Het misschien ooit grote politiek-topic

1 2 ... 329 ... 345 346
Raul Alcala

Wel goeie gasten trouwens, Piers en Jordan

Raul Alcala

Het gaat over jullie trouwens 

Raul Alcala

De ironie van rechts stemmen en opgezwolle luisteren (Leo tegel) ontgaat me na nachtje slapen nog steeds, BTW

Raul Alcala

Maar goed

kraamhol
Romāns Vainšteins
Een kraampje met Kraam en Raul, inclusief megafoons, stickers en bekeringsformulier zou ook al snel...

We verkopen ook puddingbroodjes hoor, de echte.

kraamhol
Marik
En de kwaliteit stijgt hier met de dag. Goed bezig hoor gasten.

Je bewijst weer eens dat je de sneuste bent, en dat wil veel zeggen in dit topic, heulveul.

Romāns Vainšteins

Wat er gebeurt met dat constante pushen van Stikc is dat je A: zijn kop zat wordt en B: alles wat ie zegt een tikkie minder serieus neemt.

Bovendien is het bij al die 'intelligente rappers' exact hetzelfde: niet een heel erg makkelijke jeugd, wilden puberteit/vroegvolwassenheid waarin verschillende randjes opgezocht wereden en mensen er om heen verloren raakten, besef dat indaalt, vaak met kinderen en partner, normaal doen'. Domme rappers gaan namelijk vroeg dood, raken in de vergetelheid of vliegen de bak in.

Maar dat dan in allemaal metaforen met heel indringend kijken, tof richting camera gebaren bla bla etc etc enz enz. Het zal mij eigenlijk allemaal Conchita zijn, de ratio aandacht-inhoud in de hiphop is eigenlijk van meet af aan al iets van zoek.

 

Raul Alcala
kraamhol
Je bewijst weer eens dat je de sneuste bent, en dat wil veel zeggen in dit topic, heulveul.

Zo motiveert hij ook de mensen in bedrijven die hij toespreekt, vanuit z'n ZZP communicatie bedrijfie 

Raul Alcala
Romāns Vainšteins
Wat er gebeurt met dat constante pushen van Stikc is dat je A: zijn kop zat wordt en B: alles wat ie...

Nou en

Raul Alcala

Er is een spookrijder gesignaleerd in Groningen, gaat overal tegen in. Roepnaam Romans. Doet geen vlieg kwaad

Il Leopardo della Primavera
Romāns Vainšteins
Wat er gebeurt met dat constante pushen van Stikc is dat je A: zijn kop zat wordt en B: alles wat ie...

Sticks is dan weer niet het type rapper met een moeilijke jeugd en al die ongein. IMO altijd lekker down to earth en nuchter, ik kan 'm nog steeds wel waarderen. Zit ook regelmatig op de racefiets trouwens. Totaal niet wat jij hier omschrijft in ieder geval.

Laatst gewijzigd
Raul Alcala

Leo spit spot on. Ondanks onze battles op z'n tijd kan ik em ook wel waarderen onder de streep

Raul Alcala

Stickert is gewoon mn held. Net als Michael Jackson

Docu

Laatst gewijzigd
Il Leopardo della Primavera
Raul Alcala
Stickert is gewoon mn held. Net als Michael Jackson Docu

Haha vet, deze kende ik nog niet. Zet ook net Spuugdingen op, blijft een hard album.

kraamhol
Il Leopardo della Primavera
Sticks is dan weer niet het type rapper met een moeilijke jeugd en al die ongein. IMO altijd lekker...

Pcies. Al is een jeugd in oldebroek wel pittig natuurlijk.

Raul Alcala
Il Leopardo della Primavera
Haha vet, deze kende ik nog niet. Zet ook net Spuugdingen op, blijft een hard album.

Jajaja ja jajaja ja

kraamhol
Raul Alcala
Stickert is gewoon mn held. Net als Michael Jackson Docu

Leuk onschuldig stukje, thanks. Rico een beetje moslam, ben zelf meer een stickert.

Il Leopardo della Primavera
kraamhol
Leuk onschuldig stukje, thanks. Rico een beetje moslam, ben zelf meer een stickert.

Heb je die podcast/docu over Opgezwolle geluisterd die begin dit jaar uit kwam? Dikke aanrader, super interessant. Soort dubbel/triple interview met Sticks, Rico en Kees (de Koning), over de ontstaan en stoppen van Opgezwolle. Wist bv nooit dat Rico dik verslaafd was en in een psychose zat na Eigen Wereld, fucked up shit man.

Raul Alcala

Me2, ik ben ook de lauwste

Raul Alcala

Kees de Koning zag je ook in de minidocu die ik net dropte. Presenteerde in de 90s de legendarische hiphopshow Villa 65 op de radio,  zondag. Werd later platenbaas van de boys,  Top Notch. Beruchte clan.

