Het misschien ooit grote politiek-topic

1 2 ... 298 ... 352 353
Romāns Vainšteins

En Kraamy + Raul komen niet verder dan de endeldarm van Bibi de 'strijder'.

Il Leopardo della Primavera

wat RV zegt. 

Laatst gewijzigd
Puddingbenen

Kraam kent zijn eigen holletje, en dat van Bibi. Voor de rest is ie wereldvreemd.

kraamhol

haha, de triangel, precies wat ik bedoelde.

Raul Alcala

Bermuda driehoek.

Ik dacht, genoeg bommen en granaten, ik zet een boompje op over de elk jaar weer stijgende zorgpremie. 185000 mensen met een achterstand van meer dan 6 maanden. De elk jaar toenemenende zorgtoeslag compenseert wel wat, maar het blijft een chasse patat zeg,  maar. Uit de losse pols a la Romans. 30 euro standaard voor een ieder, en de rest verloopt via je werkgever of uitkerings instantie. Bijvoorbeeld obv 50 50 verdeling werkgever/uwv/gemeente vs werkende/ww uitkering /bijstand etc.

Nah, de linkse boys eten liever minimaal driemaal daags verbeten vetes over Israël, struikelend over hun eigen losse veters. Genocide Sudan straal negerend. 

 

Il Leopardo della Primavera
kraamhol
haha, de triangel, precies wat ik bedoelde.

Il Leopardo della Primavera
Raul Alcala
Bermuda driehoek. Ik dacht, genoeg bommen en granaten, ik zet een boompje op over de elk jaar weer...

Hoe wil je de zorgkosten omlaag krijgen met een verouderende bevolking?

PS: Klootje en ik hadden het ondertussen al lang over internet en alle zorgen daaromtrent totdat jij weer een vrijwel inhoudsloze israelmonoloog in 10 verschillende posts er doorheen kwakte. Volgens mij houden de bibikringspierbeukers ook wel van driemaal daags over hamas en consorten klagen. Misschien toch maar die kant op vertrekken, daar kan je immers tegen een muur praten.

Laatst gewijzigd
Raul Alcala

Het idee erachter is dat je minder zorgpremie betaalt als je een laag inkomen uit arbeid geniet of een uitkering krijgt overgemaakt ele maand. Waarbij de werkgever en werknemer, al naar gelang het netto inkomen, nog een extra bijdrage leveren, bijvoorbeeld obv 50 50 verdeling. Uitkerende instantie vs uitkering ontvanger hetzelfde of vergelijkbaar principe. Met als uitkomst dat Henk die in de ww zit dan bv in totaal 70 euro betaalt ipv 140 euo per maand en de flitsende marketeer of influencer 270 euro per maand ipv 140 euro per maand. Als ik mezelf goed begrijp gaan de werkgevers dan ook meebetalen. Voor hen dan nog meer reden hun werknemers vitaal te houden, laag ziekteverzuim. Per saldo kan dan de optelsom van de premies dan zelfs hoger uitvallen dan nu het geval is. En beter besteed worden. Als je de reserves van de Zilveren Kruisen en co ziet, daar kan je heel wat bommen en granaten van kopen. Om af te sluiten met je favoriete onderwerp.

Ik zie de Wim Hof taferelen al voor me in de pauzes bij de Dirk.

Laatst gewijzigd
Ragnar Lolbroek

https://www.newsweek.com/donald-trump-jack-smith-election-fraud-evidence-white-house-steve-bannon-1963105

Zou dat rechtzaakje ooit wat gaan opleveren? Er dan wel vanuit gaande dat Harris de verkiezing. Wint Trump, wordt het sowieso niets.

(Hebben we het eens over wat anders dan Bibi en zijn vrolijkevrienden.😅)

Raul Alcala

Internet heb ik geen sjoege van, Leo. Dus lul ik niet mee. Ik lul over zaken waar ik wel wat kaas van heb gegeten. Zouden meer mensen hier moeten doen.

Laatst gewijzigd
Il Leopardo della Primavera
Raul Alcala
Het idee erachter is dat je minder zorgpremie betaalt als je een laag inkomen uit arbeid geniet of e...

Je ziet voor je dat werknemers van de Dirk hun familie gaan mishandelen? weird flex but ok.

 

Dat beantwoord mijn vraag overigens niet hoe je de hoger wordende zorgkosten wil gaan oplossen. Want ook met jouw model (waar goede ondernemers overigens dubbel de sjaak zijn) stijgen de zorgkosten gewoon elk jaar. Zelf zou ik liever de gehele marktwerking uit de zorg wegtrekken en er weer een overheidsinstantie van maken. Veel beter voor alles en iedereen.

Raul Alcala
Il Leopardo della Primavera
Je ziet voor je dat werknemers van de Dirk hun familie gaan mishandelen? weird flex but ok.  ...

Ja, na de ademhalingsoefeningen en koude douche. Voor het beste effect

Il Leopardo della Primavera
Raul Alcala
Ja, na de ademhalingsoefeningen en koude douche. Voor het beste effect

Die overigens niks uithalen, maar dat terzijde.

