren gaan. Het is natuurlijk niet voor niets dat er een reclamebureau (Remarkable) achter de BBB zit. Het idee dat de veestapel ongemoeid kan blijven lijkt me inmiddels wel achterhaald. Het CDA is nu wel om en NSC meldde voor de verkiezingen dat de melkveestapel met 15% terug moet. Maar wie weet hoe gek ze de EU commisaris nog kunnen krijgen.... Maar dan zullen andere landen ook wel wat eisen gaan stellen. 

De landbouw is voor bijna de helft verantwoordelijk voor de stikstofdeposito via ammoniak. 

De stikstofdepositie is tussen 1990 en 2010 flink gedaald met 55%.  "De NH3 (ammoniak) emissie in Nederland is sinds 1990 met 64% gedaald. Deze emissiedaling is het gevolg van maatregelen zoals veranderde voersamenstelling, het gebruik van emissiearme stallen, het afdekken van mestsilo's en het direct onderwerken van mest bij de aanwending.

De stagnatie van de daling sinds 2010 en de daarop volgende lichte stijging in ammoniakdepositie zijn vooral toe te schrijven aan hogere ammoniakuitstoot tussen 2013 en 2017 door uitbreiding van de melkveestapel 
als gevolg van de afschaffing van het melkquotum. Daarnaast wordt er steeds minder ammoniak omgezet naar ammoniumaerosol. Hierdoor blijft er meer ammoniak in de lucht die droog deponeert."

Dat de ammoniak deposito sinds 2010 niet verder is afgenomen wordt nooit gemeld door de BBB!


Bronnen: https://klimaatweb.nl/nieuws/stikstofdepositie-1990-2020 en https://www.cbs.nl/nl-nl/dossier/dossier-stikstof/stikstofdepositie

Dat ook de andere sectoren moeten bijdragen is duidelijk. Dat was in het regeerakkoord van 2021 afgesproken en daar stonden de handtekeningen van VVD en CDA onder. Echter blijft staan dat de landbouw verreweg de grootste deposito heeft. Wat er vervolgens gebeurde was dat CDA en VVD slappe knieeën kregen toen het moeilijk werd door dat beruchte stikstofkaartje. Ze gingen terugtrekkende bewegingen maken. Het VVD congres keerde zich op 11 juni 2022 met een nipte meerderheid van 51% tegen de kabinetsplannen. 
Op 19 augustus 2022 zei minister Hoekstra: "2030 is niet heilig" en kwam daar tot ieders verbazing mee weg door een Ruttiaanse truc. Terwijl alle ministers met één mond dienen te spreken. Als je alles op een rij zet, lijkt het er sterk op dat men nooit een goed uitgewerkt plan heeft gehad om met alle keten partijen de landbouw te hervormen zodat het doel ook gehaald zou kunnen worden. Terwijl men een hele lange formatie achter de rug had waarin dat had gekund. Het komt op mij over dat CDA en VVD al nooit het plan hadden om die reductie  te halen maar dat ze D'66 maar hun zin hebben gegeven om vervolgens de boel te saboteren. Vervolgens brak de pleuris in 2023 helemaal uit toen BBB in alle provincies de grootste werd en D'66 de zwarte piet kreeg omdat ze de klimaat drammers waren. En als laatste het mislukken van het landbouwakkoord om dan Rutte de stekker uit het kabinet te zien trekken. Kortom: een bewust geregiseerde mislukking om de noodzakelijke veranderingen maar weer eens tegen te houden, zoals ze dat al zo vaak hebben gedaan. 

Bronnen:
https://nos.nl/artikel/2432312-vvd-leden-willen-dat-kabinet-stikstofbeleid-aanpast en https://nos.nl/collectie/13901/artikel/2441205-cda-stikstofdoelen-halen-in-2030-niet-heilig

Uiteindelijk wilde men in het voorstel van het landbouwakkoord van 4.0/3.8 GVE terug naar 2.85 in 2032. Met name in Flevoland, Noord Brabant en Limburg zit met ver boven de 3.8 GVE. 

Bronnen:  https://www.cbs.nl/nl-nl/maatwerk/2022/31/bedrijven-met-melkkoeien-2021 en https://www.nieuweoogst.nl/nieuws/2023/06/16/kabinet-komt-landbouw-tegemoet-met-soepelere-graslandnorm

Nederland heeft verreweg de grootste vee dichtheid van Europa zoals hier ook duidelijk uit blijkt.

Bron: https://x.com/thijskuiken/status/1561228994653159427

Overigens had Nederland een gemiddelde vleesconsumptie met 61 kg per persoon in 2023 t.o.v. de 80 kg voor de toplanden. 

Bron: https://www.nieuweoogst.nl/nieuws/2024/05/03/vleesconsumptie-europa-daalt-met-45-kilo-per-persoon

Lang verhaal,  kon het niet korter maken maar hecht wel aan de juiste cijfers. 