Wel een luldebehanger eerste klas nu

Laatst gewijzigd
Raul Alcala

Leuke gasten bij WNL, inclusief Rob Oudkerk 

SprintMaster

NSC benoemt de roze olifant in de kamer: de woningcrisis! Mooi om daarmee Wilders om de oren te slaan. 

Laatstgenoemde zal sowieso zijn woorden moeten bijstellen naar latente crisis want acuut is lachwekkend als zijn minister al meer dan 100 dagen niks voor elkaar krijgt. 

kraamhol
SprintMaster
NSC benoemt de roze olifant in de kamer: de woningcrisis! Mooi om daarmee Wilders om de oren te slaa...

De mammoet op zolder is de klimaatcrisis. Alle andere crisissen liggen daaraan ten grondslag. En de motor is nog maar net aangeslingerd.

Raul Alcala
kraamhol
De mammoet op zolder is de klimaatcrisis. Alle andere crisissen liggen daaraan ten grondslag. En de...

Ja. Al die miljarden over de plinten geklotste euro's,  met at the end Contador effecten. Doodzonde 

Puddingbenen

Ik denk dat we, in ieder geval in Nederland, heel veel crises hebben. Maar asiel staat niet op mijn lijstje.

De grootste crisis van al is de "morele crisis". Waarin we de afgelopen 2 decennia volledig verworden zijn tot een IK-samenleving. Je eigen winst, je eigen belang, je eigen leven. Alles wat collectief is in de samenleving, alles wat ons zou moeten binden, is eruit gesloopt of systematisch weggezet als "het kost geld". Kaalslag in de zorg, kaalslag in het onderwijs, in het OV, in de asielopvang en ga zo maar door. En daar tegenover ruim baan voor het bedrijfsleven, het graaien en het groeien. Ook al gaat dat ten koste van een ander (of van de natuur).

En ergens zou je dan een tegenbeweging verwachten die de andere kant op zou gaan. Meer richting "samen", socialer. Met meer oog voor duurzaamheid. Maar het tegenovergestelde gebeurt. Namelijk dat de mensen die nu buiten de boot vallen OOK willen zorgen voor hun DIKKE IK. Aangezien iedereen lijkt te profiteren, behalve zij zelf. Met als stuwende kracht het rechtspopulisme. Zonder oplossingen, maar met zondebokken. 

En ik verdenk types als Wilders, Baudet, VdPlas en die engnek van JA21 ervan helemaal niet bezig te zijn met het zorgen voor de "DIKKE IK's" van de Henken en Ingrids die buiten de boot gevallen zijn. Maar eigenlijk bezig zijn om bepaalde groepen in de samenleving te beschermen. Dezelfde bedrijven die ook al jarenlang beschermd worden door de VVD.

En hoe bereik je dit het best? Namelijk door ervoor te zorgen dat de pijlen niet gericht worden op de "have's", de happy few. Nee, je moet een gemeenschappelijke zondebok maken, die buiten deze groep ligt. En waarvan je zeker weet dat niemand ze eigenlijk wil hebben. Dat waren in de jaren 30 de Joden en de zigeuners: nu zijn dat de asielmigranten. En de linkse partijen, die "de economie willen slopen en op die manier iedereen in armoede duwen".

Dit is een heel krachtig frame. De feiten rondom asiel zijn zodanig dat ze echt niet alle problemen in Nederland veroorzaken (en al helemaal niet de term crisis verdienen), en de wetenschap onderschrijft juist massaal de "linkse agenda" rondom natuurbescherming. En toch lukt het met het populistische frame om asielzoekers en links in de hoek te houden.

En een cruciaal instrument daarbij zijn de "sociale" media. Bij de rechtse kiezers zitten helaas veel mensen die weinig kritisch zijn: wat ze horen is waar. Zeker als ze het heel vaak horen, en iedereen het zegt. Dan gaan ze het ook napraten. En voor je het weet geloven ze allemaal alle onzin die wordt uitgekraamd. Nog wat algoritmes eroverheen, en je hebt een perfecte echoput. Termen als "het hele volk wil dit" of "die wetenschapper heeft ook gewoon een mening, net als ik met mijn lagere school diploma" illustreren hoe het systeem werkt.

Vraag is hoe we deze morele crisis kunnen oplossen. Dat is een lastige, omdat denk ik een deel van de bevolking deze morele crisis niet ervaart. Die ervaren immers een asielcrisis. En de rechtse echoputten krijg je ook niet snel gedempt. Misschien hebben we hier wel een natuurramp nodig, een echte crisis. Of een sociale politicus die door dit spelletje heen weet te prikken. Of wie weet moeten we wel gewoon een jaartje of 4 "Hongarije aan de Noordzee" worden. Zodat dan in die periode langzaam maar zeker zichtbaar wordt dat xenofobie geen onderdeel is van welke oplossing dan ook, maar eerder een probleem is. 

Er ligt in ieder geval een hele grote uitdaging om deze crisis te bezweren.

1 2 ... 329 ... 345 346

Log in via je wielerflits.nl account om deel te nemen aan de discussie.