Raul Alcala
Il Leopardo della Primavera
Je ziet voor je dat werknemers van de Dirk hun familie gaan mishandelen? weird flex but ok.  ...

Wel als de meer bedeelden in Nederland meer meer gaan betalen dan de minder bedeelden minder.

Als je over robots en geen dure operaties na je 80ste meer gaat vergoeden wilt babbelen, wordt het een ander verhaal. Want langer leven betekent inderdaad ook langer lijden 

Laatst gewijzigd
Raul Alcala
Il Leopardo della Primavera
Die overigens niks uithalen, maar dat terzijde.

Je ziet de blauwe plekken dan niet als het goed is.

Raul Alcala

Ja, de marktwerking moet eruit. Jullie linksen zijn zo creatief altijd. Schuur en schaaf maar wat bij. Ga ik m'n potje koken

Raul Alcala
Ragnar Lolbroek
https://www.newsweek.com/donald-trump-jack-smith-election-fraud-evidence-white-house-steve-bannon-19...

Met Leo is het vaak ook big fun hoor.

Il Leopardo della Primavera
Raul Alcala
Je ziet de blauwe plekken dan niet als het goed is.

hahaha +1, moest lachen.

 

Maar met wat jij zegt ondervang je het deels, maar op de lange termijn moet je ook dan gewoon de premies weer blijven verhogen. Door de zorg te nationaliseren kan je de kosten op lange termijn ook lager houden doordat er dan geen winst meer hoeft te worden gemaakt in heel veel delen van de zorg en kan je bv makkelijker het eigen risico volledig weghalen. Kijk maar eens naar het Brits model. Het vergrijzingsprobleem ga je sowieso nooit volledig kunnen ondervangen want mensen worden nu eenmaal ouder en hebben meer zorg nodig. 

kraamhol

De plofbuiken met hun obese kids (lage inkomens) geven een dermate grote druk op de gezondheidszorg, dat voor mij die premies juist voor hun best fiks omhoog mogen. Maar er zullen er best zijn die gewoon gezond leven, en dan? En dan bedoel ik niet het sportschool abbo natuurlijk.

kleomantre

Over plofbuiken / ongezond leefgedrag

Ik ben zelf van mening dat solidariteit ook z'n grenzen heeft. Net zoals bij herhaaldelijk saboteren van door het UWV aangeleverd werk (in een systeem dat minder perverse ik blijf wel thuis anders verlies ik mn toeslag) zodat je lekker in een weggestopt kaartenbakje beland en altijd uitkering blijft vangen zonder iets terug te leveren. Bij het hierboven genoemde voorbeeld moet er gewoon gekort worden en blijven doorkorten tot het moment dat iemand z'n woning verliest. Dan maar de straat op als je niks wil doen. Maak in het land een paar loodsen met bunkbeds voor die dwarsliggers zodat ze in de winter niet doodvriezen en geef ze in de ochtend het overgebreven brood van de supermarkt en dat is het.

Bij de zorgverzekering ben ik meer voorstander van een systematiek dat als je voor klachten komt waar inspanningen van jouw zijde nodig zijn om je gezondheid te verbeteren dat wanneer blijkt dat je zelf niks doet (blijven doorroken, niet sporten, niet bewegen, blijven dooreten etc) en je daardoor het zorgsysteem blijft belasten dat of je minder toegang krijgt of gewoon je eigen bijdrage fors omhoog gaat. Verder moet iets aan de hele pillenwinkel (en het overdadig recepten uitschrijven/ongebruikte medicamenten) gedaan worden. Mensen krijgen pil 1 en 2 preventief, pil 3 hebben ze zogenaamd nodig, maar die heeft bijwerkingen waardoor pil 4 weer nodig is en zo worden dagelijks vele pillenstrips weggewerkt. Tot slot mag er ook wat kritischer gekeken worden naar de wijze van behandelen aan het eind van het leven, zowel bij ouderdom als bij terminalen. Een wezenlijk onderdeel daarvan zou ook zijn het snel geregeld kunnen krijgen van euthanasie, nog voor de erge pijnklachten en het niet mogen weigeren van een arts.   

Raul Alcala

1,2 miljoen Nederlanders slikken antidepressiva, steeds meer jongelui ook. Dat is absurd veel hoor. Maakt woke ook week?

Al die vele miljarden die in de zorg rondgaan. En jullie denken dat we daarop flink kunnen bezuinigen door plofkippen in krap bemeten loodsen te plaatsen en op te fokken? Beetje in de lijn van de huidige intensieve veehouderij.

Anyway, zorguitgaven dus. Een groot deel daarvan wordt gevormd door dementie (10,3 miljard euro), verstandelijke beperkingen, inclusief Downsyndroom (9,6 miljard euro) en gebitsafwijkingen (4,2 miljard)

Sta je dan met je bek vol tanden. Mijn lieve moeder is aan dementie overleden, en in de korte periode dat ze in het verzorgingshuis verbleef werd ze fantastisch en liefdevol verzorgd door de meiden daar.

