Overigens ligt er in het aankomende klimaattopic een mogelijk lawine-effect de goede kant op: weren gore economie, meer ruimte voor huizen, minder arbeidsmigranten, meer H&I's van zolder af, meer statushouders uit de AZC.
Dát moet er gebeuren, dan maar ten koste van de boeren, werp er anders een potje voor op, o wacht...
Gewoon bizar hoe de BBB in dit akkorrd zijn eigen achterban uitgemoord heeft. Tijd voor nieuwsuur om dit complot, gegarandeerd ingezet door van die enge Veevoer-CEO's, te ontrafelen.
Denk dat dit kabinet keer op keer een keiharde reality check krijgt. En alleen dat al is pure winst: PVV en BBB worden met de neus op de feiten gedrukt: hard schreeuwen is wat anders dan goed beleid maken. De VVD zal nu ook inzien dat het asiel beleid, wat 95% wordt bepaald door de EU en maar 5% landelijk, van het vorige kabinet vrijwel niet is aan te scherpen. Gelijktrekken met DE en BE, verder gaan heeft geen zin.
Of je als oppositie Faber moet slachtofferen? Denk dat ze vooral moeten laten zien dat ze constructieve alternatieve plannen hebben.
Ik weet niet of simpelweg boeren slachtofferen de juiste route is. Ik denk, in het kader van "eerlijk delen" dat er ook gekeken moet worden naar het niet laten groeien van Schiphol/de luchtvaart, de autorijders, Tata Steel, datacenters en andere hele grote slokops van de beperkte milieuruimte.
Boeren zijn altijd een makkelijk slachtoffer: er zijn er relatief weinig van, en niemand "rijdt boer", maar we rijden wel auto of pakken het vliegtuig. Het is een gedeeld probleem dat je niet alleen kunt afwentelen op de boeren (want ook op Schiphol of bij Tata stikt het van de arbeidsmigranten).
Maar ik ben het wel met Romans eens dat er veel winst te behalen is door op dat gebied het huidige patroon te doorbreken.
En vwb het vegen in die vlek die Faber heet: ik twijfel of je daar electoraal veel sterker van gaat worden als oppositie. Er zijn namelijk heel veel kiezers die deze retoriek prachtig vinden. Als ik van JA21 of de VVD was zou ik er flink in gaan wrijven, met de opmerking dat je bij reeel beleid niet bij de PVV moet zijn. Als ik van pakweg de SP zou zijn, dan zou ik keihard gaan op de inhoud: namelijk dat het tot nu toe gevoerde beleid op migratie werkelijk NUL problemen oplost voor Henk en Ingrid.
Wilders kan in verkiezingscampagnes nooit meer met hetzelfde élan populistisch blaffen zoals voorheen, hoewel ik hem nog wel eens vól in zie zetten op 'stem op mij en mijn nare vriendjes, geef me alleenheerserij, ik trap elke druppel buitenlands bloed de grens over en breng de gulden terug, ik wordt almachtig en ga kerken voor mij aanbidden bouwen, wroeghahahahahhahahaaaahaaaa'. Dan nog heb je mensen die er op stemmen.
Ik vind dit overigens wel een ontzettend interessante politieke periode. Zeker ook als je mag nadenken over de strategieen van alle partijen richting verkiezingen:
CDA heeft potentieel heel wat winst bij de NSC kiezer (Bontebal doet het momenteel goed in mijn ogen), en wie weet zelfs ook wel bij de VVD kiezer die is geschrokken van het gemak waarmee Yesilgoz de grondwet opzij schoof. En dan is er ook nog de BBB kiezer, al denk ik dat sommigen eerder de nog extremere kant op gaan zoeken.
En dan de leftovers van de PVV. In hoeverre kan Wilders zijn lemmingen behouden? Daar ligt heel veel potentieel voor zowel Ja21 (FvD neem ik niet meer serieus), voor de VVD alsook voor de SP. Voor de andere partijen vraag ik me af of er veel te halen is in die hoek...
