Het misschien ooit grote politiek-topic

1 2 ... 336 ... 343 344
Raul Alcala

Nou, een paar dan. Tante bep is Faber ook. Als moeder van  Maarten Ducrot leest ze hier mee natuurlijk, en wil ze Romans pleasen. Heb jij nog zo'n tuigje met een rode bal voor in de mond van Faber, in je kelder liggen Kraam?

Maar als ik het goed begrijp kunnen ze de noodwet, of compromis daarvan, dus gewoon doorvoeren, ook al krijgen ze er in de eerste kamer geen meerderheid voor?

Laatst gewijzigd
Romāns Vainšteins

Nee, dat begrijp je fout. De eerste kamer kan die noodwet achteraf afknallen maar ook een gang naar de rechter kan dat.

Wanneer Faber één of ander onbewijsbaar prutsstuk aflevert waarin een huilende H&I op de zolderkamer één op één aan asielzoekers gekoppeld wordt? Gaat er aan bij de rechter. Wanneer ze gaat janken dat er geen opvangmogelijkheden zijn? Dan wordt ze met haar neus op de reeds aanwezige spreidingswet gedrukt, gaat er ook aan bij de rechter.

Maar los van dat wil behalve de PVV, BBB, FD en sukkeltje 21 eigenlijk niemand zijn handen branden aan een ondemocratisch ingevoerde wet, dat zijn 'maar' 48 zetels (nog link veel trouwens). VVD gaat het ook uiteindelijk niet doen vermoed ik, die duiken meteen het spoor van NSC in wanneer deze niet akkoord gaan om richting spoedwet te sturen. Ook daar zijn ze erg verdeeld en ligt splitsing op de loer, ze liggen ook op volledige ramkoers met de niet onbelangrijke jeugdafdeling.

Vervolgens ligt de bal bij PVV, Wilders moet dan een banaan slikken of de boel laten klappen. 

 

Laatst gewijzigd
Romāns Vainšteins

De carrière van Faber is overigens ruimschoots een motie van wantrouwen waard die met dezelfde verhoudingen haar uit het lijden verlossen kan.

esims4.0

Ik zat net te denken om haar met kerst het Lijdensverhaal van Romans in 336 pagina's in boekvorm te overhandigen.

Puddingbenen

De positie van de VVD is inderdaad heel dubieus tot op heden. Of heel dualistisch.

Enerzijds zitten ze vol op de populistische kar van dit kabinet. De enige rem op deze kar is op dit moment het NSC. 

Aan de andere kant kan ik me haast niet voorstellen dat Yesilgoz bij een groot deel van haar achterban punten scoort als ze mee blijft gaan in een slechte onderbouwing om het parlement buitenspel te zetten. Ik denk veel van Rutte, maar dat zou onder zijn bewind niet gebeurd zijn, tenminste niet om een "ervaren asielcrisis" op te lossen. Hij was altijd heel huiverig om met de PVV samen te werken, juist om deze reden. En ik denk dat er heel veel VVD-ers zijn die nog op dat spoor zitten. Tegelijkertijd heeft Wilders aangetoond dat je met een populistisch verhaal heel veel potentiele kiezers kunt aanboren. En als je de macht wilt.

Ik zie ze eigenlijk zo lang mogelijk alle opties open houden, en uiteindelijk heel opportunistisch aansluiten bij het NSC. Zodat de NSC de schuld krijgt van het klappen van het kabinet, maar de VVD kan zeggen dat ze niet mee hebben gedaan aan het uithollen van de democratie.

Romāns Vainšteins

Precies dat.

Maar NSC zal het alleen laten klappen als de partij uiteen valt in kamp pro-noodwet en kamp degelijk bestuur. Dan komt Omtzigt zijn huis in Enschede uitgestormd om middels een snoekduik op de rode knop te rammen. Laat Wilders maar banaanhappen.

Raul Alcala

Nou ja, je moet bij politici en zeker premiers, ministers en staatssecretarissen altijd erg goed luisteren wat ze nou exact zeggen. En bij dit onderwerp bleef dat gevoel van m'n vraag aan me knagen als Knabbel bij Babbel z'n kopkaas

Schoof kreeg volgens mij de vraag na dat debat of ze de noodwet toch gaan inzetten als de eerste kamer geen meerderheid geeft. Wat aan me bleef knagen was in ieder geval onderstaande reactie van Dickie.

Het kabinet zal de uitspraak van de Eerste Kamer 'meewegen', zegt premier Dick Schoof in een eerste reactie. "Dit is natuurlijk een belangrijk signaal."

