1) Zoals ik al zei begrijp je de betekenis van 'theorie' in een wetenschappelijke context niet. Wetenschap is gebouwd op theoriën, die constant getoetst, indien nodig bijgesteld en soms weerlegd worden. De evolutietheorie is ondertussen zo robuust dat geen enkele wetenschapper nog twijfelt aan de essentie ervan, zelfs al zijn er altijd nog facetten van die we niet helemaal doorgrond hebben. Dat is wetenschap. Volgende kan je verder helpen, met onderaan de pagina een link naar een uitgebreid artikel: https://www.universiteitleiden.nl/nieuws/2023/08/waarom-evolutie-meer-is-dan-een-theorie
2) Je bent zelf diegene die, in de reactie waar ik op reageerde, het ontstaan van het leven door elkaar haalde met de evolutietheorie waarvoor Darwin de aanzet gaf.
3) De complexiteit van levende organismen en hun biochemische processen is inderdaad 'mindblowing'. Maar dat iets ons menselijk begrip te boven gaat wil niet zeggen dat we meteen naar "andere verklaringen" dan natuurlijke processen moeten teruggrijpen. Wat je goed voor ogen moet houden zijn de gigantisch lange tijdskaders waarop evolutie heeft geopereerd - nadat het ééncellige leven ontstond (of doorbrak) hier op de Aarde heeft het nog zo'n drie miljard jaar geduurd voordat er meercellige organismen ontstonden...
Edit: meteen even toevoegen dat dit over evolutie ging, niet over ontstaan van het leven of het universum - ik vind het altijd wel een leuke gedachte om me in te beelden dat ons universum een wetenschappelijk experimentje is van een multidimensionaal wezen dat ons begrip ver te boven gaat
Limal,
Jouw edit doet me denken aan het einde van die film met Will Smith, Men in Black. Waarin we met ons universum slechts een knikker zijn van een of ander wezen:
https://www.youtube.com/watch?v=EF6aEFFMxjU
(en nu maar hopen dat het filmpje het doet, anders moet ik raad vragen bij onze regisseurs van dienst Hol en Roelie.)
"Wat je goed voor ogen moet houden zijn de gigantisch lange tijdskaders waarop evolutie heeft geopereerd - nadat het ééncellige leven ontstond (of doorbrak) hier op de Aarde heeft het nog zo'n drie miljard jaar geduurd voordat er meercellige organismen ontstonden..."
Over dat tijdspad denk ik ook wel eens na, maar dat is net zoiets als de grap van Jerome Lettvin:
"Enzymes are things invented by biologists that explain things which otherwise require harder thinking."
Ik denk dat we het erover eens kunnen zijn dat een biologische cel geavanceerder is dan een Tesla. En hoe groot is de kans dat er vanuit een oersoep spontaan een Tesla ontstaat? Geef het 4 miljard jaar, het gaat gewoon niet gebeuren.
Voor de een helpt het om nog onverklaarbare zaken toe te wijzen aan iets goddelijks of 'hogers'. Voor de ander zijn het toekomstige werkterreinen voor de wetenschap. En allebei is even prima...
En ik zou het mooi vinden als de wetenschap er ooit achter komt dat we inderdaad die knikkers zijn zoals in MiB...
Naast dat ik geen moer van god geloof is het doodgewoon leuker om eens bij een kampvuur + bier + wellicht nog wat andere supplementen richting het universum weg te mijmeren, koppijn te krijgen en dan maar over te schakelen naar Europese Politiek en hoe het nieuwste album van Brutus zou kunnen klinken.
Met god eindig je altijd op vaag ge-ja, jaa, jaaa
Woorden die op cide eindigen, maakt het toch extra heftig? Wil de oorlog er niet bijslepen, maar genocide bijvoorbeeld.
Femicide is vrouwen doden omdat je vrouwen haat. Maar het kabinet schaart alles eronder.
"Het demissionaire kabinet wil meer doen ter voorkoming van femicide, oftewel vrouwenmoord."
Had je het nu over de eiwitsynthese en transport-RNA? Ik bedoelde daar 4*4*4. Ik deed dat trouwens ook allemaal maar uit het hoofd, naar aanleiding van de biologieles op de middelbare school van jaren geleden. Had dus gekund dat ik hier en daar iets niet helemaal correct had.
Goed nieuws, eindelijk een standpunt:
https://nos.nl/artikel/2523611-universiteiten-willen-banden-met-israel-niet-verbreken
Volgende stap lijkt me wat eerder en harder optreden tegen dat vernielende uitschot!
Ik moet mezelf nog even corrigeren over wat ik zei over 64 aminozuren. Er zijn weliswaar 64 combinaties mogelijk op het transport-RNA, maar niet alle combinaties zijn in gebruik en bovendien coderen sommige combinaties voor hetzelfde aminozuur. In het menselijk lichaam zijn er maar 20 aminozuren; in de natuur komen er veel meer voor.
Een combinatie van drie letters (basen eigenlijk) op het messenger-RNA die de start markeert, en een combinatie die het einde van de codering markeert, het is allemaal zeer moeilijk voor te stellen dat dit via toeval is ontstaan en dat er geen idee achter zit. En zolang we het niet begrijpen, kun je volgens mij ook niet met zekerheid claimen dat alle soorten ontstaan zijn via toevallige mutaties en natuurlijke selectie. En blijft de evolutietheorie een theorie.
Afbeelding op Wikipedia.

Ook goed nieuws: https://www.nu.nl/midden-oostenconflict/6315995/vn-zet-leger-israel-op-zwarte-lijst-wegens-falen-bij-beschermen-kinderen-in-oorlog.html
En dan nu ook eindelijk harder gaan optreden tegen dat vernielende (en dodelijke) uitschot!
De gepensioneerd Israëlische psycholoog Elchanan vocht in de Zesdaagse Oorlog (1967), de Uitputtingsoorlog (1967-1970) en de Jom Kipoer-oorlog (1973)..... Hij heeft geen hoop meer dat echte verandering uit Israël zelf kan komen. "Andere landen moeten sancties opleggen en onze regering dwingen de koers van de vrede te kiezen", zegt Elchanan. "Het is de enige manier, en dat is wat ik tegen de wereld wil zeggen: red Israël alsjeblieft van zichzelf."
"Azraël woont samen met Gargamel in een bouwvallig kasteel, niet ver van het Smurfendorp. Ze vinden echter zelden een mogelijkheid om het Smurfendorp te bereiken, hoe dichtbij ze er vaak ook zijn. Azraël zou het liefst zoveel mogelijk Smurfen opeten, maar dit lukt hem nooit."
Ook via Wikipedia
https://www.ad.nl/politiek/ind-hield-lage-nareis-op-nareis-cijfers-maandenlang-achter~a858b171/
Wat is Dilan en de hele VVD diep gezakt. Je gebruikt dus een leugen om het kabinet te laten vallen en vervolgens tetter je die leugen de hele campagne door om dan uiteindelijk de verkiezingen te verliezen. Moreel en strategisch een absoluut dieptepunt. Gelukkig krijgen we nu Sophie Hermans als minister LOL
Log in via je wielerflits.nl account om deel te nemen aan de discussie.