Laat ik het er maar op houden dat in het voorkomen van dementie er maar snel grote doorbraken mogen plaatsvinden.

Laatst gewijzigd
Il Leopardo della Primavera
kleomantre
Over plofbuiken / ongezond leefgedragIk ben zelf van mening dat solidariteit ook z'n grenzen heeft....

Het probleem is dat je dan Chinese toestanden nodig hebt qua privacy, omdat je bizar veel moet weten van iedereen. Daar ben ik echt falikant op tegen. Artsen hebben niet voor niets een beroepsgeheim.

 

Het overdadig recepten uitschrijven is hier echt een mythe trouwens, dat is in Nederland vrijwel geen issue. Huisartsen zijn er al terughoudend mee, en als je een voorschrift krijgt is het altijd per week of maand en kan je nooit meer krijgen dan dat. En ja, soms is er een pilletje nodig, met bepaalde dingen (helemaal als je ouder wordt) heeft preventie weinig/geen zin. Preventief pillen slikken gebeurt uberhaupt niet trouwens, artsen zullen zelden tot nooit preventief medicijnen voorschrijven tenzij hele specifieke gevallen. 

Il Leopardo della Primavera
Raul Alcala
1,2 miljoen Nederlanders slikken antidepressiva, steeds meer jongelui ook. Dat is absurd veel hoor....

9,7% van de volwassenen heeft een hoog risico op een angststoornis of depressie, dus dat er 1,2 miljoen Nederlanders antidepressiva slikken is niet bijster schokkend. Overigens varieert antidepressiva enorm qua sterkte en inzet, leuk om je eens te verdiepen. Ik kan je uit (oa eigen) ervaring vertellen dat het enorm rotspul is en dat niemand dat voor z'n lol doet.

 

Die bedragen zeggen me verder niet zoveel, hoeveel is 10 miljard in procenten van het geheel? 2 procent? 10? 20? Dat zou meer duidelijkheid scheppen.

Raul Alcala

"Bijna dubbel zoveel meisjes als 10 jaar geleden slikken antidepressiva: “Meer dan de helft van de toename vond plaats tussen 2020 en 2021”

Het aandeel jongeren dat antidepressiva gebruikt, is in tien jaar tijd met 60 procent gestegen. De toename is bijna volledig te wijten aan een verdubbeling van de groep meisjes die antidepressiva neemt. Dat blijkt vandaag uit een grootschalig onderzoek van de 

1,2 miljoen Nederlanders slikken antidepressiva. Dat zijn meer mensen dan ooit, blijkt uit actuele cijfers die EenVandaag heeft ingezien. "Het medisch model wordt te snel toegepast, met het idee 'een pil kan dit verhelpen'."

'Het zal wel aan corona liggen', zeiden deskundigen toen bekend werd dat het aantal mensen dat antidepressiva slikt in 2021 flink was toegenomen. Mensen zouden eenzaam en depressief zijn geworden door het lange isolement tijdens de lockdowns, zo was de redenering.

Harde stijging

Maar in 2022, toen er geen lockdowns meer waren, kwamen er toch weer 50.000 gebruikers van antidepressiva bij. Met ruim 4 procent ging het om een nog hardere stijging dan tijdens de coronajaren.

Het aantal mensen dat antidepressiva gebruikt is inmiddels 1,2 miljoen, zo meldt de Stichting Farmaceutische Kengetallen aan EenVandaag.

"We ervaren kennelijk meer druk op allerlei vlakken", zegt psychiater en hoogleraar innovatie in de geestelijke gezondheidszorg, Floortje Scheepers.

"Onze normen en waarden, hoe we denken, voelen en naar de wereld kijken, en nog tal van andere factoren maken het geheel zo ingewikkeld. Ook de toegenomen druk door social media speelt een rol."

Antidepressiva zijn in ieder geval niet de oplossing voor die toegenomen druk, stelt Scheepers. "Het medisch model wordt te snel toegepast, met het idee 'een pil kan dit verhelpen'."

Maar dat is alleen symptoombestrijding, legt ze uit. "Als je de onderliggende problemen niet aanpakt, kan iemand heel lang aan de medicijnen vastzitten, zonder dat de bron van de depressie wordt aangepakt."

Laatst gewijzigd
Raul Alcala

In het laatste rapport van OECD (Organization for Economic Cooperation and Development) uit 2023 is het antidepressiva-gebruik van 16 Europese landen gemonitord over een periode van twintig jaar, van 2000 tot 2020. In elk land nam het gebruik van antidepressiva fors toe. Gemiddeld ging het om een stijging van 147 procent. In onderstaande tabel zie je hoeveel dagelijkse doses per duizend inwoners erdoorheen gaan"

Nederland ging van 31 doseringen per duizend mensen per dag naar 47. 

1 2 ... 298 ... 352 353

Log in via je wielerflits.nl account om deel te nemen aan de discussie.