Ik denk overigens dat dit niet alleen in het Midden Oosten gaande is. Al zal de haat daar natuurlijk veel dieper wortelen als je weer eens in de schuilkelders hebt gezeten, of, als je geen schuilkelders of Iron dome hebt, je kind dood onder een flatgebouw vandaan hebt moeten halen.
Maar ik denk dat ook hier in Nederland de oorlog in het Midden-Oosten geen feest van verbroedering is. Het duwt ook hier veel mensen richting de extremen. De een wil het liefst met zijn auto op een pro-pallies demonstratie inrijden, de ander gooit het liefst een brandbom de synagoge in of wil een Jood wurgen met zijn eigen pijpkrullen.
En ik ben ervan overtuigd dat deze gevoelens in onze samenleving niet zo sterk geweest zouden zijn als er een gematigde koers gevolgd was na 7 oktober. Met inderdaad de inspanningen gericht op het vrij krijgen van de gijzelaars, en niet op het wegvagen van een heel volk.
De haat hier over en weer zal wel weer snel gaan liggen als de situatie in het Midden-Oosten weer "normaliseert". Maar in het Midden-Oosten zelf zullen ze nog wel jaren nodig hebben (en misschien zelfs meerdere generaties).
Woah, schuld is een te groot woord, verantwoordelijkheid/mandaat is beter.
In dit geval/conflict zet het kabinet Netanyahu de lijnen uit ja, zij zijn de bovenliggende partij en nemen de beslissingen. 'alles is de schuld' is een bekrompen samenvatting van 'zij hebben de sleutel in handen'
Ik denk dat het westen heel lang de sleutel in handen had. Met het wel of niet steunen van Israel, het wel of niet veroordelen, het wel of niet sanctioneren.
Maar in het westen is heel lang de twijfel geweest tussen "het kan niet wat daar gaande is" versus "maar als we iets tegen Israel doen is het antisemitisme" en "het is een belangrijke post in het midden-oosten". Te weinig moreel kompas, te veel geopolitiek. Vrienden zijn belangrijk, maar op een gegeven moment moet je soms ook je vrienden corrigeren. Als je ziet dat je maat ladderzat is en agressief wordt: neem je hem dan mee naar huis, of geef je hem nog een paar shotjes..?
Door dit getwijfel heeft inmiddels Israel de sleutel volledig in handen genomen. Door het provoceren van Iran (de moordaanslag op hun grondgebied) en Hezbollah (de piepertjes-actie en het gevolg daarop). En via die route het nadrukkelijk betrekken van Iran in het conflict. Wetend dat ze daarmee verzekerd zijn van de steun van het westen. Als die dronken vriend die na nog een paar drankjes een barfight begonnen is. En op zo'n moment laat je je vriend niet vallen en knok je mee. En dat weet die vriend donders goed...
We zijn dus zelf zo dom geweest om de sleutel in handen te leggen van Netanyahu en de Ayatolla.
Zullen we eens aan Taiwanezen of Filippijnen gaan vragen wat zij brutaal en veroordeelbaar gedrag vinden.
Allemaal klagen over Westerse hypocrisie en "imperialisme". Het is allemaal 1 grote pot nat in dat circus dat geopolitiek heet.🤢
Langweilige triangel hier mbt de zaak: de romein komt niet verder dan baardmans hier baardmans daar, het luie paard komt niet verder dan trollerige, betweterige vragen, en geer niet verder dan keppeltje hier snikkeltje daar. Alles in een saus van overkokende Israel haat. Alleen ezi ging daar nog weleens overheen. Ik verheug me op de 5de.
Log in via je wielerflits.nl account om deel te nemen aan de discussie.