 

Laatst gewijzigd
Romāns Vainšteins

Volledig eens met Sprintmaster, daarnaast kan je het als recreatieve wielrenner in den lande ook gewoon zien. Vooral dat raaigras is een hel.

Wheely

Hebben jullie al gestemd?

esims2.0

Ja, CDA.

 

Raul Alcala
kraamhol
#659
Een tweede kans, op zoiets zwaars, wat vinden jullie: https://www.ad.nl/show/prinses-margarita-in-t...

Ja, die Hitler Kraam. Die man was misschien nog wel meer de Duivel dan we met z'n allen denken. Wilde hij wel perse wo2 winnen voor dat derde Reich einddoel? Laat het crue ff los, even heel klinisch beredeneerd

Als je de oorlog wilt winnen, of op een gegeven moment de oorlog niet wilt verliezen, wat is dan het nut om miljoenen joden en zigeuners om te brengen in concentratiekampen, ipv ze links of rechtsom te laten werken ten behoeve van de overwinning? Kan je ze altijd nog daarna ombrengen.

Wb Benno. Vind 't vaak lastig iets van die familie te vinden qua oordeel. Er gaat niks borrelen bij me.

Raul Alcala
Wheely
#662
Hebben jullie al gestemd?

NSC

kraamhol
SprintMaster
#660
Naar mijn mening is er nog steeds sprake van een verkeerd beeld van 'de boeren' bij de gemiddelde Ne...

Dank sm, voor de cijfers. Waarbij bij de stikstofdepositie nog moet worden gezegd, dat er vertraging zit in de gevolgen van teveel stikstof in de bodem. We zijn echt ver, heeeel ver van huis wat dat betreft, en met bbb nog wat verder verdwaald. De weilanden zijn leeg, monotoon, ecologisch zeer arm, af en toe een groepje jonge stieren, daarachter de grote concentratiekampen, en dat is alleen nog maar het zichtbare aspect. 43% van de boeren is miljonair (en de groep daarachter niet direct arm), dat willen ze behouden. Raul zei geloof ik vanavond dat ie hoopvol tav klimaat. Ik ben jaloers op je, want het is het grootste thema waar we mee moeten gaan dealen, nu al moeten doen. Er is geen enkele, GEEN ENKELE hoop.

Filmpje?

Raul Alcala
kraamhol
#666
Dank sm, voor de cijfers. Waarbij bij de stikstofdepositie nog moet worden gezegd, dat er vertraging...

Filmpje?

kraamhol
Raul Alcala
#664
Ja, die Hitler Kraam. Die man was misschien nog wel meer de Duivel dan we met z'n allen denken. Wild...

De essentie is: verdient iemand, die doelbewust (bestaat dat?) lid van een nasi partij is, een tweede kans, als hij er afstand van neemt? En afstand, omdat dat wel handig uitkwam. Maw, is er een point of no return?

Raul Alcala
kraamhol
#668
De essentie is: verdient iemand, die doelbewust (bestaat dat?) lid van een nasi partij is, een tweed...

Als je kan meten hoe oprecht iemand is, misschien wel. Maar dat is lastig

kraamhol
Raul Alcala
#669
Als je kan meten hoe oprecht iemand is, misschien wel. Maar dat is lastig

Ja, iemand kan fouten maken, of met alle winden meewaaien. Smal lijntje?

Raul Alcala

Vraag of ie D66 stemt, over meewaaien gesproken. 

Bij twijfel niet doen.

kraamhol

ja, maar dan hebben we het, op het oog, over iets onschuldigs. een soort vriendelijke partij, sokken worden regelmatig gewassen, de kinderen nauwelijks geslagen, misschien eens in een dronken bui. Óf we gaan experimenteren op joden en zigeuners.

Marik

Wat goed om te zien dat het Polpulisme een tik heeft gekregen. FVD uit Europa is gewoon goed nieuws. PVV minder groot dan verwacht. 

Raul Alcala

Lijkt me ook lastig vandaag de dag voor al die mensen op straat, Kraam. Kijk, een Jood die er zichtbaar als Jood aanziet, met een keppeltje ofzo, is makkelijk aan te pakken natuurlijk. FF een tikkie en door. Maar al die Joden die je niet op het eerste gezicht herkent als Jood, daar moeten we nog een oplossing voor vinden.

Romāns Vainšteins

Goede uitslag, had het bij zo n lagere opkomst al wel wat verwacht, net zoals de 2 voor BBB (hebben een trouwe achterban). PVV valt toch tegen hoor, het zal echt met 'lamme stemmers' te maken hebben die toch niet zijn komen opdagen. Azmani mag trouwens een prijs krijgen want hoe hij dit nog binnen de perken gehouden heeft is houdini stijl.

maar goed, geen verschil in de verhouding anti-eu, mooi signaal.

1 2 ... 27 ... 283 284

Log in via je wielerflits.nl account om deel te nemen aan de discussie.