Effe gegoogelt net.

Een deel van het Nederlandse asielbeleid is vormgegeven in de Vreemdelingenwet. In de artikelen 110 en 111 van die wet staat dat ‘ingeval buitengewone omstandigheden dit noodzakelijk maken’ het kabinet bepaalde regels uit die wet tijdelijk buiten werking kan stellen via een koninklijk besluit. Dit kan de minister-president namens de regering doen zonder eerst langs het parlement te gaan, oftewel: de Tweede en de Eerste Kamer worden in eerste instantie gepasseerd. Nadat de nieuwe maatregelen zijn doorgevoerd, moeten de Kamers er alsnog over stemmen. Als er dan niet genoeg steun is, zijn de plannen ten dode opgeschreven. 

Beetje blufpoker hier en daar. Maar een compromis in de maak dus. Alhoewel Wilders dat vast niet zitten.  Hoe zou het nu met Omtzigt gaan? Laat hij die rare Vroonhoven de onderhandelingen doen? Of zit hij er huilend bij via een Zoom linkje? 

Raul Alcala

"Vervolgens ligt de bal bij PVV, Wilders moet dan een banaan slikken of de boel laten klappen'

Zou zo maar eens kunnen 

kraamhol
kraamhol

oeps, daar ging het al over. Tuigjes met ballen genoeg Raul, de kraamkelder is groot.

Raul Alcala

Mooi zo, we moeten haar tijdelijk monddood maken. Faber heeft al ballen en haar op de tanden, en dan ook nog zo'n rooie bal erbij. Wat een klucht man.

Het draait allemaal om ballen, dat is wat ik jong leer 🤹‍♂️

esims4.0
Romāns Vainšteins
Precies dat. Maar NSC zal het alleen laten klappen als de partij uiteen valt in kamp pro-noodwet en...

"Precies dat." Alsof je het over de echokamer hier had. Het zoveelste verhaal over populisme en opportunisme, termen die alleen maar aangeven dat sommigen moeite hebben met een andere mening. Zogenaamd een domme mening, maar dit gaat inhoudelijk nergens meer over. Ik vroeg me trouwens af of Puddingbenen (in een vorig leven Wijsgeer) en Romans enige intellectualiteit kunnen claimen op basis van opleiding. Niet dat dat alles zegt, maar ik bespeur bij beiden heel weinig. Van SprintMaster zou het me ook verbazen als die ineens van de brugklas naar het vwo is gegaan. Want ik vind hem typisch havo of lager.

Laatst gewijzigd
Romāns Vainšteins

Klinkt behoorlijk projectief allemaal, Eslimmerd.

esims4.0

Dat maak jij er weer van draaikont. Maar Socrates was waarschijnlijk ook niet rechtstreeks van de basisschool doorgestroomd naar het WF forum.

Puddingbenen

Ach Eslims, ik kan een wedstrijdje verplassen houden over opleidingen. Maar de kans is reeel dat ik ver over je heen pis.

Als je nu nog altijd niet door hebt dat de PVV helemaal niet bezig is om ook maar iets op te lossen, dan kun je al je diploma's bij het oud papier gooien. Want welke minister slaat bewust 2 doodlopende wegen in (crisisnoodwet en opt-out) en steekt daar al haar energie in, als iedereen om haar heen (ook heel veel hoog opgeleide en ervaren mensen in hun vakgebied) zeggen dat het kansloze routes zijn? Dat doe je toch enkel en alleen als je dan aan de Esimsjes van deze wereld wilt kunnen laten zien dat "jij van goede wil bent, maar ja, die stomme oppositie en de EU...".

esims4.0
Puddingbenen
Ach Eslims, ik kan een wedstrijdje verplassen houden over opleidingen. Maar de kans is reeel dat ik...

Doe eens een poging met dat verplassen dan Pudding. Ik had al gezegd dat ik een universitaire opleiding heb afgerond. Maar ik ken ook voorbeelden van mensen die ook zo'n diploma hebben via een flutstudie. Vandaar dat ik al zei dat zo'n diploma niet alles zegt. Maar ik meen opleidingsniveau hier wel terug te zien in de discussie en dat vind ik niet al te hoog.

esims4.0

En wat betreft mijn opmerking dat de discussie inhoudelijk nergens meer over gaat. Ik vind het gezeur over de haalbaarheid van die noodwet niet inhoudelijk. Het wordt nu gebruikt als een rookgordijn en afleidingsmanoeuvre voor de asielproblematiek. Ik ben het wel met een motie van het CDA eens dat borden in azc's met de tekst "Hier wordt gewerkt aan uw terugkeer" geen structurele maatregelen zijn.