Ik zie wel alvast 2 opvolgende dingen waarop Faber (mogelijk) falen gaat,
- Spreidingswet afschaffen vóórdat de 'asielnoodmaatregelenwetmaatregelen' instroombeperkend blijken te zijn. Probleem: 1e kamer.
- Syrië als veilig bestempelen: Wie heeft hiervoor de zegenschap en draagt meteen de verantwoordelijkheid over dit proces?
Over die laatste: dat gaat gewoon heel lang duren voordat er nieuw beslist wordt over veilige regio's in Syrië. Die zijn er nu niet, die zijn er straks ook niet zomaar. De eerste: die spreidingswet laten verdwijnen gaat vele gemeenten voor onoverkomenlijke (extra) problemen brengen. Het afpakken van al uitgedeelde verblijfsvergunningen gaat averechts werken (vergroot de problemen). Huisvesting in versobering gaat vergroting vd problemen brengen,etc.
Ik zie in het pakket maatregelen eigenlijk nergens iets wat de problemen gaat verkleinen. Ligt dat aan mij? Kan iemand mij die laten zien?
En ihkv van nog veel erger, de ronduit schandelijke bezuinigingen op onderwijs die als leverstoten aankomen op de bestaanszekerheid van lagere sociale klassen. Werkelijk waar vreselijk. Met welk idee of visie zitten die lui daar eigenlijk?
De nu geplande bezuinigingen gaan de afstand tussen sociale klassen onneomelijk vergroten.
Net even Kockelman gekeken, en daar zat onze NSC dame die het gedrocht van de asielnoodcrisiswetmaatregel mocht verdedigen. En ook daar leek al een beetje door te schemeren dat het vooral weer een natte scheet is, en dat heel veel maatregelen nog heel ver weg zijn.
Maar de kinderhand van de PVV is gauw gevuld.
Net gezien ja. Die hebben er weer de nodige valhekken ingebouwd.
Pure stuiptrekkingingen: Wilders' euforie op tweety, doei doei Orban de tweede.
Het mooiste was het openlijk uitlachen van dat hij er kleutergewijs het woordje 'nood' tussegefrommeld heeft. Zegt ook veel over zijn persoonlijkheid, de banaan krijgt het angstzweet van uitglijden.
Nee, ze doen het niet slim. Wilders & Faber hebben er een gigantisch potje van gemaakt op asiel en die maatregelen gaan er zo meteen ook 1 voor 1 aan.
Ondertussen gaat het geluid opborrelen dat Wilders alles op bestaanszekerheid uitverkocht heeft aan zijn oude gabbers van de VVD. Vanzelf gaat er moment komen (was er al vanuit de Hond) dat de peilingen gaan verschuiven in zijn nadeel. Ik verwacht dan paniek, allemaal harde taal en conflictzoekerij.
Eeuwige jachtvelden moet ook niet het doel zijn vind ik, van mij mag hij en wie dan ook het gat induikt op termijn wel die 15-25 zetels houden. Het is immers wel degelijk een geluid in de samenleving dat gehoord moet worden.
Interessante tactiek weer van Yesilgoz, voor de camera zegt ze 'kan wel wat strenger' maar na haar bemoeienis zijn er tal van scherpe randjes van de, euh, bananenwet, afgeslepen:
Veilig bestempelen van regios in Syrie moeilijker gemaakt.
Intrekken van vergunningen voor onbepaalde tijd van de baan.
Acceptatieplicht van sobere huisvesting voor statushouders ook geschrapt.
Dat zijn best forse veranderingen, allemaal in het nadeel van de banaan.
Die 'nieuwe sobere huisvesting' wordt ook leuk gebracht maar feitelijk gaan ze gewoon opvangcentra bouwen. En het idee om deze 'zo kut als wettelijk mogelijk' op te werpen is natuurlijk tegelijk vrij bizar en discriminerend. Dat hele 'sober' gaat ze als term nog in de voet schieten, daar hadden ze 'economisch haalbaar' en/of 'functioneel' moeten kiezen.
Log in via je wielerflits.nl account om deel te nemen aan de discussie.