Romāns Vainšteins

De enige die altijd hier zit te nuilen, pochen, huilen, narren met opleiding ben jij Esims. Ik ontwaar niet zozeer een niveau maar eerder een hardnekkig minderwaardigheidscomplex bij jou. Kennelijk was je geweldige opleiding niet genoeg om je erover heen te helpen en dat vind ik eigenlijk best zielig, in de zin van ondergeregend katje dat hatrverscheurend bij een klem kattenluikje zit te piepen.

SprintMaster

Het is compleet bezopen dat er een discussie IS over een eventuele noodwet. Elke zichzelf respecterende partij zou dit verre van zich moeten werpen. 

Romāns Vainšteins

'Ik vind het gezeur over de haalbaarheid van die noodwet niet inhoudelijk. Het wordt nu gebruikt als een rookgordijn en afleidingsmanoeuvre voor de asielproblematiek'

Het is zeker wel inhoudelijk want die naarling van een Wilders zal er bij ééntje gelukt meerdere doorheen willen stampen. Het gaat niet om de problematiek en het thema, maar dat niet het instrument noodwet misbruikt wordt. Zéér belangrijk en inhoudelijk.

En de hele asielproblematiek, in welke vorm dan ook is zélf een rookgordijn voor The Boulevard of broken Dreams die kabinet Wilders'-Schoofhond inmiddels opgebouwd heeft. Met daarbij de onder-tot-middenklasse volkomen uitverkocht te hebben.

Romāns Vainšteins

Wat Faber met haar kruistocht doet is wel mooi de kaf van het koren scheiden. Het is allemaal dermate idioot dat je alleen als pure believer of raszuivere asielzoekerhater nog achter blijft staan. Dan weet je ook waar je aan toe bent bij de volgende verkiezingen. Verschuilen achter zijn 'linkse standpunten' en 'hart voor bestaanszekerheid' is van de tafel, er blijft alleen nog de troep over.

Ze schijnt vandaag zelfs de quote 'Ik blijf dóórgaan met symboolpolitiek!' aan haar oeuvre te hebben toegevoegd (?!?) Wauw.

Laatst gewijzigd
esims4.0
Romāns Vainšteins
De enige die altijd hier zit te nuilen, pochen, huilen, narren met opleiding ben jij Esims. Ik ontwa...

Ik haalde de studie er dit keer bij puur naar aanleiding van de term populisme. Waarmee bedoeld wordt dat PVV stemmers dommeriken zijn (zelf geen PVV gestemd trouwens). Terwijl ik geen hoge dunk heb van de intelligentie van de linkse boys hier. Hoe jij dat weer verdraait tot een minderwaardigheidscomplex, past wel bij een draaikont. Het is ook handig de vraag ontwijken of ik gelijk had met mijn indruk qua opleidingsniveau.

Puddingbenen

Mocht het je wat uitmaken: ik heb mijn MSc gehaald in de milieukunde. Vast een flutstudie in jouw ogen. Maar misschien is het ook wel daarom dat ik soms hoofschuddend kijk als er weer zo'n domrechtse politicus of 1 van zijn volgelingen allerlei onzin uit kraamt over pakweg stikstof of klimaatverandering. Of over de voor- en nadelen van kernenergie en de beeldvorming daaromtrent, waar ik mijn afstudeerscriptie aan heb gewijd. 

En met mijn master op zak kan ik er werkelijk niet bij hoe populistisch rechts wetenschappelijke onderzoeken die hen niet passen gewoon maar even wegezetten als "een mening", waar ze die dan net zo makkelijk die van henzelf en hun gelijkgestemde buurman tegenover zetten. Met de trotse blik in hun ogen van: kijk, we hebben gelijk, want wij zijn in de meerderheid.

En Esims, soms lijk jij me dat "buurman-niveau" niet echt ontgroeid. Ondanks je universitaire opleiding in... ja waarin eigenlijk?

Romāns Vainšteins

Het komt gewoon over als een minderwaardigheidscomplex, dat steeds maar weer aankakken met studie, intelligentie, niveau etc.

Ik ben er ook wel klaar mee eigenlijk. Voor de discussie hier maakt het me geen moer uit wie welke studie gedaan heeft en hoe geweldig dat wel/niet/misschien is. Ik zie het echt als jóuw gevecht, veel succes ermee.

Laatst gewijzigd
1 2 ... 336 ... 343 344

Log in via je wielerflits.nl account om deel te nemen aan de discussie.